duminică, 19 noiembrie 2017

Olimpiada de limbă, comunicare şi literatură română – Subiect propus clasa a VII-a




Citeşte cu atenţie următoarele texte (30 de minute):

           Valea se deschide ca o carte, pe malurile-i revărsate, de-o uimitoare înălţime,     se-nfig gospodării, căsuţe rare, fâneţe-ngrădite cu leaţuri, fâşioare de livezi prinse pe clinuri înguste, gata parcă să se pornească şi să curgă toate de râpă. Aici, la capătul Bisocei, e schitul Poiana Mărului, ascuns în mijlocul pădurii ce-mbracă până jos malul drept al Râmnicului. Ne scoborâm în adâncul prăpăstios al văii şi trecem râul prin vad. Soarele asfinţeşte. În fund, pe Bisoca, norii aprinşi se farmă, bulgări de jăratic               se-mprăştie pe cer — înaltul mal din faţa noastră e rumenit ca de bătaia unei flăcări. Urcăm pe cărări piezişe pripoarele descoperite — umbra-nserării neajunge din urmă, şi intrăm cu ea în satul Jitia. De aici încep să se ridice grebenii munţilor ce-ncununează partea dinspre miazănoapte a Râmnicului-Sărat.
                                                      (Alexandru Vlahuţă, „România pitorească”)

           Din albastrul şters al cerului adânc, soarele, alb de fierbinte ce era, ploua cu foc peste capetele noastre; nicio suflare de vânt nu mişca aerul învăpăiat; în fâneţe niciun fir de iarbă nu se clătina; chiar plopul neastâmpărat se liniştise şi, de pe verdele gingaş al foilor lui încremenite, lumina soarelui se răsfrângea în văzduh ca de pe mii de mici oglinzi aeriene. Întreaga fire răsufla greu... Cel mult dacă cosaşul răguşit, locuitor nevăzut al miriştii uscate, şi greierul de câmp, negru şi sprinten stăpânitor al umbrei din împărăţia îmbălsămată a florilor, mai ţârâiau a arşiţă!...
                                                     (Calistrat Hogaş, „Pe drumuri de munte”)
                 

Alege una dintre variantele de subiect propuse mai jos și răspunde corect tuturor cerințelor formulate în sarcinile de lucru. (90 de minute)
Atenție! Nu ai voie să rezolvi ambele subiecte. Trebuie să optezi pentru cel care îți place mai mult.

           VARIANTA I

  a. Lectura – 80 de puncte
I. Înţelegerea textului ( 16 puncte)
   1. Identifică doua trăsături ale descrierii literare prezente în ambele fragmente. (6 p.)
   2. Selectează din fiecare fragment câte un exemplu pentru fiecare dintre următoarele figuri de stil: epitet cromatic, comparaţie, personificare.(12 p.)

II. Scriere despre textul literar (25 de puncte)
       Într-o compunere de 15 – 20 de rânduri, prezintă particularităţile unei descrieri literare în proză, utilizând, pentru exemplificare, secvenţe din ambele texte propuse.

III. Scriere imaginativă (25 de puncte)
       Valorificand mesajul fiecaruia dintre cele două fragmente, alcatuieşte o compunere descriptivă, de cel puţin 25 de rânduri, în care să utilizezi următoarele secvenţe din textele propuse: adâncul prăpăstios al văii, grebenii munţilor, aerul învăpăiat, împărăţia îmbălsămată a florilor. Pentru a obţine punctajul maxim, vei avea în vedere următoarele repere:
- propunerea unui titlu sugestiv;
- respectarea relaţiei dintre titlu şi conţinutul compunerii;
- utilizarea descrierii ca mod de expunere;
- introducerea în compunere a tuturor structurilor indicate.

REDACTARE (pentru ambele compuneri – II si III: 14 puncte)
- respectarea regulilor de ortografie şi punctuaţie, aşezarea în pagină a textului, utilizarea unui stil adecvat tipului de compunere indicat.

b. Practica raţională şi funcţională a limbii (10 puncte)
1. Transcrie din fiecare fragment câte două cuvinte utilizate cu sens figurat. (4 p.)
2. Explică valoarea expresivă a câte unei sintagme din fiecare fragment. (6 p.)

c. Elemente de construcţie a comunicării (20 puncte)
1. Gaseşte câte două sinonime pentru : ”uimitoare”, „se farmă”, „învăpăiat”, „văzduh”.  (8 p.)
2. Pornind de la tipurile de frază specifice celor doi scriitori, alcatuieşte câte un exemplu pentru fiecare. (12 p.)


10 puncte se acordă din oficiu.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu