joi, 16 noiembrie 2017

Proiect de lectie - Adjectivul (consolidare de cunostinte)


Momentele lecţiei
Dozare
Obiective op.
Conţinutul ştiinţific al lecţiei
                     Strategia didactică
Evaluare
Metode
Materiale
Forma de organizare

Momentul organizatoric
1 min.

Pregătirea materialelor de lucru şi asigurarea climatului afectiv necesar desfaşurării orei.
Se face prezenţa.
Conversaţia  
Catalogul
Frontal

Captarea atenţiei şi reactualizarea noţiunilor ancoră
10 min.

Verificarea calitativă (prin sondaj) a temei pe care elevii au avut-o de pregătit acasă. Se corectează eventualele greşeli, se oferă explicaţii suplimentare.
Se adresează întrebări în vederea pregătirii elevilor pentru activităţile viitoare: ,,Ce este adjectivul? Ce clasificare cunoașteți la adjectiv? Ce funcții sintactice îndeplinesc adjectivele”

Cunoştinţele anterioare se vor verifica prin completarea unui ciorchine cu ajutorul căruia se va capta atenţia elevilor.
 Profesorul numeṣte selectiv elevi pentru rezolvarea sarcinii. Acest exerciţiu este util pentru reactualizarea informaţiilor despre adjectiv, învăţate în lecţiile anterioare.
Profesorul verifică răspunsurile elevilor şi oferă eventuale explicaţii.
Se realizează astfel trecerea spre tema lecţiei noi.
Conversaţia          
Explicaţia





Conversaţia catihetică       















Explicaţia
Caiete
Manual













Fișe




Frontal






Frontal







Frontal









Frontal
Se apreciează verbal corectitudinea răspunsurilor şi a exprimării


Chestionarea orală
Aprecieri verbale













Aprecieri verbale
Anunţarea subiectului lecţiei şi a obiectivelor
2 min.

Profesorul îi anunţă pe elevi că vor realiza mai multe exerciţii pentru a-şi consolida cunoştinţele despre adjectiv. Se enumeră obiectivele lecţiei. Se trece titlul lecţiei pe tablă: Adjectivul. Exerciţii de consolidare. Elevii notează titlul în caiete.
          Explicaţia      

Tablă Caiete
Frontal

 Dirijarea învăţării
23 min.
O1
O3
O4













O1

O2
O4








O1
O3
Se va realiza pe baza unei fişe individuale de exerciţii; acestea vor fi rezolvate ca activitate individuală, dar şi colectivă. Exerciţiile au în vedere:
 -analizarea adjectivelor din textele date, precizând genul, numărul, cazul şi funcţia sintactică;
-completarea spaţiilor libere cu formele corespunzătoare ale articolului demonstrativ;
-formarea unor enunţuri în care unele adjective să îndeplinească, pe rând, funcţiile sintactice
de atribut adjectival şi nume predicativ;
-precizarea numărului de forme flexionare ale adjectivelor date;
-trecerea anumitor adjective la toate gradele de comparaţie.

Profesorul verifică soluţiile elevilor şi explică eventualele nelămuriri.

Exerciţiul










Explicaţia



Analiza gramaticală




Explicaţia




 Exerciţiul         
               



Explicaţia


Fişa de lucru













Caiete
Tablă
Fişa de lucru







Fişă de lucru





 

Perechi














Individual
Frontal




















Observaţie sistematică








Aprecieri verbale






Aprecieri verbale





Observaţie sistematică


Aprecieri verbale



Asigurarea conexiunii inverse (feedback)
12 min.
O1


O2



O3



O4

O5
Profesorul îi anunţă pe elevi că vor rezolva nişte exerciţii sub forma unui joc. Astfel, le prezintă elevilor un set de întrebări, pe ale cărui feţe colorate sunt notate şi numerotate nişte instrucţiuni: 1.Descrie, 2.Compară, 3.Asociază, 4.Analizează, 5.Argumentează, 6.Aplică. Se împarte clasa în 6/8 grupe, fiecare grupă urmând a rezolva una dintre cele 6 instrucţiuni notate pe feţele cubului. Fiecare grupă alege o culoare existentă pe cub, iar profesorul le citeṣte sarcina corespunzătoare culorii alese. Profesorul le împarte elevilor o fişă pe care sunt detaliate sarcinile grupelor, fiecare grupă rezolvând sarcina aleasă anterior.
Ulterior, după expirarea termenului acordat rezolvării exerciţiilor, profesorul verifică soluţiile oferite de reprezentanţii fiecărei grupe, atrăgând atenţia tuturor elevilor asupra aspectelor discutate. Mai mult, fiecare elev va nota pe fişa primită şi rezolvările exerciţiilor pe care le-au avut de rezolvat celelalte grupe. Această parte a activităţii este dirijată de către profesor, prin observaţiile şi corecturile sale.
Se discută variantele oferite de elevi, aceştia din urmă primind feedback atât din partea colegilor din celelalte grupe, cât şi din partea profesorului.


Metoda cubului















Explicaţia

Conversaţia
Fişă de lucru (verso)


Anexă
Cubul












Fişă de lucru (verso)
Grupat


















Frontal
Observaţie sistematică

















Interevaluare Aprecieri verbale

Asigurarea retenţiei şi a capacităţii de transfer
1 min.

Profesorul le atrage atenţia elevilor asupra faptului că tema de casă este reprezentată de testul grilă, de la pagina 137.

Explicaţia
Manual
Frontal

Aprecieri
1 min.

Se formulează aprecieri privind modul în care elevii au îndeplinit sarcinile propuse.
                     
Aprecieri verbale
                                                                         
   
 PROIECT DE LECŢIE


„A învăţa pe copil nu înseamnă să-i dăm adevărul nostru, ci să-i dezvoltăm propria gândire, să-l ajutăm să înţeleagă cu gândirea lui lumea." (I. Cerghit)

Unitatea de învăţământ: 
Profesor:  
Clasa: a VI-a
Data
Aria curriculară: Limbă şi comunicare
Obiectul: Limba şi literatura română
Subiectul/ tema: Adjectivul- Exerciții de consolidare

 TIPUL LECŢIEI: Fixare a cunoştinţelor, formare de priceperi şi deprinderi (conform tipologiei sugerate de Vistian Goia)

COMPETENŢE SPECIFICE:
2.3. utilizarea categoriilor gramaticale învăţate, în diverse tipuri de propoziţii;
3.4. sesizarea organizării morfologice şi sintactice a textelor citite (nonliterare şi literare).

OBIECTIVE OPERAŢIONALE:
1.      Să recunoască tipurile de adjective învăţate;
2.      Să analizeze sintactic şi morfologic adjectivele din contexte date;
3.      Să integreze adjectivele în enunţuri în mod adecvat;
4.      Să diferenţieze adjectivele de celelalte părți de vorbire învățate;
5.      Să completeze spațiile liber cu răspunsurile corecte.





STRATEGIA DIDACTICĂ:
Metode: conversaţia catihetică, explicaţia, conversaţia, exerciţiul, analiza gramaticală, metoda cubului, metoda ciorchinelui
Mijloace: tablă, caiete, manual, fişă de lucru, cubul.
Forme de organizare: frontal, individual, grupat, în perechi.

EVALUARE: formativă; aprecieri verbale, observaţie sistematică, chestionare orală, interevaluare.

BIBLIOGRAFIE: Banaduc, Ioana, Ghid de practică pedagogică la limba şi literatura română, Timişoara, Editura Mirton, 2006.

                               Goia, Vistian, Didactica limbii şi literaturii române: pentru gimnaziu şi liceu, Cluj-Napoca, Editura Dacia, 2002.

                               Metea, Alexandru, Limba română actuală, Editura EMIA, Deva, 2008.

                               Pamfil, Alina, Limba şi literatura română în gimnaziu. Structuri didactice deschise, Piteşti, Editura Paralela 45, 2008.


                  





Pentru a rezolva rebusul, scrieţi antonimele următoarelor adjective:
1.        TARE
2.        TREAZ
3.        BĂTRÂNESC
4.        MIC
5.        CALD
6.        SCUND
7.        INSTABIL
8.        MORT
Anexa 1
REBUS





A









1













2













3








4













5










6












7
















8













B












1.                Puneţi cuvintele din paranteză la forma potrivită:
a)      Părinţii (grijuliu)……………..……. au venit la şedinţă .
b)      (Zglobiu)……………………….….copii aleargă prin pădure.
c)      Avea o privire (luminos)…………………….…………….
d)      Mama şi-a cumpărat nişte pantofi (frumos)……………..……………  .
e)      Bunicii  mei sunt nişte oameni (cumsecade)…………….……………….  .
f)       De unde ai această eşarfă (mov) ……………….…….?
g)      Vântul  a doborât doi copaci (mare)…………….…………..  .
h)      Am trecut prin apa (limpede)……….………….. ca lacrima .

2.                Precizează la ce grade de comparaţie sunt adjectivele subliniate din următoarele propoziţii:

 a. El este cel mai bun prieten al meu.
………………………………………………………………………………………………
b. Andreea este mai cuminte decât sora ei.
………………………………………………………………………………………………
c. Vecina mea este la fel de înaltă ca şi fratele ei.
………………………………………………………………………………………………
d. Eu am o mamă foarte înţelegătoare.
………………………………………………………………………………………………

3.      Alcătuiţi câte un enunţ în care adjectivul sincer să îndeplinească funcţia sintactică de:
a.       atribut adjectival  :
b.      nume predicativ:

4.            Analizaţi  adjectivele din enunțul: „Fata frumoasă era harnică și îi asculta pe părinți.”.




5.                Alcătuieşte propoziţii în care adjectivul minunat să fie la gradul superlativ relativ de superioritate şi să îndeplinească, pe rand, funcţia sintactică de atribut adjectival şi de nume predicativ.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
6.                Pune adjectivul bun la toate gradele de comparaţie învăţate:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
7. Precizează câte forme flexionare au următoarele adjective variabile:

*      galben -                                    
*      moale –
*      rece –
*      verde –
*      mic –
*      gustos –

8.      Completează spațiile punctate cu articolele demonstrative (cel, cea, cei, cele) potrivite:
a)      Aici, la căsuța .............. nouă și-a trăit multă vreme viața ..........mai bun prieten al meu
b)      Scaunul ............mare este în balcon.
c)      Astăzi mama și-a pus căciula .........nouă.
d)      Mâine voi încălța ghetele ...........călduroase.
e)      .......... doi drumeți au ajuns înaintea mea acasă.
























Anexa 2


Meoda cubului


ARGUMENTEAZĂ
1. Subliniază adjectivele, apoi transcrie şi citeşte textul fără acestea. Ce observi?
    „Cu lung pumnal de fulgere albastre              ________________________
      Îşi taie drumul ploaia fumurie                      ________________________
      Pe-ntinsul veşted al grădinii noastre”.           ________________________
       (După ploaie – Otilia Cazimir)
2.Corectează greşelile făcute intenţionat în textul:
De la bucureşti, unde ne-am urcat amândoi, devenind vecini de compartiment şi până la frumosul staţiune sinaia, unde am coborât, a privit tot timpul pe fereastră.Trenul s-a apropiat de sinaia si iel se pregătea să coboare.


__________________________________________________________________________________________________________________________DESCRIE
1.Descrie substantivele cu adjectivele potrivite.                                                                

 



gingaşi   gustos      strălucitor  roşu    copt        auriu   firavi   albi   crud     
2.Descrie următoarele substantive cu cele mai potrivite adjective care exprimă însuşiri :
 Bunică:
Zăpadă:
Floare:


ANALIZEAZĂ

Analizează adjectivele din textul următor, precizând genul, numărul,cazul şi gradul de comparaţie:

             Voinicul  e cel mai ţepos,
            Copac înalt, verde şi foarte frumos.
Adjectivul
Genul
Numărul
Cazul
Gradul de comparaţie


























APLICĂ
1.      Îmbogăţeşte enunţurile cu cât mai multe adjective. Observă apoi diferenţa.
Fulgii coboară într-un dans pe pământ.
Zăpada a acoperit grădina.
Vântul şuieră printre copaci.




2.  Schimbaţi forma adjectivelor din paranteză pentru a respecta acordul în număr cu substantivele pe care le însoţesc:
            a) Prin aer zboară fluturi (alb)………….
            b) Plopi (înalt)……………..străjuiesc străzile (pustie)………………..
            c)Frunza (îngălbenite)……….s-a desprins de pe crenguţa (uscate)……………………

ASOCIAZĂ
1.      Asociază substantivului adjectivul corespunzător:
                  copil                            rotundă
                  vulpe                           şireată
                  frunze                          veştede
                  minge                           cuminte
                                                       
1.      Grupează adjectivele următoare în funţie de gradul de comparaţie:
cel mai cuminte, extraordinar de frumos, mai bun, arzător, foarte înalt, nemaivazut de viteaz, mai fricos, rău, cel mai adânc
POZITIV
COMPARATIV
SUPERLATIV










COMPARĂ
1.      Compară şi potriveşte adjectivele cu înţeles opus:      
tânăr -
leneş –
rău –
frumos –
bucuros –
prietenos –
luminos–
mincinos –
-             urât
-             duşmănos
-             bătrân
-             bun
-             harnic
-             întunecat
-             trist
-             sincer
Trasează corespondenţa între perechile de cuvinte cu acelaşi înţeles:

linie             automobil
casă             prisăcar
prieten         amic
maşină         riglă
apicultor      locuinţă


miercuri, 8 noiembrie 2017

LISTA MATERIALULUI DIDACTIC





   LIMBA  ȘI  LITERATURA  ROMÂNĂ

-          Mape cu imagini, scheme şi fişe pentru formarea şi dezvoltarea capacităţii de receptare şi exprimare orală/scrisă
-          Culegeri de exerciții
-          Auxiliare (scrierea corectă)
-          Planșe cu regulile de folosire a semnelor de punctuație și ortogramelor
-          Liste bibliografice pentru lectura suplimentară
-          CD-uri cu povești, basme, poezii din literatura română și universală
-          Dicționare



marți, 7 noiembrie 2017

CONŢINUTUL DOSARULUI COMISIEI METODICE A DIRIGINŢILOR

CONŢINUTUL DOSARULUI COMISIEI
METODICE A DIRIGINŢILOR

1.     COMPONENTA ORGANIZATORICĂ
í  structura anului şcolar;
í  componenţa comisiei (tabel – nume, grad didactic, vechime, clasa la care este diriginte);
í  orarul membrilor comisiei;
2.     COMPONENTA MANAGERIALĂ
í  raportul de activitate pe anul şcolar (semestrul) trecut;
í  analiza SWOT la nivelul comisiei diriginţilor;
í  planul managerial pe anul (semestrul) în curs;
í  planul de activităţi pe anul (semestrul) în curs;
í  planificările calendaristice anuale (semestriale) ale diriginţilor;
í  atribuţiile comisiei diriginţilor;
í  responsabilităţile membrilor comisiei;
í  programele şcolare de Consiliere şi orientare la clasele V-VIII;
í  programele disciplinelor opţionale (Consiliere şi orientare) vizate – dacă e cazul;
í  documente, comunicări, note ale I.S.J. şi M.E.C.T. (corespondenţa);
3.     COMPONENTA OPERAŢIONALĂ
í proiecte didactice, materiale model destinate proiectării didactice;
í chestionare, teste date elevilor;
í portofolii, referate etc. ale profesorilor diriginţi şi/sau ale elevilor;
í  procesele verbale ale şedinţelor comisiei diriginţilor;
4.     COMPONENTA EXTRACURRICULARĂ
í proiecte şi programe realizate de membrii comisiei diriginţilor;
í  activităţi deosebite susţinute în cadrul grupului (clasei);
í  programul anual (semestrial) al activităţilor extracurriculare la nivelul fiecărei clase;
5.     COMPONENTA DE FORMARE PROFESIONALĂ
í  tabel nominal cu membrii comisiei diriginţilor participanţi la cursurile de formare “Consiliere şi orientare” (finalizate sau în curs);
í  oferta de formare a CCD pentru Consiliere şi orientare;
í  materiale prezentate de diriginţi la sesiuni de comunicări (lucrări personale);
í  referate susţinute în cadrul comisiei diriginţilor;
í  alte forme individuale de formare (doctorate, masterate etc.);

í  publicaţii ale membrilor comisiei diriginţilor (copii după primele pagini).

Conținutul dosarului comisiei pentru activitatea extracurriculară, concursuri, olimpiade

Conținutul dosarului comisiei pentru activitatea extracurriculară, concursuri, olimpiade

1.  Structura anului școlar
2.  Plan managerial pe anul / semestrul în curs
3.  Componența comisiei
4.  Tematica activităților extracurriculare
5.  Atribuțiile comisiei pentru activitatea extracurriculară/ concursuri/ olimpiade
6.  Documente, comunicări, simpozioane, revista școlii


COMITETUL DE PĂRINȚI

COMITETUL DE PĂRINȚI

ANUL ŞCOLAR _______ __                     CLASA   


NUMELE ŞI PRENUMELE
FUNCŢIA ÎN CADRUL COMITETULUI
LOCUL DE MUNCĂ
TELEFON SERVICI
TELEFON DOMICILIU
REPREZENTANT ÎN COMITETUL PE ŞCOALĂ
OBSERVAŢII





Prşedinte






Membru






Membru




REPREZENTANȚII CONSILIULUI ELEVILOR


1.       

Calendarul activităţilor pe anul şcolar în curs

Model

Şcoala……….
An şcolar……….
Prof…………

Calendarul activităţilor pe anul şcolar în curs





Nr crt
Domenii de activitate
Tema activităţii
Data
Locul desfăşurării
Obs.
1
Activitate didactică




2
Activitate metodică




3
Activitate profesorală




4
Activitate extraşcolară




5





6
….




7
……




8
……




9
…….




Comisia pentru activitatea extracurriculară, concursuri, olimpiade

Responsabil:


   ATRIBUŢII GENERALE:

•  Desfăşoară activităţi de identificare a nevoilor individualizate ale beneficiarilor
• Se asigură de implicarea şi participarea liberă, democratică a elevilor /claselor/ şcolii în derularea activităţilor şi cercurilor extraşcolare
• Asigură dezvoltarea de colaborări eficiente cu instituţii, ONG-uri, cluburi (locale, naţionale, internaţionale) în vederea creşterii atractivităţii şi calităţii activităţilor extraşcolare şi comunitare.
Organizează şi consolidează echipe mixte (elevi şi profesori), pentru elaborarea / participarea la proiecte extraşcolare (locale, nationale, internaţionale)
• Desfăşoară activităţi de identificare a nevoilor individualizate ale beneficiarilor
• Elaborează şi coordonează proiectele / programele de educaţie prin activităţi, competiţii şi cercuri şcolare (din cadrul colegiului şi din comunitatea locală) şi de promovare a imaginii şcolii (simpozioane, concursuri, olimpiade cu specific şcolar) etc.
• Stabileşte şi implementează (în colaborare cu comisiile metodice), acţiunile concrete de stimulare a competiţiei şi obţinere a performanţei  la activităţile, competiţiile şi cercurile şcolare
Organizează şi consolidează echipe mixte (elevi şi profesori), pentru elaborarea / participarea la proiecte şcolare (locale, nationale, internaţionale)
• Se asigură de implicarea şi participarea liberă, democratică a elevilor /claselor/ şcolii în realizarea activităţilor şcolare pe baza planificărilor stabilite.
• Asigură dezvoltarea unei colaborări eficiente cu instituţii, ONG-uri, cluburi (locale, naţionale, internaţionale) în vederea creşterii atractivităţii şi calităţii activităţilor şi performanţelor şcolare