Clasa a VI- a
Data……………….
Numele:…………………………
Test
Pentru redactarea
întregii lucrări se acordă 12 puncte.
Din oficiu se acordă
10 puncte.
Timpul efectiv de
lucru este de 50 de minute.
1. În propoziţia Al treilea scaun este la mine în cameră, cuvântul
subliniat este : 10
p
a) numeral ordinal cu valoare adjectivală, atribut
b) numeral colectiv cu valoare substantivală,
atribut;
c) numeral cardinal cu valoare adjectivală,
subiect.
2. Identificaţi numeralele
din următoarele enunţuri şi precizaţi cazul şi funcţia sintactică: 20 p
La concursul de compuneri, Andrada a fost prima.
Pe amândoi i-am chemat acasă la mine.
O grupă de zece pleacă la munte mâine.
Le-am spus celor doi să plece acasă
Rana primului se vede cel mai tare.
3. Identificaţi şi analizaţi numeralele din următorul text :
10
p
„În clasa a VI-a, două fetiţe au participat
la un concurs de poezie. Cele două sunt nemulţumite de rezultatul lor, spunând
că au muncit mult şi ar fi meritat locul întâi. Pe amândouă le-a deranjat
punctajul obţinut şi au promis că vor munci mai mult.”
4. Transformaţi următoarele numerale cardinale
în numerale ordinale şi alcătuiţi propoziţii cu cele din urmă, precizând
valoarea acestora (substantivală sau adjectivală): unu, o sută, trei, şapte,
nouă, şaptesprezece.
18
p
5.
Alcătuiţi o compunere de 10-15 rânduri, cu titlul Ghiocelul îngheţat în care să vorbiţi despre venirea primăverii. În
redactarea acesteia veţi urmări să: 20
p
-
folosiţi cel puţin câte un numeral din fiecare
tip de numeral învăţate. 4p
-
utilizaţi cel puţin două figuri de stil 2 p
-
utilizaţi cel puţin două imagini artistice
2 p
- existe un conţinut ideatic adecvat cerinţei 10 p
- existe coerenţă
si echilibru al compoziţiei 2 p
SUCCES! J
BAREM-
TEST (Clasa a VI-a)
1. a
10 puncte
2. - câte patru puncte pentru fiecare numeral identificat, caz şi
funcţie precizată: 20 puncte
(1
punct identificare numeral, 1 punct identificare caz, 2 puncte identificare
funcţia sintactică)
prima
– numeral ordinal, caz N., N.P. (4p)
pe amândoi- numeral colectiv, caz Ac., C.D. (4p)
de zece- numeral cardinal, caz Ac., Atribut prepoziţional (4p)
celor doi- numeral cardinal, caz D., C.I. (4p)
primului- numeral ordinal, caz G., Atribut genitival (4p)
5
x 4p = 20 puncte
3. - câte 2 puncte pentru fiecare numeral identificat şi analizat: 10 puncte
(a
şasea; două, cele două, întâi, pe amândouă) 5
x 2p = 10 puncte
4. -
câte 3 puncte pentru fiecare propoziţie şi valoare morfologică precizată: 18 puncte
(
1 punct - transformare numeral cardinal în numeral ordinal, 1- punct formulare
propoziţie, 1 punct -precizare valoare morfologică)
6
x 3p = 18 puncte
5. -
câte un punct pentru fiecare tip de numeral folosit (cardinal, ordinal,
colectiv, fracţionar): 20
puncte
4 x 1p = 4 puncte
- câte un punct pentru utilizarea a două
figuri de stil 1
x 2p = 2 puncte
- câte un punct pentru utilizarea a două
imagini artistice 1
x 2p = 2 puncte
- conţinut ideatic adecvat cerinţei
– 10 p / tratare ezitantă, superficială a
cerinţei 5p
- coerenţă
si echilibru al compoziţiei
2 p
Redactarea întregii lucrări:
12 puncte
-unitatea
compozitiei 1 punct
- coerenţa textului 2 puncte
- registrul de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate conţinutului - 2p / adecvare partiala - 1p 2 puncte
- ortografia (0-2 erori - 3p / 3 erori - 2p / 4 erori - 1p / 5 sau mai multe erori - 0p) 3 puncte
- punctuaţia (0-3 erori - 2p / 4 erori - 1p / 5 sau mai multe erori - 0p) 2 puncte
- aşezarea corectă a textului în pagină 1 punct
- lizibilitatea 1 punct
- coerenţa textului 2 puncte
- registrul de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate conţinutului - 2p / adecvare partiala - 1p 2 puncte
- ortografia (0-2 erori - 3p / 3 erori - 2p / 4 erori - 1p / 5 sau mai multe erori - 0p) 3 puncte
- punctuaţia (0-3 erori - 2p / 4 erori - 1p / 5 sau mai multe erori - 0p) 2 puncte
- aşezarea corectă a textului în pagină 1 punct
- lizibilitatea 1 punct