duminică, 31 iulie 2016

Flaubert și bovarismul

Fiind plasat la intersecţia curentelor secolului al XIX-lea, opera literară denudează particularităţi ale realismului, romantismului şi chiar ale naturalismului, Flaubert însuşi precizând: „Nu-mi mai vorbiţi de despre realism, naturalism sau despre literatură experimentală. M-am săturat. Ce inepţii!”[1]
Flaubert şi bovarismul
Victor Hugo menţiona că tot ce există în natură există şi în artă. Prin urmare, faptul că romanul prezintă personaje care sunt marcare de mediul de provenienţă nu ar trebui să ne surprindă. Emma este fiică de fermier şi originea umilă îşi va pune amprenta asupra vieţii reale. Adevărata dramă a Emmei provine din confruntarea adevărului cu realitatea: deşi este soţia unui medic de la ţară, în imaginaţia ei, are statutul de mare doamnă. Aceasta încearcă să schimbe realitatea, să îl modeleze pe cel care deţine controlul din visele ei sentimentale şi să se păcălească pe sine, până la urmă.
Mai mult decât atât, la o primă analiză a romanului, observăm că toate personajele par metamorfozate, supuse unor vicii sau slăbiciuni ale personalităţii, încât ajung aproape să se păcălească singure şi să ajungă până la identificare cu acest dublu pe care încep să îl imite. Aceste deformaţii provin din „puterea acordată omului de a se concepe altul decât este. Este ceea ce, după numele uneia dintre principalele eroine ale lui Flaubert, s-a numit bovarism.”[2] Prin urmare, opera prezintă particularităţi ale bovarismului, definit ca instrument de măsurare a raportului dintre real şi imaginar, contrastul dintre esenţă şi aparenţă.
Doamna Bovary la interferenţa curentelor literare
Pentru o mai bună înțelegere a acestui subtitlu este necesat să privim la definiția romanului, așa cum o enunța Georg Lukács: „Romanul este forma aventurii, a valorii proprii a interiorităţii; conţinutul său este istoria sufletului care porneşte la drum spre a se cunoaşte, a sufletului care caută aventura spre a-şi pune forţele la încercare şi care, obţinând confirmarea, îşi găseşte astfel propria esenţialitate.”[3] Prin urmare, pornind de la o definiție atât de generalizată a romanului, ne permitem să afirmăm că romanul Doamna Bovary este deschis multiplelor interpretări, fiind o contaminare de genuri. Zola îl găsea roman naturalist prin atracţia spre visceral, prezentând natura în cea mai brutală manieră, în manuale se găseşte la romanul realist, însă pot fi surprinse şi influenţele romantismului. Ce este cert este că la baza operelor flaubertiene stă munca, dacă ne gândim că Flaubert avea anumite carnete de lucru. Chiar pentru intervenţia medicală a piciorului deformat din roman, pentru a oferi autenticitate, Flaubert a apelat la indicaţiile prietenului său medic.
Un mod de a dezvălui realul este de a descrie faţa vizibilă şi invizibilă a lucrurilor, aşa cum preciza Flaubert. Cu adevărat, specific pentru o operă realistă este şi artificiul dintre forţele economice şi sociale la care participă personajele, care are ecou şi în romanul lui Flaubert, dacă luăm în calcul faptul că Emma eşuează în ambele aspecte şi dezvoltă un tragism existenţial. Erich Auerbach dezvoltă această idee, afirmând: „dacă Emma nu este o eroină tragică fie şi numai din pricina dificultăţii de a se identifica unui astfel de personaj şi a sarcasmului la adresa lipsei sale de inteligenţă, ea nu este nici un personaj comic, căci este mult prea profund înţeleasă şi mult prea bine surprinsă în momentele de impas ale destinului său.”[4]
Flaubert pune accentul pe ideea de destin al personajelor, putem vedea în roman cum decurge viaţa unei generaţii, un parcurs al unor personaje care sunt descrise din copilărie şi până când se apropie de sfârşit, dovadă fiind finalul romanului, care lasă semnul tristeţii prin sinuciderea Emmei şi regretul lui Charles, înainte de a se stinge şi el din viaţă. 
Se ştie că un criteriu important şi specific operelor realiste este şi integrarea istoriei în paginile acestora. În roman nu există evenimente istorice descrise şi utilizate ca repere ale realităţii din societatea vremii respective, însă există ecouri ale unor sensuri istorice. În privinţa aceasta, Flaubert mărturiseşte într-o scrisoare că realitatea îl afectează şi îi influenţează scrierea. Pentru a da un sens operei sale într-o societate în care totul eşuează, pentru a accepta realitatea şi a o transpune cu ajutorul cuvintelor, chiar şi prin ironie, pentru a comunica ceva semnificativ având la bază viaţa unei simple femei, pornind de la o intrigă simplă, este nevoie de muncă: „Dacă m-aţi cunoaşte mai bine aţi şti că am oroare de viaţa comună. Personal, m-am ţinut totdeauna departe de acest tip de viaţă în măsura în care s-a putut, dar, din punct de vedere estetic vorbind, am vrut de această dată, şi nu numai de această dată, să o surprind în toată profunzimea ei. De aceea am abordat-o cu curaj, adică cu minuţiozitate, acceptând totul, spunând totul, descriind totul.”[5]  Cunoaștem că termenul de „realism” defineşte, în acelaşi timp, „un principiu de excludere şi un principiu de includere. În virtutea acestuia din urmă, tot ceea ce este real, inclusiv tabuurile sociale, ca banii şi sexualitatea, toţi oamenii, toate clasele sociale, au dreptul la reprezentare. Acest ultim punct a constituit o miză deosebită în secolul al XIX-lea.”[6]
Încă din incipitul romanului, care se axează pe caracterul direct al desfăşurării evenimentelor putem observa intenţia scriitorului de a se ancora în realitate. Astfel, romanul se deschide cu un eveniment care dă impresia că a avut loc recent. Verbele la timpul trecut dau senzaţia de profunzime a reprezentaţiei-pretext pentru introducerea lui Charles Bovary.
Imitarea limbajului poporului, al claselor de jos ar fi o altă caracteristică pentru specificul realismului. Flaubert se limitează la „ţărani”, din punctul acesta de vedere şi nu acordă o atenţie deosebită limbajului popular, nu merge până la o imitare precisă, nu face din aceasta o miză lingvistică.
Pe de altă parte, personajele dau impresia că sunt capabile de o viaţă proprie. Deşi total opuse, Emma, care este o visătoare şi Charles, care era lipsit de imaginaţie dovedesc faptul că pot ieşi de sub tutela creatorului, întrucât vieţile lor sunt atât de tumultuoase şi trăiesc atât de intens, încât nu mai au nevoie să se supună acestuia. Trecerea de la descrierea vieţii lui Charles la Emma este foarte subtilă. Prin metalepsă are loc trecerea de la un plan la altul, ca o cameră care înregistrează totul şi evidenţiază cât de diferite sunt personajele şi cât de capabile sunt de sentimente ambivalente, ambiguitatea fiind un artificiu al creației.
Mai mult decât atât, deşi este încadrat la realism, romanul dispune de nişte artificii, tehnică, stil, notaţii fine, un joc realizat şi prin figura de stil zeugma, întrucât, paradoxal, mai mult adevăr înseamnă artă, realiştii fiind de acord cu această contradicţie, dacă ne gândim că Maupassant numea realismul „iluzionism”. Chiar utilizarea în mod excesiv a descrierii de tip balzacian face ca evenimentele relatate să ajungă într-o zonă vagă în care obiectul descris îşi pierde din veridicitate. De precizat ar fi și funcționarea intertextului (spectacolul Lucie de Lamermoor, de Donizetti)
Flaubert încearcă să se detaşeze de la excesul de expresivitate, dar să nu renunţe la ea, încearcă să fie imparţial, realist, dar să aibă controlul asupra textului. Astfel, acesta ia postura Dumnezeului omniprezent în creaţia sa. Deşi nu îl putem vedea, el este invizibil, omniprezent şi omniscient, punctul de vedere din care sunt relatate evenimentele fiind variabil. Prin urmare, naratorul ironic își expune punctul de vedere, în consonanță sau în disonanță cu părerea cititorului, aceasta fiind o formă de subiectivitate, întrucât mesajul ajunge să nu mai fie obiectiv sau impersonal. Utilizând tehnica bulgărelui de zăpadă care lasă în urmă o criză brutală prin dezlănțuirea pasiunilor, observăm că există mai multe perspective: cea a lui Charles, a Emmei, a martorului anonim, urmând un final spectaculos, brusc. În fond, acțiunea e redusă la puține elemente narative.
Romanul lui Flaubert doreşte să cucerească publicul prin stilul pe care îl adoptă scriitorul, fiind o carte despre nimic, aşa cum mărturisea Flaubert. În fond, Flaubert este prins la mijloc, între vechea structură morală (apariţia preotului) şi noua structură morală, progresul (apariţia medicului), existând o continuă încercare de autodepăşire, dorinţa noului cu orice preţ. Acestea sunt atribute care dovedesc trecerea spre o modernitate care  naște un paradox: încercarea de a fi mereu original se transformă în obişnuinţă. Încercând să fii nou tot timpul ajungi să te repeţi, lucru dovedit de personajele romanului care ajung să se conceapă altfel decât sunt, Emma chiar ajungând să fie obsedată de propria viaţă, orientată doar spre sine, nu spre societate. În fond, realiștii pun accentul pe evoluția/involuția personajului. Întrebarea care se ia acum în calcul este dacă Flaubert a reflectat un tip uman, un model abstract, prin Emma, sau a produs un tip uman nou?
Observăm că romanul dezvoltă câteva nuanţe referitoare la morală, avem de-a face cu o morală în acţiune, nespecifică pentru verosimil. Naturaliştii explică acest lucru şi motivează utilizarea descrierii în scopul surprinderii degenerescenţelor umane, pentru a remedia situaţia. De fapt, accentul cade pe relația cauză-efect. Căsătoria e ratată, prin urmare apare adulterul, o modalitate de a nu se întoarce la mediocritatea soțului. Pentru că nici acele relații nu îi aduc fericirea, soluția e sinuciderea, ca un protest impotriva insuficienței vieții.
Stendhal amintea că un roman este o oglindă pe care o plimbi de-a lungul unui drum. Finalul romanului aduce moartea, ca o ieşire din naraţiune. Mai mult decât atât, opera conferă ciclicitate prin cortegiul funerar care aminteşte de cortegiul nupţial, de la începutul romanului.
Descriere: tortul ornamentat de la cununia Emmei

Întrucât pretutindeni e o negare, e un sfârşit, un sfârşit are şi această lucrare, însă nu acelaşi lucru putem spune despre Flaubert, scriitorul care de frica morţii s-a ascuns între cărţi, şi a reuşit, asemenea tuturor scriitorilor adevăraţi, să nu moară.

BIBLIOGRAFIE:

Georg Lukács, Teoria romanului, Prefaţă de N. Tertulian, Traducerea de Viorica Nişcov, Colecţia Eseuri, Editura Univers, Bucureşti, 1977.
Guy Larroux, Realismul, Traducerea de Valentina Fălan, Cartea Românească, Bucureşti, 1998.
Jules de Gaultier, Bovarismul, Traducerea de Ani Bobocea, Editura Institutul European, Iaşi, 1993.




[1] Flaubert, apud Guy Larroux, Realismul, Traducerea de Valentina Fălan, Cartea Românească, Bucureşti, 1998, p. 18.
[2] Jules de Gaultier, Bovarismul, Traducerea de Ani Bobocea, Editura Institutul European, Iaşi, 1993, p. 10.
[3] Georg Lukács, Teoria romanului, Prefaţă de N. Tertulian, Traducerea de Viorica Nişcov, Colecţia Eseuri, Editura Univers, Bucureşti, 1977, p. 94.
[4] Erich Auerbach, apud Guy Larroux, op. cit., p. 78.
[5] Flaubert, apud Guy Larroux, op. cit., p 102.
[6] Guy Larroux, op. cit., p. 66.

sâmbătă, 30 iulie 2016

Literatura absurdului - „Așteptându-l pe Godot”

Aşa cum nu era de aşteptat pentru perioada în care a fost scrisă, o perioadă de criză, în care noul era renegat, iar tradiţia domina, „Aşteptându-l pe Godot”, deşi aduce în faţă omul nou, se bucură imediat de un succes şi de o răspândire rapidă, piesa fiind imediat tradusă pe cât mai multe teritorii. „Aşteptându-l pe Godot” prezintă cu ajutorul metaforei o dramă, o dramă în care cine aşteaptă nu îndeplineşte funcţiile unei persoane, ci mai degrabă ale unui personaj- marionetă care este modelat după bunul plac al dresorului de circ, întrucât asemănarea cu un clovn a personajelor este evidentă. Avem de-a face cu personaje care nu au o individualitate proprie, ci sunt mereu în aşteptarea indicaţiilor pentru următorul pas, într-o lume în care totul e vag.

joi, 19 februarie 2015

Documente utile profesorilor

PLANIFICAREA ORELOR DE PREGÃTIRE SUPLIMENTARÃ
PENTRU EVALUAREA  NAŢIONALÃ
LA LIMBA ŞI LITERATURA ROMÂNÃ
2014-2015
                                                                                                                                                                                    
Unitatea de învăţare
Competenţe specifice
Conţinuturi
Număr de ore
Săptămâna
1.      Genul liric
1.1   dovedirea înţelegerii     unui text literar sau nonliterar, pornind de la cerinţe date;
2.1  redactarea diverselor texte, cu scopuri şi destinaţii diverse, adaptându-le la situaţia de comunicare concretă
  • exerciţii de identificare a trăsăturilor genului liric
  • elemente de versificaţie (măsura, rima, ritmul, versul, strofa)
  • procedee de expresivitate artistică: personificare, alegorie, aliteraţie, metaforă, hiperbolă, epitet, comparaţie, repetiţie, enumeraţie, antiteză
  • concordanţa dintre forma grafică a poeziei şi ideea transmisă de aceasta; eul liric
  • exerciţii de identificare a trăsăturilor speciei pastel
  • exerciţii de redactare a textelor argumentative
  • exerciţii de redactare a compunerii de explicare a titlului unei opere lirice
  • redactarea compunerii de motivare a prezenţei descrierii
  • redactarea compunerii de explicare a mesajului unei poezii


   9h


  S1 – S9
  1. Lexic . Punctuaţie
1.2 sesizarea corectitudinii şi a valorii expresive a categoriilor morfosintactice, a mijloacelor de îmbogăţire a vocabularului şi a categoriilor semantice studiate, a ortografiei şi punctuaţiei;

  • Exerciţii de identificare a mijloacelor de îmbogăţire a vocabularului
  • Exerciţii de identificare a categoriilor semantice
  • Exerciţii de identificare a arhaismelor, regionalismelor, neologismelor
  • Exerciţii de despărţire a cuvintelor în silabe
  • Exerciţii de ortografiere a diftongilor, triftongilor, vocalelor în hiat
  • Rolul semnelor de ortografie şi de punctuaţie

  6h
 S10 – S15
  1. Genul epic
1.1   dovedirea înţelegerii     unui text literar sau nonliterar, pornind de la cerinţe date;

  • Structuri în textele epice. Momentele subiectului
  • Exerciţii de identificare a trăsăturilor genului epic
  • Exerciţii de identificare a trăsăturilor speciei schiţă
  • Exerciţii de identificare a trăsăturilor specieiei nuvelă
  • Exerciţii de identificare a speciei basm
  • Exerciţii de identificare a speciei schiţă
  • Modalităţi de caracterizare a personajelor

  7h

  S16 – S22
  1. Morfo-sintaxă
1.2 sesizarea corectitudinii şi a valorii expresive a categoriilor morfosintactice, a mijloacelor de îmbogăţire a vocabularului şi a categoriilor semantice studiate, a ortografiei şi punctuaţiei;
2.2 utilizarea în redactarea unui text propriu a cunoştinţelor de lexic şi de morfo-sintaxă, folosind adecvat semnele de ortografie şi de punctuaţie
  • Exerciţii de stabilire a valorii morfologice a cuvintelor dintr-un text dat
  • Exerciţii de identificare a funcţiei sintactice
  • Exerciţii de sintaxă a frazei.

  8h


  S23 – S30
  1. Redactare
1.3 identificarea valorilor etice şi culturale într-un text, exprimându-şi impresiile şi preferinţele
2.1 redactarea diverselor texte, cu scopuri şi destinaţii diverse, adaptându-le la situaţia de comunicare concretă
  • Reguli de redactare a textelor
  • Redactarea unei compuneri de exprimare a opiniei
  • Redactarea unei compuneri descriptive (tablou)
  • Redactarea unei compuneri descriptive (portret)
  • Redactarea unei compuneri narative


       5 h

 S31 – S35












joi, 8 decembrie 2011

Poezii- CRĂCIUNUL COPIILOR-(serbare)


  Moş Crăciun
 De Octavian Goga

Moş Crăciun cu barba albă, Moş Crăciun cu traista plină,
Vechi stăpân atât de darnic al copilăriei mele
Azi la noi în sat te-aşteaptă toată casa cu lumină.
Cu colinde şi cu cântec şi cu crai citeţ de stele.

Tu te furişezi în taină pe la fiecare poartă,
Cu păşirea ta tiptilă, nu laşi urme de zăpadă,
Dar te simte-ntreg cuprinsul oropsiţilor de soartă,
Când laşi binecuvântarea peste capul lor să cadă.

Tu cobori şi-n seara asta, tu cobori ca-ntotdeauna
Pe pământul greu de rele, sol bătrân cu gânduri bune
Şi-nveştmânţi c-un văl de pace răzvrătirea-nfirorată
- Cum te-aşteaptă în sat la mine! Du-te, du-te, Moş Crăciune!

De nu ţi-o fi peste mână, treci şi pe la casa noastră,
Biata mamă-ngândurată azi e singură la masă.
Tu măcar o rază-n suflet îi trimite pe fereastră,
Când vezi neatins şi vinul, şi colacul de pe masă.

Apoi pleacă, Moş Crăciune... pe oriunde-şi duce darul
Bătrâneasca şi cinstita şi curata noastră lege,
Numa-n lumea mea străină nu-ncerca să treci hotarul,
Căci şi inima şi casa sunt închise aici, moşnege!





Florile dalbe
de Elena Farago

Şi mai ales în iarna asta, lăsaţi copiii să colinde!
Să nu se-nchidă nicio poartă în preajma lor şi nici-un semn.
Să nu-i oprească din curatul şi sfintei datine îndemn.
O, mai ales, în noaptea asta, lăsaţi copiii să colinde!
Când argintiile lor glasuri vor îngâna “Florile dalbe”,
Gândiţi-vă că nu e dată închipurii omeneşti
O mai aleasă întrupare de sol a vrerilor cereşti,
Ca argintiile lor glasuri, când vor cânta “Florile dalbe”.


La mulţi ani
de Tudor Arghezi

Cititor de vreme bună,
Să-ţi urez pe nai şi strună
Lăutar şi de condei
Ce-i mai bine din ce vrei.
Să-ţi trăiască toţi ai tăi
De prin munţi şi de prin văi,
De prin târguri, de prin sate,
Risipite prin bucate
Semănate, secerate,
Ţării tale-mbelşugate.
Şi copii
Cu ochi căprii,
Şi frumoşi ca soarele,
Păzindu-ţi ogoarele.
Băieţii ca mugurii,
Fetele ca strugurii,
Piersicile să le cadă
În cămaşă, din livadă.
O urare pentru voi,
Cititori de slove noi,
Anul care iată, vine,
Să v-aducă numai bine!






miercuri, 7 decembrie 2011

Metode şi tehnici


Metoda "Cubului"

1.     Pentru povestea "Fata babei şi fata moşului", feţele cubului pot cuprinde următoarele sarcini:

       Descrie fata babei şi fata moşneagului;
      Compară cele doua fete pe baza comportamentului lor;
      Caracterizează oral baba şi mosul;
      Compară cei doi părinţi;
      Găseşte alte perechi de personaje : bun- rău;
       Alege un personaj pe care îl consideri un exemplu de urmat.

2.     O altă lecţie în cadrul căreia se poate folosi metoda "Cubului" este lectia de recapitulare
  a părţilor de vorbire studiate. Sarcinile de lucru pot fi următoarele:

       Substantivul - definiţie, exemple, analiză;
      Adjectivul  -  definiţie, exemple, analiză;
      Pronumele  - definiţie, exemple, analiză;
     Numeralul  - definiţie, exemple, analiză;
      Verbul  -  definiţie, exemple, analiză;
    Adverbul - definiţie, exemple, analiză;


      Ştiu/ Vreau să ştiu/ Am învăţat 

La studierea temei Substantivul în clasa a VI-a:

Ştiu
Vreau să ştiu
Am învăţat
1.   Substantivul este partea de vorbire care denumeşte fiinţe, lucruri, fenomene ale naturii, acţiuni, stări sufleteşti.
2.   Categoriile gramaticale: felul, genul, număr.
1.   Ce fel de parte de vorbire este substantivul?
2.   Are substantivul alte categorii gramaticale?
1.   Substantivul este o parte de vorbire flexibilă.
2.   Are categorii gramaticale de gen, număr, caz.
3.   Substantivul se declină după cazuri.


    Cvintetul 

Termenul semnifică o poezie cu cinci
versuri. Se porneşte de la un subiect propus spre discutare, care să se reflecte în singurul cuvânt-
cheie de pe primul rând. Pe al doilea rând, se scriu două adjective care se referă la cuvântul cheie. 
Pe al treilea rând, se scriu trei verbe la gerunziu. Al patrulea vers este format din patru cuvinte care exprimă sentimentele elevului faţă de subiectul în cauză. Ultimul vers sintetizează esenţialul, într-un cuvânt.


Carte
Minunată, preţioasă
Citind, răsfoind, învăţând
Mulţumire, înţelepciune, curiozitate, cunoaştere
Inteligenţă.


    Licoarea fermecată


Imaginează-ţi că ai intrat într-o farmacie şi ai cerut un medicament pentru calmarea durerilor de măsea, iar farmacistul, distrat, ţi-a dat o licoare,  care - după ce ai băut-o conform indicaţiilor – te-a ajutat să pătrunzi în acţiunea povestirii. Eşti şi tu personaj al lecturii şi ai posibilitatea să schimbi cursul evenimentelor. Redactează, în cel puţin o pagină, un alt final al romanului Baltagul, de Mihail Sadoveanu.


marți, 6 decembrie 2011

Proiect de lecţie


UNITATEA DE ÎNVĂŢĂMÂNT: Liceul de Arte Plastice
PROPUNĂTOR:
DATA: 15.11.2011
CLASA: a VII-a A
ARIA CURRICULARĂ: Limbă și comunicare
OBIECTUL DE ÎNVĂŢĂMÂNT: Limba și literatura română
TEMA LECŢIEI: Elemente de versificaţie   
TIPUL LECŢIEI: Predare de noi cunoștinţe
OBIECTIVE DE REFERINŢĂ:
2.1 să asigure coerenţa ideilor exprimate într-un mesaj oral;
2.2. valorificarea categoriilor semantice învăţate în contexte diferite;
3.2 să recunoască modalităţile specifice de organizare a textului epic și procedeele de expresivitate în textul liric;
4.1 să-și exprime, în scris, opinii și atitudini;
4.4 să utilizeze corect flexiunea nominală și verbală în textul scris, utilizând corect semnele ortografice și de punctuaţie.
OBIECTIVE OPERAŢIONALE:
1.Să identifice tipurile de rimă în textul dat;
2.Să recunoască modurile de grupare a versurilor în strofe;
3.Să calculeze măsura versurilor specificate;
4.Să identifice tipurile de ritm.

STRATEGIA DIDACTICĂ:
Metode: Conversaţia, explicaţia, exerciţiul, brainstorming, învăţare prin descoperire, tabelul cu dublă intrare.

Mijloace: tabla, fișe de lucru, caiete.

Forme de organizare: frontal, individual

EVALUARE: aprecieri verbale.





Momentele lecţiei
Dozare
Obiective op.
Conţinutul ştiinţific al lecţiei
                     Strategia didactică
Evaluare
Metode
Materiale
Forma de organizare

Momentul introductiv
1 min.

Pregătirea materialelor de lucru și asigurarea climatului afectiv necesar desfașurării orei.
Se face prezenţa.


Captarea atenţiei și reactualizarea noţiunilor ancoră
10 min.

Se verifică tema pe care elevii au avut-o de pregătit acasă. Se corectează eventualele greșeli, se oferă explicaţii suplimentare.
Pornind de la tema pentru acasa (o poezie), se va nota pe tablă cuvântul poezie, iar elevii vor fi solicitaţi să identifice cât mai multe trăsături specifice acestui concept.
Poezie- figuri de stil, sentimente exprimate în mod direct de eul liric, versuri, strofe, rimă, ritm.
Conversaţia   caiete        frontal
Explicaţia

Brainstroming tabla       frontal



Aprecieri verbale








Anunţarea subiectului lecţiei și a obiectivelor
1 min.

Pe baza caracteristicilor identificate se anunţă titlul lecţiei iar elevii sunt anunţaţi că vor rezolva exerciţii referitoare la elementele de versificaţie. Se notează pe tablă titlul lecţiei: Elemente de versificaţie. Elevii notează titlul în caiete
Conversaţia
Explicaţia    tabla             frontal
                   caiete


Dirijarea învăţării
26 min.















O1



















O2







O3




O4
Se scrie pe tablă strofa: ,,Peste dealuri zgribulite/ Peste ţarini zdrenţuite/A a venit așa deodată/ Toamna cea întunecată.” (Balada unui greier mic, George Topârceanu). Elevii vor avea sarcina de a citi strofa şi de a înlocui cuvintele subliniate cu sinonimele lor. Se vor remarca diferenţele dintre strofa cu rima și cea fără rimă, şi importanţa rimei în poezie din punctul de vedere al muzicalităţii. Se va obţine definiţia rimei care va fi notată la tablă şi  elevii o scrie în caiete: Rima reprezintă identitatea sunetelor de la sfârșitul a două sau mai multe versuri.

Elevii vor fi întrebaţi câte tipuri de rimă cunosc. Răspunsurile se vor nota pe tablă și în caiete.
Fiecare elev va primi fisa 1 pe care vor fi scrise 4 strofe din 4 poezii diferite. Elevii vor citi strofele şi pe baza cunoştinţelor pe care le deţin, dar şi sub îndrumare, vor observa tipul de rimă (monorimă, rimă îmbrăţişată, rimă încrucişată, rimă împerecheată,) pentru fiecare strofă în parte.
Se precizează că există versuri care nu au rimă. Acestea se numesc versuri libere. În Fișa1, pe verso, se vor afla exemple de versuri libere pe care elevii le vor observa. Se notează definiţia versului liber pe tablă și în caiete: Versul liber este acel vers care nu se supune niciunei structuri regulate, nu are metru, rimă sau nu este încadrabil în strofe.
Se solicită completare la următoarea afirmaţie: Mai multe versuri la un loc alcătuiesc…………
Se notează pe tablă și în caiete definiţia strofei. Fiecare elev va primi Fișa 2 și va observa felurile în care strofele pot fi grupate.
Elevilor li se solicită calcularea măsurii fiecărei strofe din Fișa 2. Măsura se va afla prin numărarea orală a silabelor. Se notează în caiete definiţia măsurii.

Elevii sunt anunţaţi că ritmul este ultimul element de versificaţie despre care vor discuta. Se notează în caiete definiţia ritmului și tipurile de ritm: Succesiunea simetrică a silabelor accentuate și neaccentuate într-un vers se numește ritm. Unitatea metrică format dintr-o silabă accentuată, urmată de una neaccentuată(_,U), se numește troheu. Unitatea metrică format dintr-o silabă neaccentuată, urmată de o silabă accentuată(U,_), se numește iamb. Elevilor li se vor oferi exemple pentru ambele situaţii despre care vom discuta.


Exerciţiul       tabla       frontal
Conversaţia





Învăţare prin              
descoperire     caiete






Conversaţia      tabla       frontal
                         caiete

Exerciţiul         Fișa 1     individual
Explicaţia






Explicaţia        Fișa 1   frontal
Conversaţia     tabla   individual
                        caiete





Conversaţia     caiete     frontal
Explicaţia        Fișa 2   individual





Exerciţiul       Fișa 2  frontal
Conversaţia  caiete    individual
Explicaţia


Explicaţia    caiete     frontal


















Aprecieri verbale






















Aprecieri verbale
Feed-back/Evaluare
10 min.

Se solicita elevilor completarea versurilor astfel încât strofa să aibă rimă: Furnica s-a dus  la ………….
Ca să-şi cumpere....................
Fiindcă la uşă s-a .................
Totul i s-a .............................

Elevilor li se va cere să aprecieze cu adevarat sau fals următoarele afirmaţii:
Versul este un rând dintr-o poezie.
O strofă este alcătuită din versuri.
Există doar strofe din patru versuri.
Versurile tuturor poeziilor sunt grupate pe strofe.
Rima este potrivirea sunetelor de la sfârşitul versurilor.
Prin rimă se realizează muzicalitatea versurilor.
Ritmul iambic are la bază o silabă accentuată, urmată de una neaccentuată.
La rima încrucişată primul vers rimează cu ultimul, iar al doilea cu al treilea.
Nu există versuri fără rimă.
Exerciţiu     tabla         individual
                   caiete






Exerciţiu                        frontal
Aprecieri verbale





Aprecieri verbale
Asigurarea retenţiei și a transferului
1 min.

Se va transmite tema de casă: realizarea unei strofe rimate în cadrul căreia primul vers sa se termine cu un substantiv, al doilea cu un adjectiv, al treilea cu un adverb, iar al patrulea cu un verb.
Explicaţia   caiete         individual

Aprecieri
1 min.

Aprecieri privind modul în care elevii au îndeplinit sarcinile propuse.
Explicaţia                       frontal






duminică, 4 decembrie 2011

Amintiri din copilărie- Ion Creangă









Realizează un eseu de 100 de rânduri cu titlul Un copil vei fi mereu, în care să descrii jucăria preferată şi să povesteşti câteva amintiri din copilărie, folosind următoarele  figuri de stil: hiperbola, metafore, epitete, comparaţii, personificări.