Citeşte cu atenţie
următoarele texte (30 de minute):
- "Fraţilor
de arme, fala romănească!
Dacă o să piară ţara părintească,
Dacă-n cartea soartei este însemnat
A pieri poporul cel mai lăudat,
Cel puţin atuncea piară vitejeşte
Remuşcând toiagul care îl loveşte,
Ca un ager şarpe ce lovit şi-nvins,
Caută să muşte cel ce l-a atins!
Astfel e românul, şi-n a lui cădere
Cine îl răneşte, după dânsul piere!
Astfel e românul, astfel să pierim,
Şi-n căderea noastră chiar să ne mărim!"
Mii de glasuri strigă... Luna bucuroasă
Dintr-un nor de aburi pare mai voioasă;
Stelele de aur mai cu foc lucesc
Şi-n adâncul nopţii văile mugesc:
- "Astfel e românul, astfel să pierim,
Şi-n căderea noastră chiar să ne mărim!"
Dacă o să piară ţara părintească,
Dacă-n cartea soartei este însemnat
A pieri poporul cel mai lăudat,
Cel puţin atuncea piară vitejeşte
Remuşcând toiagul care îl loveşte,
Ca un ager şarpe ce lovit şi-nvins,
Caută să muşte cel ce l-a atins!
Astfel e românul, şi-n a lui cădere
Cine îl răneşte, după dânsul piere!
Astfel e românul, astfel să pierim,
Şi-n căderea noastră chiar să ne mărim!"
Mii de glasuri strigă... Luna bucuroasă
Dintr-un nor de aburi pare mai voioasă;
Stelele de aur mai cu foc lucesc
Şi-n adâncul nopţii văile mugesc:
- "Astfel e românul, astfel să pierim,
Şi-n căderea noastră chiar să ne mărim!"
(Dimitrie Bolintineanu, „Visul lui Ştefan cel Mare”)
Eu nu îţi cer în
parte nimica pentru mine:
Soarta-mi cu a mulţimii aş vrea să o unesc:
Dacă numai asupra-mi nu poţi s-aduci vreun bine,
Eu râz de-a mea durere şi o dispreţuiesc.
După suferiri multe inima se-mpietreşte;
Lanţul ce-n veci ne-apasă uităm cât e de greu;
Răul se face fire, simţirea amorţeşte
Şi trăiesc în durere ca-n elementul meu.
Dar aş vrea să văz ziua pământului vestită,
Să răsuflu un aer mai slobod, mai curat,
Să pierz ideea tristă, de veacuri întărită,
Că lumea moştenire-ntâmplărilor s-a dat!
Soarta-mi cu a mulţimii aş vrea să o unesc:
Dacă numai asupra-mi nu poţi s-aduci vreun bine,
Eu râz de-a mea durere şi o dispreţuiesc.
După suferiri multe inima se-mpietreşte;
Lanţul ce-n veci ne-apasă uităm cât e de greu;
Răul se face fire, simţirea amorţeşte
Şi trăiesc în durere ca-n elementul meu.
Dar aş vrea să văz ziua pământului vestită,
Să răsuflu un aer mai slobod, mai curat,
Să pierz ideea tristă, de veacuri întărită,
Că lumea moştenire-ntâmplărilor s-a dat!
(Grigore Alexandrescu, „Anul 1840”)
Alege una dintre variantele de subiect propuse mai jos și răspunde corect tuturor cerințelor formulate în sarcinile de lucru. (90 de
minute)
Atenție! Nu ai voie să rezolvi ambele subiecte. Trebuie să optezi pentru cel
care îți place mai mult.
VARIANTA I
a.
Lectura – 80 de puncte
I. Înţelegerea
textului ( 16 puncte)
1. Identifică două trăsături ale operei lirice în textele date. (6 p.)
2. Prezintă, în cel puţin 10 rânduri, particularităţi de versificaţie ale
celor două texte. (10 p.)
II. Scriere despre textul literar (25 de
puncte)
Scrie o compunere de 15-20 de
rânduri despre opera lirică, utilizând, pentru exemplificare, secvenţe din ambele texte propuse.
III. Scriere imaginativă (25 de puncte)
Valorificând mesajul fiecăruia dintre
cele două texte poetice, alcatuieşte un text liric în proză despre o iubirea
de patrie, de cel puţin 25 de rânduri, în care să utilizezi următoarele
secvenţe din textele propuse: ţara
părintească, astfel e românul, soarta-mi cu a mulţimii aş vrea să o unesc, aer
mai slobod. Pentru a obţine punctajul maxim, vei avea în vedere următoarele
repere:
- propunerea unui titlu sugestiv;
- respectarea relaţiei dintre titlu şi conţinutul
compunerii;
- utilizarea descrierii poetice ca mod de expunere;
- introducerea în compunere a tuturor
structurilor indicate.
REDACTARE (pentru ambele compuneri – II şi III:
14 puncte)
- respectarea regulilor de ortografie şi
punctuaţie, aşezarea în pagină a textului, utilizarea unui stil adecvat tipului
de compunere indicat.
b. Practica raţională şi funcţională a
limbii (10 puncte)
1. Transcrie din fiecare fragment câte un cuvânt,
pentru care să realizezi, apoi, familia lexicală. (4 p.)
2. Explică valoarea
de figură de stil a câte unui cuvânt sau combinaţii de cuvinte din fiecare
fragment.
(6 p.)
c. Elemente de
construcţie a comunicării (20 puncte)
1. Găseşte câte un
sinonim pentru : ” a pieri”, „voioasă”,
„să unesc”, „vestită”. (8 p.)
2. Pornind de la două
cuvinte sau combinaţii de cuvinte specifice celor doi scriitori, alcătuieşte
câte un exemplu de propoziţie simplă şi, respectiv, dezvoltată, pentru fiecare.
(12 p.)
10 puncte se
acordă din oficiu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu