În stabilirea obiectivului de evaluare am pornit de la următoarea competenţă specifică:
3.3
sesizarea valorii expresive a unităţilor lexicale în textele citite.
Conţinuturile asociate
sunt următoarele:
-
explicarea unor expresii şi a unor cuvinte noi identificate într-un text citit,
în context sau cu ajutorul dicţionarelor;
-
mijloacele interne de îmbogăţire a vocabularului (derivarea, compunerea,
schimbarea valorii gramaticale);
- rolul sinonimiei, al antonimiei şi al omonimiei într-un
text dat; sensurile cuvintelor în contexte diferite; expresivitatea formelor
arhaice şi regionale;
- câmpuri lexico-semantice.
Astfel, având în vedere competenţa specifică precizată mai sus, am formulat
următoarele obiective de evaluare:
- să identifice noţiunile lingvistice învăţate;
- să recunoască definiţiile noţiunilor învăţate;
- să aplice noţiunile învăţate, conform cerinţelor.
Testul realizat
îndeplineşte condiţiile unui test
sumativ. Având în vedere faptul că
este aplicat la sfârşitul unei unităţi de învăţare, eficienţa testului
atinge un nivel ridicat, întrucât oferă un răspuns în ceea ce priveşte nivelul
de pregătire al elevilor în raport cu obiectivele propuse de cadrul didactic.
Astfel, testul presupune solicitarea şi evaluarea cunoştinţelor de bază pe care le-au dobândit elevii, în
urma unui proces mai lung de instruire.
Rezolvarea testului
necesită 50 de minute, fiind aplicat la o clasă de elevi cu nivel mediu de pregătire. Itemii aleşi sunt formulaţi variat, astfel că
testul conţine itemi obiectivi, semiobiectivi, dar şi subiectivi. Testul îşi
propune să verifice dacă elevii au înţeles anumite noţiuni şi dacă sunt
capabili să le recunoască în diferite contexte, dar şi să le aplice.
Nota de promovare poate fi
atinsă uşor, întrucât itemii formulaţi au în vedere rezolvarea şi abordarea lor
de un număr cât mai mare de elevi, cerinţele cuprinse oscilând între simplu şi
complex.
Formularea itemilor:
I. Rezolvă următorul exerciţiu, încercuind DA, dacă enunţurile sunt
corecte, şi NU, dacă enunţurile sunt false.
1. Adjectivul pietros s-a format
prin compunere, prin abreviere. DA NU
2. Substantivul incompetent s-a
format prin derivare, cu sufix. DA NU
3. Termenul dreptunghi s-a format
prin compunere, dintr-un substantiv, precedat de un adjectiv propriu-zis. DA
NU
4. În propoziţia Scrie urât,
termenul subliniat s-a format prin conversiune
DA NU
II Încercuieşte
varianta corectă:
1. În propoziţia Merg la BRD pentru a scoate banii, termenul subliniat s-a format
prin:
a. compunere, sudare
b. compunere, alăturare c. compunere,
abreviere
2. Derivare parasintetică înseamnă derivare cu:
a. sufixe b.
prefixe c. sufixe şi prefixe
3. Sinonim pentru termenul credul este:
a. naiv b. credinţă c. încrezut
4. În propoziţia Fata este veselă,
cuvântul subliniat face parte din categoria:
a. omofonelor b. omonimelor
(omografe) c. substantivelor
III. Realizează prin săgeţi corespondenţa dintre cuvintele
aflate în prima coloană şi definiţiile din coloana a doua, pentru a obţine
enunţuri corecte:
1. Antonimele a. este
mijlocul intern de îmbogăţire a vocabularului prin care se formează cuvinte
noi, prin trecerea de la o parte de vorbire la alta.
2. Conversiunea b. reprezintă
însumarea termenilor dintr-un anumit domeniu al realităţii, având aceeaşi
valoare morfologică.
3. Regionalisme c. sunt cuvinte
cu formă diferită şi sens opus
4. Câmp lexical d. sunt
cuvintele care se folosesc doar în anumite regiuni ale ţării
e. cuvinte care au formă asemănătoare şi sens diferit
IV. Citiţi cu atenţie următorul text şi răspundeţi la
următoarele întrebări:
„Şi scăpând eu cu obraz curat, îmi ieu traista cu
blidele, pornesc spre sat, mă abat iar pe la teiu, mă suiu într-însul, pun
urechea la gura scorburei şi aud ceva zbătându-se înăuntru. Atunci ieu lespedea
cu îngrijire, bag mâna şi scot pupăza, vlăguită de atâta zbucium ; iar ouăle,
când am vrut să le ieu, erau toate numai o chisăliţă. După asta vin acasă, leg
pupăza de picior c-o aţă ş-o îndosesc de mama vro două zile în pod prin cele
putini hârbuite ; şi una-două, la pupăză, de nu ştiau cei din casă ce tot caut
prin pod aşa des. Însă a doua zi după asta, iaca şi mătuşa Măriuca lui Moş
Andrei vine la noi, c-o falcă-n ceriu şi cu una-n pământ şi se ia la ciondănit
cu mama din pricina mea.”
(„Pupăza
din tei”, de Ion Creangă)
- Identifică
două arhaisme în textul dat şi precizează sensul acestora.
- Transcrie
două regionalisme din textul dat.
- Stabileşte
sensul pentru expresia „c-o falcă-n ceriu şi cu una-n pământ”.
- Precizează
câte un sinonim contextul pentru cuvintele: îndosesc, ciondănit.
- Identifică
un omonim al unui cuvânt din textul dat şi construieşte o propoziţie cu
acesta.
V. Alcătuieşte o compunere de 10-15 rânduri cu titlul Povestea florii triste. În compunere vei
avea grijă să utilizezi minim:
- trei arhaisme;
- un regionalism şi două cuvinte formate prin compunere;
- două cuvinte formate prin derivate şi unul prin conversiune.
Barem
de corectare şi notare:
Descriptorii de performanţă cuprind criteriile de evaluare şi
gradul/calitatea/punctajul. Pentru acest test sumativ itemii folosiţi prezintă
următoarele criterii şi punctaje:
Itemul 1: identificare mijlocului intern de îmbogăţire a
vocabularului prin care s-au format cuvintele subliniate.
1. NU-0,25p.; 2. NU-0,25p.; 3. DA-0,25p.; 4. DA-0,25p. Se acordă punctajul
stabilit pentru încercuirea variantei corespunzătoare răspunsului corect.
(0,25p.x 4=1p.)
Itemul 2: recunoaşterea noţiunilor lingvistice învăţate
(compunere prin abreviere, derivare parasintetică, sinonime, omonime,
omografe).
1.-c)-0,25p.; 2.-c)-0,25p.; 3.-a)-0,25p.; 4.-b)-0,25p. Se acordă punctajul
stabilit pentru încercuirea variantei corespunzătoare răspunsului corect.
(0,25p.x4=1p.)
Itemul 3: asocierea noţiunilor învăţate (antonime, conversiune,
regionalisme, câmp lexical) cu definiţiile lor.
1. -c.-0,25p.; 2. -a. -0,25p.; 3 -d.-0,25p.; 4- b.-0,25p. Se acordă punctajul stabilit pentru
încercuirea variantei corespunzătoare răspunsului corect.
(0,25p.x4=1p.)
Itemul 4: aplicarea noţiunilor lingvistice învăţate pe baza unui
text la prima vedere.
- Se acordă
câte 0,25p pentru fiecare arhaism menţionat şi câte 0, 25p pentru
indicarea sensului corect. Exemplu: ,,putini”, vase din lemn. (0,25p.x4=1p.)
- Se acordă
câte 0,25p. pentru fiecare regionalism transcris. Exemplu: ,,mă suiu”,
,,îmi ieu”.
(0,25p.x2=0,5p.)
3. Se acordă: 0,5p.
pentru explicarea corectă a sensului expresiei „c-o falcă-n ceriu şi cu una-n
pământ”; 0,3p. pentru explicarea parţial corectă sub aspect logic; 0 p. pentru
neadecvarea explicaţiei la sensul corect al expresiei. Exemplu: „c-o falcă-n ceriu şi cu una-n pământ
este o expresie care sintetizează foarte bine starea de supărare a personajelor
şi dorinţa de a li se face dreptate prin pedepsirea lui Nică”.
4. Se acordă câte 0,25p. pentru fiecare sinonim
contextual găsit. Exemplu: „îndosesc-ascund”, „ciondănit-ceartă”
(0,25p.x2=0,5p.)
5. Se acordă 0,25p. pentru identificarea corectă a
omonimului unui cuvânt din textul dat şi 0,25p. pentru alcătuirea unei
propoziţii cu acesta. Exemplu: vin
,,vin-băutură alcoolică”; La petrecere am băut vin roşu.
(0,25p.x2=0,5p.)
Itemul 5: realizarea unei compuneri şi integrarea noţiunilor
lingvistice învăţate (arhaisme, regionalisme, cuvinte formate prin compunere,
derivate şi conversiune).
1.Conţinutul compunerii: (0,75p.+0,75p.+0,5p.) 2p
Se acordă:
-0,75p. pentru integrarea a cel puţin trei arhaisme în textul produs
(0,25p. se acordă pentru fiecare din cele 3 cuvinte formate prin
compunere) (0,25p.x3=0,75p.)
-0,25p. pentru integrarea unui regionalism şi câte 0,25p. pentru integrarea
a două cuvinte formate prin compunere. (0,25p.x3=0,75p.)
-0,50p. pentru integrarea unui cuvânt format prin derivare şi unul format
prin conversiune (0,25p. se acordă pentru fiecare din cele 2 cerinţe
îndeplinite)
(0,25p.x2=0,5p.)
2. Redactare (Punctajul se acordă dacă textul produs se încadrează în
limita de spaţiu indicată):
(0,5p.+0,5p.) 1p
-corectitudinea exprimării,ortografia şi punctuaţia. Se acordă: 0,5p. pentru 0-1 greşeli; 0,3p. pentru 2 greşeli; 0p. pentru 3 sau mai multe greşeli)
-organizarea ideilor în scris: text clar organizat, coerent, elemente de
originalitate, adecvarea la titlul impus.-0,5p.; adecvare parţială a compunerii
la titlul impus, trecerea bruscă de la o idee la alta-0,3p.; inadecvarea
compunerii la titlul impus, lipsa originalităţii, incoerenţă-0p.
Se acordă un punct din oficiu.
Punctaj total: 1p.+1p.+1p.+3p.+3p.+1p.(oficiu)=10p
Itemul 1 este unul obiectiv, mai exact, unul cu alegere duală şi
presupune verificarea cunoştinţelor cu privire la mijloacele interne de
îmbogăţire a vocabularului. Acesta verifică rezultatele învăţării la nivelurile
cognitive inferioare.
Itemul 2 este unul obiectiv, cu alegere multiplă şi oferă
elevilor posibilitatea de a identifica răspunsul corect prin alegerea acestuia
dintre variantele eronate. Astfel se urmăreşte capacitatea elevilor de a
răspunde corect în condiţiile existenţei factorilor distractori. Alegerea
răspunsului corect oferă informaţii cu privire la siguranţa şi precizia pe care
a avut-o elevul în momentul în care a ales răspunsul precum şi capacitatea de a
recunoaşte noţiunile lingvistice învăţate prin utilizarea şi identificarea lor
în contexte diferite.
Itemul 3 este unul obiectiv, de tip pereche evidenţiază capacitatea
elevilor de a şi înţele noţiunile lingvistice învăţate întrucât pot fi capabili
să facă asocieri şi să realizeze corespondenţe între anumiţi termeni şi
definiţiile lor. Itemul răspunde unor cerinţe de bază, minimale ale învăţării.
Itemul 4 reprezintă o întrebare structurată, un item
semiobiectiv. Acesta se concentrează pe verificarea capacităţii elevilor de a
recunoaşte, de a preciza, dar şi de a explica diverse noţiuni lexicale,
ajutându-se de un text la prima vedere. Gradul de dificultate al itemului
permite elevilor posibilitatea de a aplica noţiunile învăţate, având la bază un
text.
Itemul 5 reprezintă un eseu structurat, aşadar avem de-a face cu
un item subiectiv, prin care se evaluează capacitatea elevui de a se conforma
cerinţei care presupune integrarea unor noţiuni în cadrul unei compuneri.
Astfel, se observă capacitatea elevului de a insera în textul produs noţiunile
lingvistice învăţate, respectând principiul coerenţei şi al logicii. Itemul dă
posibilitatea elevului să îşi arate calităţile de bun organizator, întrucât
acesta trebuie să îşi organizeze ideile într-o limită de spaţiu şi să apeleze
şi la cunoştinţele anterioare, punând în evidenţă creativitatea şi
originalitatea elevului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu