„Literatura este un fenomen
social care ne ajută, la fel ca știința, să cunoaștem viața”- era prima frază
din manualul de Istoria literaturii
române, elaborat în 1953 (p.3), lucru firesc, dacă luăm în calcul ideea că
literatura este parte integrantă în dezvoltarea vieții sociale, o oglindire a acesteia, având caracter
istoric.
Generația ’60 sau „generația Nichita Stănescu”, așa cum a mai fost numită, reprezintă un moment important, ce își propune redescoperirea, promovarea sistematică și apărarea specificului literaturii. Din această generație face parte indubitabil și Nicolae Labiș, care se remarcă nu numai prin „o cu totul neobișnuită frumusețe, cu adevărat poetică”[1], dar și printr-o mare îndrăzneală, situată în contextul vremii proletcultist-oportunist până peste poate[2]. Astfel se afirmă o nouă spiritualitate, o generație caracterizată de dorința de afirmare, eliberată de șabloane, o adevărată „explozie lirică”[3]. Explozie care nu a distrus, ci a permis mai mult; un „act istoric”, în urma căruia se înțelege altfel poezia.
Pentru a discuta despre poezia realismului socialist, este important să înțelegem contextul și condițiile care erau impuse societății în acea perioadă. Crezul de a trăi și a fi liber în societate exista mai mult ca o dorință, fiind imposibil de realizat. Literatura devenea condusă de partid, la fel ca orice alt domeniu al vieții sociale; concepții promovate de Lenin încă din 1905 sunt luate în vedere; trebuie dați jos „literații fără de partid, chestiunea literară trebuia să devină <<o rotiță și un șurub>>, parte integrantă a muncii de partid social-democrată”[4].
Deviza lansată de Stalin („cine nu e cu noi, e împotriva noastră”) promova concepții care au afectat viața culturală românească postbelică iar printre măsurile luate se numără promovarea în funcții înalte a intelectualității noi, muncitorești-proletare, care în cele mai multe cazuri avea patru clase, cel mult, liceul și obligarea intelectualității formate în vechiul regim să se alăture „spiritului nou” (există câțiva autori care nu au acceptat compromisul, printre aceștia se numără Lucian Blaga, Radu Gyr, iar lista poate continua cu nume importante de scriitori care au intrat în „conul de umbră al servilismului și oportunismului”[5]).
Luând în discuție lirica, aceasta cuprindea elogii la adresa conducerii de partid și de stat, a socialismului victorios și a Uniunii Sovietice, „marele vecin de la Răsărit”[6]. Poezia „angajată” foarte rar vorbea despre România, iar spiritul de partid conducea poeții pe drumul realismului socialist.
Generația ’60 sau „generația Nichita Stănescu”, așa cum a mai fost numită, reprezintă un moment important, ce își propune redescoperirea, promovarea sistematică și apărarea specificului literaturii. Din această generație face parte indubitabil și Nicolae Labiș, care se remarcă nu numai prin „o cu totul neobișnuită frumusețe, cu adevărat poetică”[1], dar și printr-o mare îndrăzneală, situată în contextul vremii proletcultist-oportunist până peste poate[2]. Astfel se afirmă o nouă spiritualitate, o generație caracterizată de dorința de afirmare, eliberată de șabloane, o adevărată „explozie lirică”[3]. Explozie care nu a distrus, ci a permis mai mult; un „act istoric”, în urma căruia se înțelege altfel poezia.
Pentru a discuta despre poezia realismului socialist, este important să înțelegem contextul și condițiile care erau impuse societății în acea perioadă. Crezul de a trăi și a fi liber în societate exista mai mult ca o dorință, fiind imposibil de realizat. Literatura devenea condusă de partid, la fel ca orice alt domeniu al vieții sociale; concepții promovate de Lenin încă din 1905 sunt luate în vedere; trebuie dați jos „literații fără de partid, chestiunea literară trebuia să devină <<o rotiță și un șurub>>, parte integrantă a muncii de partid social-democrată”[4].
Deviza lansată de Stalin („cine nu e cu noi, e împotriva noastră”) promova concepții care au afectat viața culturală românească postbelică iar printre măsurile luate se numără promovarea în funcții înalte a intelectualității noi, muncitorești-proletare, care în cele mai multe cazuri avea patru clase, cel mult, liceul și obligarea intelectualității formate în vechiul regim să se alăture „spiritului nou” (există câțiva autori care nu au acceptat compromisul, printre aceștia se numără Lucian Blaga, Radu Gyr, iar lista poate continua cu nume importante de scriitori care au intrat în „conul de umbră al servilismului și oportunismului”[5]).
Luând în discuție lirica, aceasta cuprindea elogii la adresa conducerii de partid și de stat, a socialismului victorios și a Uniunii Sovietice, „marele vecin de la Răsărit”[6]. Poezia „angajată” foarte rar vorbea despre România, iar spiritul de partid conducea poeții pe drumul realismului socialist.
Tot
ceea ce nu era comunist în spirit nu exista, partidul era Adevărul, Calea și
Viața, iar poezia preferată trebuia să „aibă versul foarte scurt, un ritm
care să implice melodicitate și optimism și să pătrundă <<în miezul
vieții și în noi>>”[7].
Szemlér Ferenc era de părere că niciun artist nu era absolvit de responsabilitatea
de a scrie pentru popor și a crea artă angajată. („Scînteia”, 11
octombrie 1971).
Nici în ceea ce privește genurile
epic și dramatic situația nu era diferită. Acestea erau formate aproape în
totalitate din construcții înclinate spre realizările socialismului, în care
toată lumea aproba industrializarea socialistă și colectivizarea. „Realismul socialist”, așa cum era
denumită literatura propagandistică, era mai degrabă încercarea de persuasiune
a maselor, nu avea legătură cu realitatea, accentul cădea pe manipulare,
control, iar toată literatura de partid avea rolul întemeierii „omului nou”,
soldatul dependent de partid și idealul comunist.
Această situație avea să
se schimbe după 1965, când, profitând de momentele de libertate, apare
„literatura <<deceniului obsedant>>”, e adevărat, mai mult în
privința epicii, însă anii ’60 aduc
un suflu nou datorită revenirii în viața literară a autorilor indexați, dar și
debutului entuziasmant al tinerilor Nichita Stănescu, Mihai Beniuc, sub dominația
unor modele: Nicolae Labiș, Tudor Arghezi, Lucian Blaga. Mircea Ciobanu afirma
în privința aceasta că „o mână de poeți, unii din ei abia ieșiți din
adolescență, au refăcut legăturile cu marea poezie românească, ridicându-se la
înălțimile ei și întrecând-o, adeseori, în puritate și îndrăzneală”[8], iar
Alexandru Jar, încă din 1946 scria: Înainte! Ardeți cămășile împăduchiate
ale trecutului murdar![9]
[1] Ion Rotaru, O istorie a literaturii române,
București, Niculescu, 2001, p.176.
[2] Idem, ibidem.
[3] ***, Literatura
română contemporană, vol.1, (coord.)Marin Bucur, București, Editura
Academiei Republicii Socialiste România, 1980.
[4] Ov.S. Crohmălniceanu, Pentru realismul socialist, București, Editura de Stat
pentru Literatură și Artă,
1960, p. 19.
[5] Ada Popovici, Poezia românească, Studiu teoretic și aplicativ, Iași, Casa
Editorială Demiurg, 2008, p. 163.
[6] Ion Bogdan Lefter, Despre identitate, Temele postmodernității,
Pitești, Editura Paralela 45, 2004, p. 96.
[7] Eugen
Negrici, Literatura română sub comunism,
Poezia I, București, Editura Fundației PRP, 2003, p. 29.
[8] Ada
Popovici, op. cit. , p. 164.
[9]
Alexandru Jar, apud Aurel Buzincu, Literatura română şi realismul
socialist : (1944-1965),
Vol.1: Realitatea care întrece ficţiunea, Suceava, Editura
Universităţii din Suceava, 2003.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu