A învăţa pe copil nu înseamnă
să-i dăm adevărul nostru, ci să-i dezvoltăm propria gândire, să-l ajutăm să
înţeleagă cu gândirea lui lumea." (I. Cerghit)
Unitatea de învăţământ:
Profesor:
Clasa: a VIII-a
Data:
Aria curriculară: Limbă şi comunicare
Obiectul: Limba şi literatura română
Subiectul/ tema: Textul
argumentativ
Tipul de lecţie: Dobândire de noi cunoṣtinţe (conform tipologiei sugerate de Vistian Goia)
Durata: 50 de minute
Competenţe generale:
1. Receptarea mesajului oral în diferite situaţii de
comunicare -
dezvoltarea capacităţii de exprimare orală;
2. Utilizarea corectă şi adecvată a limbii române în
producerea de mesaje orale în situaţii de comunicare monologată şi dialogat;
3. Receptarea mesajului scris, din texte literare şi
nonliterare, în scopuri diverse;
4. Utilizarea corectă şi adecvată a limbii române în
producerea de mesaje scrise, în diferite contexte de realizare, cu scopuri
diverse.
Competenţe specifice:
2.1.
construirea unui discurs oral pe o temă dată;
3.1. dovedirea înţelegerii unui text
literar sau nonliterar, pornind de la cerinţe date;
3.2. sesizarea valorii expresive a
categoriilor morfosintactice, a mijloacelor de îmbogăţire a
vocabularului şi a categoriilor
semantice utilizate;
4.1. redactarea diverselor texte,
adaptându-le la situaţia de comunicare concretă;
Obiective operaţionale:
La sfârşitul lecţiei,
elevii vor fi capabili:
O1: sǎ
definească argumentarea;
O2: sǎ recunoască structura
textului de tip argumentativ;
O3: sǎ enumere tipul
conectorilor specifici argumentării;
O4: sǎ argumenteze pro/contra,
respectând structura argumentării, pertinenţa argumentelor, normele de
ortografie şi punctuaţie;
O5: Să argumenteze faptul că romanul „Baltagul” are o intrigă polițistă;
O6: Să exprime punctul de vedere pornind de la un text dat (liric
sau epic).
Strategia didactică:
Metode de predare: Exerciţiul, explicaţia,
conversaţia
Mijloace
şi materiale didactice: tabla, creta, fişa de lucru
Forme de
organizare: frontal, individual,
grupe
Tipuri
de învăţare: Învăţare receptiv-reproductivă, învăţare
inteligibilă, învăţare operatorie
Evaluare: orală, aprecieri verbale, observaţia
sistematică, corectitudinea răspunsurilor şi a exprimării
Bibliografie:
Banaduc, Ioana, Ghid de practică pedagogică.
Specializarea Limbă şi literatură română, Timişoara, Eurobit, 2010.
Goia, Vistian, Didactica limbii şi literaturii
române pentru gimnaziu şi liceu, Cluj-Napoca, Editura Dacia, 2002.
Pamfil, Alina, Studii de didactica literaturii
române, Cluj-Napoca, Casa Cărţii de Ştiinţă, 2006.
Momentele
lecţiei
|
Dozare
|
Obiec-tive
op.
|
Conţinutul
ştiinţific al lecţiei
|
Strategia didactică
|
Evaluare
|
||
Metode
|
Materiale
|
Forma
de organizare
|
|
||||
Momentul
organizatoric
|
1
min.
|
|
Pregătirea
materialelor de lucru și asigurarea climatului
afectiv necesar desfașurării orei.
Se
face prezenţa.
|
Conversaţia
|
Catalogul
|
Frontal
|
|
Captarea
atenţiei și reactualizarea noţiunilor ancoră
|
10
min.
|
|
Verificarea
calitativă (prin sondaj) a temei pe care elevii au avut-o de pregătit acasă.
Se corectează eventualele greșeli, se oferă explicaţii
suplimentare.
Se
adresează întrebări în vederea pregătirii elevilor pentru activităţiile
viitoare: ,,Care este diferența între genul epic și genul liric? Daţi exemplu
de specii literare ale genului liric și ale genului epic. Cum sunt transmise
sentimentele în cadrul unei specii literare ale genului liric?”
Pentru
a capta atenţia elevilor, cadrul didactic oferă o fișă de lucru, pe care se
află un text literar, aparținând genului liric, poezia Primăvara, de Ion
Pillat și un fragment din opera literară Baltagul,
de Mihail Sadoveanu. Se discută oral diferențele dintre cele două texte
literare. Se realizează astfel trecerea spre subiectul lecţiei noi.
|
Conversaţia
Explicaţia
Conversaţia
catihetică
Conversaţia
euristică
|
Caiete
Fișă
de lucru
Caiete
|
Frontal
Frontal
Frontal
|
Se
apreciează verbal corectitudinea răspunsurilor ṣi
a exprimării
Chestionarea
orală
Aprecieri
verbale
|
Anunţarea
subiectului lecţiei și a obiectivelor
|
2
min.
|
|
Profesorul
îi anunţă pe elevi că vor învăța să analizeze un text literar și un fragment
dintr-un text literar. Se trece titlul lecţiei pe tablă: Textul argumentativ. Elevii notează titlul în caiete.
|
Explicaţia
|
Tablă
Caiete
|
Frontal
|
|
Prezentarea
noului conţinut, dirijarea învăţării ṣi
obţinerea performanţelor
|
25
min.
|
O1
O1
O2
O3
O5
O6
|
Pornind de la discuțiile cu privire la textele
aflate pe fișe, elevii construiesc structura analizei unui text literar, aceasta
notându-se în caiete. Ei vor primi o fișă care conține noțiunile teoretice:
1. Introducerea (ideea
susţinută) răspunde la întrebarea „ce vrea să demonstreze autorul său?”. Ea
poate fi explicită, când este enunţată foarte clar– cel mai adesea la începutul
sau la finalul textului, în această ultimă situaţie apărând sub forma unei
concluzii a ideilor exprimate pe parcursul întregului discurs, sau implicită,
când se deduce din scopul general urmărit în ansamblul argumentaţiei.
2. Argumentele
ilustrate cu exemple. Pentru a-şi
demonstra teza, autorul face apel la argumente pro sau contra tezei
argumentate. Argumentele trebuie să fie solide, formulate clar şi ordonate
logic pentru a justifica teza şi a convinge receptorul. În comunicarea
scrisă, fiecărui argument îi corespunde un paragraf distinct. Argumentele pot
fi însoţite de contraargumente, care conferă întregului discurs un plus de
precizie şi de viabiliate/credibilitate. Formularea argumentelor se
realizează cu ajutorul unor structuri de tipul: consider că..., deoarece/fiindcă/întrucât/pentru că..., mă
interesează, îmi place, îmi stârneşte interesul... deoarece. De asemenea,
se pot utiliza structuri lexicale cu rol persuasiv: bineînţeles, în mod sigur, în mod evident, cert este că... Exemplul
permite ilustrarea unui argument al tezei. Dacă argumentul conţine o
referinţă generală, exemplul expune întotdeauna un caz particular. Exemplele
pot fi reluate prin: apelul la experienţa personală, preluarea unor opinii
credibile, de autoritate, citarea unor surse de referinţă (filosofi,
lingvişti, critici literari etc.), invocarea utilităţii problematicii
abordate. Unele argumentări sunt foarte bine ilustrate prin contraexemple.
3. Concluzia rezumă
demersul argumentativ.
În
continuare, elevii vor fi împărțiți în două grupe.
Pornind de
la două texte argumentative elevii vor avea de îndeplinit următoarea sarcină:
1. Identifică părţile componente ale textului argumentativ.
2. Găsește conectorii specifici etapelor argumentării.
Se verifică
răspunsurile elevilor ṣi se oferă explicaţii suplimentare,
notând la tablă ideile acestei argumentări.
Următoarea activitate se va desfășura frontal.
Elevii vor primi o fișă de lucru, pe care se găsește un fragment din romanul
„Baltagul”. Ei trebuie să dovedească faptul că romanul are o intrigă
polițistă, pornind de la un citat dat.
|
Învăţare
prin descoperire
Exerciţiul
Învăţare prin descoperire
Conversaţia
Exerciţiul
Conversaţia
Exerciţiul
Conversaţia
Exerciţiul
Conversaţia
Exerciţiul
|
Caiete
Tablă
Fiṣă
de lucru
Tablă
Caiete
Fiṣă
de lucru
Tablă
Caiete
Fiṣă
de lucru
Tablă
Caiete
Fiṣă
de lucru
|
Frontal
Frontal
Frontal
Individual
Frontal
Frontal
Individual
Grupat
Frontal
|
Aprecieri verbale
Aprecieri verbale
Observaţie sistematică
Aprecieri verbale
Aprecieri verbale
Aprecieri verbale
Observaţie sistematică
Aprecieri verbale
|
Asigurarea
conexiunii inverse (feedback)
|
10
min.
|
O4
|
Se realizează prin efectuarea următoarelor exerciții,
aflate pe fișele de lucru date elevilor.
Cerinţele propuse au ţinut cont că relaţia
care se stabileşte între emiţător şi receptor în procesul argumentativ
reprezintă o situaţie de argumentare, un „joc relaţional”. Am pornit de la
ideea că elevul este mai uşor de convins dacă argumentele, în special
exemplele, provin din realitatea înconjurătoare. Bineînţeles că am recurs la
false identităţi, anumite obiecte (bec, oglindă, ziar, cheie, lumânare, ceas)
Se
discută variantele oferite de elevi, aceştia din urmă primind feedback
atât din partea colegilor, cât ṣi
din partea profesorului.
|
Exerciţiul
Conversaţia
|
Fiṣă de lucru
Caiete
|
Frontal
Individual
|
Observaţie
sistematică
Aprecieri
verbale
|
Asigurarea
retenţiei și a capacităţii de transfer
|
1
min.
|
|
Se
va transmite tema de casă, care se află pe fișa de lucru:
Redactează o
compunere de 10-15 rânduri în care să demonstrezi că „Primăvara” aparține
genului liric și este paste
În compunerea ta,
trebuie:
-să ilustrezi două
trăsături ale pastelului;
-să evidenţiezi
două mijloace artistice prin care este susţinută ideea sugerată de versurile
poeziei;
-să ai o structură
adecvată tipului de text şi cerinţei formulate;
-să te înscrii în
limitele de spaţiu indicate.
|
Explicaţia
|
Caiete
Fișa
de lucru
|
Frontal
|
|
Aprecieri
|
1
min.
|
|
Se
formulează aprecieri privind modul în care elevii au îndeplinit sarcinile
propuse.
|
|
Aprecieri
verbale
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu