marți, 2 august 2016

- autoportret - Exemplu

Cine sunt? Nichita Stănescu ar spune „o pată de sânge, care vorbește” și empatizez cu el. M-am născut într-o zi de luni, mai exact în 10 iunie și consider că aceste două aspecte îmi influențează viața. Mereu îmi doresc să fiu de 10 și să muncesc mai mult. În rândurile de mai jos mă veţi cunoaşte altfel, cu ajutorul cuvintelor.     
În ceea ce priveşte calităţile fizice, nu sunt o persoană scundă, dar nici prea înaltă. Am părul șaten şi ochii căprui, în care se oglindesc mii de amintiri adunate pe parcursul timpului. Sunt o fată simplă, fără prea multe mofturi. Nu voi cere niciodată de la o persoană mai mult decât îmi poate oferi. Sunt sensibilă, dar în ciuda sensibilităţii mele, am un caracter puternic şi nu mă dau bătută uşor, chiar dacă nu sunt foarte îndemanatică în toate situaţiile. Mă ataşez repede de oameni și nu îmi place când ei pleacă din viaţa mea, din cauza circumstanțelor vieții. Îmi iubesc mult familia şi prietenii şi nu le-aş întoarce niciodată spatele la nevoie, deşi de multe ori am băgat mâna în foc pentru prieteni şi m-am ars.
Îmi place şcoala. Ea reprezintă un templu al viselor în care afli cu adevărat cine eşti. De aceea am ales să mă simt pentru mult timp de acum înainte (sper) elevă și am ales să lucrez în școală. Sigur că iubesc disciplina limba şi literatura română, dar îmi place să cunosc multe aspecte și din alte domenii, precum geografia, biologia sau istoria. Culorile mele preferate sunt albastru şi turcoaz. Poetul preferat este Marin Sorescu, iar cugetările cele mai interesante consider că vin de la Octavian Paler. Citesc Biblia, admir oamenii inţelepţi şi îmi place să stau în preajma lor, pentru a învăţa de la ei.
            Asta sunt eu! Un om care crede că „ce nu te omoară te face mai puternic” şi care e gata să împartă zâmbete cu oricine e gata să le primească. Sunteţi gata?
                                                                                     


Fișă de lucru - avangardism


·         Citiţi poezia de mai jos şi demonstraţi prin cel puţin trei argumente că aceasta aparţine avangardismului literar.


Ca să faceţi un poem dadaist
Pentru a face o poezie dadaistă
Luaţi un ziar.
Luaţi o pereche de foarfeci.
Alegeţi din ziar un articol care să aibă lungimea pe care vreţi să o daţi poeziei voastre.
Decupaţi articolul.
Taiaţi cu grijă toate cuvintele care formează respectivul articol şi puneţi toate aceste articole într-un săculeţ.
Agitaţi-l încetişor.
Scoateţi cuvintele unul după altul, dispunându-le în ordinea în care le veţi extrage.
Copiaţi-le cuviincios. Poezia vă va semăna.
Şi iată-vă un scriitor infinit de original şi înzestrat, cu o sensibilitate încântătoare, deşi, se înţelege, neînţeleasă de oamenii vulgari.
                                    (Tristan Tzara)


Chestionar (observarea relației elev - elev, părinte, profesor)

CHESTIONAR pentru observarea relaţiei ELEV               - ELEV
                                                                   - PĂRINTE
                                                                        - PROFESOR
Numele elevului…………………….

1. Care este atitudinea părinţilor cu privire la comportamentul tău în cadrul şcolii şi în afară?
a)      te înţeleg întotdeauna
b)      te înţeleg uneori
c)      nu te înţeleg niciodată
d)      sunt indiferenţi faţă de tine

2. Îţi înştiinţezi  părinţii despre eventualele probleme apărute la şcoală?
a)       Da, întotdeauna
b)       Uneori
c)        Niciodată

 3. Ce crezi că se va întâmpla cu relaţia ta cu părinţii dacă aceştia vor afla situaţia şcolară?
a)     Relaţia va fi mai bună
b)     Vor încerca rezolvăm problemele de comportament
c)     Vom avea o comunicare mai bună pentru a încerca să vadă ce a determinat adoptarea unui comportament nepotrivit
d)     Vor apela la ajutor specializat pentru rezolvarea problemelor
e)      Relaţia va suferi

4. Cât de des întreabă familia cum a fost la şcoală?
a)      zilnic
b)      de două ori pe saptămână
c)      în weekend
d)      o data pe săptămână
e)      o dată pe lună    

5. În ceea ce priveşte viitorul tău, eşti mulţumit de educaţia primită la şcoala?
a)       foarte mult
b)       mult
c)       nu foarte mult
d)       deloc

6. În relaţia cu ceilalţi elevi ţi se întâmplă cel mai des să:
a)       urmăreşti cu greu pe ceilalţi elevi în timp ce vorbesc
b)       accepţi cu greu şi alte puncte de vedere
c)       asculţi cu plăcere colegii care vorbesc
d)       lucrezi cu succes într-un grup

7. Pe o scară de la 1 la 5 reprezintă colaborarea ta cu ceilalţi elevi în diferite activităţi:
1           2             3              4          5

8. În clasă eşti apreciat pentru:
a)       rezultate bune la învăţătură
b)       comunicarea eficientă pe care o ai cu toată clasa
c)       solidaritate faţă de colegi
d)       toate variantele
e)       nu sunt apreciat în clasă

9. După părerea ta, există profesori-model la nivelul şcolii?
a)      da, există
b)       nu, nu există

10. Ce părere ai despre comunicarea elev-profesor, în cadrul şcolii tale:
a)        toţi profesorii comunică bine cu elevii;
b)       majoritatea nu comunică cu elevii;
c)       niciun profesor nu comunică cu elevii.


11. Cât de mult contează dirigintele şi sfaturile sale?
                     a)       Foarte mult, după părinţi este cel mai important
                     b)       Mult
                     c)       Puţin
                     d)       Deloc

12. Care ar fi, după părerea ta, principalele calităţi pe care ar trebui să le aibă un profesor pentru a comunica eficient cu elevii?
................................................................................................................................................ ................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

Gradele de comparație ale adverbului


Pozitiv : bine;

Comparativ : de superioritate: mai bine;

                      de egalitate: la fel de bine;

                      de inferioritate: mai putin bine;

Superlativ : relativ     - de superioritate: cel mai bine;

                                   - de inferioritate: cel mai puțin bine;


                   absolut : foarte bine.

Horațiu și Alecsandri - Inferențe și interferențe


,,[…] Alecsandri este un clasic, şi la această sursă de clasicism ne putem totdeauna întoarce cu o sete pe care nici astăzi, nici în trecutul literaturii româneşti nimic nu o poate îndestula mai bine.”[1].


Acest articol își propune identificarea aspectelor comune între Vasile Alecsandri, poet al secolului XIX, şi scriitorul latin Horaţiu care aparţine aşa numitului ,,Secol al lui Augustus” (43 î.Hr.-14 d.Hr.), în ciuda faptului că între cei doi există o distanţă de timp considerabilă.
Faptul că Horaţiu a reprezentat un izvor de inspiraţie pentru Mihai Eminescu, Vasile Alecsandri, Grigore Alexandrescu, nu este un mister. Opera lui Horaţiu, având la bază principiile clasicismului latin a fost un punct de plecare, iar numele menţionate anterior sunt exemple relevante de autori români pentru care clasicismul horaţian a reprezentat un model, o veritabilă sursă de inspiraţie, chiar dacă romantismul este cel care îşi impune amprenta dominantă asupra operelor acestora. Romantismul şi clasicismul, aşadar, se întrepătrund, neexistând ,,în realitate un fenomen artistic pur, clasic ori romantic[2], aşa cum spunea George Călinescu, Alexandru Philippide fiind de părere că ,,Te naşti romantic, poţi deveni clasic”[3]. Şi Tudor Arghezi trebuie menţionat la poetica clasică. Lui i se datorează „slova de foc şi slova făuriă” care „împărechiate-n carte se mărită.” Horaţiu preciza, în acest sens, că pentru a scrie poezie bună, cele două slove, ingenium şi talentum trebuie să fie egale.
Includerea lui Alecsandri şi menţionarea lui în favoarea spiritului clasic horaţian se evidenţiază într-un timp favorabil orientării înspre literatura antică - perioada paşoptistă (1830-1860), perioadă în care dorinţa de afirmare a literaturii naţionale era extrem de importantă.
Mai mult decât atât, prin apariţia revistei – Dacia literară-, primul număr fiind publicat în 1840 de Mihail Kogălniceanu, mentorul generaţiei paşoptiste, se încearcă reafirmarea originii latine a românilor prin consolidarea idealului latin şi crearea unei conştiinţe comune, Dacia literară fiind, de fapt, urmaşa Daciei Felix, consolidată de strămoşii romani. Printre cei care publică în paginile revistei Dacia literară, Alecsandri ocupă un loc important, sprijinind ideea de formare a unei literaturi române originale care să reînvie unitatea Daciei Felix, pe baza limbii comune a românilor, urmaşă a limbii latine. Chiar primul număr al revistei Dacia literară subliniază ideea de unitate şi realizarea Unirii Principatelor, prin adresarea acestuia tuturor românilor din toate provinciile. Prin urmare, observăm intenţia generală a scriitorilor acestei epoci înspre Antichitatea latină, militând pentru un scop comun: unirea celor de acelaşi neam într-un singur stat.
Trecând la o analiză mai concretă şi abordând subiectul apartenenţei poetului român la spiritul latin de tip horaţian, o primă observaţie se remarcă din modul în care este abordată natura ca temă poetică. Fiind un poet profund clasicist, (iar clasicismul ţine de armonie, ordine, concizie, echilibru), Alecsandri nu se aseamănă cu Eminescu, nu se află în mijlocul naturii, ci se detaşează, o priveşte de la distanţă atunci când o descrie. Acesta nu dezvoltă o relaţie de comuniune cu natura în sens romantic. În acest sens, simptomatică este şi observaţia că vorbind despre literatura latină şi cea clasică, în general, literatura peisajului nu este foarte des întâlnită. Cu toate acestea, de menţionat ar fi existenţa unor texte literare care se încadrează, totuşi, în această categorie. Oda horaţiană închinată lui Taliarh este un exemplu de acest gen, prin urmare, atât Alecsandri, cât şi Horaţiu au fost două prezenţe care au admirat frumuseţile naturii nu din interiorul lor, ci din interiorul cald, de adăpost.
În Pastelurile sale, Alecsandri conturează adevărate peisaje de iarnă care sunt văzute din interior, de pe fereastra moşiei din Mirceşti. Mezul iernii, Viscolul, Gerul, Iarna sunt exemple elocvente de pasteluri în care exteriorul este înfăţişat din interior. Această tehnică de a da naştere peisajului în versuri aminteşte de odele anticilor latini: „lectura lui Vergiliu şi Horaţiu pregătiră lira lui Alecsandri pentru ceea ce el însuşi va denumi pasteluri […]”[4].
Descrierea elementelor şi a schimbărilor care apar în natură odată cu venirea gerului, în poezia cu acelaşi nume, Gerul se face de la gura sobei.             
,,Gerul vine de la munte, la fereastră se opreşte,
Și privind la focul vesel care-n sobe străluceşte,
El depune flori de iarnă pe cristalul îngheţat,
Crini şi roze de zăpadă ce cu drag le-a sărutat.”.
În această sferă s-ar încadra şi opera lui Horaţiu Lui Taliarh în care peisajul de iarnă este văzut tot de la gura sobei:
„Topeşte frigu-n vatră punînd din nou
butuci belşug şi scoate din amfora
sabină vin de patru ierne,
o Taliarh, mai cu dărnicie.” (Lui Taliarh).      
În cele două exemple menţionate, gura sobei capătă puteri protectoare, binefăcătoare, întrucât atât în oda horaţiană cât şi în poezia lui Alecsandri, bucuria provine nu din faptul că iarna îşi face apariţia, ci căldura protectoare este cea care umple inima de bucurie, adăpostirea în interiorul ocrotitor, cald, care invită la meditaţie. Nu de puţine ori apare meditaţia omului la gura sobei când afară este ger năpraznic:
,,Boii rag, caii năchează, cînii latră la un loc,
Omul, trist, cade pe gînduri şi s-apropie de foc.” (Sfârşit de toamnă). 
Şi la Horaţiu se întâmplă acest lucru. În oda Lui Taliarh, acesta invită la meditaţia cu privire la trecerea ireversibilă a timpului. Sfatul pe care ni-l oferă este sinonim cu expresia carpe diem, arătând faptul că omul trebuie să trăiască clipa, să se bucure de tinereţea sa: ,,Ce fi-va mîine – feri să întrebi: o zi,/ oricum, de-ţi mai dă Soarta, cîştigului s-o treci”.
În ceea ce priveşte părerea criticilor literari, George Călinescu observă un ,,Alecsandri, în care clocoteşte cine ştie ce sânge insular, are oroare de frig, de sforţare fizică, de mizerie.”[5]. Spiritul mediteranean de care dă dovadă poate fi observat în versurile: ,,Întindere albăstrie,/ Nemărginit safir,/ O! mare, scumpă mie./ Eu veşnic te admir!...” (Marea Mediterană).
Pentru Horaţiu natura reprezintă martorul stărilor interioare ale eului, fiind într-o strânsă legătură cu trăirile interioare ale acestuia. Nicolae Manolescu observa ,,predilecţia ambilor poeţi pentru iarnă: friguroşi, sedentari, n-o iubesc în realitate, fugind de ea, dar le place s-o recompună mintal aflaţi în afara bătălii ei.”[6].        
Alecsandri se apropie de latinitatea antică nu doar prin Pasteluri şi viziunea asupra naturii. Aşa cum am menţionat, un aspect important reprezintă şi ideea de reînviere a Daciei Felix şi unirea Principatelor.  La Alecsandri observăm că îşi exprimă admiraţia faţă de latinitate şi în următoarele versuri din poemul Cânticul gintei latine :
,,Latina gintă e regină
 Între-ale lumei ginte mari;
Ea poartă-n frunte-o stea divină
 Lucind pe timpii seculari.”.
Nu trebuie uitate nici piesele de teatru precum Ovidiu sau Fîntîna Blanduziei unde se poate observa înclinaţia spre latinitatea clasică.
Vorbind despre Fîntîna Blanduziei, Alecsandri porneşte în crearea acesteia de la oda horaţiană închinată Fîntînii Bandusia, iar înclinaţia lui Alecsandri înspre opera clasică horaţiană se poate observa până şi din destinul în stil clasicist pe care îl au personajele, Horaţiu fiind personajul central, iar fântâna Bandusiei devenind fântâna Blanduziei. Dan Negrescu spunea: „Dramaturgia lui Alecsandri, prin Fântâna Blanduziei şi Ovidiu se înscrie în buna tradiţie a glorificării valorilor clasicismului latin, refăcând destine şi personalităţi în stilul înaintaşilor romani”.[7]
Piesa lui Alecsandri, ,,[…] clasică şi <<mediocră>> în sens horaţian”[8] prezintă motivul fântânii care pare a avea ceva miraculos:
,,GETTA: Hai, scumpe sorioare, uitîndu-ne sclavia,
Să ne-oglindim în apa fîntînei Blanduzia.
Pe faţa ei se zice că dup-al nostru dor
Apare-n faptul zilei un scump liberator. (Se pleacă pe fîntînă şi priveşte în fund)”. Astfel, pentru că puterile fântânii sunt reale, Gallus apare în ipostaza de eliberator şi se îndrăgosteşte de sclavă. Bineînţeles că această idee a fântânii purtătoare de un har special, deosebit, apare şi în oda horaţiană Fîntînii Bandusia, unde avem o fântână deosebită faţă de celelalte:
,,Pe tine-a Caniculei arşiţă cruntă
nu ştie-a te-atinge: răcoare plăcută
dai boilor celor trudiţi
şi turmei ce paşte răzleaţă.”.
Fîntîna Blanduziei poate fi privită şi ca un omagiu adus poetului latin. Horaţiu este descris încă din primele pagini, prin discursul lui Gallus:
,,El vine cîteodată aici, lîngă fîntînă,
De muza-i drăgălaşă condus cu drag de mînă,
Și pe tăbliţi de ceară scriind c-un stileţel
A muzei blînde şoapte ce-aude numai el.”.
Alte concepţii tipice pentru Antichitatea latină sunt observabile în opera lui Alecsandri şi explicate prin intermediul notelor de subsol. Faptul că acestea sunt explicate demonstrează interesul pe care Alecsandri l-a avut pentru a prezenta ideile, concepţiile şi faptele tipice poporului roman în Antichitate. Bun cunoscător al vieţii poetului latin, Alecsandri vorbeşte despre Lydia, una dintre iubitele lui Horaţiu, căreia îi explică identitatea cu ajutorul notelor de subsol.
Admiraţia faţă de operele horaţiene reiese din următoarele versuri:
,,Epistole şi OdeEpodeSatiri…Tot
A fost compus de dînsul?...A mă opri nu pot
Să le sărut uimită. (Le sărută.) Toate-au fost scrise-n ceară
Cu-acest stilet, menite în veci ca să peară? (Ridică stiletul de pe masă şi-l priveşte cu admirare).”
Prin urmare, o vom crede pe Getta pe cuvânt în exprimarea ideii de nemurire a creaţiei. Horaţiu însuşi îşi apreciază opera: ,,O! carte,/ Mă redeştepţi din visuri tîrzie şi deşarte…/ Din bunurile vieţii cu tine mă aleg./ O! glorie, Horaţiu nu va peri întreg!”
În concluzie, vesurile celor doi poeţi reprezintă încălzirea pentru un mare spectacol. Pentru că uneori spectacolul conţine aspecte asemănătoare între opera lui Horaţiu şi cea a lui Alecsandri, cei doi poeţi se întâlnesc și reușesc să înfrângă moartea.  Poetul latin spunea în oda sa, intitulată Epilog:
,,Nu voi muri întreg: din mine o parte, partea cea mai mare,
va-nfrînge Moartea şi, prin slava ce-mi vor înălţa urmaşii, eu
în orice veac la fel de tînăr voi creşte fără încetare”.



[1] Tudor Vianu, Alecsandri, Eminescu, Macedonski, Antologie, postfaţă şi bibliografie de Const. Ciopraga, Bucureşti, Editura Minerva, 1974, p. 22.
[2] George Călinescu, Matei Călinescu, Adrian Marino, Tudor Vianu, Clasicism, baroc, romantism, Cluj, Editura Dacia, 1971, p. 10.
[3] Alexandru Philippide, Studii de literatură universală, Bucureşti, Editura Tineretului, 1966, p. 23.
[4] Al. Piru, Istoria literaturii române de la început până azi, Bucureşti, Editura Univers, 1981, p. 86.
[5] George Călinescu, Istoria literaturii române dela origini până în prezent, Bucureşti, Editura Fundaţia Regală pentru literatură şi artă, 1941, p. 261.
[6] Nicolae Manolescu, Istoria critică a literaturii române: 5 secole de literatură, Piteşti, Editura Paralela 45, 2008, p. 239.
[7] Dan Negrescu, Invariante clasice în literatura română, Timişoara, Universitatea de Vest din Timişoara, 2008, p. 116.
[8] Nicolae Manolescu, Istoria critică a literaturii române: 5 secole de literatură, ed. cit., p. 248.