Realizaţi scurta
analiză (prezentare) de caz.
Analizaţi
situaţia descrisă mai jos (prezentaţi/descrieţi o situaţie problemă sau conflictuală
legată de relaţia profesor – elev sau legată doar de comportamentul adaptativ /
de învăţare al elevului/educatului; situaţie pe care aţi întâlnit-o sau aţi
trăit-o.....) şi folosiţi metodologia
tip „soluţionarea problemei” pentru a răspunde la întrebările date în
continuare.
Clasa a VIII-a B așteaptă
sosirea profesoarei la ora de Limba și
literatura română într-o dezordine ce instalează în clasă haos, indisciplină
şi bătaie între doi băieţi. Profesoara de română merge în pauză la bibliotecă
pentru a lua o carte folositoare la oră. După o întârziere de 15 minute, cu
toate că gălăgia se auzea de la bibliotecă, profesoara intră în clasă făcând
observaţie clasei pentru comportamentul avut şi îi ridică în picioare pe cei
doi elevi care continuau să se bată în momentul intrării profesoarei în
clasă. Profesoara rezolvă repede problema şi face următoarele oservaţii: “-Alex
şi Dan, nu e frumos să vă bateţi. Alex, tu ai note bune la română. Stai jos.
Dan, tu ai pentru astăzi nota 4 la română. Şi aşa lipseşti mult şi nu ai
note. Stai jos, chiulangiule, oricum eşti ca şi absent.” Profesoara verifică superficial temele şi
trece la anunţarea noii lecţii. Trebuie menţionat faptul că Dan a fost
etichetat de profesoara de română ca fiind „băiatul-rău”. Acesta răspunde, de obicei, foarte
obraznic la orice întrebare, atât colegilor, cât şi profesoarei, deoarece
consideră că are întotdeauna dreptate, iar atunci când i se dovedeşte contrariul,
se simte atacat şi se apără, apelând la replici agresive. Pentru că nu mai avea
foarte mult timp din oră, profesoara începe să predea noua lecţie, cu toate
că în clasă era gălăgie, din cauza „băiatului rău” care râdea fără motiv, îi
agrena şi pe colegii lui la discuţii, vorbea neîntrebat. Acelaşi Dan, care
luase patru, vrea la toaletă. Profesoara nu îl lasă, iar băiatul pleacă din
clasă, având următoarea replică: „- Oricum sunt ca şi absent. La revedere!”
Profesoara continuă lecţia, acum fiind linişte în clasă, urmând observaţia că
dacă nu va termina, elevii vor avea de copiat lecţia din manual, ca de
obicei.
|
Prezentaţi (pe scurt) faptele:
Clasa a VIII-a B așteaptă profesoara de română în gălăgie, doi dintre
elevi ajungând să se bată. Profesoara întârzie, iar când intră în clasă face
câteva observaţii şi dă nota patru unuia dintre elevii care s-au bătut. Acesta
oricum nu avea notă şi fiind considerat “băiatul-rău”, e tratat ca şi când ar
fi absent. În încercarea profesoarei de a recupera timpul scurs, aceasta începe
lecţia nouă în gălăgie. Pentru că nu este lăsat la toaletă, “băiatul-rău”
pleacă din clasă, pe motivul că oricum e ca şi absent. Profesoara continuă
lecţia în linişte.
1.
Care sunt cauzele şi efectele/consecinţele
problemei?
Cauze:
- întârzierea la oră a
profesoarei; (materialele pentru oră trebuie pregătite din timp);
- modul în care
profesoara rezolvă problema băieţilor care s-au bătut şi acordarea pedepsei
(pedepsirea unui elev implicat, acordând nota 4, pentru că oricum nu avea
note.);
-lipsa abilităţii
cadrului didactic de a impune respect, catalogarea unui elev, atribuind
etichete (elevul care oricum e absent), precum şi tolerarea gălăgiei la oră;
-lipsa de motivaţie, de
interes a elevilor (adesea sunt puşi să copieze lecţia din manual.).
.Efecte/Consecinţe:
-
Gălăgie și
haos total, care culminează cu o bătaie între doi băieţi.
-
Deranjarea elevilor care vor să înveţe,
precum şi deranjarea celorlalte clase, care aud gălăgia în lipsa profesoarei ;
-
Desfăşurarea orei în condiţii anormale,
ceea ce afectează toţi elevii clasei.
-
Pierderea timpului pe care profesoara ar
fi trebuit să îl aloce procesului instructiv-educativ
2.
Descrieţi sintetic situaţia aşa cum
o vedeţi dumneavoastră.
În
situaţia prezentată, profesoara reprezintă ea însăşi o problemă, acest lucru
fiind observabil din comportamentul pe care îl afişează. Faptul că profesoara
întârzie pentru a lua o carte de la bibliotecă, pe care oricum nu a folosit-o,
dă posibilitatea elevilor de a se comporta inadecvat, dezlănţuind haosul şi
instalând o stare de dezordine care duce la conflictul dintre doi elevi. Atitudinea
pe care o are profesoara atunci când tratează conflictul dintre cei doi băieţi
este una inadecvată. Pedepsirea elevului pe motive nepotrivite fac dovada
faptului că profesoara este incapabilă să distingă între probleme de disciplină
şi evaluarea şi acordarea notelor. De asemenea, notele pe care un elev le are
la o disciplină nu constituie un criteriu de absolvire a vinei atunci când
elevul este implicat într-un conflict.
Profesoara
este interesată doar de încadrarea în
timp, fără să ţină cont că varianta copierii lecţiei din manuel nu este soluţia
favorabilă pentru a termina predarea lecţiei. Faptul că elevul etichetat
(chiulangiul şi “băiatul-rău”) pleacă la toaletă, chiar dacă nu are
permisiunea, demonstrează că între profesor şi elev nu există o relaţie de
respect, ci din contră, elevul îi răspunde pe măsură. Din moment ce profesoara
îi spune că el oricum se află în clasă, dar e ca şi cum ar fi absent la oră,
această observaţie îl face pe elev să îşi însuşească acel statut de “elev
prezent fizic”, şi îl face să se comporte ca atare, angrenându-i şi pe ceilalţi colegi în jocul său de a crea
gălăgie, de a deranja ora, periclitând desfăşurarea optimă a activităţii
instructiv-educative. Doar în momentul în care “chiulangiul” pleacă din clasă,
ora se poate desfăşura fără a fi perturbată.
3.
Care sunt posibilele soluţii pe
care le-aţi adopta?
Eu
consider că întreg haosul ar fi putut fi evitat dacă profesoara nu ar fi
întârziat. De asemenea, consider că profesoara a trecut superficial şi incorect
asupra conflictului dintre cei doi băieţi. Problemele de disciplină nu trebuie
confundate cu problemele pe care le deţine elevul cu privire la nivelul
cunoştinţelor şi situaţia absenţelor. În
loc de a da nota patru unuia dintre participanţii la conflict, doar pentru că
nu are note şi celuilalt nicio notă, pentru că are note bune la română, aş fi
încercat să aflu cauzele care au determinat conflictul şi aş fi încercat să îi
pedepsesc sub altă formă pe amândoi. Spre exemplu, i-aş priva de pauza
următoare pe amândoi, i-aş pedepsi prin însărcinarea lor cu un set de exerciţii
pe care să le rezolve în pauză, aş lua legătura cu dirigintelele, i-aş pune să
îşi ceară scuze unul altuia.
De
asemenea, nu aş fi etichetat niciun elev cu statutul de “chiulangiu” sau
“băiat-rău”, ci aş fi ales să integrez elevul-problemă în rând cu ceilalţi
colegi. Aş fi încercat să fac şi câteva exerciţii practice, l-aş scoate la
tablă chiar şi pe elevul problemă, astfel, acest elev, observând că este
integrat, şi nu este considerat elevul care oricum e prezent doar fizic, nu ar
fi plecat din clasă. În cazul în care elevul nu ar fi vrut să iasă la tablă, aş
fi încercat să îl implic şi mai mult, acordându-i statutul de ajutor în
distribuirea materialelor. Astfel acest elev nu ar mai avea timp de alte
preocupări. Pentru a putea începe lecţia fără a fi gălăgie, aş fi optat pentru
un joc, un rebus, sau o ghicitoare, care să capteze atenţia elevilor, să îi
facă atenţi, neacordând şansa niciunui elev de a fi “măscăriciul” clasei,
deranjându-i pe ceilalţi colegi
4.
Care este recomandarea
dumneavoastră?
În ceea ce priveşte
recomandarea mea, consider că profesoara trebuie să îşi rectifice
comportamentul, modul de predare, şi priorităţile atunci când are de predat o
lecţie. În acest sens, aş recomanda
participarea profesoarei la diferite cursuri de perfecţionare care să o îndrume
şi să îi acorde sfaturi pentru a şti cum trebuie manageriate situaţiile
conflictuale şi cum trebuie adaptate acestea atunci când se ivesc în timpul
orei.