Competenţa specifică
de la care am pornit în conturarea obiectivului de evaluare este:
3.1. Identificarea şi explicarea relaţiilor dintre opera
literară studiată şi contextul cultural în care a apărut aceasta.
Conţinuturi asociate: Curente culturale / literare –
context istoric, social-politic, evenimenţial; trăsături ale curentelor
culturale / literare; Referate, proiecte, studii de caz, dezbateri.
Pornind de la competenţa specifică menţionată, am
formulat următorul obiectiv de evaluare:
să argumenteze apartenenţa poeziei date la romantism.
Testul ales este unul formativ întrucât se doreşte evidenţierea progresului înregistrat
de către fiecare elev după această etapă a instruirii. Feedback-ul obţinut prin
intermediul acestui test este extrem de util pentru cadrul didactic întrucât îi
oferă acestuia informaţii clare asupra gradului de asimilare a cunoştinţelor
predate, dându-i totodată ocazia de a-şi adapta activitatea viitoare la
specificul situaţiei conturate prin testul formativ. Clasa de elevi se
caracterizează printr-un nivel mediu de
pregătire, testul formativ necesitând 15
minute în vederea rezolvării lui în condiţii optime. Efectuarea acestui
test formativ de către elevi oferă posibilitatea măsurării gradului de atingere
a obiectivelor operaţionale pe care cadrul didactic le-a avut în vedere la
începutul lecţiei. Astfel, se verfică dacă elevii sunt capabili să recunoască
trăsăturile romantismului anterior însuşite într-un text la prima vedere. Formatul ales are în componenţă un item
subiectiv, mai exact eseul cu răspuns restrâns întrucât acest tip de format
satisface cerinţa cadrului didactic de a verifica abilitatea elevului de a
valorifica informaţiile de teorie literară dobândite pe parcursul lecţiei prin
aplicarea lor pe un text necunoscut.
Formularea itemului:
1.
Argumentează în 15 rânduri faptul că poezia dată aparţine romantismului.
Peste vârfuri trece lună,
Codru-şi bate frunza lin,
Dintre ramuri de arin
Melancolic cornul sună.
Mai departe, mai departe,
Mai încet, tot mai încet,
Sufletu-mi nemângâiet
Îndulcind cu dor de moarte.
De ce taci, când fermecată
Inima-mi spre tine-ntorn?
Mai suna-vei dulce corn,
Pentru mine vreodată? (Mihai Eminescu, Peste vârfuri)
Codru-şi bate frunza lin,
Dintre ramuri de arin
Melancolic cornul sună.
Mai departe, mai departe,
Mai încet, tot mai încet,
Sufletu-mi nemângâiet
Îndulcind cu dor de moarte.
De ce taci, când fermecată
Inima-mi spre tine-ntorn?
Mai suna-vei dulce corn,
Pentru mine vreodată? (Mihai Eminescu, Peste vârfuri)
Barem
de corectare şi notare:
Descriptorii de performanţă cuprind criteriile de
evaluare şi gradul/calitatea/punctajul. Pentru itemul acestui test formativ,
criteriile şi punctajul sunt următoarele:
-Identificarea a 3 caracteristici ale romantismului în
textul citat. Se acordă: câte 1p. pentru fiecare trăsătura a romantismului
corect identificată; 0 p. pentru orice trăsătură a romantismului neadecvată la
textul dat. Exemplu: teme şi motive romatice, accentul pe subiectivism şi
interiorizare, interogaţii retorice etc. (1p.+1p.+1p.) 3p.
-Exemplificarea apartenenţei textului dat la romantism pe
baza trăsăturilor identificate. Se acordă: 1,5 p. pentru fiecare trăsătură
corect exemplificată; 1p. pentru adecvarea parţială la textul dat a
exemplificării; 0p. pentru neadecvarea trăsăturilor identificate la textul dat.
Exmplu: teme romatice (tema naturii, a
ireversibilităţii timpului), motive romatice (motivul lunii, al codrului), accentul
pe subiectivism şi interiorizare (intensitatea trăirilor, starea de melancolie
generată de trecerea implacabilă a timpului), interogaţii retorice (evidenţiază
trăirile puternice ale eului: Mai suna-vei dulce corn, / Pentru
mine vreodată?).
(1,5p.+1,5p.+1,5p) 4,5p.
-Respectarea restricţiilor de spaţiu. Se acordă: 1p. dacă
textul se încadrează în 15 rânduri; 0 p. dacă textul are mai puţin de 15
rânduri. 1p.
-Corectitudinea exprimarii,ortografia şi
punctuaţia. Se acordă: 1,5p. pentru 0-1
greşeli; 1p. pentru 2 greşeli; 0p. pentru 3 sau mai multe greşeli)
1,5p.
Se acordă un punct din oficiu. Punctaj total: 3p.+4,5p.+1p.+1,5p.+1p
(oficiu)=10p.
Itemul subiectiv de tip eseu cu răspuns restrâns pune în lumină capacitatea elevului de a
opera cu informaţiile de teorie literară dobândite, capacitatea de analiză a
unui text la prima vedere şi de argumentare a apartenenţei lui la curentul
literar studiat anterior. De asemenea, prin intermediul acestui item se
verifică formarea competenţei de a integra un text în contextul
cultural/literar din care face parte: integrarea în romantism a poeziei
eminesciene Peste
vârfuri, după ce romantismul a fost analizat în prealabil
şi exemplificat pe o altă operă. Astfel, cadrul didactic măsoară gradul de
înţelegere a noţiunii predate şi capacitatea elevului de a aplica/ valorifica
în contexte noi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu