joi, 16 noiembrie 2017

Proiect de lectie (propozitia subordonata atributiva)

UNITATEA DE ÎNVĂŢĂMÂNT: 
PROPUNĂTOR:
DATA:  
CLASA:  
ARIA CURRICULARĂ: Limbă și comunicare
OBIECTUL DE ÎNVĂŢĂMÂNT: Limba și literatura română
TEMA LECŢIEI:  Propozitia subordonata atributiva
TIPUL LECŢIEI: Predare de noi cunoștinţe
OBIECTIVE DE REFERINŢĂ:
2.3. Să utilizeze cate­go­riile gra­maticale învă­ţa­te, în diverse tipuri de pro­poziţii.      
3.4.Să sesizeze organizarea morfologică și sintactică a textelor citite.
4.2. Să utilizeze în redactarea unui text propriu cunoștinţele de morfo-sintaxă, folosind adecvat semnele ortografice și de punctuaţie.
OBIECTIVE OPERAŢIONALE:
1.să recunoască propoziţia subordonată atributivă;
2.să identifice termenul determinat al fiecărei atributive date;
3. să recunoască elementele introductive ale atributivelor date;
4.să construiască fraze cu atribuitve.
STRATEGIA DIDACTICĂ:
Metode: Conversaţia, explicaţia, exerciţiul, învăţarea prin descoperire.
Mijloace: tabla, fișa de lucru, caiete.
Forme de organizare: frontal, individual.

EVALUARE: aprecieri verbale.
Fișă de lucru

Descrieţi în 10 rânduri portretul femeii de mai jos. Observaţi trăsăturile feţei și îmbrăcămintea. Folosiţi cel puţin 5 subordonate atributive și subliniaţi cu o linie elementele introductive , iar cu două linii termenul determinat.














Momentele lecţiei
Dozare
Obiective op.
Conţinutul ştiinţific al lecţiei
                     Strategia didactică
Evaluare
Obs.
Metode
Materiale
Forma de organizare


Momentul introductiv
1 min.

Pregătirea materialelor de lucru și asigurarea climatului afectiv necesar desfașurării orei.
Se face prezenţa.



Captarea atenţiei și reactualizarea noţiunilor ancoră
10 min.

Se verifică tema pe care elevii au avut-o de pregătit acasă. Se corectează eventualele greșeli, se oferă explicaţii suplimentare.
  Se adresează întrebări elevilor:
“Ce este atributul?”
“Câte feluri de atribut cunoașeţi?”
“Construiţi o propoziţie care să conţină un atribut adjectival exprimat printr-o locuţiune adjectivală.”
“Identificaţi atributul și funcţia lui sintactică din propoziţia: Prietenii mei, cei de acolo, citesc mult.”
Conversaţia   caiete        frontal
Explicaţia
Conversaţia                       frontal
Exerciţiul                            frontal
Aprecieri verbale


Anunţarea subiectului lecţiei și a obiectivelor
2 min.

Astăzi vom vorbi despre realizarea propoziţională a atributului în frază și vom recunoaște propoziţia atributivă în diverse construcţii. Se trece titlul lecţiei pe tablă: Propoziţia atributivă . Elevii notează titlul în caiete.

Conversaţia     tablă       frontal
Explicaţia       caiete



Dirijarea învăţării
27 min.


O1











O1
O4





O3





O3
O4


O2









O3
Li se propune elevilor să rezolve următoarea cerinţă:
Subliniaţi predicatele și delimitaţi frazele în propoziţii:
Convingerea că o să petrecem bine o are întreaga familie.
Ziua când o să plecăm n-am stabilit-o.
Colindatul este un obicei pe care îl cunosc.
Contrageţi propoziţiile nr.2 din textul dat în partea de propoziţie corespunzătoare.
Elevii vor observa faptul că propoziţiile nr.2 pot fi înlocuite cu câte un atribut. Li se spune elevilor că acste propoziţii se numesc propoziţii atributive.
Se notează pe tablă și în caiete definiţia atributivei: Propoziţia subordonată atributivă constituie în frază o realizare propoziţională a atributului.
Li se cere elevilor sa rezolve următoarele exerciţii:
Faceţi expansiunea atributelor subliniate:
O vitrină strălucitoare ii atrăgea privirile.
Colega mea are un cătel de rasă.
Data plecării am hotarât-o.
Subliniaţi partile de vorbire prin care aţi introdus subordonatele atributive și precizaţi felul acestora.
Se notează pe tablă și în caiete: Elementele introductive ale propoziţiei subordonate attributive pot fi adjective pronominale relative și adverbele relative(unde, când, cum, cât), conjuncţiile subordonatoare( că; să; ca…să; dacă; de), pronumele nehotărâte, pronumele relative.
Li se cere elevilor să construiască fraze în care subordonata atributivă să fie introdusă pe rând de un adverb relativ, un pronume nehotărât și o conjuncţie subordonatoare.
Subliniaţi în fiecare frază construită termenul determinant al atributivei. Apoi faceţi același lucru și cu următoarele propoziţii:
Bradul e semnul care confirm participarea la sărbătoare.
Toţi câţi intră cu sufletul curat în sărbătoare, ies cu el întărit.
Al doilea care cântă e vărul meu.
Se notează pe tablă și în caiete: Atributiva determină un substantiv, un pronume și un numeral cu valoare substantivală. Ea stă totdeauna după termenul determinat, de obicei, imediat după acesta și este adesea intercalată în regentă.
Li se cere elevilor să rezolve următorul exerciţiu: Identificaţi elementele introductive din fiecare enunţ.
Omul de-l vezi e tatăl meu.
Zgomotul de-l auzi vine de afară.
Se notează pe tablă și în caiete: În limba vorbită, atributiva se introduce și prin pronumele relative invariabil  de, neliterar și nerecomandabil.
Exerciţiul         caiete           individual

              
                                     




Conversaţia                       frontal
Învăţarea prin descoperire
                   
Explicaţia     tabla          frontal
                      caiete        individual

Exerciţiul      caiete         individual





Exerciţiul      caiete           individual

  Explicaţia      tabla          frontal
                        caiete        individual



Exerciţiul        caiete      individual


Exerciţiul        caiete        individual





Explicaţia   tabla          frontal
                    caiete        individual

Exerciţiul     tabla       individual
                      caiete       


Explicaţia    tabla          frontal
                    caiete        individual

Aprecieri verbale












Aprecieri verbale



Aprecieri verbale





Aprecieri verbale


Aprecieri verbale


Feed-back/Evaluare
7 min.

Li se dă elevilor Fișa de lucru și li se cere să rezolve cerinţa:
Descrieţi în 10 rânduri portretul femeii de mai jos. Observaţi trăsăturile feţei și îmbrăcămintea. Folosiţi cel puţin 5 subordonate atributive și subliniaţi cu o linie elementele introductive , iar cu două linii termenul determinat.
Exerciţiul      Fișa de lucru   individual
Aprecieri verbale

Asigurarea retenţiei și a transferului
2 min.

Se va transmite tema de casă: Exerciţiul 1 pagina 126.

Explicaţia   caiete         individual
                   


Aprecieri
1 min.

Se formulează aprecieri privind modul în care elevii au îndeplinit sarcinile propuse.
Explicaţia                       frontal


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu