Aşa cum nu era de aşteptat pentru perioada în care a fost scrisă, o perioadă de criză, în care noul era renegat, iar tradiţia domina, „Aşteptându-l pe Godot”, deşi aduce în faţă omul nou, se bucură imediat de un succes şi de o răspândire rapidă, piesa fiind imediat tradusă pe cât mai multe teritorii.
„Aşteptându-l pe Godot” prezintă cu ajutorul metaforei o dramă, o dramă în care cine aşteaptă nu îndeplineşte funcţiile unei persoane, ci mai degrabă ale unui personaj- marionetă care este modelat după bunul plac al dresorului de circ, întrucât asemănarea cu un clovn a personajelor este evidentă. Avem de-a face cu personaje care nu au o individualitate proprie, ci sunt mereu în aşteptarea indicaţiilor pentru următorul pas, într-o lume în care totul e vag.
sâmbătă, 30 iulie 2016
joi, 19 februarie 2015
Documente utile profesorilor
PLANIFICAREA ORELOR DE PREGÃTIRE SUPLIMENTARÃ
PENTRU EVALUAREA NAŢIONALÃ
LA LIMBA ŞI LITERATURA ROMÂNÃ
2014-2015
Unitatea de
învăţare
|
Competenţe specifice
|
Conţinuturi
|
Număr de ore
|
Săptămâna
|
1.
Genul
liric
|
1.1 dovedirea înţelegerii unui text literar sau nonliterar,
pornind de la cerinţe date;
2.1 redactarea diverselor texte, cu scopuri
şi destinaţii diverse, adaptându-le la situaţia de comunicare concretă
|
|
9h
|
S1 – S9
|
|
1.2 sesizarea
corectitudinii şi a valorii expresive a categoriilor morfosintactice, a
mijloacelor de îmbogăţire a vocabularului şi a categoriilor semantice
studiate, a ortografiei şi punctuaţiei;
|
|
6h
|
S10 – S15
|
|
1.1 dovedirea înţelegerii unui text literar sau nonliterar,
pornind de la cerinţe date;
|
|
7h
|
S16 – S22
|
|
1.2 sesizarea
corectitudinii şi a valorii expresive a categoriilor morfosintactice, a
mijloacelor de îmbogăţire a vocabularului şi a categoriilor semantice
studiate, a ortografiei şi punctuaţiei;
2.2 utilizarea
în redactarea unui text propriu a cunoştinţelor de lexic şi de morfo-sintaxă,
folosind adecvat semnele de ortografie şi de punctuaţie
|
|
8h
|
S23 – S30
|
|
1.3
identificarea valorilor etice şi culturale într-un text, exprimându-şi
impresiile şi preferinţele
2.1 redactarea
diverselor texte, cu scopuri şi destinaţii diverse, adaptându-le la situaţia
de comunicare concretă
|
|
5 h
|
S31 – S35
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
joi, 8 decembrie 2011
Poezii- CRĂCIUNUL COPIILOR-(serbare)
Moş Crăciun
De Octavian Goga
Moş Crăciun cu barba albă, Moş Crăciun cu traista plină,
Vechi stăpân atât de darnic al copilăriei mele
Azi la noi în sat te-aşteaptă toată casa cu lumină.
Cu colinde şi cu cântec şi cu crai citeţ de stele.
Tu te furişezi în taină pe la fiecare poartă,
Cu păşirea ta tiptilă, nu laşi urme de zăpadă,
Dar te simte-ntreg cuprinsul oropsiţilor de soartă,
Când laşi binecuvântarea peste capul lor să cadă.
Tu cobori şi-n seara asta, tu cobori ca-ntotdeauna
Pe pământul greu de rele, sol bătrân cu gânduri bune
Şi-nveştmânţi c-un văl de pace răzvrătirea-nfirorată
- Cum te-aşteaptă în sat la mine! Du-te, du-te, Moş Crăciune!
De nu ţi-o fi peste mână, treci şi pe la casa noastră,
Biata mamă-ngândurată azi e singură la masă.
Tu măcar o rază-n suflet îi trimite pe fereastră,
Când vezi neatins şi vinul, şi colacul de pe masă.
Apoi pleacă, Moş Crăciune... pe oriunde-şi duce darul
Bătrâneasca şi cinstita şi curata noastră lege,
Numa-n lumea mea străină nu-ncerca să treci hotarul,
Căci şi inima şi casa sunt închise aici, moşnege!
Florile dalbe
de Elena Farago
Şi mai ales în iarna asta, lăsaţi copiii să colinde!
Să nu-i oprească din curatul şi sfintei datine îndemn.
O, mai ales, în noaptea asta, lăsaţi copiii să colinde!
Când argintiile lor glasuri vor îngâna “Florile dalbe”,
Gândiţi-vă că nu e dată închipurii omeneşti
O mai aleasă întrupare de sol a vrerilor cereşti,
Ca argintiile lor glasuri, când vor cânta “Florile dalbe”.
La mulţi ani
de Tudor Arghezi
Cititor de vreme bună,
Să-ţi urez pe nai şi strună
Lăutar şi de condei
Ce-i mai bine din ce vrei.
Să-ţi trăiască toţi ai tăi
De prin munţi şi de prin văi,
De prin târguri, de prin sate,
Risipite prin bucate
Semănate, secerate,
Ţării tale-mbelşugate.
Şi copii
Cu ochi căprii,
Şi frumoşi ca soarele,
Păzindu-ţi ogoarele.
Băieţii ca mugurii,
Fetele ca strugurii,
Piersicile să le cadă
În cămaşă, din livadă.
O urare pentru voi,
Cititori de slove noi,
Anul care iată, vine,
Să v-aducă numai bine!
miercuri, 7 decembrie 2011
Metode şi tehnici
Metoda "Cubului"
1. Pentru povestea "Fata babei şi fata moşului", feţele cubului pot cuprinde următoarele sarcini:
Compară cele doua fete pe baza comportamentului lor;
Caracterizează oral baba şi mosul;
Compară cei doi părinţi;
Găseşte alte perechi de personaje : bun- rău;
Alege un personaj pe care îl consideri un exemplu de urmat.
2. O altă lecţie în cadrul căreia se poate folosi metoda "Cubului" este lectia de recapitulare
a părţilor de vorbire studiate. Sarcinile de lucru pot fi următoarele:
a părţilor de vorbire studiate. Sarcinile de lucru pot fi următoarele:
Substantivul - definiţie, exemple, analiză;
Adjectivul - definiţie, exemple, analiză;
Pronumele - definiţie, exemple, analiză;
Numeralul - definiţie, exemple, analiză;
Verbul - definiţie, exemple, analiză;
Adverbul - definiţie, exemple, analiză;
La
studierea temei Substantivul în clasa a VI-a:
Ştiu
|
Vreau să ştiu
|
Am învăţat
|
1. Substantivul este
partea de vorbire care denumeşte fiinţe, lucruri, fenomene ale naturii,
acţiuni, stări sufleteşti.
2. Categoriile
gramaticale: felul, genul, număr.
|
1. Ce fel de parte de
vorbire este substantivul?
2. Are substantivul alte
categorii gramaticale?
|
1. Substantivul este o
parte de vorbire flexibilă.
2. Are categorii
gramaticale de gen, număr, caz.
3. Substantivul se declină
după cazuri.
|
Termenul semnifică o poezie cu cinci
versuri. Se porneşte de la un subiect propus spre discutare, care să se reflecte în singurul cuvânt-
cheie de pe primul rând. Pe al doilea rând, se scriu două adjective care se referă la cuvântul cheie.
Pe al treilea rând, se scriu trei verbe la gerunziu. Al patrulea vers este format din patru cuvinte care exprimă sentimentele elevului faţă de subiectul în cauză. Ultimul vers sintetizează esenţialul, într-un cuvânt.
Carte
Minunată, preţioasă
Citind, răsfoind, învăţând
Mulţumire, înţelepciune, curiozitate, cunoaştere
Inteligenţă.
Licoarea fermecată
Imaginează-ţi că
ai intrat într-o farmacie şi ai cerut un medicament pentru calmarea durerilor
de măsea, iar farmacistul, distrat, ţi-a dat o licoare, care - după ce ai băut-o conform indicaţiilor
– te-a ajutat să pătrunzi în acţiunea povestirii. Eşti şi tu personaj al lecturii şi ai posibilitatea să schimbi cursul evenimentelor. Redactează, în cel
puţin o pagină, un alt final al romanului Baltagul, de Mihail Sadoveanu.
marți, 6 decembrie 2011
Proiect de lecţie
UNITATEA DE
ÎNVĂŢĂMÂNT: Liceul de Arte Plastice
PROPUNĂTOR:
DATA:
15.11.2011
CLASA: a
VII-a A
ARIA
CURRICULARĂ: Limbă și comunicare
OBIECTUL DE
ÎNVĂŢĂMÂNT: Limba și literatura română
TEMA
LECŢIEI: Elemente de versificaţie
TIPUL
LECŢIEI: Predare de noi cunoștinţe
OBIECTIVE DE REFERINŢĂ:
2.1 să asigure coerenţa ideilor
exprimate într-un mesaj oral;
2.2. valorificarea categoriilor semantice învăţate în
contexte diferite;
3.2 să recunoască modalităţile specifice de organizare a
textului epic și procedeele de expresivitate în textul liric;
4.1 să-și exprime, în scris, opinii și atitudini;
4.4 să utilizeze corect flexiunea nominală și verbală în
textul scris, utilizând corect semnele ortografice și de punctuaţie.
OBIECTIVE
OPERAŢIONALE:
1.Să
identifice tipurile de rimă în textul dat;
2.Să
recunoască modurile de grupare a versurilor în strofe;
3.Să calculeze
măsura versurilor specificate;
4.Să
identifice tipurile de ritm.
STRATEGIA
DIDACTICĂ:
Metode:
Conversaţia, explicaţia, exerciţiul, brainstorming, învăţare prin descoperire,
tabelul cu dublă intrare.
Mijloace:
tabla, fișe de lucru, caiete.
Forme de organizare:
frontal, individual
EVALUARE:
aprecieri verbale.
Momentele lecţiei
|
Dozare
|
Obiective op.
|
Conţinutul ştiinţific al lecţiei
|
Strategia didactică
|
Evaluare
|
||
Metode
|
Materiale
|
Forma de organizare
|
|||||
Momentul introductiv
|
1 min.
|
Pregătirea materialelor de lucru și asigurarea climatului
afectiv necesar desfașurării orei.
Se face prezenţa.
|
|||||
Captarea atenţiei și reactualizarea noţiunilor ancoră
|
10 min.
|
Se verifică tema pe care elevii au avut-o de pregătit
acasă. Se corectează eventualele greșeli, se oferă explicaţii suplimentare.
Pornind de la tema pentru acasa (o poezie), se va nota pe tablă
cuvântul poezie, iar elevii vor fi
solicitaţi să identifice cât mai multe trăsături specifice acestui concept.
Poezie- figuri de stil, sentimente exprimate în mod direct
de eul liric, versuri, strofe, rimă, ritm.
|
Conversaţia
caiete frontal
Explicaţia
Brainstroming tabla
frontal
|
Aprecieri verbale
|
|||
Anunţarea subiectului lecţiei și a obiectivelor
|
1 min.
|
Pe baza caracteristicilor identificate se anunţă titlul
lecţiei iar elevii sunt anunţaţi că vor rezolva exerciţii referitoare la
elementele de versificaţie. Se notează pe tablă titlul lecţiei: Elemente de versificaţie. Elevii
notează titlul în caiete
|
Conversaţia
Explicaţia
tabla frontal
caiete
|
||||
Dirijarea învăţării
|
26 min.
|
O1
O2
O3
O4
|
Se scrie pe tablă strofa: ,,Peste dealuri zgribulite/
Peste ţarini zdrenţuite/A a venit așa deodată/ Toamna cea întunecată.”
(Balada unui greier mic, George
Topârceanu). Elevii vor avea sarcina de a citi strofa şi de a înlocui
cuvintele subliniate cu sinonimele lor. Se vor remarca diferenţele dintre
strofa cu rima și cea fără rimă, şi importanţa rimei în poezie din punctul de
vedere al muzicalităţii. Se va obţine definiţia rimei care va fi notată la
tablă şi elevii o scrie în caiete:
Rima reprezintă identitatea sunetelor de la sfârșitul a două sau mai multe
versuri.
Elevii vor fi întrebaţi câte tipuri de rimă cunosc. Răspunsurile se vor nota pe tablă și în
caiete.
Fiecare elev va primi fisa 1 pe care vor fi scrise 4 strofe
din 4 poezii diferite. Elevii vor citi strofele şi pe baza cunoştinţelor pe
care le deţin, dar şi sub îndrumare, vor observa tipul de rimă (monorimă,
rimă îmbrăţişată, rimă încrucişată, rimă împerecheată,) pentru fiecare strofă
în parte.
Se precizează că există versuri care nu au rimă. Acestea
se numesc versuri libere. În Fișa1, pe verso, se vor afla exemple de versuri
libere pe care elevii le vor observa. Se notează definiţia versului liber pe
tablă și în caiete: Versul liber este
acel vers care nu se supune niciunei structuri regulate, nu are metru, rimă
sau nu este încadrabil în strofe.
Se solicită completare la următoarea afirmaţie: Mai multe
versuri la un loc alcătuiesc…………
Se notează pe tablă și în caiete definiţia strofei.
Fiecare elev va primi Fișa 2 și va observa felurile în care strofele pot fi
grupate.
Elevilor li se solicită calcularea măsurii fiecărei strofe
din Fișa 2. Măsura se va afla prin numărarea orală a silabelor. Se notează în
caiete definiţia măsurii.
Elevii sunt anunţaţi că ritmul este ultimul element de
versificaţie despre care vor discuta. Se notează în caiete definiţia ritmului
și tipurile de ritm: Succesiunea simetrică a silabelor accentuate și
neaccentuate într-un vers se numește ritm. Unitatea metrică format dintr-o
silabă accentuată, urmată de una neaccentuată(_,U), se numește troheu.
Unitatea metrică format dintr-o silabă neaccentuată, urmată de o silabă
accentuată(U,_), se numește iamb. Elevilor li se vor oferi exemple pentru
ambele situaţii despre care vom discuta.
|
Exerciţiul
tabla frontal
Conversaţia
Învăţare prin
descoperire
caiete
Conversaţia
tabla frontal
caiete
Exerciţiul
Fișa 1 individual
Explicaţia
Explicaţia
Fișa 1 frontal
Conversaţia
tabla individual
caiete
Conversaţia
caiete frontal
Explicaţia
Fișa 2 individual
Exerciţiul
Fișa 2 frontal
Conversaţia caiete individual
Explicaţia
Explicaţia
caiete frontal
|
Aprecieri verbale
Aprecieri verbale
|
||
Feed-back/Evaluare
|
10 min.
|
Se solicita elevilor completarea versurilor astfel încât
strofa să aibă rimă: Furnica s-a dus
la ………….
Ca să-şi cumpere....................
Fiindcă la uşă s-a .................
Totul i s-a .............................
Elevilor li se va cere să aprecieze cu adevarat sau fals
următoarele afirmaţii:
Versul este un
rând dintr-o poezie.
O strofă este
alcătuită din versuri.
Există doar
strofe din patru versuri.
Versurile tuturor poeziilor sunt grupate pe strofe.
Rima este potrivirea sunetelor de la sfârşitul versurilor.
Prin rimă se realizează muzicalitatea versurilor.
Ritmul iambic are la bază o silabă accentuată, urmată de
una neaccentuată.
La rima încrucişată primul vers rimează cu ultimul, iar al
doilea cu al treilea.
Nu există
versuri fără rimă.
|
Exerciţiu
tabla individual
caiete
Exerciţiu frontal
|
Aprecieri verbale
Aprecieri verbale
|
|||
Asigurarea retenţiei și a transferului
|
1 min.
|
Se va transmite tema de casă: realizarea unei strofe
rimate în cadrul căreia primul vers sa se termine cu un substantiv, al doilea
cu un adjectiv, al treilea cu un adverb, iar al patrulea cu un verb.
|
Explicaţia
caiete individual
|
||||
Aprecieri
|
1 min.
|
Aprecieri privind modul în care elevii au îndeplinit
sarcinile propuse.
|
Explicaţia frontal
|
||||
duminică, 4 decembrie 2011
Amintiri din copilărie- Ion Creangă
Realizează un eseu de 100 de rânduri cu titlul Un copil vei fi mereu, în care să descrii jucăria preferată şi să povesteşti câteva amintiri din copilărie, folosind următoarele figuri de stil: hiperbola, metafore, epitete, comparaţii, personificări.
joi, 1 decembrie 2011
Rima- model exerciţiu (clasa aVII-a)
ELEMENTE DE VERSIFICAŢIE
Fișa 1-Tipuri de rimă
Identificaţi tipurile de rimă pornind de la strofele din prima coloană.
Strofe
|
Tipuri de rimă
|
,,Din văzduh cumplita iarnă cerne
norii de zăpadă,
Lungi troiene călătoare adunate-n cer
grămadă;
Fulgii zbor, plutesc în aer ca un roi
de fluturi albi,
Răspândind fiori de gheaţă pe ai ţării
umeri dalbi.”
(Vasile
Alecsandri, Iarna)
|
|
,,Câmpul alb, ca un cearșaf,
Până-n zări se desfășoară…
Sus, pe-un stâlp de telegraf,
S-a oprit din zbor o cioară.” (George
Topârceanu, Cioara)
|
|
,,Stele-n
cer
Deasupra
mărilor
Ard
depărtărilor
Până
ce pier.’’ (Mihai Eminescu, Stele-n cer)
|
|
,,Peste vîrf
de rămurele
Trec în
stoluri rîndunele
Ducînd
gîndurile mele
Şi norocul meu cu ele.’’ (Mihai Eminescu, Ce te legeni..”)
|
Abonați-vă la:
Postări (Atom)