UNITATEA DE ÎNVĂŢĂMÂNT:
PROPUNĂTOR:
DATA:
CLASA: a X-a
ARIA CURRICULARĂ: Limbă și
comunicare
OBIECTUL DE ÎNVĂŢĂMÂNT: Limba și
literatura română
TEMA LECŢIEI: Caracterizare de
personaje în romanul Maitreyi (Mircea
Eliade)
TIPUL LECŢIEI: Predare de noi
cunoștinţe
OBIECTIVE DE REFERINŢĂ:
1.5. Utilizarea,
în exprimarea proprie, a normelor ortografice, ortoepice, de punctuație,
morfosintactice și folosirea adecvată a unităților lexico-semantice,
compatibile cu situația de comunicare
2.1. Analiza principalelor componente de structură, de compoziţie şi de limbaj specifice textului narativ
2.4. Folosirea unor modalităţi diverse de înţelegere și de interpretare a textului studiat
2.1. Analiza principalelor componente de structură, de compoziţie şi de limbaj specifice textului narativ
2.4. Folosirea unor modalităţi diverse de înţelegere și de interpretare a textului studiat
3.2. Compararea
unor argumente diferite pentru formularea judecăților proprii
3.3. Elaborarea unei argumentări orale sau scrise pe baza
textelor studiate.
OBIECTIVE OPERAŢIONALE:
O1.Să precizeze prezenţa autorului
în text ca personaj, dar şi narator;
O2 Să numească personajele
principale ale romanului;
O3.Să identifice trăsăturile de
caracter ale Maitreyiei prin încercuirea lor;
O4.Să completeze fişa de identitate
a fiecărui personaj discutat;
O5.Să completeze tabelul de pe fişa
de lucru cu trăsăturile găsite în textele discutate;
O6.Să realizeze distincţia dintre
caracterizare directă şi indirectă prin exemplificări.
STRATEGIA DIDACTICĂ:
Metode: Conversaţia, explicaţia,
exerciţiul, învăţare prin descoperire.
Mijloace: tabla, fișe de lucru,
caiete.
Forme de organizare: frontal,
individual
EVALUARE: aprecieri verbale.
Momentele lecţiei
|
Dozare
|
Obiective op.
|
Conţinutul ştiinţific al lecţiei
|
Strategia didactică
|
Evaluare
|
Obs.
|
||
Metode
|
Materiale
|
Forma de organizare
|
|
|
||||
Momentul introductiv
|
1 min.
|
|
Pregătirea materialelor de lucru și asigurarea climatului
afectiv necesar desfașurării orei.
Se face prezenţa.
|
|
|
|
||
Captarea atenţiei și reactualizarea noţiunilor ancoră
|
10 min.
|
|
Se verifică tema pe care elevii au avut-o de pregătit
acasă. Se corectează eventualele greșeli, se oferă explicaţii suplimentare.
Se adresează întrebări elevilor:
“-Care este tema romanului Maitreyi?”
“-Ce tip de roman este Maitreyi?”
“-Ce perspectivă narativă are romanul lui M. Eliade şi care
sunt tehnicile moderne folosite?”
|
Conversaţia
caiete frontal
Explicaţia
|
Aprecieri verbale
|
|
||
Anunţarea subiectului lecţiei și a obiectivelor
|
1 min.
|
|
Câţiva elevi povestesc succint
subiectul romanului Maitreyi, de Mircea Eliade şi vor
identifica locul, timpul acţiunii şi personajele. Voi preciza că astăzi ne
vom concentra asupra personajelor din roman şi le vom analiza mai detaliat.
Elevii sunt anunţaţi cu privire la titlul lecţiei: Caracterizarea personajelor din
romanul Maitreyi (Mircea Eliade)
|
Conversaţia
tablă frontal
Explicaţia
caiete
|
|
|
||
Dirijarea învăţării
Dirijarea învăţării
Dirijarea învăţării
Dirijarea învăţării
|
30 min.
|
O1
O2
O3
O4
O5
|
Citesc elevilor următorul
fragment, care va fi discutat oral: „Totuşi n-am scris nimic în jurnalul meu, şi astăzi, când caut în acele
caiete orice urmă care să mi-o poată evoca pe Maitreyi, nu găsesc nimic. E
ciudat cât de incapabil sunt să prind evenimentele esenţiale, să ghicesc
oamenii care schimbă mai târziu firul vieţii mele [...] Am şovăit atâta în
faţa acestui caiet, pentru că n-am
izbutit să aflu încă ziua precisă când am întâlnit-o pe Maitreyi”. Din
fragmentul citat deducem că însuşi autorul, Mircea Eliade, în ipostaza
personajului european, Allan, readuce adesea în subiectul romanului jurnalul,
care devine un pretext literar şi o modalitate de confesiune şi rememorare.
Autorul este în acelaşi timp personaj şi narator.
Cum debutează romanul? Care sunt personajele principale? Elevii răspund
la întrebări, iar pe baza fragmentelor din manual, răspunsurilor precum şi pornind
de la precizarea că romanul debutează cu starea de incertitudine a
personajului masculin, Allan, un englez de 24 de ani, vom trece la analizarea
primului personaj principal: Allan. Elevii notează în caiete concluzile discuţiilor:
Allan este personajul principal al
romanului şi întruchipează îndrăgostitul lucid şi analitic, reprezentativ
pentru mitul iubirii şi motivul cuplului ilustrat în romanul românesc modern.
Pe baza reamintirii subiectului romanului, elevii sunt solicitaţi să
cerceteze al doilea personaj principal, Maitreyi,
din punctul de vedere al complexităţii. Astfel, se vor găsi trei ipostaze:
reală, sacră şi ipostaza de mireasă într-o viitoare „nuntă în cer”. În planul
real al romanului, Maitreyi
este o tânără de 16 ani,fiica inginerului Narendra Sen din Calcutta; Ipostaza
sacră a Maitreyei derivă
din chiar numele ei: în mitologia indiană, acest nume era purtat de soţia
unui mare înţelept şi le simboliza pe femeile superioare intelectualiceşte;
în termenii mitului, Maitreyi era o iniţiată, însetată de cunoaşterea
adevărului absolut. Ipostaza
de mireasă pentru o
viitoare "nuntă în cer" se conturează în ultima parte a romanului,
când, după dramatica lor despărţire, Maitreyi îi spune lui Allan: „în viaţa viitoare ne vom întâlni
iar, dragule. Ai să mă recunoşti atunci?"
Elevii primesc fişa de lucru 1, pe care se
află scrise haotic trăsături de caracter iar în mijloc este scris numele
Maitreyi. Sarcina elevilor este de a încercui trăsăturile potrivite
personajului.
Narendra Sen - tatăl Maitreyiei, inginerul
bengalez care-l invită pe europeanul Allan să locuiască în casa lui cu
intentia de a-l adopta; reprezentant al mentalităţii orientale, curmă brusc
iubirea interzisă a fiicei lui cu europeanul Allan;
Chabu - sora mai
mică a Maitreyiei, care dezvăluie părinţilor taina iubirii celor doi tineri,
ceea ce declanşează despărţirea inevitabilă;
După ce elevii îşi notează în caiete concluziile despre fiecare personaj, în urma discuţiilor avute, şi pe baza fragmentelor din manual, voi împărţi Fişa 2, unde elevii vor trebui să completeze fişa de identitate a fiecărui personaj discutat. Aceasta include nume, locul în operă, date legate de familie, ocupaţie, aspect fizic, tipologie.
Elevii primesc fişa 3 unde se află fragmente din text. Voi solicita
un elev să citească primul fragment iar apoi îl vom discuta împreună. La fel
se va proceda cu fiecare fragment în parte.La sfârşitul discuţiilor, elevii
primesc fişa 4, unde se află un tabel ce trebuie completat cu trăsăturile
descoperite în texte.
|
Conversaţia frontal
Conversaţia frontal
Exerciţiul
frontal
Învăţare prin descoperire
Conversaţia caiete
individual
Exerciţiul manualul frontal
Conversaţia
Explicaţia
caiete frontal
Exerciţiul
tabla
Exerciţiul caiete individual
Explicaţia
Conversaţia
tabla frontal
Exerciţiul caiete individual
Fişa 1
Explicaţia caiete individual
Explicaţia
caiete frontal
Conversaţia
tabla
euristică
Exerciţiul
caiete individual
Fişa 2
manual
Explicaţia
caiete individual
Conversaţia Fişa 3
Exerciţiul Fişa
4
|
Aprecieri verbale
Aprecieri verbale
|
|
||
Feed-back/Evaluare
|
6 min.
|
O6
|
Identificaţi pentru Allan şi Maitreyi două trăsături de
caracter care reies din caracterizarea directă şi două care reies din
descrierea şi relaţia cu alte personaje, având la bază textile discutate de
pe fişa 3.
|
Exerciţiul
caiete individual
Fişa 3
|
Aprecieri verbale
|
|
||
Asigurarea retenţiei și a transferului
|
1 min.
|
|
Se va transmite tema pentru acasă: Imaginaţi-vă un
deznodământ pentru romanul Maitreyi,
altul decât cel ales de Mircea Eliade (15-20 rânduri).
|
Explicaţia
caiete individual
|
Aprecieri verbale
|
|
||
Aprecieri
|
1 min.
|
|
Se formulează aprecieri privind modul în care elevii au
îndeplinit sarcinile propuse.
|
Explicaţia frontal
|
Aprecieri verbale
|
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu