joi, 16 noiembrie 2017

Proiect de lectie (sintaxa propozitiei)


UNITATEA DE ÎNVĂŢĂMÂNT: 
PROPUNĂTOR: 
DATA: 
CLASA: a VII-a A
ARIA CURRICULARĂ: Limbă și comunicare
OBIECTUL DE ÎNVĂŢĂMÂNT: Limba și literatura română
TEMA LECŢIEI:  Sintaxa propoziţiei
TIPUL LECŢIEI: Reactualizarea cunoștinţelor
OBIECTIVE DE REFERINŢĂ:
2.3. Să utilizeze cate­go­riile gra­maticale învă­ţa­te, în diverse tipuri de pro­poziţii.      
3.4.Să sesizeze organizarea morfologică și sintactică a textelor citite.
4.2. Să utilizeze în redactarea unui text propriu cunoștinţele de morfo-sintaxă, folosind adecvat semnele ortografice și de punctuaţie.
OBIECTIVE OPERAŢIONALE:
1.să recunoască părţile principale și secundare de propoziţie;
2.să identifice tipurile de subiect;
3. să recunoască felul predicatelor;
4.să construiască propoziţii cu attribute și complemente circumstanţiale și necircumstanţiale.
STRATEGIA DIDACTICĂ:                                                                                                                                                                                                                                              
Metode: Conversaţia, explicaţia, exerciţiul.
Mijloace: tabla, fișa de lucru, caiete.
Forme de organizare: frontal, individual.
Momentele lecţiei
Dozare


Conţinutul ştiinţific al lecţiei
                     Strategia didactică
Evaluare
Obs.
Metode
Materiale
Forma de organizare


Momentul introductiv
1 min.

Pregătirea materialelor de lucru și asigurarea climatului afectiv necesar desfașurării orei.Se face prezenţa.



Captarea atenţiei și reactualizarea noţiunilor ancoră
10 min.

Se verifică tema pe care elevii au avut-o de pregătit acasă. Se corectează eventualele greșeli, se oferă explicaţii suplimentare.
Elevilor li se cere să completeze următoarele propoziţii:
Parte de propoziţie care arată ce face subiectul se numește………
Comunicare spusă sau scrisă cu un singur predicat este...............
Răspunde la întrebările « care », « ce fel de », « cât » și se numește……………….

Conversaţia   caiete          frontal
Explicaţia
  Exerciţiul                           frontal
Aprecieri verbale


Anunţarea subiectului lecţiei și a obiectivelor
2 min.

Astăzi vom recapitula părţile de propoziţie și vom vorbi despre subiect, predicat, atribut, complement.
Conversaţia     tablă       frontal
Explicaţia       caiete





Dirijarea învăţării


27 min.


O1





O1



















O3






O2








O4

Elevii vor primi Fișa 1 și vor răspunde la următoarele cerinţe:
Completaţi spaţiile libere înspre care se îndreaptă săgeţile și adaugaţi în bulinele colorate întrebările la care răspund părţile de propoziţie respective.
Completaţi spaţiile punctate cu câte o propoziţie care să conţină partea de propoziţie respectivă. Nu uitaţi să o subliniaţi.
Se solicită rezolvarea cerinţei următoare:
Arătaţi care dintre cuvintele subliniate sunt părţi de propoziţie și care nu sunt.
Ea a luat-o la fugă și a reușit să scape de el.
Fato, vino să te îmbraci!
Vai!a câștigat doar 3 puncte.
Elevii vor observa că unele parţi de vorbire nu au funcţie sintactică, ci doar rol de instrumente gramaticale.
Se va nota pe tablă și în caiete: Nu sunt părţi de propoziţie: substantivele în Vocativ; pronumele personal(forma neaccentuată cu valoare neutră și dativul etic); pronumele reflexiv forma neaccentuată, marca diatezei reflexive; unele adverbe(numai, doar, nici); prepoziţii; conjuncţii; unele interjecţii.
Se vor scrie pe tablă 3 enunţuri:
1.Mărul este copt de soarele verii și mângâiat de adierea vântului.
2.Mărul este copt, nu crud.
3.Aţi auzit știrea? 
Se solicită răspunsuri pentru întrebările:
Subliniaţi predicatele din cele 3 enunţuri, dar și complementele și atributele.
În care dintre exemplele alăturate predicatul este verbal și în care nominal? La ce diateză sunt predicatele?Analizaţi cele 4 predicate.
Se va nota pe tablă și în caiete: Predicatul verbal este exprimat printr-un verb predicativ, iar cel nominal printr-un verb copulativ plus numele predicativ.
Ce deosebire există între subiectele propoziţiei 1?Ce puteţi spune despre subiectul propoziţiei 3?
Se va nota pe tablă și în caiete: Atunci când subiectul apare în propoziţie acesta este unul exprimat. Atunci când într-o frază apar mai multe propoziţii care au același subiect sau când din context rezultă care e subiectului verbului predicat, subiectul e subînţeles. Atunci când doar formele verbale indică precis persoana subiectului, acesta este inclus.
Analizaţi atributele și complementele identificate.
Alcătuiţi propoziţii în care cuvântul primăvara să fie pe rând subiect, atribut, complement, iar cuvântul casă să fie pe rând complement circumstanţial și necircumstanţial.
Se scrie pe tablă următoarea cerinţă:
Continuaţi propoziţia Irina învaţă utilizând complementele potrivite și identificând apoi felul lor.
Irina învaţă     când? _______________                     despre ce? ____________  cum? ________________


      

Exerciţiul       Fișa 1       individual

           
                                     



    Exerciţiul    tabla         
                         caiete           individual  





Conversaţia                      frontal

Explicaţia     tabla          frontal
                     caiete      individual




Exerciţiul    tabla            frontal
                   caiete          individual
Conversaţia                      frontal








Explicaţia     tabla          frontal
                     caiete        individual

Exerciţiu                            frontal
Conversaţia

Explicaţia     tabla          frontal
                     caiete      individual



Exerciţiul     caiete     individual
Conversaţia




Exerciţiul          tabla        individual
                          caiete

Aprecieri verbale











Aprecieri verbale







Aprecieri verbale




















Aprecieri verbale





Aprecieri verbale






Feed-back/Evaluare
7 min.

Subliniaţi părţile principale și secundare de propoziţie, stabilind felul lor.
Maria este în lift și este nerăbdătoare să ajungă în apartamentul nou.
Exerciţiul      caiete    individual
Aprecieri verbale

Asigurarea retenţiei și a transferului
2 min.

Se va transmite tema de casă: Realizaţi o compunere de 10 rânduri care să conţină toate cele 3 tipuri de subiect și cele 2 tipuri de predicat amintite azi. Utilizaţi culori diferite în sublinierea fiecărui tip.
Explicaţia   caiete         individual


Aprecieri
1 min.

Se formulează aprecieri privind modul în care elevii au îndeplinit sarcinile propuse.
Explicaţia                       frontal




Proiect de lectie (propozitia subordonata atributiva)

UNITATEA DE ÎNVĂŢĂMÂNT: 
PROPUNĂTOR:
DATA:  
CLASA:  
ARIA CURRICULARĂ: Limbă și comunicare
OBIECTUL DE ÎNVĂŢĂMÂNT: Limba și literatura română
TEMA LECŢIEI:  Propozitia subordonata atributiva
TIPUL LECŢIEI: Predare de noi cunoștinţe
OBIECTIVE DE REFERINŢĂ:
2.3. Să utilizeze cate­go­riile gra­maticale învă­ţa­te, în diverse tipuri de pro­poziţii.      
3.4.Să sesizeze organizarea morfologică și sintactică a textelor citite.
4.2. Să utilizeze în redactarea unui text propriu cunoștinţele de morfo-sintaxă, folosind adecvat semnele ortografice și de punctuaţie.
OBIECTIVE OPERAŢIONALE:
1.să recunoască propoziţia subordonată atributivă;
2.să identifice termenul determinat al fiecărei atributive date;
3. să recunoască elementele introductive ale atributivelor date;
4.să construiască fraze cu atribuitve.
STRATEGIA DIDACTICĂ:
Metode: Conversaţia, explicaţia, exerciţiul, învăţarea prin descoperire.
Mijloace: tabla, fișa de lucru, caiete.
Forme de organizare: frontal, individual.

EVALUARE: aprecieri verbale.
Fișă de lucru

Descrieţi în 10 rânduri portretul femeii de mai jos. Observaţi trăsăturile feţei și îmbrăcămintea. Folosiţi cel puţin 5 subordonate atributive și subliniaţi cu o linie elementele introductive , iar cu două linii termenul determinat.














Momentele lecţiei
Dozare
Obiective op.
Conţinutul ştiinţific al lecţiei
                     Strategia didactică
Evaluare
Obs.
Metode
Materiale
Forma de organizare


Momentul introductiv
1 min.

Pregătirea materialelor de lucru și asigurarea climatului afectiv necesar desfașurării orei.
Se face prezenţa.



Captarea atenţiei și reactualizarea noţiunilor ancoră
10 min.

Se verifică tema pe care elevii au avut-o de pregătit acasă. Se corectează eventualele greșeli, se oferă explicaţii suplimentare.
  Se adresează întrebări elevilor:
“Ce este atributul?”
“Câte feluri de atribut cunoașeţi?”
“Construiţi o propoziţie care să conţină un atribut adjectival exprimat printr-o locuţiune adjectivală.”
“Identificaţi atributul și funcţia lui sintactică din propoziţia: Prietenii mei, cei de acolo, citesc mult.”
Conversaţia   caiete        frontal
Explicaţia
Conversaţia                       frontal
Exerciţiul                            frontal
Aprecieri verbale


Anunţarea subiectului lecţiei și a obiectivelor
2 min.

Astăzi vom vorbi despre realizarea propoziţională a atributului în frază și vom recunoaște propoziţia atributivă în diverse construcţii. Se trece titlul lecţiei pe tablă: Propoziţia atributivă . Elevii notează titlul în caiete.

Conversaţia     tablă       frontal
Explicaţia       caiete



Dirijarea învăţării
27 min.


O1











O1
O4





O3





O3
O4


O2









O3
Li se propune elevilor să rezolve următoarea cerinţă:
Subliniaţi predicatele și delimitaţi frazele în propoziţii:
Convingerea că o să petrecem bine o are întreaga familie.
Ziua când o să plecăm n-am stabilit-o.
Colindatul este un obicei pe care îl cunosc.
Contrageţi propoziţiile nr.2 din textul dat în partea de propoziţie corespunzătoare.
Elevii vor observa faptul că propoziţiile nr.2 pot fi înlocuite cu câte un atribut. Li se spune elevilor că acste propoziţii se numesc propoziţii atributive.
Se notează pe tablă și în caiete definiţia atributivei: Propoziţia subordonată atributivă constituie în frază o realizare propoziţională a atributului.
Li se cere elevilor sa rezolve următoarele exerciţii:
Faceţi expansiunea atributelor subliniate:
O vitrină strălucitoare ii atrăgea privirile.
Colega mea are un cătel de rasă.
Data plecării am hotarât-o.
Subliniaţi partile de vorbire prin care aţi introdus subordonatele atributive și precizaţi felul acestora.
Se notează pe tablă și în caiete: Elementele introductive ale propoziţiei subordonate attributive pot fi adjective pronominale relative și adverbele relative(unde, când, cum, cât), conjuncţiile subordonatoare( că; să; ca…să; dacă; de), pronumele nehotărâte, pronumele relative.
Li se cere elevilor să construiască fraze în care subordonata atributivă să fie introdusă pe rând de un adverb relativ, un pronume nehotărât și o conjuncţie subordonatoare.
Subliniaţi în fiecare frază construită termenul determinant al atributivei. Apoi faceţi același lucru și cu următoarele propoziţii:
Bradul e semnul care confirm participarea la sărbătoare.
Toţi câţi intră cu sufletul curat în sărbătoare, ies cu el întărit.
Al doilea care cântă e vărul meu.
Se notează pe tablă și în caiete: Atributiva determină un substantiv, un pronume și un numeral cu valoare substantivală. Ea stă totdeauna după termenul determinat, de obicei, imediat după acesta și este adesea intercalată în regentă.
Li se cere elevilor să rezolve următorul exerciţiu: Identificaţi elementele introductive din fiecare enunţ.
Omul de-l vezi e tatăl meu.
Zgomotul de-l auzi vine de afară.
Se notează pe tablă și în caiete: În limba vorbită, atributiva se introduce și prin pronumele relative invariabil  de, neliterar și nerecomandabil.
Exerciţiul         caiete           individual

              
                                     




Conversaţia                       frontal
Învăţarea prin descoperire
                   
Explicaţia     tabla          frontal
                      caiete        individual

Exerciţiul      caiete         individual





Exerciţiul      caiete           individual

  Explicaţia      tabla          frontal
                        caiete        individual



Exerciţiul        caiete      individual


Exerciţiul        caiete        individual





Explicaţia   tabla          frontal
                    caiete        individual

Exerciţiul     tabla       individual
                      caiete       


Explicaţia    tabla          frontal
                    caiete        individual

Aprecieri verbale












Aprecieri verbale



Aprecieri verbale





Aprecieri verbale


Aprecieri verbale


Feed-back/Evaluare
7 min.

Li se dă elevilor Fișa de lucru și li se cere să rezolve cerinţa:
Descrieţi în 10 rânduri portretul femeii de mai jos. Observaţi trăsăturile feţei și îmbrăcămintea. Folosiţi cel puţin 5 subordonate atributive și subliniaţi cu o linie elementele introductive , iar cu două linii termenul determinat.
Exerciţiul      Fișa de lucru   individual
Aprecieri verbale

Asigurarea retenţiei și a transferului
2 min.

Se va transmite tema de casă: Exerciţiul 1 pagina 126.

Explicaţia   caiete         individual
                   


Aprecieri
1 min.

Se formulează aprecieri privind modul în care elevii au îndeplinit sarcinile propuse.
Explicaţia                       frontal