Competenţa specifică
de la care am pornit în conturarea obiectivului de evaluare este:
3.3 sesizarea valorii
expresive a unităţilor lexicale în textele citite.
Conţinuturile asociate
sunt: - explicarea unor expresii şi a unor cuvinte noi identificate într-un
text citit, în context sau cu ajutorul dicţionarelor;
- rolul sinonimiei, al antonimiei şi al omonimiei într-un
text dat; sensurile cuvintelor în contexte diferite; expresivitatea formelor
arhaice şi regionale;
- mijloacele interne de îmbogăţire a vocabularului (derivarea,
compunerea, schimbarea valorii gramaticale);
- câmpuri lexico-semantice.
Pornind de la competenţa specifică menţionată, am formulat următoarele obiective
de evaluare:
-să recunoască definiţii;
-să recunoască noţiunile lingvistice învăţate;
-să opereze cu noţiunile lingvistice învăţate.
Testul ales este unul sumativ
întrucât este aplicat la sfârşitul unei unităţi de învăţare pentru a oferi
informaţii în legătură cu nivelul de performanţă al elevilor în raport cu
obiectivele de instruire propuse. Prin acest test sumativ se evaluează
cunoştinţele de bază, abilităţile importante dobândite de elevi într-o perioadă
mai lungă de instruire. Clasa de elevi se caracterizează printr-un nivel
mediu de pregătire, testul sumativ necesitând 50 de minute în vederea
rezolvării lui în condiţii optime. De asemenea, testul cuprinde itemi diverşi,
atât obiectivi, cât şi semiobiectivi sau subiectivi, punând în lumină atât
rezultatele învăţării situate la nivelurile cognitive inferioare (a identifica,
a recunoaşte), cât şi la cele superioare (a formula, a explica). Astfel, prin
acest format ales, am conturat itemi care evoluează de la simplu la
complex, oferind tuturor elevilor, indiferent de nivelul de pregătire, să
atingă pragul promovabilităţii (nota 5).
Formularea itemilor:
1. Citeşte următoarele enunţuri şi încercuieşte DA, în cazul în care
afirmaţiile sunt corecte, şi NU, dacă afirmaţiile sunt incorecte. 1p
a) Cuvântul deoarece
s-a format prin derivare. DA NU
b)
Floarea-soarelui este un termen format prin compunere, mai exact prin
alăturarea a două substantive comune. DA NU
c)Cuvântul subliniat este un substantiv comun provenit din adverb prin
schimbarea valorii gramaticale: Binele învinge răul. DA NU
d)Răspuns este un cuvânt
format prin derivare cu prefix. DA NU
2.Încercuieşte litera
corespunzătoare răspunsului corect: 1p
A. Din câmpul lexical al termenului familie nu face parte cuvântul:
a) unchi; b) frate; c) vecin; d) verişor
B. Cuvântul format prin derivare cu prefix este:
a) învăţat; b)
repetent; c)preşedinte; d) străbun.
C. În propoziţia: ,,Prietena mea este calmă, liniştită, dar când o
contrazici devine agitată.” există:
a) două sinonime şi două omonime; b)două sinonime; c) două sinonime şi două
antonime; d) două antonime
D. ,,Nică s-a ascuns în păpuşoi.” conţine un regionalism cu sensul de:
a) locuinţă; b) pădure; c) porumb; d) păpuşă.
3. Indicaţi prin
săgeţi corespondenţa dintre cuvintele din prima coloană şi definiţiile
corespunzătoare din cea de-a doua coloană: 1p
a) sinonime 1. cuvintele cu formă diferită şi
înţeles identic sau foarte asemănător
b) omonime 2. cuvintele care se folosesc doar
în anumite regiuni ale ţării
c) arhaisme 3. cuvinte vechi care nu se mai
folosesc în vorbirea curentă
d)
regionalisme 4. cuvinte cu
formă identică şi acelaşi corp fonetic, dar cu înţeles total diferit
5. cuvinte cu
formă aproape identică (uneori diferă un singur sunet) şi cu sensuri diferite.
4. Citeşte următoarele strofe din poezia Călin
(file din poveste) de Mihai Eminescu şi răspunde la întrebările de mai jos:
3p
Pe un deal răsare
luna, ca o vatră de jăratic,
Rumenind străvechii codri şi castelul singuratic
Ş-ale râurilor ape, ce sclipesc fugind în ropot -
De departe-n văi coboară tânguiosul glas de clopot;
Pe deasupra de prăpăstii sunt zidiri de cetăţuie,
Acăţat de pietre sure un voinic cu greu le suie;
Aşezând genunchi şi mână când pe-un colţ, când pe alt colţ,
Au ajuns să rupă gratii ruginite-a unei bolţi
Şi pe-a degetelor vârfuri în ietacul tăinuit
Intră - unde zidul negru într-un arc a-ncremenit.
Ci prin flori întreţesute, printre gratii luna moale
Sfiicioasă şi smerită şi-au vărsat razele sale;
Unde-ajung par văruite zid, podele, ca de cridă,
Pe-unde nu - părea că umbra cu cărbune-i zugrăvită.
Rumenind străvechii codri şi castelul singuratic
Ş-ale râurilor ape, ce sclipesc fugind în ropot -
De departe-n văi coboară tânguiosul glas de clopot;
Pe deasupra de prăpăstii sunt zidiri de cetăţuie,
Acăţat de pietre sure un voinic cu greu le suie;
Aşezând genunchi şi mână când pe-un colţ, când pe alt colţ,
Au ajuns să rupă gratii ruginite-a unei bolţi
Şi pe-a degetelor vârfuri în ietacul tăinuit
Intră - unde zidul negru într-un arc a-ncremenit.
Ci prin flori întreţesute, printre gratii luna moale
Sfiicioasă şi smerită şi-au vărsat razele sale;
Unde-ajung par văruite zid, podele, ca de cridă,
Pe-unde nu - părea că umbra cu cărbune-i zugrăvită.
a) Alege cinci cuvinte care fac parte din câmpul
semantic al naturii.
b) Transcrie două
cuvinte formate prin derivare cu sufix.
c) Identifică un
arhaism şi precizează sensul acestuia în textul dat.
d) Precizează un
sinonim şi un antonim al cuvântului ,,răsare”.
e) Identifică un omonim
al unui cuvânt din textul dat şi alcătuieşte o propoziţie cu acesta.
f) Explică sensul
verbului ,,a rumeni” în contextul primelor două versuri ale poeziei citate.
5.
Alcătuieşte o compunere de minim 10 rânduri cu titlul Grădina
bunicilor. În componenţa compunerii tale trebuie să se regăsească:
-minim trei cuvinte
derivate;
-minim trei cuvinte
formate prin compunere;
-un arhaism şi un
regionalism.
Barem de corectare şi notare:
Descriptorii de performanţă cuprind criteriile de evaluare şi gradul/calitatea/punctajul.
Pentru itemii acestui test sumativ, criteriile şi punctajul sunt următoarele:
Itemul 1: identificare mijlocului intern de îmbogăţire a vocabularului prin
care s-au format cuvintele subliniate. a) NU-0,2p.; b) DA-0,2p.; c) DA-0,2p.;
d) NU-0,2p. Pentru încercuirea variantei corespunzătoare răspunsului corect se
acordă punctajul stabilit.
(0,2p.x 4=1p.)
Itemul 2: recunoaşterea unor noţiuni lingvistice învăţate (câmp lexical,
sinonime, antonime, derivare, regionalism). A.-c)-0,2p.; B.-d)-0,2p.;
C.-c)-0,2p.; D.-c)-0,2p. Pentru încercuirea variantei corespunzătoare
răspunsului corect se acordă punctajul stabilit. (0,25p.x4=1p.)
Itemul 3: asocierea unor noţiuni lingvistice învăţate (sinonime, omonime, arhaisme,
regionalisme) cu definiţiile lor. a)-1.-0,2p.; b)-4.-0,2p.; c)-3.-0,2p.;
d)-2.-0,2p. Pentru fiecare pereche
corectă se acordă punctajul stabilit.
(0,25p.x4=1p.)
Itemul 4: operarea cu noţiunile lingvistice învăţate pe baza unui text la
prima vedere.
a) Se acordă 0,1p. pentru fiecare cuvânt corect identificat. Exemplu:
,,luna”, ,,ape”, ,,văi”, ,,codri”, ,,flori”.
(0,1p.x5=0,5p.)
b) Se acordă 0,25p. pentru fiecare cuvânt corect identificat. Exemplu:
,,jăratic”, ,,singuratic”. (0,25p.x2=0,5p.)
c) Se acordă 0,25p. pentru identificarea corectă a unui arhaism şi 0,25p.
pentru precizarea sensului acestuia în textul dat. Exemplu: ,,ietacul”-în text
este ultilizat cu sensul de ,,cameră”, ,,dormitor”. (0,25p.x2=0,5p.)
d) Se acordă 0,25p. pentru precizarea unul sinonim al cuvântului ,,răsare”
şi 0,25p. pentru precizarea unui antonim al acestuia. Exemplu: sinonim-,,a se
ivi”, antonim-,,a apune”. (0,25p.x2=0,5p.)
e) Se acordă 0,25p. pentru identificarea corectă a omonimului unui cuvânt
din textul dat şi 0,25p. pentru alcătuirea unei propoziţii cu acesta. Exemplu:
lac ,,vopsea de unghii”; Lacul de unghii este pe masă. (0,25p.x2=0,5p.)
f) Se acordă: 0,5p. pentru explicarea corectă a sensului verbului ,,a
rumeni” în contextul primelor două versuri; 0,3p. pentru explicarea parţial
corectă sub aspect logic şi ortografic; 0 p. pentru neadecvarea explicaţiei la
sensul din text al verbului. Exemplu: ,,a rumeni” se referă la revărsarea
luminii lunii peste codri şi castel, dându-le acestora o culoare specială.
Itemul 5: integrarea într-o compunere a noţiunilor lingvistice date
(cuvinte derivate, formate prin compunere, arhaisme, regionalisme).
1.Conţinutul compunerii: (0,75p.+0,75p.+0,5p.) 2p
Se acordă:
- 0,75p. pentru integrarea a cel puţin trei cuvinte derivate în textul
produs (0,25p. se acordă pentru fiecare din cele 3 cuvinte derivate) (0,25p.x3=0,75p.)
-0,75p. pentru integrarea a cel puţin trei cuvinte formate prin compunere
în textul produs (0,25p. se acordă pentru fiecare din cele 3 cuvinte formate
prin compunere) (0,25p.x3=0,75p.)
-0,25p. pentru integrarea unui regionalism şi 0,25p. pentru integrarea unui
arhaism în textul produs. (0,25p.x2=0,5p.)
2. Redactare (Pentru acordarea punctajului compunerea trebuie să se
încadreze în limita de spaţiu cerută): (0,5p.+0,5p.) 1p
-corectitudinea exprimarii,ortografia şi punctuaţia. Se acordă: 0,5p. pentru 0-1 greşeli; 0,3p. pentru 2 greşeli; 0p. pentru 3 sau mai multe greşeli)
-corectitudinea exprimarii,ortografia şi punctuaţia. Se acordă: 0,5p. pentru 0-1 greşeli; 0,3p. pentru 2 greşeli; 0p. pentru 3 sau mai multe greşeli)
-organizarea ideilor în scris: text clar organizat, coerent, elemente de
originalitate, adecvarea la titlul impus.-0,5p.; adecvare parţială a compunerii
la titlul impus, trecerea bruscă de la o idee la alta-0,3p.; inadecvarea
compunerii la titlul impus, lipsa originalităţii, incoerenţă-0p.
Se acordă un punct din oficiu.
Punctaj total: 1p.+1p.+1p.+3p.+3p.+1p.(oficiu)=10p
Itemul 1 este unul obiectiv, mai exact, unul cu alegere duală, acesta
verificând rezultatele învăţării situate la nivelurile cognitive inferioare.
Mai mult, itemul se axează pe recunoaşterea mijloacelor interne de îmbogăţire a
vocabularului prin care s-au format cuvintele date, evaluând gradul de atingere
a acestei competenţe vizate în etapa de predare-învăţare. Acest tip de item are
fidelitate ridicată şi este uşor de cuantificat.
Itemul 2 este unul obiectiv, cu alegere multiplă şi controlează capacitatea
elevilor de a identifica un răspuns corect (cheia) dintre distractori
(răspunsurile greşite). Itemul are în vedere unităţile lexicale precizate şi în
competenţa de la care am pornit, verificând dacă acestea au fost corect
asimilate de către elevi astfel încât aceştia să fie capabili să le identifice
în contexte diverse. Erorile comise de elevi furnizează profesorului informaţii
utile privind procesul de asimilare.
Itemul 3 este unul obiectiv, de tip pereche şi are rolul de a evalua
capacitatea elevilor de a realiza diverse conexiuni între unităţile lexicale
studiate şi definiţiile acestora. În plus, itemul probează capacitatea de
recunoaştere a unei relaţii şi răspunde unor cerinţe de bază, minimale ale
învăţării. Capacităţile vizate prin acest item rămân la un nivel cognitiv
inferior: asocierea termenilor cu definiţiile lor.
Itemul 4 este o întrebare structurată, deci un item semiobiectiv. Acesta
are în vedere verificarea capacităţii elevilor de a recunoaşte, de a
identifica, dar şi de a explica diverse noţiuni lexicale pe baza unui text la
prima vedere. Itemul permite testarea unei game variate de cunoştinţe,
atingându-se şi nivelurile cognitive superioare. De asemenea, itemul oferă
elevilor posibilitatea de a aplica pe un text la prima vedere noţiunile
dobândite în procesul de predare-învăţare.
Itemul 5 este unul subiectiv, mai exact un eseu structurat prin care se
verifică în special rezultatele învăţării situate la nivelurile cognitive
superioare. Astfel, se evaluează capacitatea elevului de a integra elementele
lexicale specificate în enunţ într-o compunere cu titlu dat, respectând
principiile organizării acesteia: coerenţă, logică, adecvare la titlul dat. În
plus, prin acest tip de item se au în vedere şi creativitatea, originalitatea
elevului care pornind de la titlu şi de la cerinţele menţionate trebuie să
construiască o compunere de minim 10 rânduri.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu