duminică, 26 noiembrie 2017

Calendar - Bacalaureat 2018

Rezolvare -Subiectul I - Model 2018 Evaluare Nationala







Rezolvare:


Subiectul I
A.
1) s-a isprăvit - s-a terminat;
    Desigur – negreșit.
2) În secvența dată virgula separă un substantiv în cazul vocativ de restul enunţului.
3) „a-și închipui” – s-a format prin derivare de la cuvântul de bază „chip”, la care s-a atașat prefixul „în-” și sufixul „-ui”.
„de la” – s-a format prin compunere, prin alăturarea prepoziţiei „de” şi a prepoziţiei „la”.
4) Două cuvinte care conțin diftong din secvența dată sunt: „prea” și „întâi”.
5) Cele două idei sunt:
Scopul clientul este de a obține o pereche de ochelari de la optician.
    Opticianul îi spune clientului că nu poate obține ochelarii dacă nu îi comunică numărul pentru ochelari.  

6) Motivul pentru care clientul cere ochelari fără număr este acela că are impresia că astfel ochelarii nu vor costa foarte mult.  

Model teză - clasa a VI-a - Semestrul I - Limba și literatura română


Subiectul I (60 de puncte)
      Citeşte cu atenţie textul următor:
  „Din văzduh cumplita iarnă cerne norii de zăpadă,
    Lungi troiene călătoare adunate-n cer grămadă;
    Fulgii zbor, plutesc în aer ca un roi de fluturi albi,
    Răspândind fiori de gheaţă pe ai ţării umeri dalbi.

    Ziua ninge, noaptea ninge, dimineaţa ninge iară!
    Cu o zale argintie se îmbracă mândra ţară;
    Soarele rotund şi palid se prevede printre nori
    Ca un vis de tinereţe printre anii trecători.”                        (Vasile Alecsandri – „Iarna”)

A. Limba română:
  1.Desparte în silabe cuvintele: „văzduh”, „troiene”, „norii”.                        6 puncte
  2.Transcrie, din prima strofă, două cuvinte ce conţin diftongi şi un cuvânt ce conţine vocale aflate în hiat.                                                                                                                    6 puncte
  3.Precizează numărul de litere şi de sunete din cuvintele următoare: „cerne”, „argintie”, „gheață”.
                                                                                                                          6 puncte
  4.Menţionează cum s-au format cuvintele următoare: „trecători”, „prevede”. 6 puncte
  5.Transcrie, din strofa a doua, un cuvânt monosilabic, un cuvânt bisilabic şi un cuvânt plurisilabic.
                                                                                                                          6 puncte
  6.Găseşte sinonime pentru următoarele cuvinte din text: „cumplita”, „mândra”, „zăpadă”.        
                                                                                                                           6 puncte
  7a Identificați figura de stil existentă în versul următor:  „Ziua ninge, noaptea ninge, dimineaţa ninge iară!”                                                                                                        3 puncte
7.b. Motivează folosirea virgulei în versul de la exercițiul anterior.                 3 puncte

B. Înţelegerea textului
  8.Demonstrează, folosind două argumente, că textul dat aparține genului liric.                 6 puncte           
  9.Transcrie o comparaţie şi o personificare din textul dat.                                                  6 puncte 10.Stabileşte măsura primelor două versuri ale poeziei.                                                       6 puncte

Subiectul al II-a (30 de puncte)
    Scrie o compunere, de 15-20 rânduri, în care să povesteşti, respectând etapele acţiunii, subiectul unei naraţiuni studiată de tine, la clasă, pe parcursul semestrului întâi.
    În redactarea compunerii, vei avea în vedere:
·         identificarea secvenţelor reprezentative şi a personajelor participante;
·         prezentarea conţinutului secvenţelor reprezentative, pe baza planului dezvoltat de idei;
·         relatarea la persoana a III-a, utilizarea modurilor şi timpurilor verbale potrivite;
·         respectarea convenţiilor de redactare a unei povestiri.


    Notă: Nu este obligatorie respectarea, în lucrare, a ordinii cerinţelor. Vei primi 16 puncte pentru conţinut (câte 4 puncte pentru fiecare cerinţă rezolvată) şi 14 puncte pentru redactare (unitatea compoziţiei -1 punct; coerenţa textului -3 puncte; registrul de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate conţinutului -3 puncte; ortografia -3 puncte; punctuaţia -2 puncte; aşezarea corectă a textului în pagină, lizibilitatea -2 puncte).


• Toate subiectele sunt obligatorii.
• Timpul efectiv de lucru este de 50 de minute. Se acordă 10 puncte din oficiu.


Click aici pentru un nou material ajutator la teza: 

Model teză clasa a V-a - Semestrul I - Limba și literatura română


      Subiectul I                                                                                                 60 de puncte     
    Citește cu atenție textul dat. Scrie, pe foaia de examen, răspunsul la fiecare dintre cerințele de mai jos.

   Obrajii tăi mi-s dragi                                                     
   Cu ochii lor ca lacul,
   În care se-oglindesc
   Azurul şi copacul.

   Surâsul tău mi-i drag,
   Căci e ca piatra-n fund,
   Spre care înoată albi
   Peşti lungi cu ochi rotund.

  
Făptura ta întreagă
   De chin şi bucurie,
   Nu trebuie să-mi fie,
   De ce să-mi fie dragă?
                                                                                                       (Tudor Arghezi, Creion)
    A. Limba română
1.  Desparte în silabe cuvintele: surâsul, trebuie și obrajii.                                6 puncte
2.  Precizează grupul sunetelor (diftongi, triftongi sau hiat) din următoarele cuvinte: cercei, obrajii și bucurie.                                                                                                               6 puncte                                                                                             
3.  Stabilește câte un sinonim pentru cuvintele subliniate din text.                    6 puncte
4.  Analizează verbul „înoată” din versul „Spre care înoată albi”.                     6 puncte
5.  Scrie modul și timpul verbelor: înoată, nu trebuie și să-mi fie.                     6 puncte

    B. Înțelegerea textului
6.  Transcrie din text un epitet       .                                                                  6 puncte
7.  Aduceți două argumente care să demonstreze că textul dat este o operă literară.                                                                                                                           6 puncte
8.  Menționează sentimentele poetului prezente în text.                                  6 puncte
9.  Explică semnificația versurilor din prima strofă.                                       12 puncte 

      Subiectul al II-lea                                                                                                30 de puncte
    Redactează o compunere de 10-15 de rânduri, în care să descrii un peisaj impresionant din natură.
    În redactarea compunerii, vei avea în vedere:
• prezentarea a două caracteristici ale peisajului descris;
• utilizarea unui limbaj expresiv;
• redactarea unui conținut adecvat cerinței formulate;
• respectarea limitei de spațiu indicate.




•   Se acordă 10 puncte din oficiu.     •   Timpul efectiv de lucru este de 50 de minute.
 Notă! Respectarea, în lucrare, a ordinii cerințelor nu este obligatorie. Vei primi 16 puncte pentru conținut și 14 puncte pentru redactare (unitatea compoziției ― 1p.; coerența textului ― 2p.; registrul de comunicare, stilul și vocabularul adecvate conținutului ― 3p.; ortografia ― 3p.; punctuația ― 3p.; așezarea corectă a textului în pagină, lizibilitatea ― 2p.).
    
                     


Metoda cubului (predicat nominal/ predicat verbal)

  1. Descrie                                                                                                                                                                                    
Descrie diferentele dintre predicatul verbal si nominal.
  1. Compară
Care este diferenţa între verbele subliniate? Ce fel de verbe sunt ele?
Sora mea a devenit profesor.
În natură nimic nu rămâne la fel, ci devine.
A ajuns mai devreme.
Mihai ajunge inginer.
Astăzi rămânem acasă.
El a rămas asistent la Drept.
Fratele tău a ieşit afară.
Băiatul a ieşit doctor.

  1. Asociază
Scrie în spaţiul liber din stânga litera corespunzătoare verbului “a fi”.
A. ........ În râurile poluate nu mai sunt peşti.                a) a merge
     ........ În Asia sunt munţii cei mai înalţi.                   b) a trăi
    ......... Castelul e de pe vremea lui Tepeş.                  c) a se duce
    ........ Am fost cu el la circ.                                        d) a dăinui
   .........  Ai fost azi în oraş?                                           e) a se afla
   ......... Pe unde ai fost?                                                f) a umbla
B. ...... El este din Braşov.                                           a) a dura
    ....... Cât e kilogramul de mere?                              b) a proveni
    ......  Pauza e de zece minute.                                 c) a costa
   ......  Camera ta e de 20 m2.                                     d) a veni
  .......   La ce oră e trenul?                                         e) a se întinde                                                                                    
    .....  A fost un accident groaznic                           f)  a se produce

  1.  Analizează
Analizaţi predicatele din textele următoare (felul predicatului, prin ce este exprimat, conjugarea, diateza, mod, timp, persoana, număr, forma afirmativă sau negativă):
a)      Un om legase o vacă de gât şi trăgea din răsputeri de funie să urce vaca pe şură. (I. Creangă)
b)      Toată copilăria mi-a fost chinuită de o asemenea comoară, ascunsă sub casa  noastră (Z. Stancu)

  1. Aplică
Menționați prin ce sunt exprimate predicatele:
1. El a spus adevărul.                                                                         6. Poate că va veni.
       2. Mă spăl de fiecare dată în lacul din satul bunicilor.                     7. Cu siguranţă nu a ştiut adevărul.
 3. Copacul este bătut de vânt şi ploaie.                                            8. Hai cu noi!
 4. El a pus la cale o nouă năzbâtie.
 5. Hoţii au luat-o la fugă imediat.

  1. Argumenteaza
Precizeaza si argumenteaza ce fel de valori are verbul a fi in propozitiile:
 urmatoare:

Pe cand va ajunge el acasa eu voi fi terminat de citit cartea.
Nu este nimeni care sa ne lamureasca.

Ei sunt atat de diferiti incat nici nu poti sa spui ca sunt frati.