UNITATEA
DE INVATAMANT:
PROPUNATOR:
DATA:
CLASA: a VII-a
ARIA
CURRICULARĂ: Limbă şi comunicare
OBIECTUL:
Limba romănă
TEMA
LECŢIEI : Antonimele
TIPUL
LECŢIEI: Predare de noi cunostinte
Obiective specifice
1.1. înţelegerea semnificaţiei generale a unui mesaj oral;
1.3. integrarea categoriilor semantice în structuri lexicale proprii;
1.4. sesizarea abaterilor de la normele limbii literare într-un mesaj
ascultat;
1.5. aplicarea principiilor ascultării active în manifestarea unui
comportament comunicativ adecvat;
2.2. valorificarea categoriilor semantice învăţate în contexte
diferite;
4.2. utilizarea corectă şi nuanţată a categoriilor semantice învăţate;
4.3. organizarea secvenţelor textuale în funcţie de o cerinţă
specifică;
Obiective operationale:
La sfarsitul activitatii elevul va fi capabil :
-
sa
defineasca antonimele;
-
sa
identifice antonimele unor cuvinte date;
-
sa formeze
antonime cu ajutorul prefixeor;
-
sa integreze
in context antonimele;
-
sa identifice
antiteza, la baza careia stau antonimele;
-
sa se
exprime corect, clar si ingrijit.
STRATEGII DIDACTICE:
a.
Metode şi procedee: conversaţia euristică ,
explicaţia , lucrul cu manualul , exerciţiul oral şi scris , învăţarea prin
descoperire .
b.
Mijloace de învăţământ: Limba română , manual pentru clasa a VII-a , autori Anca Şerban şi
Sergiu Şerban , Editura All , Bucureşti 1998 .
FORME
DE ORGANIZARE A ACTIVITĂŢII: activitatea frontală , activitatea
individuală independentă, lucru in echipă.
PARCURS DIDACTIC
Momentele lectiei
|
Timp
|
Activitatea profesorului
|
Activitatea elevului
|
Metode
|
Mijloace
|
Modul de organizare
|
||
1. Moment organizatoric
|
1 min.
|
-Notarea elevilor absenti si pregatirea
materialelor necesare orei de limba română.
- Asigurarea unui climat favorabil pentru o bună
desfăşurare a activităţii didactice.
|
Elevii îsi
pregatesc, pe bancã, caietele, cãrtile şi culegerile
|
Conversatia
|
|
Activitate frontala
|
||
2.Verificarea temei
|
5 min.
|
-Verifica temele pentru acasa
|
Elevii corecteaza
in caiete eventualele greseli in realizarea temei
|
Conversatia
|
|
Activitate individuala
|
||
3. Reactualizarea cunoştinţelor anterioare
|
5 min.
|
- Se va realiza prin întrebări adresate frontal:
- Va
mai amintiti ce sunt antonimele?
- Dati-mi exemple de perechi antonimice.
|
|
Conversaţia
|
|
Activitate frontala
|
||
4. Anunţarea subiectului şi enunţarea
obiectivelor
|
3 min.
|
-Scrie titlul noii lectii pe tabla
- Elevii sunt anuntati ca vor învăţa mai multe despre antonime şi că până
la sfârşitul orei vor trebui să înveţe ce sunt antonimele , să identifice
antonimele cuvintelor date , să construiasca enunturi cu antonime , să
formeze antonime cu ajutorul prefixelor ,să identifice antiteza , să se
exprime corect , clar , îngrijit.
|
|
Explicaţia
|
Caiete, manualul
|
Activitate frontala
|
||
5. Dirijarea învăţării şi dobândirea
cunoştinţelor noi
|
27 min.
|
- Un elev este invitat la tabla si i se dicteaza anumite cuvinte.
- I se cere să dea antonimele cuvintelor
repective.
-Scrie pe tablă definiţia antonimelor.
Definiţie:
Antonimele sunt cuvinte cu formă diferită şi cu inţeles
opus.
-Voi spune elevilor că antonimia se poate
realiza şi cu ajutorul prefixelor, care sunt de doua feluri:
1.negative: ne-(elevii
vor da exemple);
2.privative:
a-, dez-, in-,des-, de-(elevii vor da exemple)
-Antonimele pot fi difeite parti de vorbire:
substantive, adjective,verbe, adverbe , pronume( elevii vor da exemple)
-Perechea de antonime trebuie să fie compusă din
părţi de vorbire de acelaşi fel(bun-rău, a da-a lua, sus-jos,
veselie-tristete, el-ea)
-Elevii sunt rugati sa rezolve exercitiile de la
Consolidaţi-vă cunoştinţele! Şi Descoperiţi singuri!
-Se realizeaza un concurs: elevii sunt impărţiţi
in grupe de câte patru şi li se cere să realizeze o scurtă compunere in care
sa foloseasca antonimele cuvintelor:mare,
alb, curajos, zi,repede, luminoasă.
-Câştigatorii vor primi un premiu.
|
-Un elev scrie pe tabla cuvintelel propuse de
profesor şi cu ajutorul colegilor si al profesorului, scrie antonimele
potrivite.
-Scriu in caiete definitia
-Dau exemple de perechi antonimice.
-Ies la tabla si rezolva exercitiile propuse
|
Învăţarea prin descoperire
Exercitiul
Expunerea
Exercitiul
|
Caiete,
manualul
|
Activitate frontala
Activitate pe grupe
|
||
Fixarea cunostitelor
|
|
-Pune intrebari pentru verificarea intelegerii
lectiei predate
-Cere elevilor sa dea exemple de antonime.
|
-Raspund intrebarilor adresate de profesor
|
Conversatia
|
Caiete, manualul
|
Activitate frontala
|
||
Tema pentru acasa
|
|
-Indica tema pentru acasa si noteaza cativa elevi care s-au remarcat pe
parcursul orei
|
-Noteza in caiete si pun intrebari pentru a verifica daca au inteles
corect cerinta exercitiilor date ca tema
|
|
caietele
|
Activitate individuala
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu