UNITATEA DE
ÎNVĂŢĂMÂNT:
PROFESOR:
DATA:
CLASA:
ARIA CURRICULARĂ:
Limbă şi comunicare
OBIECTUL DE
ÎNVĂŢĂMÂNT: Limba şi literatura română
TEMA
LECŢIEI: ,,O, rămâi...”, de Mihai
Eminescu – Descifrarea textului
TIPUL
LECŢIEI: Dobândire de noi cunoştinţe (conform tipologiei sugerate de Vistian
Goia)
COMPETENŢE
SPECIFICE:
3.1. diferenţierea elementelor de ansamblu de cele de
detaliu în cadrul textului citit;
3.2. identificarea modurilor de expunere într-un text
epic şi a procedeelor de expresivitate artistică într-un text liric;
3.3. sesizarea valorii expresive a unităţilor lexicale
în textele citite;
4.2. utilizarea unui lexic
diversificat, recurgând la categoriile semantice studiate şi la mijloacele de
îmbogăţire a vocabularului, pentru exprimarea nuanţată.
OBIECTIVE
OPERAŢIONALE:
1. Să structureze
poezia în secvenţe lirice;
2. Să argumenteze
funcţia expresivă a semnelor de
punctuaţie;
3. Să
identifice elemente ale limbajului artistic;
4.
Să recunoască sentimentele transmise de poet în textul liric;
5.
Să comenteze o secvenţă lirică, prin raportare la particularităţile acesteia.
STRATEGIA
DIDACTICĂ:
Metode: conversaţia
catihetică, explicaţia, brainstormingul, conversaţia euristică, metoda
cadranelor, învăţare prin descoperire, exerciţiul, lucrul cu manualul,
instruirea prin mijloace auditive, lectura, metoda ciorchinelui, acvariul
sentimentelor.
Mijloace:
tabla, caiete, fişă de lucru, manual, fişa informativă, laptop.
Forme de
organizare: frontal, individual, în perechi, grupat.
EVALUARE: formativă;
aprecieri verbale, observaţie sistematică, chestionare orală, interevaluare.
BIBLIOGRAFIE:
Banaduc, Ioana, Ghid de practică
pedagogică la limba şi literatura română, Timişoara, Editura Mirton, 2006.
Eminescu, Mihai,
Poezii. Proză literară, Vol. 1,
Ediţie de Petru Creţia, Bucureşti, Editura Cartea Românească, 1978.
Goia,
Vistian, Didactica limbii şi literaturii
române: pentru gimnaziu şi liceu, Cluj-Napoca, Editura Dacia, 2002.
Pamfil,
Alina, Limba şi literatura română în
gimnaziu. Structuri didactice deschise, Piteşti, Editura Paralela 45, 2008.
Momentele
lecţiei
|
Dozare
|
Obiective
op.
|
Conţinutul
ştiinţific al lecţiei
|
Strategia didactică
|
Evaluare
|
||
Metode
|
Materiale
|
Forma
de organizare
|
|
||||
Momentul
organizatoric
|
1
min.
|
|
Pregătirea
materialelor de lucru şi asigurarea climatului afectiv necesar desfaşurării
orei.
Se
face prezenţa.
|
Conversaţia
|
Catalogul
|
Frontal
|
|
Captarea
atenţiei şi reactualizarea noţiunilor ancoră
|
10
min.
|
|
Verificarea
calitativă (prin sondaj) a temei pe care elevii au avut-o de pregătit acasă.
Se corectează eventualele greşeli, se oferă explicaţii suplimentare.
Se
adresează întrebări în vederea pregătirii elevilor pentru activităţile
viitoare:
,,Pornind
de la informaţiile găsite de voi, dar şi de la poeziile citite orele trecute,
ce exemple de poezii eminesciene puteţi da?”
,,Care
este etapa vieţii pe care Eminescu o surprinde cu nostalgie în multe dintre
poeziile sale? Puteţi da exemplu de o astfel de poezie?”
Pentru
a capta atenţia elevilor, cadrul didactic notează pe tablă cuvântul copilărie şi le cere elevilor să
spună, fără a se gândi prea mult, cuvinte pe care le asociează cu acesta.
Cadrul didactic notează pe tablă ideile elevilor prin intermediul unui
organizator grafic. Elevii notează în caiete şi cuvintele spuse de colegii
lor.
Profesorul
remarcă faptul că această etapă a vieţii, copilăria, reprezintă un tărâm al
inocenţei, al bucuriei şi pentru Eminescu.
Se
realizează astfel trecerea spre tema lecţiei noi.
|
Conversaţia
Explicaţia
Conversaţia
catihetică
Brainstorming
Conversaţia
euristică
|
Fişa
informativă
Cărţi
scrise de Mihai Eminescu
Tablă
Caiete
|
Frontal
Frontal
Frontal
Frontal
|
Se
apreciează verbal corectitudinea răspunsurilor şi a exprimării
Chestionarea
orală
Aprecieri
verbale
|
Anunţarea
subiectului lecţiei şi a obiectivelor
|
2
min.
|
|
Profesorul
îi anunţă pe elevi că vor studia o poezie eminesciană intitulată ,,O,
rămâi…”. Li se cere elevilor să deschidă manualele la pagina 90. Se enumeră
obiectivele lecţiei. Se trece titlul lecţiei pe tablă: ,,O rămâi…”, de Mihai Eminescu. Elevii notează titlul în
caiete.
|
Explicaţia
|
Tablă
Caiete
Manual
|
Frontal
|
|
Prezentarea
noului conţinut, dirijarea învăţării şi obţinerea performanţelor
|
28
min.
|
O1
O2
O3
O4
O5
|
Elevii vor
asculta o înregistrare audio a poeziei ,,O, rămâi…”. Ei sunt
invitaţi ca pe tot parcursul lecturii să se lase pătrunşi de vraja poeziei şi
de universul ei de simţire.
Profesorul
investighează impresiile elevilor la o primă audiţie prin întrebări precum:
,,Cum vi s-a părut poezia? La ce vă trimit cu gândul aceste versuri?”
Elevii
sunt provocaţi să descifreze pe parcursul orei tainele textului poetic. În
acest sens, li se distribuie o fişă de lucru pe care sunt notate nişte
sarcini, conform metodei cadranelor. Pentru rezolvarea acestora, clasa este împărţită
în patru grupe (corespunzătoare celor patru rânduri de elevi), fiecare grupă
rezolvând exerciţii corespunzătoare unui cadran.
Profesorul
le sugerează elevilor să recitească poezia în vederea soluţionării
sarcinilor.
Se discută
şi se compară variantele elevilor, profesorul oferind eventuale explicaţii.
Răspunsurile sunt ordonate şi corectate de profesor, apoi ele sunt notate şi
de către membrii celorlalte echipe. Întreaga activitate este dirijată de
profesor.
|
Instruirea
prin mijloace auditive/Lectura
Lucrul
cu manualul
Conversaţia
euristică
Metoda
cadranelor
Lucrul
cu manualul
Exerciţiul
Acvariul
sentimentelor
Metoda
ciorchinelui
Conversaţia
euristică
Învăţare
prin descoperire
|
Manual
Laptop
Fişa de lucru
Manual
Fişa de lucru
Manual
|
Individual
Frontal
Grupat
Frontal
|
Aprecieri verbale
Observaţie sistematică
Aprecieri verbale
|
Asigurarea
conexiunii inverse (feedback)
|
7
min.
|
|
Profesorul
le cere elevilor să rezolve următorul exerciţiu, care le va permite să
descifreze semnificaţiile poeziei, dincolo de cuvinte: Care crezi că este tema poeziei? Colorează varianta pe care o
consideri cea mai potrivită şi justifică în maximum 5 rânduri alegerea
făcută.
Se
discută opiniile elevilor, aceştia din urmă primind feedback atât din partea
colegilor, cât şi din partea profesorului.
|
Exerciţiul
Conversaţia
|
Fişă de lucru
Fişa de lucru
|
În perechi
Frontal
|
Observaţia sistematică
Interevaluare
Aprecieri verbale
|
Asigurarea
retenţiei şi a capacităţii de transfer
|
1
min.
|
|
Profesorul
le atrage atenţia elevilor asupra faptului că tema de casă este notată pe
fişa primită: Pornind de la informaţiile asimilate în cadrul lecţiei de azi,
explicaţi în aproximativ 5 rânduri semnificaţia titlului poeziei ,,O rămâi…”,
de Mihai Eminescu.
|
Explicaţia
|
Fişa
de lucru
|
Frontal
|
|
Aprecieri
|
1
min.
|
|
Se
formulează aprecieri privind modul în care elevii au îndeplinit sarcinile
propuse.
|
|
Aprecieri
verbale
|