UNITATEA DE ÎNVĂŢĂMÂNT:
PROPUNĂTOR:
DATA:
CLASA:
ARIA CURRICULARĂ: Limbă și comunicare
OBIECTUL DE ÎNVĂŢĂMÂNT: Limba și literatura română
TEMA LECŢIEI: Propozitia subordonata atributiva
TIPUL LECŢIEI: Predare de noi cunoștinţe
OBIECTIVE DE REFERINŢĂ:
2.3. Să utilizeze categoriile gramaticale învăţate, în
diverse tipuri de propoziţii.
3.4.Să sesizeze organizarea morfologică și sintactică a
textelor citite.
4.2. Să
utilizeze în redactarea unui text propriu cunoștinţele de morfo-sintaxă,
folosind adecvat semnele ortografice și de punctuaţie.
OBIECTIVE OPERAŢIONALE:
1.să recunoască
propoziţia subordonată atributivă;
2.să identifice
termenul determinat al fiecărei atributive date;
3. să recunoască
elementele introductive ale atributivelor date;
4.să
construiască fraze cu atribuitve.
STRATEGIA
DIDACTICĂ:
Metode: Conversaţia, explicaţia, exerciţiul, învăţarea
prin descoperire.
Mijloace: tabla, fișa de lucru, caiete.
Forme de organizare: frontal, individual.
EVALUARE: aprecieri verbale.
Fișă
de lucru
Descrieţi în 10
rânduri portretul femeii de mai jos. Observaţi trăsăturile feţei și
îmbrăcămintea. Folosiţi cel puţin 5 subordonate
atributive și subliniaţi cu o linie elementele introductive , iar cu două linii
termenul determinat.
Momentele
lecţiei
|
Dozare
|
Obiective
op.
|
Conţinutul
ştiinţific al lecţiei
|
Strategia didactică
|
Evaluare
|
Obs.
|
||
Metode
|
Materiale
|
Forma
de organizare
|
|
|
||||
Momentul
introductiv
|
1
min.
|
|
Pregătirea
materialelor de lucru și asigurarea climatului afectiv necesar desfașurării
orei.
Se
face prezenţa.
|
|
|
|
||
Captarea
atenţiei și reactualizarea noţiunilor ancoră
|
10
min.
|
|
Se
verifică tema pe care elevii au avut-o de pregătit acasă. Se corectează
eventualele greșeli, se oferă explicaţii suplimentare.
Se adresează întrebări elevilor:
“Ce
este atributul?”
“Câte
feluri de atribut cunoașeţi?”
“Construiţi
o propoziţie care să conţină un atribut adjectival exprimat printr-o
locuţiune adjectivală.”
“Identificaţi
atributul și funcţia lui sintactică din propoziţia: Prietenii mei, cei de
acolo, citesc mult.”
|
Conversaţia caiete frontal
Explicaţia
Conversaţia frontal
Exerciţiul frontal
|
Aprecieri
verbale
|
|
||
Anunţarea
subiectului lecţiei și a obiectivelor
|
2
min.
|
|
Astăzi
vom vorbi despre realizarea propoziţională a atributului în frază și vom
recunoaște propoziţia atributivă în diverse construcţii. Se trece
titlul lecţiei pe tablă: Propoziţia
atributivă . Elevii
notează titlul în caiete.
|
Conversaţia tablă frontal
Explicaţia caiete
|
|
|
||
Dirijarea
învăţării
|
27
min.
|
O1
O1
O4
O3
O3
O4
O2
O3
|
Li se
propune elevilor să rezolve următoarea cerinţă:
Subliniaţi
predicatele și delimitaţi frazele în propoziţii:
Convingerea
că o să petrecem bine o are întreaga familie.
Ziua
când o să plecăm n-am stabilit-o.
Colindatul
este un obicei pe care îl cunosc.
Contrageţi
propoziţiile nr.2 din textul dat în partea de propoziţie corespunzătoare.
Elevii
vor observa faptul că propoziţiile nr.2 pot fi înlocuite cu câte un atribut.
Li se spune elevilor că acste propoziţii se numesc propoziţii atributive.
Se
notează pe tablă și în caiete definiţia atributivei: Propoziţia subordonată
atributivă constituie în frază o realizare propoziţională a atributului.
Li se
cere elevilor sa rezolve următoarele exerciţii:
Faceţi
expansiunea atributelor subliniate:
O
vitrină strălucitoare ii atrăgea privirile.
Colega
mea are un cătel de rasă.
Data plecării
am hotarât-o.
Subliniaţi
partile de vorbire prin care aţi introdus subordonatele atributive și
precizaţi felul acestora.
Se
notează pe tablă și în caiete: Elementele introductive ale propoziţiei subordonate
attributive pot fi adjective pronominale relative și adverbele relative(unde,
când, cum, cât), conjuncţiile subordonatoare( că; să; ca…să; dacă; de),
pronumele nehotărâte, pronumele relative.
Li se
cere elevilor să construiască fraze în care subordonata atributivă să fie
introdusă pe rând de un adverb relativ, un pronume nehotărât și o conjuncţie
subordonatoare.
Subliniaţi
în fiecare frază construită termenul determinant al atributivei. Apoi faceţi
același lucru și cu următoarele propoziţii:
Bradul
e semnul care confirm participarea la sărbătoare.
Toţi
câţi intră cu sufletul curat în sărbătoare, ies cu el întărit.
Al
doilea care cântă e vărul meu.
Se
notează pe tablă și în caiete: Atributiva determină un substantiv, un pronume
și un numeral cu valoare substantivală. Ea stă totdeauna după termenul
determinat, de obicei, imediat după acesta și este adesea intercalată în
regentă.
Li se
cere elevilor să rezolve următorul exerciţiu: Identificaţi elementele introductive
din fiecare enunţ.
Omul
de-l vezi e tatăl meu.
Zgomotul
de-l auzi vine de afară.
Se
notează pe tablă și în caiete: În limba vorbită, atributiva se introduce și
prin pronumele relative invariabil de, neliterar și nerecomandabil.
|
Exerciţiul caiete individual
Conversaţia frontal
Învăţarea
prin descoperire
Explicaţia tabla frontal
caiete individual
Exerciţiul caiete individual
Exerciţiul caiete individual
Explicaţia tabla frontal
caiete individual
Exerciţiul caiete individual
Exerciţiul caiete individual
Explicaţia tabla frontal
caiete individual
Exerciţiul tabla individual
caiete
Explicaţia tabla frontal
caiete individual
|
Aprecieri
verbale
Aprecieri
verbale
Aprecieri
verbale
Aprecieri
verbale
Aprecieri
verbale
|
|
||
Feed-back/Evaluare
|
7
min.
|
|
Li
se dă elevilor Fișa de lucru și li se cere să rezolve cerinţa:
Descrieţi în 10 rânduri portretul femeii
de mai jos. Observaţi trăsăturile feţei și îmbrăcămintea. Folosiţi cel
puţin 5 subordonate atributive și subliniaţi cu o linie elementele
introductive , iar cu două linii termenul determinat.
|
Exerciţiul Fișa de lucru individual
|
Aprecieri
verbale
|
|
||
Asigurarea
retenţiei și a transferului
|
2
min.
|
|
Se
va transmite tema de casă: Exerciţiul 1 pagina 126.
|
Explicaţia caiete individual
|
|
|
||
Aprecieri
|
1
min.
|
|
Se
formulează aprecieri privind modul în care elevii au îndeplinit sarcinile
propuse.
|
Explicaţia frontal
|
|
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu