Unitatea de
învăţământ:
Propunător:
Aria
curriculară: Limbă şi
comunicare
Disciplina: Limba şi literatura română
Data:
Clasa: a VIII-a
Subiectul: O scrisoare pierdută, de I.L. Caragiale
Tipul lecţiei: : Recapitulare şi sistematizare
SCOPUL:
- dezvoltarea interesului pentru lectură şi a gustului
estetic;
- decodarea
mesajului artistic ;
- perfecţionarea
continuă a capacităţii de comunicare prin valorificarea noţiunilor însuşite.
Timp : 50 minute
Competenţe generale:
1.5 aplicarea principiilor ascultării active în
manifestarea unui comportament comunicativ adecvat ;
4.1 redactarea diverselor
texte, adaptându-le la situaţia de comunicare concretă;
3.1 dovedirea înţelegerii unui text literar sau nonliterar,
pornind de la cerinţe date.
Competenţe specifice:
O1- să dea definiţia conceptelor operaţionale gen dramatic şi comedia.;
O2- să analizeze titlul, tema, relaţiile
temporale şi spaţiale şi conflictul dramatic din comedie;
O3- să argumenteze
existenţa comicului de caracter, de moravuri, de situaţie, de
nume şi de limbaj. O4-
să realizeze o compunere, cu argumente conform temei date;
Metode şi procedee: ∆ conversaţia euristică,
conversaţia, explicaţia, exerciţiul,
munca individuală.
Materiale didactice: ∆ manual,
tabla.
Forma de organizare a activităţii: frontal, individual, grupat.
Bibliografie: Alina, Pamfil, Limba şi literatura română în gimnaziu. Structuri
didactice deschise, Editura Paralela 45, Bucureşti,2009.
Momentele lecţiei
|
Dozare
|
Ob. op.
|
Conţinutul ştiinţific al
lecţiei
|
Strategia didactică
|
Evaluare
|
||
Metode
|
Materiale
|
Forma de organizare
|
|
||||
Momentul introductiv
|
2 min.
|
|
Pregătirea
materialelor de lucru şi asigurarea climatului afectiv necesar desfaşurării
orei. Se face prezenţa.
|
Conversaţia
|
Catalogul
|
Frontal
|
|
Captarea atenţiei şi reactualizarea noţiunilor
ancoră
|
10 min.
|
|
Verificarea calitativă (prin sondaj) a temei pe care
elevii au avut-o de pregătit acasă. Se corectează eventualele greşeli, se
oferă explicaţii Reactualizarea cunoştinţelor se va realiza
printr-o verificare orală:
(Romanul Baltagul, de M.
Sadoveanu- Personajele)
Cum este prezentat Nechifor Lipan?
Care sunt modalităţile de caracterizare folosite de
autor pentru a reconstitui imaginea acestui personaj ?
Ce tip de personaj este Gheorghiţă Lipan ?
Care sunt trăsăturile morale ale Vitoriei, rezultate
din fragmentele romanului ?
Care este atitudinea lui Gheorghiţă faţă de întreaga
situaţie ?
|
Conversaţia
Explicaţia
Conversaţia
|
Caiete
|
Frontal
Frontal
|
Aprecieri
verbale
Aprecieri
verbale
|
Anunţarea
subiectului lecţiei şi a obiectivelor
|
2 min.
|
|
-
Voi anunţa elevii că astăzi vom continua să recapitulăm operele literare
studiate semestrul acesta, trecând la genul dramatic, la comedie.
-
Voi comunica elevilor obiectivele urmărite într-o manieră accesibilă
acestora.
-
Se scriu data şi titlul pe tablă şi în caietele elevilor. O scrisoare pierdută, de I.L. Caragiale
|
Conversaţia
|
Tablă Caiete
|
Frontal
|
|
Dirijarea învăţării
|
22 min.
|
O1
O2
O3
|
Se studiază noţiunile teoretice învăţate,
analizele de text şi exerciţiile aplicative care au fost efectuate în timpul
semestrului.
Ø
Definirea conceptului operaţional genul
dramatic;
Ø
Definirea conceptului operaţionale comedia
şi aplicarea acestuia pe textul O scrisoare pierdută de I. L. Caragiale;
Ø Identificarea
elementelor de compoziţie a textului dramatic (act, scenă/tablou, replică,
indicaţii scenice) prin referire la comedia O scrisoare pierdută de
I.L. Caragiale;
Ø Explicarea
semnificaţiei titlului;
Ø Identificarea
temei, a conflictului, a momentelor subiectului, a relaţiilor temporale şi
spaţiale;
Ø Identificarea
personajelor-tip din comedia O
scrisoare pierdută de I. L. Caragiale;
Ø Analizarea
conflictului dramatic având în vedere şi modul în care se realizează
tensiunea dramatică în comedia O scrisoare pierdută de I. L.
Caragiale;
Ø
Identificarea
tipurilor de comic (de caracter, de moravuri, de situaţie, de nume şi de
limbaj) din comedia O scrisoare pierdută de I.L. Caragiale;
Sunt distribuite fişe de lucru şi le cere
elevilor să le rezolve :
Încercuieşte răspunsul /
răspunsurile corect (e).
1. Speciile literare ale
genului dramatic sunt:
a) tragedia, comedia, drama
b) basmul, tragedia, nuvela,
comedia
c) idila, comedia, sonetul
2. O scrisoare pierdută de I.L. Caragiale
este o comedie de:
a) situaţie
b) moravuri
c) caracter
3. În comedia O scrisoare pierdută de
I.L. Caragiale, Tipătescu reprezintă:
a) tipul primului amorez şi al donjuanului
b) tipul politic şi al demagogului
c) tipul confidentului
4. În fragmentul următor se identifică
următoarele tipurile de comic:
a) de limbaj
b) de situaţie
c) de nume
,,Pristanda (singur):
Grea misie, misia de poliţai... Şi conu fănică cu coana Joiţica mai stătu
să-mi numere steagurile...Tot vorba bietei neveste, zice: <<Ghiţă.
Ghiţă, pupă-l în bot şi-i papă tot, că sătulul nu crede la ăl
flămând...>> Zic: curat! De-o pildă, conu Fănică: moşia moşie, foncţia
foncţie, coana Joiţica, coana Joiţica: trai, neneaco, cu banii lui
Trahanache... (luându-şi seama) babachii... Dar eu, unde? Famelie mare,
renumeraţie după buget mică. (Şade în fund pe un scaun la o parte.)”
5. Completează spaţiile libere:
Comicul este categoria ....................
având ca efect ...................., declanşat de .................... dintre
aparenţă şi esenţă, pretenţii şi realitate, aşteptări şi rezultate, între
ceea ce este şi ceea ce vrea să pară (crede că este) un personaj.
|
Exerciţiul
Conversaţia
Conversaţia euristică
Exerciţiul
Conversaţia
Exerciţiul
Conversaţia
Conversaţia
Exerciţiul
Conversaţia
Explicaţia
Exerciţiul
Conversaţia
Exerciţiul
Exerciţiul
Conversaţia
Exerciţiul
|
Tabla
Caiete
Caiete
Caiete
Caiete
Fişă de lucru
Fişă de lucru
Fişă de lucru
Fişă de lucru
Fişă de lucru
|
Frontal
Frontal
Frontal
Frontal
Frontal
Frontal
Frontal
Frontal
Individual
Frontal
Frontal
|
Aprecieri verbale
Aprecieri verbale
|
Feed-back/Evaluare
|
12 min.
|
O4
|
Se vor alcătui două grupe. Elevii vor primi următoarea sarcină de lucru: Realizaţi
o compunere în care să discutaţi cu argumente una dintre teme:
Pristanda- canalie, şmecher sau ingenuu;
Pristanda- profitor sau persoană de care se
profită.
Elevii lucrează în grupe, consultându-se unii cu
ceilalţi, urmând ca un reprezentant al grupei să citească răspunsul.
Înainte de terminarea orei, elevilor li se cere
să scrie într-un eseu de 5 minute două
lucruri: un subiect care a fost consolidat şi sistematizat foarte bine şi să
formuleze o întrebare în legătură cu un subiect care nu le este foarte
clar. Profesorul strânge eseurile de îndată ce elevii
le-au terminat, având astfel o imagine de ansamblu asupra subiectelor care
sunt ştiute foarte bine şi cele care încă mai pun probleme.
|
Exerciţiul
Conversaţia
|
Caiete
|
Grupat
Frontal
|
Formativă
|
Tema pentru acasă
|
1 min.
|
|
Ca temă pentru acasă,
elevii vor avea de realizat o compunere, care să aibă o morală la sfârşit.
|
Explicaţia
|
Caiete
|
Frontal
|
|
Aprecieri
|
1 min.
|
|
Se formulează aprecieri privind modul în care elevii au
îndeplinit sarcinile propuse.
|
|
Aprecieri
verbale
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu