Mari oameni ai timpului, din Antichitate
şi până în zilele noastre au fost preocupaţi de desluşirea misterelor
divinităţii. Blaise Pascal aducea la iveală ideea că înăuntrul fiecărui om
există un gol de mărimea lui Dumnezeu, ce nu poate fi umplut de nimic altceva
decât de El. Astfel, nu este o uimire faptul că simbolurile religioase se
găsesc peste tot în artă: în literatură, în pictură, în muzică, în film. Un
lucru este sigur: Biblia nu îşi va
epuiza niciodată sensurile şi va constitui un izvor important, sursa
primordială pentru cercetarea Adevărului.
Comentariul secvenţelor referitoare la moartea lui „Iisus”
- Nemurirea şi redarea speranţei -
Criticul de film Roger Ebert comentează filmul Iisus din Montreal ca fiind o
încercare de a vedea ce s-ar întâmpla dacă Iisus ar fi printre noi în aceste
vremuri. Un posibil răspuns ar putea fi şi acesta, însă consider că regizorul
doreşte să demonstreze în acest film obişnuinţa fiinţei umane de a se adapta şi
de a copia anumite aspecte. Cu alte cuvinte, ne este atrasă atenţia că istoria
se poate repeta şi viaţa poate fi privită dintr-o altă perspectivă atunci când
ţinem cont de importanţa mesajelor creştine în societatea contemporană.
Un argument
pentru a întări aceste idei îl găsim în finalul filmului, când actorul Daniel
Coloumbe, precum Iisus, moare „pentru a-i salva pe ceilalţi”. Astfel, are loc ceea ce marchează cel mai mult:
actorul ajunge să pătimească asemănător cu Iisus, întrucât, a trăi printre
oameni înseamnă, de cele mai multe ori, a suferi din pricina vicleniei şi
răutăţii lor.
Fără să fie prevăzută în scenariu secvenţa
respectivă, Daniel participă la o răstignire reală (1:37:00), chinul de pe
cruce este valabil şi pentru actor, care în final va muri. Întrucât mulţimea
este deranjată de intervenţia autorităţilor şi vrea să vadă cu orice preţ scena
răstingnirii lui Iisus, accidentul care se produce îl va costa viaţa pe actorul
care „va lua asupra sa crucea”, de data aceasta la propriu.
Foarte interesantă în această secvenţă a
filmului este paralela între adevăratul Iisus, răstignit de poporul evreu şi
actorul Iisus, care ajunge la spitalul catolic, unde este neglijat (1:40:00) şi
spitalul de evrei, unde are loc „a doua sa răstignire”, prin operaţia de donare
a organelor. (1:44:34) O interpretare a acestui moment ar putea fi şi ideea de
repetare a istoriei care poate duce la incapacitatea de a distinge între Daniel
şi personajul întruchipat.
O altă secvenţă care reprezintă cheia
pentru descifrarea morţii lui Daniel este posterul pe care actorul îl vede în
staţia de metrou, o reclamă în care apare Pascal, prietenul său, care se vinde
pentru a face parte dintr-o lume diferită, şi-l trădează pentru media meschină.
(1:42:00). În secvenţa următoare în care Daniel se prăbuşeşte, iar Mireille
este aşezată la capul său, posterul apare din nou. (1:44:00) Prin urmare,
într-o lume a trădării, aşa cum Iuda îl trădează pe Iisus, într-o societate
post-modernă, în care mass-media ocupă tot spaţiul şi tot timpul, nu există loc
pentru valorile şi comportamentul lui
Daniel.
Felul în care Iisus se prăbuşeşte în
staţia de metrou (1:44:34), deci la subsol,
reprezintă o imagine halucinantă de identificare a actorului cu
personajul interpretat, Iisus. Filmul este, de fapt, un joc vizibil: o poveste
în poveste, în care elementele se întrepătrund. Chiar şi în momentul în care
este în afara rolului şi este în primejdia morţii, actorul rosteşte cuvinte
sfinte, care îşi au temelia în Biblie: „Drept aceea, privegheaţi, că nu ştiţi
ziua, nici ceasul când va veni Fiul Omului” (Matei, 25:13)
Dacă omul este făcut „după chipul şi
asemănarea lui Dumnezeu”, această asemănare este valabilă, în film, şi din
punctul de vedere al destinului: după moartea actorului, trupul este dat spre
salvarea altor vieţi, aşadar, în urmă rămâne speranţa salvării. Ochii sunt
donaţi unei femei, iar inima unui bărbat, semnificaţie pentru ideea că Iisus
şi-a dat viaţa pentru noi ca să fim salvaţi şi continuă să trăiască în inimile
noastre.
Ca să creeze cât mai multă semnificaţie,
regizorul unui film poate apela la diferite artificii: ironia, scenariul,
dialogul şi gesturile actorilor, expresiile feţei, lumina, unghiul din care
este filmată o scenă, culorile, muzica, cele mai mici detalii pot influenţa
interpretarea filmului. Fiecare alegere este esenţială şi fiecare secvenţă este
semnificativă pentru a ajunge la ceea ce regizorul şi-a propus. La fel se
întâmplă şi în cazul acestui film, deschis spre interpretare, în care cele mai
mici detalii contează, de la replicile actorilor şi gesturile lor, până la
unghiul din care este aşezată camera. Prin urmare, filmul Jesus de Montreal nu trebuie privit ca pe o revoltă sau încercare de
abatere de la învăţăturile creştine, ci ca un izvor de semnificaţii într-o lume
post-modernă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu