Unitatea de
învăţământ:
Propunător:
Aria curriculară: Limbă şi comunicare
Disciplina: Limba şi
literatura română
Data:
Clasa: a V-a
Subiectul: Noţiuni de
fonetică
Tipul lectiei: Lecţie de fixare a
cunoştinţelor
Timp : 50 minute
Scopuri derivate din obiectivele de referinţă 1.1,
2.6, 2.4, 4.3:
- Consolidarea cunoştinţelor privind
noţiunile de fonetică;
- Dezvoltarea operaţiilor gândirii;
- Formarea priceperilor şi
deprinderilor vizând corectitudinea gramaticală a enunţurilor.
Obiective operaţionale:
O1: să definească vocalele,
semivocalele, consoanele, ditongul, triftongul, hiatul, silaba, accentul
O2: să
identifice sunetele si grupurile de sunete
O3: să
precizeze structura unor cuvinte( litere si sunete)
O4 să
accentueze corect cuvinte
O5: să despartă
corect cuvinte în silabe.
Metode şi procedee:
∆ conversaţia
euristică, conversaţia, explicaţia, exerciţiul, , munca individuală
Materiale didactice:
∆ manual, tabla
Forma de
organizare a activităţii: frontal, individual.
Bibliografie: Manualul de Limba Română, clasa
a VII-a, Editura Humanitas, autori: Alexandru Crişan, Sofia Dobra, Florentina
Sâmihăian.
Momentele lecţiei
|
Dozare
|
Ob. op.
|
Conţinutul ştiinţific al
lecţiei
|
Strategia didactică
|
Evaluare
|
||
Metode
|
Materiale
|
Forma de organizare
|
|
||||
Momentul introductiv
|
2 min.
|
|
Pregătirea
materialelor de lucru şi asigurarea climatului afectiv necesar desfaşurării
orei. Se face prezenţa.
|
Conversaţia
|
Catalogul
|
Frontal
|
|
Captarea atenţiei şi reactualizarea noţiunilor
ancoră
|
10 min.
|
O1
|
Verificarea
calitativă (prin sondaj) a temei pe care elevii au avut-o de pregătit acasă.
Se corectează eventualele greşeli, se oferă explicaţii suplimentare.
Prin
activitate frontală se verifică noţiunile:teoretice fonetică.
Ce
este fonetica?
Prin
ce sunt reprezentate in scris sunetele?
Cum
se impart sunetele limbii române?
Ce
sunt vocalele şi care sunt ele?
Ce
sunt consoanele?
Ce
sunt semivocalele?
Care
dintre vocale pot fi semivocale si care nu pot fi niciodată?Câte vocale există într-o silabă?
Ce
este diftongul?dar triftongul? Dar hiatul?
Ce
este silaba?Cum se numesc cuvintele alcătuite dintr-o silabă?
|
Conversaţia
Explicaţia
Conversaţia
Conversaţia
|
Caiete
|
Frontal
Frontal
Frontal
|
Aprecieri
verbale
Aprecieri
verbale
|
Anunţarea subiectului lecţiei şi
a obiectivelor
|
2 min.
|
|
Se va purta o scurtă discuţie despre importanţa
practică a regulilor fonetice şi mai ales importanţa despărţirii corecte în
silabe,drept pentru care va avea loc această ora de consolidare a cunoştinţelor.
Se
trece titlul lecţiei pe tablă. Elevii notează titlul în caiete.
|
Conversaţia
|
Tablă Caiete
|
Frontal
|
|
Dirijarea învăţării
|
22 min.
|
O2
O3
O4
O2
O5
|
Se rezolvă exercitii.
1.Precizează câte sunete şi câte
litere sunt în cuvintele: cerc, ciorapi, ghete, gem, chior, ochelari.
2.Indică diftongii, triftongii si hiatul în cuvintele: toamnă, ploioasă,
teatru,nu-i, vreau, aur.
3.Subliniază varianta accentuată corect: butelie-butelie, avarie-
avarie, sever-sever, antic-antic
4. Găseşte câte două cuvinte care să conţină:
• diftongul oa
• triftongul eai
• hiatul i-e
2 Pentru fiecare cuvânt din prima
coloană alege:
numărul de sunete corespunzător din
a doua coloană:
a. cheama ....... A.-3 sunete
b. ciot ....... B.-4 sunete
c. exact...... C.-5 sunete
d. ghetar....... D.-6 sunete
e. Olteanu..... E.-7 sunete
3 Despărţiţi în silabe cuvintele:
• atlet• lacrămioara• albastru•
examen
• imatur• funcţie• sculptură
4 Subliniaţi forma corectă a următoarelor
cuvinte:
• basm/bazm
• a escalada/a excalada
• excorta/escorta
• zmeu/smeu
5 Se dau următoarele silabe:
fii plu ste su taj ne cin a că punc
drept
Formaţi cu ele cuvinte bisilabice
|
Exerciţiul
Conversaţia
Conversaţia
Conversaţia
Conversaţia
|
Tabla
Caiete
Caiete
Caiete
|
Frontal
Frontal
Frontal
Frontal
|
Aprecieri verbale
Aprecieri verbale
|
Feed-back/Evaluare
|
12 min.
|
O5
|
Evaluarea
se va realiza printr-o fişă de muncă independentă: Alcătuiţi un text de maxim
şapte rânduri în care să vă exprimaţi părerea despre această oră. Identificaţi,
apoi, din text trei cuvinte care să conţină grupurile de sunete învăţate şi
despărţiţi în silabe alte cinci cuvinte.
|
Exerciţiul
Conversaţia
|
Caiete
|
Individual
|
Formativă
|
Asigurarea retenţiei şi transferului
|
1 min.
|
|
Se
va transmite tema de casă: ,,Rezolvaţi în caiete exerciţiul 5, 6, 7 de la pagina 53”.
|
Explicaţia
|
Caiete
|
Frontal
|
|
Aprecieri
|
1 min.
|
|
Se
formulează aprecieri privind modul în care elevii au îndeplinit sarcinile
propuse.
|
|
Aprecieri
verbale
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu