joi, 16 noiembrie 2017

Proiect de lectie ,,O, rămâi...”, de Mihai Eminescu – Descifrarea textului

UNITATEA DE ÎNVĂŢĂMÂNT:  
PROFESOR:  
DATA:  
CLASA:  
ARIA CURRICULARĂ: Limbă şi comunicare
OBIECTUL DE ÎNVĂŢĂMÂNT: Limba şi literatura română
TEMA LECŢIEI: ,,O, rămâi...”, de Mihai Eminescu – Descifrarea textului
TIPUL LECŢIEI: Dobândire de noi cunoştinţe (conform tipologiei sugerate de Vistian Goia)

COMPETENŢE SPECIFICE:
3.1. diferenţierea elementelor de ansamblu de cele de detaliu în cadrul textului citit;
3.2. identificarea modurilor de expunere într-un text epic şi a procedeelor de expresivitate artistică într-un text liric;
3.3. sesizarea valorii expresive a unităţilor lexicale în textele citite;
4.2. utilizarea unui lexic diversificat, recurgând la categoriile semantice studiate şi la mijloacele de îmbogăţire a vocabularului, pentru exprimarea nuanţată.
OBIECTIVE OPERAŢIONALE:
1. Să structureze poezia în secvenţe lirice;
2. Să argumenteze funcţia expresivă a semnelor de  punctuaţie;
3. Să identifice elemente ale limbajului artistic;
4. Să recunoască sentimentele transmise de poet în textul liric;
5. Să comenteze o secvenţă lirică, prin raportare la particularităţile acesteia.

STRATEGIA DIDACTICĂ:
Metode: conversaţia catihetică, explicaţia, brainstormingul, conversaţia euristică, metoda cadranelor, învăţare prin descoperire, exerciţiul, lucrul cu manualul, instruirea prin mijloace auditive, lectura, metoda ciorchinelui, acvariul sentimentelor.
Mijloace: tabla, caiete, fişă de lucru, manual, fişa informativă, laptop.
Forme de organizare: frontal, individual, în perechi, grupat.

EVALUARE: formativă; aprecieri verbale, observaţie sistematică, chestionare orală, interevaluare.

BIBLIOGRAFIE: Banaduc, Ioana, Ghid de practică pedagogică la limba şi literatura română, Timişoara, Editura Mirton, 2006.

                               Eminescu, Mihai, Poezii. Proză literară, Vol. 1, Ediţie de Petru Creţia, Bucureşti, Editura Cartea Românească, 1978.
                                 
                               Goia, Vistian, Didactica limbii şi literaturii române: pentru gimnaziu şi liceu, Cluj-Napoca, Editura Dacia, 2002.

                               Pamfil, Alina, Limba şi literatura română în gimnaziu. Structuri didactice deschise, Piteşti, Editura Paralela 45, 2008.
                              


Momentele lecţiei
Dozare
Obiective op.
Conţinutul ştiinţific al lecţiei
                     Strategia didactică
Evaluare
Metode
Materiale
Forma de organizare

Momentul organizatoric
1 min.

Pregătirea materialelor de lucru şi asigurarea climatului afectiv necesar desfaşurării orei.
Se face prezenţa.
Conversaţia  
Catalogul
Frontal

Captarea atenţiei şi reactualizarea noţiunilor ancoră
10 min.

Verificarea calitativă (prin sondaj) a temei pe care elevii au avut-o de pregătit acasă. Se corectează eventualele greşeli, se oferă explicaţii suplimentare.

Se adresează întrebări în vederea pregătirii elevilor pentru activităţile viitoare:
,,Pornind de la informaţiile găsite de voi, dar şi de la poeziile citite orele trecute, ce exemple de poezii eminesciene puteţi da?”
,,Care este etapa vieţii pe care Eminescu o surprinde cu nostalgie în multe dintre poeziile sale? Puteţi da exemplu de o astfel de poezie?”

Pentru a capta atenţia elevilor, cadrul didactic notează pe tablă cuvântul copilărie şi le cere elevilor să spună, fără a se gândi prea mult, cuvinte pe care le asociează cu acesta. Cadrul didactic notează pe tablă ideile elevilor prin intermediul unui organizator grafic. Elevii notează în caiete şi cuvintele spuse de colegii lor.

Profesorul remarcă faptul că această etapă a vieţii, copilăria, reprezintă un tărâm al inocenţei, al bucuriei şi pentru Eminescu.
Se realizează astfel trecerea spre tema lecţiei noi.

Conversaţia          
Explicaţia





Conversaţia catihetică       









Brainstorming








Conversaţia euristică



Fişa informativă
Cărţi scrise de Mihai Eminescu















Tablă
Caiete


Frontal






Frontal










Frontal









Frontal




Se apreciează verbal corectitudinea răspunsurilor şi a exprimării


Chestionarea orală









Aprecieri verbale
Anunţarea subiectului lecţiei şi a obiectivelor
2 min.

Profesorul îi anunţă pe elevi că vor studia o poezie eminesciană intitulată ,,O, rămâi…”. Li se cere elevilor să deschidă manualele la pagina 90. Se enumeră obiectivele lecţiei. Se trece titlul lecţiei pe tablă: ,,O rămâi…”, de Mihai Eminescu. Elevii notează titlul în caiete.



       Explicaţia      

Tablă Caiete

Manual
Frontal

Prezentarea noului conţinut, dirijarea învăţării şi obţinerea performanţelor
28 min.













O1

O2

O3
O4
O5













Elevii vor asculta o înregistrare audio a poeziei ,,O, rămâi…”. Ei sunt invitaţi ca pe tot parcursul lecturii să se lase pătrunşi de vraja poeziei şi de universul ei de simţire.

Profesorul investighează impresiile elevilor la o primă audiţie prin întrebări precum: ,,Cum vi s-a părut poezia? La ce vă trimit cu gândul aceste versuri?”

Elevii sunt provocaţi să descifreze pe parcursul orei tainele textului poetic. În acest sens, li se distribuie o fişă de lucru pe care sunt notate nişte sarcini, conform metodei cadranelor. Pentru rezolvarea acestora, clasa este împărţită în patru grupe (corespunzătoare celor patru rânduri de elevi), fiecare grupă rezolvând exerciţii corespunzătoare unui cadran.
Profesorul le sugerează elevilor să recitească poezia în vederea soluţionării sarcinilor.

Se discută şi se compară variantele elevilor, profesorul oferind eventuale explicaţii. Răspunsurile sunt ordonate şi corectate de profesor, apoi ele sunt notate şi de către membrii celorlalte echipe. Întreaga activitate este dirijată de profesor.
Instruirea prin mijloace auditive/Lectura
Lucrul cu manualul

Conversaţia euristică


Metoda cadranelor
Lucrul cu manualul
Exerciţiul
Acvariul sentimentelor
Metoda ciorchinelui


Conversaţia euristică
Învăţare prin descoperire



Manual

Laptop










Fişa de lucru
Manual









Fişa de lucru
Manual





Individual







Frontal







Grupat










Frontal





Aprecieri verbale












Observaţie sistematică










Aprecieri verbale
Asigurarea conexiunii inverse (feedback)
7 min.

Profesorul le cere elevilor să rezolve următorul exerciţiu, care le va permite să descifreze semnificaţiile poeziei, dincolo de cuvinte: Care crezi că este tema poeziei? Colorează varianta pe care o consideri cea mai potrivită şi justifică în maximum 5 rânduri alegerea făcută.
  • Legătura strânsă dintre om ṣi natură;
  • Iubirea;
  • Trecerea inevitabilă a timpului.

Se discută opiniile elevilor, aceştia din urmă primind feedback atât din partea colegilor, cât şi din partea profesorului.

Exerciţiul



Conversaţia
Fişă de lucru










Fişa de lucru

În perechi






 




Frontal

Observaţia sistematică









Interevaluare
Aprecieri verbale



Asigurarea retenţiei şi a capacităţii de transfer
1 min.

Profesorul le atrage atenţia elevilor asupra faptului că tema de casă este notată pe fişa primită:  Pornind de la informaţiile asimilate în cadrul lecţiei de azi, explicaţi în aproximativ 5 rânduri semnificaţia titlului poeziei ,,O rămâi…”, de Mihai Eminescu.

Explicaţia
Fişa de lucru
Frontal

Aprecieri
1 min.

Se formulează aprecieri privind modul în care elevii au îndeplinit sarcinile propuse.
                     
Aprecieri verbale
                                                                          


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu