În stabilirea obiectivului de evaluare am pornit de la
următoarea competenţă specifică:
3.1. Identificarea şi explicarea relaţiilor dintre opera
literară studiată şi contextul cultural în care a apărut aceasta.
Conţinuturile asociate sunt următoarele:
Curente culturale / literare – context istoric,
social-politic, evenimenţial; trăsături ale curentelor culturale / literare;
Referate, proiecte, studii de caz, dezbateri.
Astfel, având în vedere competenţa specifică precizată
mai sus, am formulat am formulat următorul obiectiv de evaluare: să
argumenteze apartenenţa poeziei date la simbolism.
Testul realizat îndeplineşte condiţiile unui test
formativ. Având în vedere faptul că
este aplicat la sfârşitul etapei de instruire, cadrul didactic observă
cel mai bine în urma testului cât a dobândit elevul în urma procesului de
predare-învăţatre. În cazul în care feedback-ul primit nu este favorabil,
cadrul didactic are posibilitatea de a corecta şi/ sau adapta procesul
instructiv-educativ în viitor, în funcţie de situaţiile specifice. În ceea ce priveşte formatul
testului, acesta are în componenţă un item subiectiv. Informaţiile de teorie
literară dobândite anterior sunt puse în evidenţă într-un eseu cu răspuns
restrâns, prin recunoaşterea şi aplicarea lor pe un text necunoscut. Testul
se aplică unei clase de elevi care are un nivel de pregătire mediu şi
verifică dacă obiectivele stabilite de profesor la începutul lecţiei au putut
fi atinse de elevi. În ceea ce priveşte timpul necesar rezolvării testului,
acesta necesită 15 minute şi dă posibilitatea elevului de a-şi folosi creativitatea
şi de a exersa recunoaşterea trăsăturilor simbolismului într-un text la prima
vedere.
Formularea itemului:
1. Argumentează în 15 rânduri faptul că poezia dată aparţine simbolismului.
În oraşu-n care
plouă de trei ori pe săptămână
Orăşenii, pe trotuare,
Merg ţinându-se de mână,
Şi-n oraşu-n care plouă de trei ori pe săptămână,
De sub vechile umbrele, ce suspină
Şi se-ndoaie,
Umede de-atâta ploaie,
Orăşenii pe trotuare
Par păpuşi automate, date jos din galantare.
Orăşenii, pe trotuare,
Merg ţinându-se de mână,
Şi-n oraşu-n care plouă de trei ori pe săptămână,
De sub vechile umbrele, ce suspină
Şi se-ndoaie,
Umede de-atâta ploaie,
Orăşenii pe trotuare
Par păpuşi automate, date jos din galantare.
În oraşu-n care
plouă de trei ori pe săptămână
Nu răsună pe trotuare
Decât paşii celor care merg ţinându-se de mână,
Numărând
În gând
Cadenţa picăturilor de ploaie,
Ce coboară din umbrele,
Din burlane
Şi din cer
Cu puterea unui ser
Dătător de viaţă lentă,
Monotonă,
Inutilă
Şi absentă…
Nu răsună pe trotuare
Decât paşii celor care merg ţinându-se de mână,
Numărând
În gând
Cadenţa picăturilor de ploaie,
Ce coboară din umbrele,
Din burlane
Şi din cer
Cu puterea unui ser
Dătător de viaţă lentă,
Monotonă,
Inutilă
Şi absentă…
În oraşu-n care
plouă de trei ori pe săptămână
Un bătrân şi o bătrână -
Două jucării stricate -
Merg ţinându-se de mână…
Un bătrân şi o bătrână -
Două jucării stricate -
Merg ţinându-se de mână…
(Ion Minulescu, Acuarelă)
Barem de corectare şi notare:
Descriptorii de performanţă cuprind criteriile de evaluare şi
gradul/calitatea/punctajul. Pentru acest test formativ itemii folosiţi prezintă
următoarele criterii şi punctaje:
-Identificarea a două trăsături ale simbolismului în textul dat.
Se acordă: câte 1p. pentru fiecare trăsătura a simbolismului corect
identificată; 0 p. pentru orice trăsătură a simbolismului neadecvată la textul
dat.
Exemplu: teme şi motive ale simbolismului, ton mai intim și confesiv, emoţia şi muzica interioară a ideii etc.
(1p.+1p.) 2p.
-Demonstrarea apartenenţei la simbolism a textului dat pe baza trăsăturilor
identificate.
Se acordă: 1,5 p. pentru fiecare trăsătură corect exemplificată; 1p. pentru
adecvarea parţială la textul dat a exemplificării; 0p. pentru neadecvarea
trăsăturilor identificate la textul dat.
Exemplu: Ritmul poeziei e potolit, stins, adaptat vremii generatoare de
leneşe melancolii, accentul pe subiectivism şi interiorizare, ploaia- un
element decorativ a cărui resursă poetică e anulată de imaginea de scenetă
jucată public de trecători, imaginea nu e gravă tocmai datorită ironiei, care
e, aici, a însuşi celui ce observă oraşul şi ploaia, adică acuarela. (1,5p.+1,5p.+1,5p) 4,5p.
-Respectarea limitelor de spaţiu indicate.
Se acordă: 1p. dacă textul se
încadrează în 15 rânduri; 0 p. dacă textul are mai puţin de 15 rânduri. 1p.
-Corectitudinea
exprimării,ortografia şi punctuaţia.
Se acordă: 1,5p. pentru 0-1 greşeli; 1p. pentru 2 greşeli; 0p. pentru 3 sau
mai multe greşeli) 1,5p.
Se acordă un punct din oficiu.
Punctaj total: 2p.+4,5p.+1p.+1,5p.+1p (oficiu)=10p.
Itemul subiectiv presupune redactarea unui eseu cu răspuns restrâns.
Elevul are posibilitatea, prin intermediul acestui test să pună în valoare
cunoştinţele de teorie literară dobândite anterior prin observarea şi
identificarea acestora în momentul în care sunt aplicate într-un text. Elevii
pot să rezolve testul cu uşurinţă, întrucât acesta le oferă posibilitatea de fi
creativi, având un text suport în faţă. Testul oferă cadrului didactic
răspunsul cu privire la capacitatea elevilor de a integra un text în contextul
cultural/literar din care face parte: integrarea în simbolism a poeziei Acuarelă,
de Ion Minulescu, precum şi nivelul de creativitate, organizarea ideilor
într-un limbaj elevat şi exprimare adecvată într-un timp şi spaţiu indicat.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu