Nicolae Labiș venea într-un
moment în care erau puse în discuție vechile valori referitoare la lirica românească,
vechea poezie părea „inadecvată scopurilor revoluției, de-a dreptul ieșită din
uz”[1],
căci poetul revoluționar al acelui timp era nimeni altul decât el, dar
trăindu-și pasionat și lucid epoca, întocmai ca un om liber, căci poezia lui nu
se constituie din teme tratate, ci totul este „izbucnire și curgere, o emoție
fundamentală care se face vers”[2].
Poetul luptei cu inerția se
socotește „poetul angajat politic în încleștarea supremei bătălii”[3],
artistul revoluționar care își trăiește epoca lucid. În fond, Labiș nu caută să
se distanțeze de temele epocii. Sentimentul noutății se impune la el prin
acțiunea de a da viață, viața proprie temelor propuse și cerute de epocă. Pe
bună dreptate scrie: „Sîntem în miezul unui ev aprins/ Și-i dăm
a-nsuflețirii noastre vamă/ Cei ce nu ard dezlănţuit ca noi/ În flăcările
noastre se destramă.“ (Viitorul).
Nicolae Labiș a fost prezent în
actualitate, asistând la problemele care preocupau contemporaneitatea, referitoare la destinul
omenirii, al patriei, considera că „menirea scriitorului e aceea de a fi artist
cetățean”, […] „astfel
și-a modelat vocea în funcție de nuanța reacțiilor emoționale”,[4] iar
trăsăturile reprezentative epocii pot fi observate din versuri militante, de
felul: „Dar vinele noastre palpită/ De-o sevă pe care
nicicând/ Strămoșii în ei n-au simțit-o./ Noi, primii în lume zidim/ Prima
Comună a lumii” (Versuri de dimineață).
În ceea ce privește
războiul, acesta e perceput ca un dezastru familial, cu dificultatea de a
explica unui copil rădăcinile tristeții și cauzele morții, unui copil
nepregătit să înfrunte sistematic esența răului: „ Nu știam de ce-i plânsă mama, / De ce părul
ei lung despletit și-a lăsat, / De ce în părul ei lung firele albe ca inul, /
Zi de zi, tot mai multe luminează ciudat”. (În ziua neuitată). În Versuri de dimineață, războiul apare ca
o „sursă de coșmare ulterioare”[5]. „Iată, un foc luminos/ De sfere
încinse pe boltă;/ Iată, lăsându-se greu,/ Nouri rotunzi dau năvală;/ Iată,
pădurile fumegă,/ Flăcări tresar pe păduri;” [...] „Iată, picioare desculțe/
Însângerate-n ciulini,/ Iată-le — aleargă, aleargă!/ Oameni buni, incotro?” (Versuri de dimineață).
Consecințele
războiului și evenimentele revoluționare îl aduc pe poet la o apropiere de vârsta de bronz[6],
astfel anunță clopotele de alarmă ale rațiunii: „Clopote grave sună trezirea/
Generației noastre/ Tragem cugetarea afară din teacă.” (Vârsta de bronz). Vârsta
de bronz poate fi și expresia trezirii la realitate a generației realistă.
Deși își arată considerația pentru partid ( scrie în „Gazeta
literară” , 22 decembrie 1955): „Nimeni nu este mai bogat decât noi. Pentru
această bogăție curată și înaltă, îți mulțumim Partid iubit, soare nou care ne
luminezi tinerețea.”, Nicolae Labiș se justifică afirmând: „Pentru mine,
cuvintele partid, marxism, stegar ş.a. au altă semnificaţie decât cea
obişnuită…”, el considerând
îndrumarea şi restricţiile impuse de neadmis. Într-un interviu dat la Radio lui
Titel Constantinescu (1956), numeşte perioada Şcolii de Literatură „Treapta
limpezirii” : „În această etapă m-am format prin luptă. Dogmatismul,
birocraţia, iată nişte scorpii care circulau cu violenţă pe atunci în domeniul
fraged al tinerei noastre literaturi… dar nu m-am închinat cum, vai, au făcut-o
unii colegi nimerniciei…”. Ziaristul şi prietenul său până la moarte, Portik
Imre, în memoriile sale postume, apărute în anul 2005 (Hora morții. Consemnări despre prietenul meu Nicolae Labiș),
declara că Labiş a fost ales pentru a exemplifica urmările posibile ale nesupunerii.
Nicolae Labiș, a cărui
operă este un început de lucrare, o încălzire pentru un mare concert (Silvian Iosifescu), reprezintă „un moment crucial în evoluţia poeziei române moderne” (Ioana
Em. Petrescu). El realizează un „loc nou” al poeziei, o renaștere a literaturii
române și opune narativismului și retoricii dominante în epocă un „lirism al
sugestiei”[7]. De-alungul anilor au fost tot felul de speculații pe tema „
<cum ar fi scris Labiș dacă ar mai fi trăit> sau <cum ar fi evoluat
poezia românească dacă Labiș nu ar fi murit>”[8], însă îmi permit să mă gândesc și să parafrazez întrebarea
lui Cezar Ivănescu: cum ar fi arătat
poezia românească de azi dacă Labiș nu
s-ar fi ivit?
BIBLIOGRAFIA:
***, Literatura
română contemporană, vol.1, (coord.)Marin Bucur, București, Editura
Academiei Republicii Socialiste România, 1980.
***, misiunea
scriitorului contemporan, idei și
atitudini literare, Studiu introductiv, notă asupra ediției și antologie de
Antoaneta Tănăsescu, București, Editura Eminescu, 1974.
Banuș Maria,
„Gazeta Literară”, anul VII, nr. 50, 8 dec., 1960.
Buzincu, Aurel, Literatura română şi realismul
socialist : (1944-1965),
Vol.1: Realitatea care întrece ficţiunea, Suceava, Editura
Universităţii din Suceava, 2003.
Crohmălniceanu, Ov. S. , Pentru realismul socialist, București, Editura de stat pentru
literatură și artă, 1960.
Ferenc Szemlér,
„Scînteia”, 11 octombrie 1971.
Labiș, Nicolae, „Gazeta literară” , 22 decembrie 1955.
Labiș, Nicolae, Poezii,
Ediție îngrijită, prefață, tabel cronologic și addenda de Antoaneta Tănăsescu,
București, Editura Albatros, 1985.
Lefter, Bogdan Ion, Despre identitate, Temele postmodernității, Pitești, Editura
Paralela 45, 2004.
Aurel Martin, Poeți
contemporani I, București, editura pentru literatură, 1967.
Munteanu, Dragoș Aurel, Misiunea scriitorului contemporan: idei și atitudini literare,
București, Editura Eminescu, 1974.
Negrici, Eugen, Literatura
română sub comunism, Poezia I, București, Editura Fundației PRP, 2003.
Pop, Ion, Poezia
unei generații, Cluj, Editura Dacia, 1973.
Popovici, Ada, Poezia românească, Studiu
teoretic și aplicativ, Iași, Casa Editorială Demiurg, 2008.
Raicu,
Lucian, Nicolae Labiș, București, Editura Eminescu, 1977.
Rotaru, Ion, O istorie a literaturii române,
București, Niculescu, 2001.
Selejan, Ana, Literatura în totalitarism, 1955-1956, București, Cartea
Românească, 1998.
Stănescu, Nichita, Antimetafizica, Nichita
Stănescu însoțit de Aurelian Titu Dumitrescu, Ediția a II-a, Prefață de
Alexandru Paleologu, Postfață de Dan- Silviu Boerescu, București, Editura
Allfa, 1998.
Stănescu, Nichita,
Opere I. Versuri, Ediție alcătuită de Mircea Coloșenco, Prefață de Eugen
Simion, București, Editura Univers enciclopedic, 2002.
[1] Lucian
Raicu, Nicolae Labiș, București,
Editura Eminescu, 1977, p.9.
[2] Idem, ibidem, p.11.
[3] Idem, ibidem, p. 12.
[4] Aurel Martin, Poeți contemporani I, București, editura
pentru literatură, 1967, p. 190.
[5] Idem, ibidem.
[6] Prin „Vârsta de bronz” anticii
desemnau cea de-a treia epocă în dezvoltarea omenirii (după „vârsta de aur” și
„vârsta de argint”), treaptă la care apare conștiința de sine, triumful
rațiunii, odată cu pierderea naivității unei copilării din vârsta de aur. Fiecare
individ are o vârsta de bronz, vârsta când adolescentul se leapădă de copilărie
și ia contactul adevărat cu viața.
[7] Idem, ibidem, p. 16.
[8]Cezar Ivănescu, apud Aurel
Buzincu, op.cit., p. 130.