Dirijarea învăţării
Dirijarea învăţării
Dirijarea învăţării
Dirijarea învăţării
|
30 min.
|
O1
O2
O3
O4
O5
|
Citesc elevilor următorul
fragment, care va fi discutat oral: „Totuşi n-am scris nimic în jurnalul meu, şi astăzi, când caut în acele
caiete orice urmă care să mi-o poată evoca pe Maitreyi, nu găsesc nimic. E
ciudat cât de incapabil sunt să prind evenimentele esenţiale, să ghicesc
oamenii care schimbă mai târziu firul vieţii mele [...] Am şovăit atâta în
faţa acestui caiet, pentru că n-am
izbutit să aflu încă ziua precisă când am întâlnit-o pe Maitreyi”. Din
fragmentul citat deducem că însuşi autorul, Mircea Eliade, în ipostaza
personajului european, Allan, readuce adesea în subiectul romanului jurnalul,
care devine un pretext literar şi o modalitate de confesiune şi rememorare.
Autorul este în acelaşi timp personaj şi narator.
Cum debutează romanul? Care sunt personajele principale? Elevii răspund
la întrebări, iar pe baza fragmentelor din manual, răspunsurilor precum şi pornind
de la precizarea că romanul debutează cu starea de incertitudine a
personajului masculin, Allan, un englez de 24 de ani, vom trece la analizarea
primului personaj principal: Allan. Elevii notează în caiete concluzile discuţiilor:
Allan este personajul principal al
romanului şi întruchipează îndrăgostitul lucid şi analitic, reprezentativ
pentru mitul iubirii şi motivul cuplului ilustrat în romanul românesc modern.
Pe baza reamintirii subiectului romanului, elevii sunt solicitaţi să
cerceteze al doilea personaj principal, Maitreyi,
din punctul de vedere al complexităţii. Astfel, se vor găsi trei ipostaze:
reală, sacră şi ipostaza de mireasă într-o viitoare „nuntă în cer”. În planul
real al romanului, Maitreyi
este o tânără de 16 ani,fiica inginerului Narendra Sen din Calcutta; Ipostaza
sacră a Maitreyei derivă
din chiar numele ei: în mitologia indiană, acest nume era purtat de soţia
unui mare înţelept şi le simboliza pe femeile superioare intelectualiceşte;
în termenii mitului, Maitreyi era o iniţiată, însetată de cunoaşterea
adevărului absolut. Ipostaza
de mireasă pentru o
viitoare "nuntă în cer" se conturează în ultima parte a romanului,
când, după dramatica lor despărţire, Maitreyi îi spune lui Allan: „în viaţa viitoare ne vom întâlni
iar, dragule. Ai să mă recunoşti atunci?"
Elevii primesc fişa de lucru 1, pe care se
află scrise haotic trăsături de caracter iar în mijloc este scris numele
Maitreyi. Sarcina elevilor este de a încercui trăsăturile potrivite
personajului.
Narendra Sen - tatăl Maitreyiei, inginerul
bengalez care-l invită pe europeanul Allan să locuiască în casa lui cu
intentia de a-l adopta; reprezentant al mentalităţii orientale, curmă brusc
iubirea interzisă a fiicei lui cu europeanul Allan;
Chabu - sora mai
mică a Maitreyiei, care dezvăluie părinţilor taina iubirii celor doi tineri,
ceea ce declanşează despărţirea inevitabilă;
După ce
elevii îşi notează în caiete concluziile despre fiecare personaj, în urma
discuţiilor avute, şi pe baza fragmentelor din manual, voi împărţi Fişa 2,
unde elevii vor trebui să completeze fişa de identitate a fiecărui personaj
discutat. Aceasta include nume, locul în operă, date legate de familie,
ocupaţie, aspect fizic, tipologie.
Elevii primesc fişa 3 unde se află fragmente din text. Voi solicita
un elev să citească primul fragment iar apoi îl vom discuta împreună. La fel
se va proceda cu fiecare fragment în parte.La sfârşitul discuţiilor, elevii
primesc fişa 4, unde se află un tabel ce trebuie completat cu trăsăturile
descoperite în texte.
|
Conversaţia frontal
Conversaţia frontal
Exerciţiul
frontal
Învăţare prin descoperire
Conversaţia caiete
individual
Exerciţiul manualul frontal
Conversaţia
Explicaţia
caiete frontal
Exerciţiul
tabla
Exerciţiul caiete individual
Explicaţia
Conversaţia
tabla frontal
Exerciţiul caiete individual
Fişa 1
Explicaţia caiete individual
Explicaţia
caiete frontal
Conversaţia
tabla
euristică
Exerciţiul
caiete individual
Fişa 2
manual
Explicaţia
caiete individual
Conversaţia Fişa 3
Exerciţiul Fişa
4
|
Aprecieri verbale
Aprecieri verbale
|
|