UNITATEA DE ÎNVĂŢĂMÂNT:
PROPUNĂTOR:
DATA:
CLASA: a VII-a A
ARIA CURRICULARĂ: Limbă și comunicare
OBIECTUL DE ÎNVĂŢĂMÂNT: Limba și literatura română
TEMA LECŢIEI: Sintaxa propoziţiei
TIPUL LECŢIEI: Reactualizarea cunoștinţelor
OBIECTIVE DE REFERINŢĂ:
2.3. Să utilizeze
categoriile gramaticale învăţate, în diverse tipuri de propoziţii.
3.4.Să sesizeze organizarea morfologică și sintactică a textelor citite.
4.2. Să utilizeze în redactarea unui text propriu
cunoștinţele de morfo-sintaxă, folosind adecvat semnele ortografice și de
punctuaţie.
OBIECTIVE OPERAŢIONALE:
1.să recunoască părţile
principale și secundare de propoziţie;
2.să identifice
tipurile de subiect;
3. să recunoască
felul predicatelor;
4.să construiască
propoziţii cu attribute și complemente circumstanţiale și necircumstanţiale.
STRATEGIA
DIDACTICĂ:
Metode:
Conversaţia, explicaţia, exerciţiul.
Mijloace: tabla, fișa de lucru, caiete.
Forme de organizare: frontal, individual.
Momentele
lecţiei
|
Dozare
|
|
Conţinutul
ştiinţific al lecţiei
|
Strategia didactică
|
Evaluare
|
Obs.
|
||
Metode
|
Materiale
|
Forma
de organizare
|
|
|
||||
Momentul
introductiv
|
1
min.
|
|
Pregătirea
materialelor de lucru și asigurarea climatului afectiv necesar desfașurării
orei.Se face prezenţa.
|
|
|
|
||
Captarea
atenţiei și reactualizarea noţiunilor ancoră
|
10
min.
|
|
Se
verifică tema pe care elevii au avut-o de pregătit acasă. Se corectează
eventualele greșeli, se oferă explicaţii suplimentare.
Elevilor
li se cere să completeze următoarele propoziţii:
Parte de propoziţie care arată ce face subiectul se numește………
Comunicare spusă sau scrisă cu un singur predicat este...............
Răspunde la întrebările
« care », « ce fel de », « cât » și se
numește……………….
|
Conversaţia caiete frontal
Explicaţia
Exerciţiul frontal
|
Aprecieri
verbale
|
|
||
Anunţarea
subiectului lecţiei și a obiectivelor
|
2
min.
|
|
Astăzi
vom recapitula părţile de propoziţie și vom vorbi despre subiect, predicat,
atribut, complement.
|
Conversaţia tablă frontal
Explicaţia caiete
|
|
|
||
Dirijarea
învăţării
|
27
min.
|
O1
O1
O3
O2
O4
|
Elevii
vor primi Fișa 1 și vor răspunde la următoarele cerinţe:
Completaţi spaţiile libere înspre care se îndreaptă
săgeţile și adaugaţi în bulinele colorate întrebările la care răspund părţile
de propoziţie respective.
Completaţi spaţiile punctate cu câte o propoziţie care
să conţină partea de propoziţie respectivă. Nu uitaţi să o subliniaţi.
Se solicită rezolvarea cerinţei următoare:
Arătaţi care dintre cuvintele subliniate sunt părţi de
propoziţie și care nu sunt.
Ea a luat-o la fugă și a reușit să scape de el.
Fato, vino să te îmbraci!
Vai!a câștigat doar 3 puncte.
Elevii vor observa că unele parţi de vorbire nu au
funcţie sintactică, ci doar rol de instrumente gramaticale.
Se va nota pe tablă și în caiete: Nu sunt părţi de
propoziţie: substantivele în Vocativ; pronumele personal(forma neaccentuată
cu valoare neutră și dativul etic); pronumele reflexiv forma neaccentuată,
marca diatezei reflexive; unele adverbe(numai, doar, nici); prepoziţii;
conjuncţii; unele interjecţii.
Se vor scrie pe tablă 3 enunţuri:
1.Mărul este copt de soarele verii și mângâiat de
adierea vântului.
2.Mărul este copt, nu crud.
3.Aţi auzit știrea?
Se solicită răspunsuri pentru întrebările:
Subliniaţi predicatele din cele 3 enunţuri, dar și
complementele și atributele.
În care dintre exemplele alăturate predicatul este
verbal și în care nominal? La ce diateză sunt predicatele?Analizaţi cele 4
predicate.
Se va nota pe tablă și în caiete: Predicatul verbal
este exprimat printr-un verb predicativ, iar cel nominal printr-un verb
copulativ plus numele predicativ.
Ce deosebire există între subiectele propoziţiei 1?Ce
puteţi spune despre subiectul propoziţiei 3?
Se va nota pe tablă și în caiete: Atunci când subiectul
apare în propoziţie acesta este unul exprimat. Atunci când într-o frază apar
mai multe propoziţii care au același subiect sau când din context rezultă
care e subiectului verbului predicat, subiectul e subînţeles. Atunci când
doar formele verbale indică precis persoana subiectului, acesta este inclus.
Analizaţi atributele și complementele identificate.
Alcătuiţi propoziţii în care cuvântul primăvara să fie pe rând subiect,
atribut, complement, iar cuvântul casă
să fie pe rând complement circumstanţial și necircumstanţial.
Se scrie pe tablă următoarea cerinţă:
Continuaţi propoziţia Irina învaţă utilizând complementele potrivite și identificând
apoi felul lor.
Irina
învaţă când? _______________ despre ce? ____________ cum? ________________
|
Exerciţiul Fișa 1 individual
Exerciţiul tabla
caiete individual
Conversaţia frontal
Explicaţia tabla frontal
caiete individual
Exerciţiul tabla frontal
caiete individual
Conversaţia frontal
Explicaţia tabla frontal
caiete individual
Exerciţiu frontal
Conversaţia
Explicaţia tabla frontal
caiete individual
Exerciţiul caiete individual
Conversaţia
Exerciţiul tabla individual
caiete
|
Aprecieri verbale
Aprecieri verbale
Aprecieri verbale
Aprecieri
verbale
Aprecieri
verbale
|
|
||
Feed-back/Evaluare
|
7
min.
|
|
Subliniaţi
părţile principale și secundare de propoziţie, stabilind felul lor.
Maria
este în lift și este nerăbdătoare să ajungă în apartamentul nou.
|
Exerciţiul caiete individual
|
Aprecieri
verbale
|
|
||
Asigurarea
retenţiei și a transferului
|
2
min.
|
|
Se
va transmite tema de casă: Realizaţi o compunere de 10 rânduri care să
conţină toate cele 3 tipuri de subiect și cele 2 tipuri de predicat amintite
azi. Utilizaţi culori diferite în sublinierea fiecărui tip.
|
Explicaţia caiete individual
|
|
|
||
Aprecieri
|
1
min.
|
|
Se
formulează aprecieri privind modul în care elevii au îndeplinit sarcinile
propuse.
|
Explicaţia frontal
|
|
|
||
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu