UNITATEA DE ÎNVĂŢĂMÂNT:
PROPUNĂTOR:
DATA
CLASA: a XII-a
ARIA CURRICULARĂ: Limbă și comunicare
OBIECTUL DE ÎNVĂŢĂMÂNT: Limba și literatura română
TEMA LECŢIEI: Orientări avangardiste: literatura şi arta
TIPUL LECŢIEI:
Lecţie colaj (după tipologia propusă de Vistian Goia)
COMPETENŢE
SPECIFICE:
1.4. Utilizarea
adecvată a tehnicilor de redactare, în vederea realizării unei comunicări
eficiente si personalizate;
2.2. Compararea,
pe baza unor criterii clar formulate, a unor viziuni despre lume, despre
condiţia umană sau despre artă reflectate în textele studiate;
4.1. Adecvarea tehnicilor si strategiilor argumentative la
situaţii de comunicare diverse (scrise sau orale);
4.2. Compararea si evaluarea unor argumente diferite, pentru a formula
unor judecăţi proprii.
OBIECTIVE OPERAŢIONALE:
1.să identifice
principalele caracteristici ale picturii avangardiste;
2. să demonstreze
apartenenţa la avangardism a poeziei date;
3. să compare
avangardismul literar cu cel întâlnit în artă;
4.să formuleze un
punct de vedere despre rolul şi moştenirea culturală a avangardelor.
STRATEGIA DIDACTICĂ:
Metode: conversaţia,
conversaţia catihetică, problematizarea, explicaţia, exerciţiul.
Mijloace: tabla, fișe de lucru, caiete, planşa.
Forme de organizare: frontal, individual, grupat.
EVALUARE: formativă; aprecieri verbale; chestionare
orală.
BIBLIOFRAFIE: Călinescu, Matei, Cinci feţe ale modernităţii, Iaşi, Editura
Polirom, 2004.
Pop, Ion, Avangarda
în literatura română, Bucureşti, Editura Atlas, 2000.
Tzara, Tristan, Primele
poeme, Bucureşti, Editura Cartea Românească, 1971.
Momentele
lecţiei
|
Dozare
|
Obiective
operaţionale
|
Conţinutul ştiinţific al lecţiei
|
Strategia didactică
|
Evaluare
|
||
Metode
|
Materiale
|
Forma
de organizare
|
|||||
Momentul
organizatoric
|
1
min.
|
Pregătirea
materialelor de lucru și
asigurarea climatului afectiv necesar desfășurării orei.
Se
face prezenţa.
|
Conversaţia Catalogul Frontal
|
||||
Captarea
atenţiei și
reactualizarea noţiunilor ancoră
|
10
min.
|
Se verifică tema pe care elevii au avut-o de pregătit
acasă. Se corectează eventualele greșeli, se oferă explicaţii suplimentare.
Se adresează întrebări elevilor:
Care sunt principalele transformari prin care trece
literatura sub egida avangardismului?
Enumeraţi principalele curente avangaridiste.
Daţi exemple de scriitori români şi străini, adepţi ai
orientărilor avangardiste.
Se va capta atenţia prin întrebări pentru a pregăti
gândirea elevilor pentru activităţiile viitoare.
Care credeţi că ar fi principalele trăsături ale unui
tablou avangardist? Care ar fi temele predilecte, culorile cel mai des
utilizate?
Se
realizează astfel trecerea spre subiectul lecţiei noi.
|
Conversaţia
Caiete Frontal
Explicaţia
Conversaţia catihetică Frontal
Conversaţia Frontal
|
Aprecieri
verbale
Chestionarea
orală
|
|||
Anunţarea subiectului lecţiei și a obiectivelor
|
2
min.
|
Astăzi
vom discuta despre felul în care se îmbină literatura cu arta în ceea ce
priveşte avangardismul, vom observa oglindirea trăsăturilor avangardismului
literar în artă şi vom analiza importanţa acestor curente şi moştenirea lor
culturală. Se trece titlul
lecţiei pe tablă: Orientări avangardiste: literatura şi arta. Elevii
notează titlul în caiete.
|
Conversaţia Tablă Frontal
Explicaţia Caiete
|
||||
Dirijarea
învăţării
|
24
min.
|
O1
O2
O3
|
Profesorul
expune în faţa clasei o planşă pe care se află 4 imagini reprezentând nişte
tablouri celebre: Marcel Duchamp- Mona Lisa, Pablo Picasso- Femeie
cu o floare, Eugène
Delacroix- Libertatea conducând poporul, Nicolae Grigorescu- Ţărancă din Muscel.
Profesorul grupează elevii câte 5 şi
cere fiecărei grupe să decidă care din cele 4 tablouri au ca autor un pictor
avangardist. Li se cere elevilor apoi să noteze argumentele pe care se
bazează în includerea unor tablouri în aria avangardelor şi excluderea
celorlalte din această orientare. Elevii au la dispoziţie 10 minute pentru notarea argumentelor şi luarea
unei decizii.
Profesorul ascultă deciziile şi argumentele fiecărei
grupe şi discută cu întreaga clasă pe marginea lor, apoi dezvăluie soluţia,
numele tablourilor şi ale autorilor. Reprezentanţi ai grupelor care au
rezolvat corect sarcina notează pe tablă principalele trăsături ale picturii
avangardiste, aşa cum au fost ele deduse pe parcursul exerciţiului. Elevii
notează trăsăturile în caiete.
Profesorul împarte elevilor Fişa de lucru. Aceştia au
de rezolvat următoarea cerinţă: Citiţi poezia de mai jos şi demonstraţi prin
cel puţin 3 argumente că aceasta aparţine avangardismului literar.
Profesorul alege, prin sondaj, câteva demonstraţii pe
care elevii le citesc în faţa clasei. Se discută pe baza acestora, se
analizează calitatea şi pertinenţa argumentelor.
Profesorul conduce discuţia înspre compararea
argumentele identificate cu trăsăturile picturii avangardiste notate la
exerciţiul anterior. Se pune accent pe
asemănările identificate. Concluziile sunt notate pe tablă
şi în caiete.
|
Exerciţiul
Planşă
Grupat
Caiete
Individual
Conversaţia
Frontal
Explicaţia
Tablă
Frontal
Caiete Individual
Exerciţiul Fișa de lucru
Individual
Conversaţia Frontal
Coversaţia Frontal
Problematizarea Tablă Frontal
Caiete
Individual
|
Aprecieri verbale
Aprecieri verbale
Formativă
Formativă
|
||
Feedback
|
10
min.
|
O4
|
Li se cere elevilor să rezolve următoarea cerinţă: Ce
rămâne astăzi de valoare din avangardism? Exprimaţi-vă opinia în 15 rânduri
pornind de la ideile trasate în exerciţiile anterioare.
Se citesc, prin sondaj, câteva opinii şi se discută pe
baza lor.
|
Exerciţiul Caiete Individual
Conversaţia Frontal
|
Formativă
|
||
Consolidarea retenţiei și a capacităţii de transfer
|
2
min.
|
Se va transmite tema de casă: Realizaţi o poezie
avangardistă pornind de la unul dintre
tablourile avangardiste analizate astăzi.
|
Explicaţia Caiete Individual
|
||||
Aprecieri
|
1
min.
|
Se formulează aprecieri privind modul în care elevii au
îndeplinit sarcinile propuse.
|
Explicaţia Frontal
|
Aprecieri
verbale
|
|||
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu