duminică, 26 noiembrie 2017
Rezolvare -Subiectul I - Model 2018 Evaluare Nationala
Rezolvare:
Subiectul
I
A.
1)
s-a isprăvit - s-a terminat;
Desigur – negreșit.
2)
În secvența dată virgula separă un substantiv în cazul vocativ de restul enunţului.
3)
„a-și închipui” – s-a format prin derivare de la cuvântul de bază „chip”, la
care s-a atașat prefixul „în-” și sufixul „-ui”.
„de
la” – s-a format prin compunere, prin alăturarea prepoziţiei „de” şi a
prepoziţiei „la”.
4)
Două cuvinte care conțin diftong din secvența dată sunt: „prea” și „întâi”.
5)
Cele două idei sunt:
Scopul
clientul este de a obține o pereche de ochelari de la optician.
Opticianul îi spune clientului că nu poate
obține ochelarii dacă nu îi comunică numărul pentru ochelari.
6)
Motivul pentru care clientul cere ochelari fără număr este acela că are
impresia că astfel ochelarii nu vor costa foarte mult.
Model teză - clasa a VI-a - Semestrul I - Limba și literatura română
Subiectul
I (60 de puncte)
Citeşte cu atenţie textul următor:
„Din
văzduh cumplita iarnă cerne norii de zăpadă,
Lungi troiene călătoare adunate-n cer grămadă;
Fulgii zbor, plutesc în aer ca un roi de fluturi albi,
Răspândind fiori de gheaţă pe ai ţării umeri dalbi.
Ziua
ninge, noaptea ninge, dimineaţa ninge iară!
Cu o
zale argintie se îmbracă mândra ţară;
Soarele rotund şi palid se prevede printre nori
Ca
un vis de tinereţe printre anii trecători.” (Vasile Alecsandri – „Iarna”)
A.
Limba română:
1.Desparte
în silabe cuvintele: „văzduh”, „troiene”, „norii”. 6
puncte
2.Transcrie,
din prima strofă, două cuvinte ce conţin diftongi şi un cuvânt ce conţine
vocale aflate în hiat. 6 puncte
3.Precizează
numărul de litere şi de sunete din cuvintele următoare: „cerne”, „argintie”, „gheață”.
6
puncte
4.Menţionează
cum s-au format cuvintele următoare: „trecători”, „prevede”. 6 puncte
5.Transcrie,
din strofa a doua, un cuvânt monosilabic, un cuvânt bisilabic şi un cuvânt
plurisilabic.
6 puncte
6.Găseşte
sinonime pentru următoarele cuvinte din text: „cumplita”, „mândra”, „zăpadă”.
6 puncte
7a Identificați figura de stil existentă în versul următor: „Ziua ninge, noaptea ninge,
dimineaţa ninge iară!” 3 puncte
7.b. Motivează folosirea virgulei în versul de la exercițiul anterior. 3 puncte
B.
Înţelegerea textului
8.Demonstrează,
folosind două argumente, că textul dat aparține genului liric. 6
puncte
9.Transcrie
o comparaţie şi o personificare din textul dat. 6
puncte 10.Stabileşte măsura primelor două versuri ale poeziei. 6 puncte
Subiectul
al II-a (30 de puncte)
Scrie o compunere, de 15-20 rânduri, în
care să povesteşti, respectând etapele acţiunii, subiectul unei
naraţiuni studiată de tine, la clasă, pe parcursul semestrului întâi.
În redactarea compunerii, vei avea în
vedere:
·
identificarea secvenţelor
reprezentative şi a personajelor participante;
·
prezentarea conţinutului
secvenţelor reprezentative, pe baza planului dezvoltat de idei;
·
relatarea la persoana a III-a,
utilizarea modurilor şi timpurilor verbale potrivite;
·
respectarea convenţiilor de
redactare a unei povestiri.
Notă: Nu este obligatorie respectarea,
în lucrare, a ordinii cerinţelor. Vei primi 16 puncte pentru conţinut (câte 4 puncte pentru fiecare cerinţă rezolvată) şi 14 puncte pentru redactare (unitatea compoziţiei -1 punct; coerenţa textului -3 puncte; registrul de comunicare,
stilul şi vocabularul adecvate conţinutului -3 puncte; ortografia -3
puncte; punctuaţia -2 puncte;
aşezarea corectă a textului în pagină, lizibilitatea -2 puncte).
• Toate subiectele sunt obligatorii.
• Timpul efectiv de lucru este de 50 de minute. Se acordă 10 puncte din oficiu.
Click aici pentru un nou material ajutator la teza:
Model teză clasa a V-a - Semestrul I - Limba și literatura română
Subiectul
I
60 de puncte
Citește
cu atenție textul dat. Scrie, pe foaia de examen, răspunsul la fiecare dintre
cerințele de mai jos.
Obrajii tăi mi-s dragi
Cu ochii lor ca lacul,
În care se-oglindesc
Cu ochii lor ca lacul,
În care se-oglindesc
Azurul şi copacul.
Surâsul tău mi-i drag,
Surâsul tău mi-i drag,
Căci e ca piatra-n fund,
Spre care înoată albi
Peşti lungi cu ochi rotund.
Făptura ta întreagă
De chin şi bucurie,
Nu trebuie să-mi fie,
De ce să-mi fie dragă?
Spre care înoată albi
Peşti lungi cu ochi rotund.
Făptura ta întreagă
De chin şi bucurie,
Nu trebuie să-mi fie,
De ce să-mi fie dragă?
(Tudor
Arghezi, Creion)
A.
Limba română
1. Desparte în silabe cuvintele: surâsul, trebuie și obrajii. 6 puncte
2. Precizează grupul sunetelor (diftongi,
triftongi sau hiat) din următoarele cuvinte: cercei, obrajii și bucurie. 6
puncte
3. Stabilește câte un sinonim pentru cuvintele
subliniate din text. 6
puncte
4. Analizează verbul „înoată” din versul „Spre
care înoată albi”. 6 puncte
5. Scrie modul și timpul verbelor: înoată, nu trebuie și să-mi fie. 6
puncte
B.
Înțelegerea textului
6. Transcrie din text un epitet . 6 puncte
7. Aduceți două argumente care să demonstreze că
textul dat este o operă literară. 6 puncte
8. Menționează sentimentele poetului prezente în
text. 6 puncte
9. Explică semnificația versurilor din prima
strofă. 12 puncte
Subiectul al II-lea
30 de puncte
Redactează o compunere de 10-15 de rânduri,
în care să descrii un peisaj impresionant din natură.
În redactarea compunerii, vei avea în
vedere:
• prezentarea a
două caracteristici ale peisajului descris;
• utilizarea unui
limbaj expresiv;
• redactarea unui
conținut adecvat cerinței formulate;
• respectarea
limitei de spațiu indicate.
• Se acordă 10 puncte din oficiu. • Timpul efectiv de lucru este de 50 de minute.
Notă! Respectarea, în lucrare,
a ordinii cerințelor nu este obligatorie. Vei primi 16 puncte pentru conținut și 14
puncte pentru redactare (unitatea
compoziției ― 1p.; coerența textului
― 2p.; registrul de comunicare, stilul și
vocabularul adecvate conținutului ― 3p.; ortografia ― 3p.; punctuația
― 3p.; așezarea corectă a textului în
pagină, lizibilitatea ― 2p.).
Metoda cubului (predicat nominal/ predicat verbal)
- Descrie
Descrie diferentele dintre predicatul verbal si nominal.
- Compară
Care este diferenţa între verbele subliniate? Ce fel de verbe sunt ele?
Sora mea a devenit profesor.
În natură nimic nu rămâne la fel, ci devine.
A ajuns mai devreme.
Mihai ajunge inginer.
Astăzi rămânem acasă.
El a rămas asistent la Drept.
Fratele tău a ieşit afară.
Băiatul a ieşit doctor.
- Asociază
Scrie în spaţiul liber din stânga litera
corespunzătoare verbului “a fi”.
A. ........ În râurile poluate nu mai sunt peşti. a) a merge
........ În Asia sunt munţii cei
mai înalţi. b) a trăi
......... Castelul e de pe vremea
lui Tepeş. c) a se duce
........ Am fost cu el la
circ. d) a dăinui
......... Ai fost azi în oraş? e) a
se afla
......... Pe unde ai fost?
f) a umbla
B. ...... El este din Braşov. a) a dura
....... Cât e kilogramul de
mere? b) a
proveni
...... Pauza e de zece minute. c) a costa
...... Camera ta e de 20 m2. d) a veni
....... La ce oră e trenul? e) a se întinde
..... A fost un accident groaznic f) a se produce
- Analizează
Analizaţi predicatele din textele următoare (felul predicatului, prin ce
este exprimat, conjugarea, diateza, mod, timp, persoana, număr, forma
afirmativă sau negativă):
a)
Un om legase o vacă de gât şi trăgea din răsputeri de funie să urce vaca pe şură. (I. Creangă)
b)
Toată copilăria mi-a fost chinuită de o asemenea comoară,
ascunsă sub casa noastră (Z. Stancu)
- Aplică
Menționați prin ce sunt exprimate predicatele:
1. El a
spus adevărul.
6. Poate că va veni.
2. Mă
spăl de fiecare dată în lacul din satul bunicilor. 7. Cu siguranţă nu a ştiut adevărul.
3. Copacul este bătut de vânt şi ploaie. 8. Hai cu noi!
4. El a pus
la cale o nouă năzbâtie.
5. Hoţii au luat-o la fugă imediat.
- Argumenteaza
Precizeaza si argumenteaza ce fel
de valori are verbul a fi in propozitiile:
urmatoare:
Pe cand va ajunge el acasa eu voi fi terminat de citit cartea.
Nu este nimeni care sa ne lamureasca.
Ei sunt atat de diferiti incat nici nu poti sa spui ca sunt frati.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)