miercuri, 7 august 2019
miercuri, 8 mai 2019
Bac 2019
Calendar BAC 2019
Sesiunea iunie-iulie 2019
27 - 31 mai 2019 Înscrierea candidaților la prima sesiune de examen
31 mai 2019 Încheierea cursurilor pentru clasa a XII-a/ a XIII-a
3 - 4 iunie 2019 Evaluarea Competențelor lingvistice de comunicare orală în Limba română - proba A
5 - 6 iunie 2019 Evaluarea Competențelor lingvistice de comunicare orală în Limba maternă - proba B
7, 10* - 11 iunie 2019 Evaluarea Competențelor digitale - proba D
12 - 13 iunie 2019 Evaluarea Competențelor lingvistice într-o limba de circulație internațională - proba C
1 iulie 2019 Limba și literatura română - proba Ea) - probă scrisă
2 iulie 2019 Limba și literatura maternă - proba Eb) - probă scrisă
3 iulie 2019 Proba obligatorie a profilului - proba Ec) - probă scrisă
4 iulie 2019 Proba la alegere a profilului și specializării - proba Ed) - probă scrisă
8 iulie 2019 Afișarea rezultatelor (până la ora 12:00) și depunerea contestațiilor (orele 12:00 - 16:0)
9-12 iulie 2019 Rezolvarea contestațiilor
13 iulie 2019 Afișarea rezultatelor finale
Sesiunea iunie-iulie 2019
27 - 31 mai 2019 Înscrierea candidaților la prima sesiune de examen
31 mai 2019 Încheierea cursurilor pentru clasa a XII-a/ a XIII-a
3 - 4 iunie 2019 Evaluarea Competențelor lingvistice de comunicare orală în Limba română - proba A
5 - 6 iunie 2019 Evaluarea Competențelor lingvistice de comunicare orală în Limba maternă - proba B
7, 10* - 11 iunie 2019 Evaluarea Competențelor digitale - proba D
12 - 13 iunie 2019 Evaluarea Competențelor lingvistice într-o limba de circulație internațională - proba C
1 iulie 2019 Limba și literatura română - proba Ea) - probă scrisă
2 iulie 2019 Limba și literatura maternă - proba Eb) - probă scrisă
3 iulie 2019 Proba obligatorie a profilului - proba Ec) - probă scrisă
4 iulie 2019 Proba la alegere a profilului și specializării - proba Ed) - probă scrisă
8 iulie 2019 Afișarea rezultatelor (până la ora 12:00) și depunerea contestațiilor (orele 12:00 - 16:0)
9-12 iulie 2019 Rezolvarea contestațiilor
13 iulie 2019 Afișarea rezultatelor finale
joi, 14 decembrie 2017
STUDIU DE CAZ - relatie conflictuala profesor-elev
Realizaţi scurta
analiză (prezentare) de caz.
Analizaţi
situaţia descrisă mai jos (prezentaţi/descrieţi o situaţie problemă sau conflictuală
legată de relaţia profesor – elev sau legată doar de comportamentul adaptativ /
de învăţare al elevului/educatului; situaţie pe care aţi întâlnit-o sau aţi
trăit-o.....) şi folosiţi metodologia
tip „soluţionarea problemei” pentru a răspunde la întrebările date în
continuare.
Clasa a VIII-a B așteaptă
sosirea profesoarei la ora de Limba și
literatura română într-o dezordine ce instalează în clasă haos, indisciplină
şi bătaie între doi băieţi. Profesoara de română merge în pauză la bibliotecă
pentru a lua o carte folositoare la oră. După o întârziere de 15 minute, cu
toate că gălăgia se auzea de la bibliotecă, profesoara intră în clasă făcând
observaţie clasei pentru comportamentul avut şi îi ridică în picioare pe cei
doi elevi care continuau să se bată în momentul intrării profesoarei în
clasă. Profesoara rezolvă repede problema şi face următoarele oservaţii: “-Alex
şi Dan, nu e frumos să vă bateţi. Alex, tu ai note bune la română. Stai jos.
Dan, tu ai pentru astăzi nota 4 la română. Şi aşa lipseşti mult şi nu ai
note. Stai jos, chiulangiule, oricum eşti ca şi absent.” Profesoara verifică superficial temele şi
trece la anunţarea noii lecţii. Trebuie menţionat faptul că Dan a fost
etichetat de profesoara de română ca fiind „băiatul-rău”. Acesta răspunde, de obicei, foarte
obraznic la orice întrebare, atât colegilor, cât şi profesoarei, deoarece
consideră că are întotdeauna dreptate, iar atunci când i se dovedeşte contrariul,
se simte atacat şi se apără, apelând la replici agresive. Pentru că nu mai avea
foarte mult timp din oră, profesoara începe să predea noua lecţie, cu toate
că în clasă era gălăgie, din cauza „băiatului rău” care râdea fără motiv, îi
agrena şi pe colegii lui la discuţii, vorbea neîntrebat. Acelaşi Dan, care
luase patru, vrea la toaletă. Profesoara nu îl lasă, iar băiatul pleacă din
clasă, având următoarea replică: „- Oricum sunt ca şi absent. La revedere!”
Profesoara continuă lecţia, acum fiind linişte în clasă, urmând observaţia că
dacă nu va termina, elevii vor avea de copiat lecţia din manual, ca de
obicei.
|
Prezentaţi (pe scurt) faptele:
Clasa a VIII-a B așteaptă profesoara de română în gălăgie, doi dintre
elevi ajungând să se bată. Profesoara întârzie, iar când intră în clasă face
câteva observaţii şi dă nota patru unuia dintre elevii care s-au bătut. Acesta
oricum nu avea notă şi fiind considerat “băiatul-rău”, e tratat ca şi când ar
fi absent. În încercarea profesoarei de a recupera timpul scurs, aceasta începe
lecţia nouă în gălăgie. Pentru că nu este lăsat la toaletă, “băiatul-rău”
pleacă din clasă, pe motivul că oricum e ca şi absent. Profesoara continuă
lecţia în linişte.
1.
Care sunt cauzele şi efectele/consecinţele
problemei?
Cauze:
- întârzierea la oră a
profesoarei; (materialele pentru oră trebuie pregătite din timp);
- modul în care
profesoara rezolvă problema băieţilor care s-au bătut şi acordarea pedepsei
(pedepsirea unui elev implicat, acordând nota 4, pentru că oricum nu avea
note.);
-lipsa abilităţii
cadrului didactic de a impune respect, catalogarea unui elev, atribuind
etichete (elevul care oricum e absent), precum şi tolerarea gălăgiei la oră;
-lipsa de motivaţie, de
interes a elevilor (adesea sunt puşi să copieze lecţia din manual.).
.Efecte/Consecinţe:
-
Gălăgie și
haos total, care culminează cu o bătaie între doi băieţi.
-
Deranjarea elevilor care vor să înveţe,
precum şi deranjarea celorlalte clase, care aud gălăgia în lipsa profesoarei ;
-
Desfăşurarea orei în condiţii anormale,
ceea ce afectează toţi elevii clasei.
-
Pierderea timpului pe care profesoara ar
fi trebuit să îl aloce procesului instructiv-educativ
2.
Descrieţi sintetic situaţia aşa cum
o vedeţi dumneavoastră.
În
situaţia prezentată, profesoara reprezintă ea însăşi o problemă, acest lucru
fiind observabil din comportamentul pe care îl afişează. Faptul că profesoara
întârzie pentru a lua o carte de la bibliotecă, pe care oricum nu a folosit-o,
dă posibilitatea elevilor de a se comporta inadecvat, dezlănţuind haosul şi
instalând o stare de dezordine care duce la conflictul dintre doi elevi. Atitudinea
pe care o are profesoara atunci când tratează conflictul dintre cei doi băieţi
este una inadecvată. Pedepsirea elevului pe motive nepotrivite fac dovada
faptului că profesoara este incapabilă să distingă între probleme de disciplină
şi evaluarea şi acordarea notelor. De asemenea, notele pe care un elev le are
la o disciplină nu constituie un criteriu de absolvire a vinei atunci când
elevul este implicat într-un conflict.
Profesoara
este interesată doar de încadrarea în
timp, fără să ţină cont că varianta copierii lecţiei din manuel nu este soluţia
favorabilă pentru a termina predarea lecţiei. Faptul că elevul etichetat
(chiulangiul şi “băiatul-rău”) pleacă la toaletă, chiar dacă nu are
permisiunea, demonstrează că între profesor şi elev nu există o relaţie de
respect, ci din contră, elevul îi răspunde pe măsură. Din moment ce profesoara
îi spune că el oricum se află în clasă, dar e ca şi cum ar fi absent la oră,
această observaţie îl face pe elev să îşi însuşească acel statut de “elev
prezent fizic”, şi îl face să se comporte ca atare, angrenându-i şi pe ceilalţi colegi în jocul său de a crea
gălăgie, de a deranja ora, periclitând desfăşurarea optimă a activităţii
instructiv-educative. Doar în momentul în care “chiulangiul” pleacă din clasă,
ora se poate desfăşura fără a fi perturbată.
3.
Care sunt posibilele soluţii pe
care le-aţi adopta?
Eu
consider că întreg haosul ar fi putut fi evitat dacă profesoara nu ar fi
întârziat. De asemenea, consider că profesoara a trecut superficial şi incorect
asupra conflictului dintre cei doi băieţi. Problemele de disciplină nu trebuie
confundate cu problemele pe care le deţine elevul cu privire la nivelul
cunoştinţelor şi situaţia absenţelor. În
loc de a da nota patru unuia dintre participanţii la conflict, doar pentru că
nu are note şi celuilalt nicio notă, pentru că are note bune la română, aş fi
încercat să aflu cauzele care au determinat conflictul şi aş fi încercat să îi
pedepsesc sub altă formă pe amândoi. Spre exemplu, i-aş priva de pauza
următoare pe amândoi, i-aş pedepsi prin însărcinarea lor cu un set de exerciţii
pe care să le rezolve în pauză, aş lua legătura cu dirigintelele, i-aş pune să
îşi ceară scuze unul altuia.
De
asemenea, nu aş fi etichetat niciun elev cu statutul de “chiulangiu” sau
“băiat-rău”, ci aş fi ales să integrez elevul-problemă în rând cu ceilalţi
colegi. Aş fi încercat să fac şi câteva exerciţii practice, l-aş scoate la
tablă chiar şi pe elevul problemă, astfel, acest elev, observând că este
integrat, şi nu este considerat elevul care oricum e prezent doar fizic, nu ar
fi plecat din clasă. În cazul în care elevul nu ar fi vrut să iasă la tablă, aş
fi încercat să îl implic şi mai mult, acordându-i statutul de ajutor în
distribuirea materialelor. Astfel acest elev nu ar mai avea timp de alte
preocupări. Pentru a putea începe lecţia fără a fi gălăgie, aş fi optat pentru
un joc, un rebus, sau o ghicitoare, care să capteze atenţia elevilor, să îi
facă atenţi, neacordând şansa niciunui elev de a fi “măscăriciul” clasei,
deranjându-i pe ceilalţi colegi
4.
Care este recomandarea
dumneavoastră?
În ceea ce priveşte
recomandarea mea, consider că profesoara trebuie să îşi rectifice
comportamentul, modul de predare, şi priorităţile atunci când are de predat o
lecţie. În acest sens, aş recomanda
participarea profesoarei la diferite cursuri de perfecţionare care să o îndrume
şi să îi acorde sfaturi pentru a şti cum trebuie manageriate situaţiile
conflictuale şi cum trebuie adaptate acestea atunci când se ivesc în timpul
orei.
PROIECT DE LECŢIE - Notiuni de fonetică
Unitatea de
învăţământ:
Propunător:
Aria curriculară: Limbă şi comunicare
Disciplina: Limba şi
literatura română
Data:
Clasa: a V-a
Subiectul: Noţiuni de
fonetică
Tipul lectiei: Lecţie de fixare a
cunoştinţelor
Timp : 50 minute
Scopuri derivate din obiectivele de referinţă 1.1,
2.6, 2.4, 4.3:
- Consolidarea cunoştinţelor privind
noţiunile de fonetică;
- Dezvoltarea operaţiilor gândirii;
- Formarea priceperilor şi
deprinderilor vizând corectitudinea gramaticală a enunţurilor.
Obiective operaţionale:
O1: să definească vocalele,
semivocalele, consoanele, ditongul, triftongul, hiatul, silaba, accentul
O2: să
identifice sunetele si grupurile de sunete
O3: să
precizeze structura unor cuvinte( litere si sunete)
O4 să
accentueze corect cuvinte
O5: să despartă
corect cuvinte în silabe.
Metode şi procedee:
∆ conversaţia
euristică, conversaţia, explicaţia, exerciţiul, , munca individuală
Materiale didactice:
∆ manual, tabla
Forma de
organizare a activităţii: frontal, individual.
Bibliografie: Manualul de Limba Română, clasa
a VII-a, Editura Humanitas, autori: Alexandru Crişan, Sofia Dobra, Florentina
Sâmihăian.
Momentele lecţiei
|
Dozare
|
Ob. op.
|
Conţinutul ştiinţific al
lecţiei
|
Strategia didactică
|
Evaluare
|
||
Metode
|
Materiale
|
Forma de organizare
|
|
||||
Momentul introductiv
|
2 min.
|
|
Pregătirea
materialelor de lucru şi asigurarea climatului afectiv necesar desfaşurării
orei. Se face prezenţa.
|
Conversaţia
|
Catalogul
|
Frontal
|
|
Captarea atenţiei şi reactualizarea noţiunilor
ancoră
|
10 min.
|
O1
|
Verificarea
calitativă (prin sondaj) a temei pe care elevii au avut-o de pregătit acasă.
Se corectează eventualele greşeli, se oferă explicaţii suplimentare.
Prin
activitate frontală se verifică noţiunile:teoretice fonetică.
Ce
este fonetica?
Prin
ce sunt reprezentate in scris sunetele?
Cum
se impart sunetele limbii române?
Ce
sunt vocalele şi care sunt ele?
Ce
sunt consoanele?
Ce
sunt semivocalele?
Care
dintre vocale pot fi semivocale si care nu pot fi niciodată?Câte vocale există într-o silabă?
Ce
este diftongul?dar triftongul? Dar hiatul?
Ce
este silaba?Cum se numesc cuvintele alcătuite dintr-o silabă?
|
Conversaţia
Explicaţia
Conversaţia
Conversaţia
|
Caiete
|
Frontal
Frontal
Frontal
|
Aprecieri
verbale
Aprecieri
verbale
|
Anunţarea subiectului lecţiei şi
a obiectivelor
|
2 min.
|
|
Se va purta o scurtă discuţie despre importanţa
practică a regulilor fonetice şi mai ales importanţa despărţirii corecte în
silabe,drept pentru care va avea loc această ora de consolidare a cunoştinţelor.
Se
trece titlul lecţiei pe tablă. Elevii notează titlul în caiete.
|
Conversaţia
|
Tablă Caiete
|
Frontal
|
|
Dirijarea învăţării
|
22 min.
|
O2
O3
O4
O2
O5
|
Se rezolvă exercitii.
1.Precizează câte sunete şi câte
litere sunt în cuvintele: cerc, ciorapi, ghete, gem, chior, ochelari.
2.Indică diftongii, triftongii si hiatul în cuvintele: toamnă, ploioasă,
teatru,nu-i, vreau, aur.
3.Subliniază varianta accentuată corect: butelie-butelie, avarie-
avarie, sever-sever, antic-antic
4. Găseşte câte două cuvinte care să conţină:
• diftongul oa
• triftongul eai
• hiatul i-e
2 Pentru fiecare cuvânt din prima
coloană alege:
numărul de sunete corespunzător din
a doua coloană:
a. cheama ....... A.-3 sunete
b. ciot ....... B.-4 sunete
c. exact...... C.-5 sunete
d. ghetar....... D.-6 sunete
e. Olteanu..... E.-7 sunete
3 Despărţiţi în silabe cuvintele:
• atlet• lacrămioara• albastru•
examen
• imatur• funcţie• sculptură
4 Subliniaţi forma corectă a următoarelor
cuvinte:
• basm/bazm
• a escalada/a excalada
• excorta/escorta
• zmeu/smeu
5 Se dau următoarele silabe:
fii plu ste su taj ne cin a că punc
drept
Formaţi cu ele cuvinte bisilabice
|
Exerciţiul
Conversaţia
Conversaţia
Conversaţia
Conversaţia
|
Tabla
Caiete
Caiete
Caiete
|
Frontal
Frontal
Frontal
Frontal
|
Aprecieri verbale
Aprecieri verbale
|
Feed-back/Evaluare
|
12 min.
|
O5
|
Evaluarea
se va realiza printr-o fişă de muncă independentă: Alcătuiţi un text de maxim
şapte rânduri în care să vă exprimaţi părerea despre această oră. Identificaţi,
apoi, din text trei cuvinte care să conţină grupurile de sunete învăţate şi
despărţiţi în silabe alte cinci cuvinte.
|
Exerciţiul
Conversaţia
|
Caiete
|
Individual
|
Formativă
|
Asigurarea retenţiei şi transferului
|
1 min.
|
|
Se
va transmite tema de casă: ,,Rezolvaţi în caiete exerciţiul 5, 6, 7 de la pagina 53”.
|
Explicaţia
|
Caiete
|
Frontal
|
|
Aprecieri
|
1 min.
|
|
Se
formulează aprecieri privind modul în care elevii au îndeplinit sarcinile
propuse.
|
|
Aprecieri
verbale
|
Journal Writing
Writing in a
journal can help you solving problems. It’s a way of expressing ideas, learning
more about yourself, or recording your experiences. The following questions
will help you to think about the topics you might write. Answer the questions below:
How are you feeling today?
Which are your hobbies?
Think about famous persons whom you admire. Write
about them.
Model test plus barem - Subiect și predicat
Nume…………………………
Data………………
Prenume……………………
Clasa………………………..
Test de
evaluare
Citeşte cu
atenţie textul de mai jos:
,,Făt-Frumos
şezu pe un scaun, iar ea şopti o vrajă dulce, şi, cum îl sărută pe frunte, el
se prefăcu într-o floare roşie închisă ca vişina coaptă. Ea-l puse între
florile din fereastră şi cânta de veselie,de răsuna castelul tatălui ei. Atunci
intră şi Genarul.
- Eşti veselă fata mea? şi de ce eşti veselă? întrebă el.
- Pentru că nu mai este Făt-Frumos ca să mă răpească, răspunse ea râzând.’’
- Eşti veselă fata mea? şi de ce eşti veselă? întrebă el.
- Pentru că nu mai este Făt-Frumos ca să mă răpească, răspunse ea râzând.’’
(Făt- Frumos din lacrimă-
Mihai Eminescu)
I.
Scrie în spaţiul rezervat răspunsuri potrivite pentru fiecare cerinţă:
- Transcrie din textul dat , un predicat verbal exprimat prin verb la modul conjunctiv, timpul prezent............................................................................................................ 5p
- Transcrie din textul dat un predicat nominal............................................................ 5p
- Analizează morfologic şi sintactic predicatul nominal transcris de la exerciţiul 2 10p
4.
Selectează din text un subiect simplu şi
precizează prin ce parte de vorbire este
5p exprimat.....................................................................................................................
5. Transcrie o
propoziţie din text, în care există un subiect subînţeles 5p
.....................................................................................................................................
II.
Alcătuieşte propoziţii în care să existe:
1. Subiect
inclus.............................................................................................................. 5p
2. Subiect simplu
exprimat prin
numeral....................................................................... 5p
3. Subiect multiplu
exprimat prin pronume
personal...................................................... 5p
4. Nume predicativ
exprimat prin adjectiv..................................................................... 5p
III. Corectează prin rescriere următorul text:
atunci feciorul îi zise împăratului
5p
tată a venit vremea
sămi dai ce miai făgăduit la naştere
5p
IV. Alcătuiţi o compunere de
10-15 rânduri care să aibă o învăţătură morală. În
redactarea acesteia
veţi urmări să:
-
accentuaţi caracterul moralizator al compoziţiei
4p
-
utilizaţi cel puţin două figuri de stil 2p
-
utilizaţi cel puţin două imagini artistice
2p
- existe un conţinut ideatic adecvat cerinţei 8p
- existe coerenţă
si echilibru al compoziţiei
2p
Pentru redactarea
întregii lucrări se acordă 12 puncte.
Din oficiu se acordă
10 puncte.
Timpul efectiv de
lucru este de 50 de minute.
BAREM- TEST (Clasa a VI-a)
Subiectul I
1. 5
puncte pentru transcrierea unui predicat verbal exprimat prin verb la modul
conjunctiv, timpul prezent
5 puncte
2. 5 puncte pentru transcrierea
din text a unui predicat nominal. 5
puncte
3. 10 puncte pentru analizarea
morfologică şi sintactică a predicatului nominal menţionat la exerciţiul
anterior. 10
puncte
4. 5 puncte pentru selectarea
din text a unui subiect simplu 5
puncte
( 2,5 puncte-
selectare subiect simplu
2,5 puncte- precizare parte de vorbire prin
care se exprimă) 2x 2,5 p= 5 p
5. 5 puncte pentru transcrierea
din text a unei propoziţii în care există un subiect subînţeles 5 puncte
Subiectul II
1. câte 5 puncte pentru alcătuirea unei propoziţii în care există subiect
inclus
5 puncte
2. câte 5 puncte pentru alcătuirea unei propoziţii în care există subiect
simplu exprimat prin numeral
5 puncte
3. câte 5 puncte pentru alcătuirea unei propoziţii în care există subiect
multiplu exprimat prin pronume personal
5 puncte
4. câte 5 puncte pentru alcătuirea unei propoziţii în care există un nume
predicativ exprimat prin adjectiv
5
puncte
Subiectul III
- câte 1
punct pentru fiecare greşeală identificată şi corectarea ei: 10 puncte
„Atunci, feciorul îi
zise împăratului:
-
Tată, a venit vremea să-mi dai ce
mi-ai făgăduit la naştere!”
(10x 1p= 10 puncte)
Subiectul IV
- 4 puncte pentru
accentuarea caracterul moralizator al compoziţiei
1
x 4p = 4 puncte
4 x 1p = 4 puncte
- câte un punct pentru utilizarea a două
figuri de stil 1
x 2p = 2puncte
- câte un punct
pentru utilizarea a două imagini artistice 1
x 2p = 2 puncte
- conţinut ideatic adecvat cerinţei – 10 p
/ tratare ezitantă, superficială a
cerinţei 5p
- coerenţă si echilibru al compoziţiei 2
p
Redactarea întregii lucrări:
12 puncte
-unitatea
compozitiei 1 punct
- coerenţa textului 2 puncte
- registrul de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate conţinutului - 2p / adecvare partiala - 1p 2 puncte
- ortografia (0-2 erori - 3p / 3 erori - 2p / 4 erori - 1p / 5 sau mai multe erori - 0p) 3 puncte
- punctuaţia (0-3 erori - 2p / 4 erori - 1p / 5 sau mai multe erori - 0p) 2 puncte
- aşezarea corectă a textului în pagină 1 punct
- lizibilitatea 1 punct
- coerenţa textului 2 puncte
- registrul de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate conţinutului - 2p / adecvare partiala - 1p 2 puncte
- ortografia (0-2 erori - 3p / 3 erori - 2p / 4 erori - 1p / 5 sau mai multe erori - 0p) 3 puncte
- punctuaţia (0-3 erori - 2p / 4 erori - 1p / 5 sau mai multe erori - 0p) 2 puncte
- aşezarea corectă a textului în pagină 1 punct
- lizibilitatea 1 punct
Abonați-vă la:
Postări (Atom)