UNITATEA DE
ÎNVĂŢĂMÂNT: Liceul de Arte Plastice
PROPUNĂTOR:
DATA:
15.11.2011
CLASA: a
VII-a A
ARIA
CURRICULARĂ: Limbă și comunicare
OBIECTUL DE
ÎNVĂŢĂMÂNT: Limba și literatura română
TEMA
LECŢIEI: Elemente de versificaţie
TIPUL
LECŢIEI: Predare de noi cunoștinţe
OBIECTIVE DE REFERINŢĂ:
2.1 să asigure coerenţa ideilor
exprimate într-un mesaj oral;
2.2. valorificarea categoriilor semantice învăţate în
contexte diferite;
3.2 să recunoască modalităţile specifice de organizare a
textului epic și procedeele de expresivitate în textul liric;
4.1 să-și exprime, în scris, opinii și atitudini;
4.4 să utilizeze corect flexiunea nominală și verbală în
textul scris, utilizând corect semnele ortografice și de punctuaţie.
OBIECTIVE
OPERAŢIONALE:
1.Să
identifice tipurile de rimă în textul dat;
2.Să
recunoască modurile de grupare a versurilor în strofe;
3.Să calculeze
măsura versurilor specificate;
4.Să
identifice tipurile de ritm.
STRATEGIA
DIDACTICĂ:
Metode:
Conversaţia, explicaţia, exerciţiul, brainstorming, învăţare prin descoperire,
tabelul cu dublă intrare.
Mijloace:
tabla, fișe de lucru, caiete.
Forme de organizare:
frontal, individual
EVALUARE:
aprecieri verbale.
Momentele lecţiei
|
Dozare
|
Obiective op.
|
Conţinutul ştiinţific al lecţiei
|
Strategia didactică
|
Evaluare
|
||
Metode
|
Materiale
|
Forma de organizare
|
|||||
Momentul introductiv
|
1 min.
|
Pregătirea materialelor de lucru și asigurarea climatului
afectiv necesar desfașurării orei.
Se face prezenţa.
|
|||||
Captarea atenţiei și reactualizarea noţiunilor ancoră
|
10 min.
|
Se verifică tema pe care elevii au avut-o de pregătit
acasă. Se corectează eventualele greșeli, se oferă explicaţii suplimentare.
Pornind de la tema pentru acasa (o poezie), se va nota pe tablă
cuvântul poezie, iar elevii vor fi
solicitaţi să identifice cât mai multe trăsături specifice acestui concept.
Poezie- figuri de stil, sentimente exprimate în mod direct
de eul liric, versuri, strofe, rimă, ritm.
|
Conversaţia
caiete frontal
Explicaţia
Brainstroming tabla
frontal
|
Aprecieri verbale
|
|||
Anunţarea subiectului lecţiei și a obiectivelor
|
1 min.
|
Pe baza caracteristicilor identificate se anunţă titlul
lecţiei iar elevii sunt anunţaţi că vor rezolva exerciţii referitoare la
elementele de versificaţie. Se notează pe tablă titlul lecţiei: Elemente de versificaţie. Elevii
notează titlul în caiete
|
Conversaţia
Explicaţia
tabla frontal
caiete
|
||||
Dirijarea învăţării
|
26 min.
|
O1
O2
O3
O4
|
Se scrie pe tablă strofa: ,,Peste dealuri zgribulite/
Peste ţarini zdrenţuite/A a venit așa deodată/ Toamna cea întunecată.”
(Balada unui greier mic, George
Topârceanu). Elevii vor avea sarcina de a citi strofa şi de a înlocui
cuvintele subliniate cu sinonimele lor. Se vor remarca diferenţele dintre
strofa cu rima și cea fără rimă, şi importanţa rimei în poezie din punctul de
vedere al muzicalităţii. Se va obţine definiţia rimei care va fi notată la
tablă şi elevii o scrie în caiete:
Rima reprezintă identitatea sunetelor de la sfârșitul a două sau mai multe
versuri.
Elevii vor fi întrebaţi câte tipuri de rimă cunosc. Răspunsurile se vor nota pe tablă și în
caiete.
Fiecare elev va primi fisa 1 pe care vor fi scrise 4 strofe
din 4 poezii diferite. Elevii vor citi strofele şi pe baza cunoştinţelor pe
care le deţin, dar şi sub îndrumare, vor observa tipul de rimă (monorimă,
rimă îmbrăţişată, rimă încrucişată, rimă împerecheată,) pentru fiecare strofă
în parte.
Se precizează că există versuri care nu au rimă. Acestea
se numesc versuri libere. În Fișa1, pe verso, se vor afla exemple de versuri
libere pe care elevii le vor observa. Se notează definiţia versului liber pe
tablă și în caiete: Versul liber este
acel vers care nu se supune niciunei structuri regulate, nu are metru, rimă
sau nu este încadrabil în strofe.
Se solicită completare la următoarea afirmaţie: Mai multe
versuri la un loc alcătuiesc…………
Se notează pe tablă și în caiete definiţia strofei.
Fiecare elev va primi Fișa 2 și va observa felurile în care strofele pot fi
grupate.
Elevilor li se solicită calcularea măsurii fiecărei strofe
din Fișa 2. Măsura se va afla prin numărarea orală a silabelor. Se notează în
caiete definiţia măsurii.
Elevii sunt anunţaţi că ritmul este ultimul element de
versificaţie despre care vor discuta. Se notează în caiete definiţia ritmului
și tipurile de ritm: Succesiunea simetrică a silabelor accentuate și
neaccentuate într-un vers se numește ritm. Unitatea metrică format dintr-o
silabă accentuată, urmată de una neaccentuată(_,U), se numește troheu.
Unitatea metrică format dintr-o silabă neaccentuată, urmată de o silabă
accentuată(U,_), se numește iamb. Elevilor li se vor oferi exemple pentru
ambele situaţii despre care vom discuta.
|
Exerciţiul
tabla frontal
Conversaţia
Învăţare prin
descoperire
caiete
Conversaţia
tabla frontal
caiete
Exerciţiul
Fișa 1 individual
Explicaţia
Explicaţia
Fișa 1 frontal
Conversaţia
tabla individual
caiete
Conversaţia
caiete frontal
Explicaţia
Fișa 2 individual
Exerciţiul
Fișa 2 frontal
Conversaţia caiete individual
Explicaţia
Explicaţia
caiete frontal
|
Aprecieri verbale
Aprecieri verbale
|
||
Feed-back/Evaluare
|
10 min.
|
Se solicita elevilor completarea versurilor astfel încât
strofa să aibă rimă: Furnica s-a dus
la ………….
Ca să-şi cumpere....................
Fiindcă la uşă s-a .................
Totul i s-a .............................
Elevilor li se va cere să aprecieze cu adevarat sau fals
următoarele afirmaţii:
Versul este un
rând dintr-o poezie.
O strofă este
alcătuită din versuri.
Există doar
strofe din patru versuri.
Versurile tuturor poeziilor sunt grupate pe strofe.
Rima este potrivirea sunetelor de la sfârşitul versurilor.
Prin rimă se realizează muzicalitatea versurilor.
Ritmul iambic are la bază o silabă accentuată, urmată de
una neaccentuată.
La rima încrucişată primul vers rimează cu ultimul, iar al
doilea cu al treilea.
Nu există
versuri fără rimă.
|
Exerciţiu
tabla individual
caiete
Exerciţiu frontal
|
Aprecieri verbale
Aprecieri verbale
|
|||
Asigurarea retenţiei și a transferului
|
1 min.
|
Se va transmite tema de casă: realizarea unei strofe
rimate în cadrul căreia primul vers sa se termine cu un substantiv, al doilea
cu un adjectiv, al treilea cu un adverb, iar al patrulea cu un verb.
|
Explicaţia
caiete individual
|
||||
Aprecieri
|
1 min.
|
Aprecieri privind modul în care elevii au îndeplinit
sarcinile propuse.
|
Explicaţia frontal
|
||||
Daca va rog puteti sa puneti si fisa 1 ? Cu strofele ?
RăspundețiȘtergere