marți, 6 decembrie 2011

Proiect de lecţie


UNITATEA DE ÎNVĂŢĂMÂNT: Liceul de Arte Plastice
PROPUNĂTOR:
DATA: 15.11.2011
CLASA: a VII-a A
ARIA CURRICULARĂ: Limbă și comunicare
OBIECTUL DE ÎNVĂŢĂMÂNT: Limba și literatura română
TEMA LECŢIEI: Elemente de versificaţie   
TIPUL LECŢIEI: Predare de noi cunoștinţe
OBIECTIVE DE REFERINŢĂ:
2.1 să asigure coerenţa ideilor exprimate într-un mesaj oral;
2.2. valorificarea categoriilor semantice învăţate în contexte diferite;
3.2 să recunoască modalităţile specifice de organizare a textului epic și procedeele de expresivitate în textul liric;
4.1 să-și exprime, în scris, opinii și atitudini;
4.4 să utilizeze corect flexiunea nominală și verbală în textul scris, utilizând corect semnele ortografice și de punctuaţie.
OBIECTIVE OPERAŢIONALE:
1.Să identifice tipurile de rimă în textul dat;
2.Să recunoască modurile de grupare a versurilor în strofe;
3.Să calculeze măsura versurilor specificate;
4.Să identifice tipurile de ritm.

STRATEGIA DIDACTICĂ:
Metode: Conversaţia, explicaţia, exerciţiul, brainstorming, învăţare prin descoperire, tabelul cu dublă intrare.

Mijloace: tabla, fișe de lucru, caiete.

Forme de organizare: frontal, individual

EVALUARE: aprecieri verbale.





Momentele lecţiei
Dozare
Obiective op.
Conţinutul ştiinţific al lecţiei
                     Strategia didactică
Evaluare
Metode
Materiale
Forma de organizare

Momentul introductiv
1 min.

Pregătirea materialelor de lucru și asigurarea climatului afectiv necesar desfașurării orei.
Se face prezenţa.


Captarea atenţiei și reactualizarea noţiunilor ancoră
10 min.

Se verifică tema pe care elevii au avut-o de pregătit acasă. Se corectează eventualele greșeli, se oferă explicaţii suplimentare.
Pornind de la tema pentru acasa (o poezie), se va nota pe tablă cuvântul poezie, iar elevii vor fi solicitaţi să identifice cât mai multe trăsături specifice acestui concept.
Poezie- figuri de stil, sentimente exprimate în mod direct de eul liric, versuri, strofe, rimă, ritm.
Conversaţia   caiete        frontal
Explicaţia

Brainstroming tabla       frontal



Aprecieri verbale








Anunţarea subiectului lecţiei și a obiectivelor
1 min.

Pe baza caracteristicilor identificate se anunţă titlul lecţiei iar elevii sunt anunţaţi că vor rezolva exerciţii referitoare la elementele de versificaţie. Se notează pe tablă titlul lecţiei: Elemente de versificaţie. Elevii notează titlul în caiete
Conversaţia
Explicaţia    tabla             frontal
                   caiete


Dirijarea învăţării
26 min.















O1



















O2







O3




O4
Se scrie pe tablă strofa: ,,Peste dealuri zgribulite/ Peste ţarini zdrenţuite/A a venit așa deodată/ Toamna cea întunecată.” (Balada unui greier mic, George Topârceanu). Elevii vor avea sarcina de a citi strofa şi de a înlocui cuvintele subliniate cu sinonimele lor. Se vor remarca diferenţele dintre strofa cu rima și cea fără rimă, şi importanţa rimei în poezie din punctul de vedere al muzicalităţii. Se va obţine definiţia rimei care va fi notată la tablă şi  elevii o scrie în caiete: Rima reprezintă identitatea sunetelor de la sfârșitul a două sau mai multe versuri.

Elevii vor fi întrebaţi câte tipuri de rimă cunosc. Răspunsurile se vor nota pe tablă și în caiete.
Fiecare elev va primi fisa 1 pe care vor fi scrise 4 strofe din 4 poezii diferite. Elevii vor citi strofele şi pe baza cunoştinţelor pe care le deţin, dar şi sub îndrumare, vor observa tipul de rimă (monorimă, rimă îmbrăţişată, rimă încrucişată, rimă împerecheată,) pentru fiecare strofă în parte.
Se precizează că există versuri care nu au rimă. Acestea se numesc versuri libere. În Fișa1, pe verso, se vor afla exemple de versuri libere pe care elevii le vor observa. Se notează definiţia versului liber pe tablă și în caiete: Versul liber este acel vers care nu se supune niciunei structuri regulate, nu are metru, rimă sau nu este încadrabil în strofe.
Se solicită completare la următoarea afirmaţie: Mai multe versuri la un loc alcătuiesc…………
Se notează pe tablă și în caiete definiţia strofei. Fiecare elev va primi Fișa 2 și va observa felurile în care strofele pot fi grupate.
Elevilor li se solicită calcularea măsurii fiecărei strofe din Fișa 2. Măsura se va afla prin numărarea orală a silabelor. Se notează în caiete definiţia măsurii.

Elevii sunt anunţaţi că ritmul este ultimul element de versificaţie despre care vor discuta. Se notează în caiete definiţia ritmului și tipurile de ritm: Succesiunea simetrică a silabelor accentuate și neaccentuate într-un vers se numește ritm. Unitatea metrică format dintr-o silabă accentuată, urmată de una neaccentuată(_,U), se numește troheu. Unitatea metrică format dintr-o silabă neaccentuată, urmată de o silabă accentuată(U,_), se numește iamb. Elevilor li se vor oferi exemple pentru ambele situaţii despre care vom discuta.


Exerciţiul       tabla       frontal
Conversaţia





Învăţare prin              
descoperire     caiete






Conversaţia      tabla       frontal
                         caiete

Exerciţiul         Fișa 1     individual
Explicaţia






Explicaţia        Fișa 1   frontal
Conversaţia     tabla   individual
                        caiete





Conversaţia     caiete     frontal
Explicaţia        Fișa 2   individual





Exerciţiul       Fișa 2  frontal
Conversaţia  caiete    individual
Explicaţia


Explicaţia    caiete     frontal


















Aprecieri verbale






















Aprecieri verbale
Feed-back/Evaluare
10 min.

Se solicita elevilor completarea versurilor astfel încât strofa să aibă rimă: Furnica s-a dus  la ………….
Ca să-şi cumpere....................
Fiindcă la uşă s-a .................
Totul i s-a .............................

Elevilor li se va cere să aprecieze cu adevarat sau fals următoarele afirmaţii:
Versul este un rând dintr-o poezie.
O strofă este alcătuită din versuri.
Există doar strofe din patru versuri.
Versurile tuturor poeziilor sunt grupate pe strofe.
Rima este potrivirea sunetelor de la sfârşitul versurilor.
Prin rimă se realizează muzicalitatea versurilor.
Ritmul iambic are la bază o silabă accentuată, urmată de una neaccentuată.
La rima încrucişată primul vers rimează cu ultimul, iar al doilea cu al treilea.
Nu există versuri fără rimă.
Exerciţiu     tabla         individual
                   caiete






Exerciţiu                        frontal
Aprecieri verbale





Aprecieri verbale
Asigurarea retenţiei și a transferului
1 min.

Se va transmite tema de casă: realizarea unei strofe rimate în cadrul căreia primul vers sa se termine cu un substantiv, al doilea cu un adjectiv, al treilea cu un adverb, iar al patrulea cu un verb.
Explicaţia   caiete         individual

Aprecieri
1 min.

Aprecieri privind modul în care elevii au îndeplinit sarcinile propuse.
Explicaţia                       frontal