vineri, 17 noiembrie 2017

Test (clasa a V-a)



Nume:
Clasa:
Data:

1.      Definiția basmului. 1 p.
2.      Trăsăturile basmului. 1.2 p.
3.      Completați următoarele enunțuri:                                       1 p.
a. Într-o narațiune există …............................…................................. și ….............................. .
b.Monologul este…......... ........... .............. ......... ..................................................... ..........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
4.      Dați exemplu de operă literară, studiată sau nu la clasă, în care există narațiune. Specificați și autorul acestei opere literare. 0,4 p.
5.      Realizați familia lexicală a cuvântului floare (3 cuvinte) și familia lexicală a cuvântului pădure (3 cuvinte). 1.2 p.
6.      Realizați câmpul semantic al denumirii obiectelor de mobilier (5 termeni). 1 p.
7.      Ce sunt sufixele? Dar cuvintele derivate? 1.2  p.
8.      Arătați care este rădăcina și care este cuvântul de bază al următoarelor grupuri de cuvinte:     1p.

a) copiliță
copilărie
copilandru
copilaș
copilăros
b) Verzui
înverzit
verdeață
neînverzit
c) facere
desface
reface
refacere
d) dezlega
legare
dezlegare
nelegat
e) omuleț
omenesc
omenie
neom
supraomenesc



! Se acordă 2 p. din oficiu.

Test sinonime, omonime, paronime (barem)

Nume:
Clasa:
Data:

1.      Alege forma corectă a următoarelor cuvinte: bleumaren/bleumarin; filigran/filigram; repercursiune/repercusiune; táxi/taxí; caísă/cáisă; tráfic/trafíc. 0,6p.
2.      Alcătuiește propoziţii cu următoarele neologisme: carismă, libertin, opac, clepsidră. 0,8 p.
3.      a. Alcătuiește propoziţii în care să folosești următoarele cuvinte: a-și apropria/a apropia;  învestit/investit; eminent/iminent. 1,2 p.
b. Cum se numesc aceste perechi de cuvinte? 0,2 p.
4.      a. Notează definiția tautologiei și explică prin ce se deosebește aceasta de pleonasm. 0,3 p.
b. Alcătuiește o propoziţie în care să folosești o taulologie și o propoziție în care să folosești un pleonasm. Nu uita să subliniezi tautologia și pleonasmul în fiecare din propozițiile alcătuite de tine! 1.5 p.
5.      Indică elementele de argou și de jargon din următorul text:
Bonjur, angelul meu! E marfă gestul pe care l-ai făcut azi pentru șmenarul acela, parol! 0,5 p.
6.      Ilustrează omonimia cuvântului „mine” în două enunţuri; (0,6 p.)
7.      Găsește un sinonim și un antonim pentru fiecare dintre următoarele expresii: a strânge cureaua, la Paștele cailor, a o lua la sănătoasa. 0,6 p.
8.      Dă un exemplu pentru fiecare din următoarele situații: 0,3 p.
- cuvânt care să conțină doftongul -oa;
- cuvânt care să conțină un hiat;
- cuvânt care să conțină un triftong.
9.      Desparte următoarele cuvinte în silabe și enunţă, pentru fiecare cuvânt în parte, regula care a stat la baza formării silabelor: poet, neclar, care, amantlâc 1,2 p.
10.  Găseşte trei sensuri ale cuvântului polisemantic pânză. 0,6 p.
11.  Constriește un enunț în care cuvântul dimineață să aibă sens figurat. 0,2 p.
12.  Arată ce fel de sinonime sunt următoarele perechi de cuvinte: vârtej-„cuibar rotind de ape”; lexic-vocabular; varză-curechi; slab-prost. 0,4 p.



Se acordă 1 p. din ofciu!




English Test (barem)



1.       Scrieți forma de infinitiv, trecut și participiu trecut pentru verbele următoare:

a fi =
a începe =
a deveni=
a construi=
a vedea=
a spune=
a gândi=
a înțelege =
a purta=
a cheltui=

2.       Scrieți traducerea, precum și forma de trecut și participiu trecut pentru verbele la infinitiv:
to sleep=
to ride=
to ring=
to keep=
to fly=
to freeze=
to eat=
to drive=
to buy=
to sell=





BAREM
1.
to be
was/were
been
(a fi)
to begin
began
begun
(a începe)
to become
became
become
(a deveni)
to build
built
built
(a construi)
to see
saw
seen
(a vedea)
to tell
told
told
(a spune)
to think
thought
thought
(a gândi)
to understand
understood
understood
(a înţelege)
to wear
wore
worn
(a purta)
to spend
spent
spent
(a cheltui)


2.
to sleep
slept
slept
(a dormi)
to ride
rode
ridden
(a călări)
to ring
rang
rung
(a suna)
to keep
kept
kept
(a ţine)
to fly
flew
flown
(a zbura)
to freeze
froze
frozen
(a îngheţa)
to eat
ate
eaten
(a mânca)

to drive
drove
driven
(a conduce)
to buy
bought
bought
(a cumpăra)

to sell
sold
sold
(a vinde)




joi, 16 noiembrie 2017

Proiect de lectie (sintaxa propozitiei)


UNITATEA DE ÎNVĂŢĂMÂNT: 
PROPUNĂTOR: 
DATA: 
CLASA: a VII-a A
ARIA CURRICULARĂ: Limbă și comunicare
OBIECTUL DE ÎNVĂŢĂMÂNT: Limba și literatura română
TEMA LECŢIEI:  Sintaxa propoziţiei
TIPUL LECŢIEI: Reactualizarea cunoștinţelor
OBIECTIVE DE REFERINŢĂ:
2.3. Să utilizeze cate­go­riile gra­maticale învă­ţa­te, în diverse tipuri de pro­poziţii.      
3.4.Să sesizeze organizarea morfologică și sintactică a textelor citite.
4.2. Să utilizeze în redactarea unui text propriu cunoștinţele de morfo-sintaxă, folosind adecvat semnele ortografice și de punctuaţie.
OBIECTIVE OPERAŢIONALE:
1.să recunoască părţile principale și secundare de propoziţie;
2.să identifice tipurile de subiect;
3. să recunoască felul predicatelor;
4.să construiască propoziţii cu attribute și complemente circumstanţiale și necircumstanţiale.
STRATEGIA DIDACTICĂ:                                                                                                                                                                                                                                              
Metode: Conversaţia, explicaţia, exerciţiul.
Mijloace: tabla, fișa de lucru, caiete.
Forme de organizare: frontal, individual.
Momentele lecţiei
Dozare


Conţinutul ştiinţific al lecţiei
                     Strategia didactică
Evaluare
Obs.
Metode
Materiale
Forma de organizare


Momentul introductiv
1 min.

Pregătirea materialelor de lucru și asigurarea climatului afectiv necesar desfașurării orei.Se face prezenţa.



Captarea atenţiei și reactualizarea noţiunilor ancoră
10 min.

Se verifică tema pe care elevii au avut-o de pregătit acasă. Se corectează eventualele greșeli, se oferă explicaţii suplimentare.
Elevilor li se cere să completeze următoarele propoziţii:
Parte de propoziţie care arată ce face subiectul se numește………
Comunicare spusă sau scrisă cu un singur predicat este...............
Răspunde la întrebările « care », « ce fel de », « cât » și se numește……………….

Conversaţia   caiete          frontal
Explicaţia
  Exerciţiul                           frontal
Aprecieri verbale


Anunţarea subiectului lecţiei și a obiectivelor
2 min.

Astăzi vom recapitula părţile de propoziţie și vom vorbi despre subiect, predicat, atribut, complement.
Conversaţia     tablă       frontal
Explicaţia       caiete





Dirijarea învăţării


27 min.


O1





O1



















O3






O2








O4

Elevii vor primi Fișa 1 și vor răspunde la următoarele cerinţe:
Completaţi spaţiile libere înspre care se îndreaptă săgeţile și adaugaţi în bulinele colorate întrebările la care răspund părţile de propoziţie respective.
Completaţi spaţiile punctate cu câte o propoziţie care să conţină partea de propoziţie respectivă. Nu uitaţi să o subliniaţi.
Se solicită rezolvarea cerinţei următoare:
Arătaţi care dintre cuvintele subliniate sunt părţi de propoziţie și care nu sunt.
Ea a luat-o la fugă și a reușit să scape de el.
Fato, vino să te îmbraci!
Vai!a câștigat doar 3 puncte.
Elevii vor observa că unele parţi de vorbire nu au funcţie sintactică, ci doar rol de instrumente gramaticale.
Se va nota pe tablă și în caiete: Nu sunt părţi de propoziţie: substantivele în Vocativ; pronumele personal(forma neaccentuată cu valoare neutră și dativul etic); pronumele reflexiv forma neaccentuată, marca diatezei reflexive; unele adverbe(numai, doar, nici); prepoziţii; conjuncţii; unele interjecţii.
Se vor scrie pe tablă 3 enunţuri:
1.Mărul este copt de soarele verii și mângâiat de adierea vântului.
2.Mărul este copt, nu crud.
3.Aţi auzit știrea? 
Se solicită răspunsuri pentru întrebările:
Subliniaţi predicatele din cele 3 enunţuri, dar și complementele și atributele.
În care dintre exemplele alăturate predicatul este verbal și în care nominal? La ce diateză sunt predicatele?Analizaţi cele 4 predicate.
Se va nota pe tablă și în caiete: Predicatul verbal este exprimat printr-un verb predicativ, iar cel nominal printr-un verb copulativ plus numele predicativ.
Ce deosebire există între subiectele propoziţiei 1?Ce puteţi spune despre subiectul propoziţiei 3?
Se va nota pe tablă și în caiete: Atunci când subiectul apare în propoziţie acesta este unul exprimat. Atunci când într-o frază apar mai multe propoziţii care au același subiect sau când din context rezultă care e subiectului verbului predicat, subiectul e subînţeles. Atunci când doar formele verbale indică precis persoana subiectului, acesta este inclus.
Analizaţi atributele și complementele identificate.
Alcătuiţi propoziţii în care cuvântul primăvara să fie pe rând subiect, atribut, complement, iar cuvântul casă să fie pe rând complement circumstanţial și necircumstanţial.
Se scrie pe tablă următoarea cerinţă:
Continuaţi propoziţia Irina învaţă utilizând complementele potrivite și identificând apoi felul lor.
Irina învaţă     când? _______________                     despre ce? ____________  cum? ________________


      

Exerciţiul       Fișa 1       individual

           
                                     



    Exerciţiul    tabla         
                         caiete           individual  





Conversaţia                      frontal

Explicaţia     tabla          frontal
                     caiete      individual




Exerciţiul    tabla            frontal
                   caiete          individual
Conversaţia                      frontal








Explicaţia     tabla          frontal
                     caiete        individual

Exerciţiu                            frontal
Conversaţia

Explicaţia     tabla          frontal
                     caiete      individual



Exerciţiul     caiete     individual
Conversaţia




Exerciţiul          tabla        individual
                          caiete

Aprecieri verbale











Aprecieri verbale







Aprecieri verbale




















Aprecieri verbale





Aprecieri verbale






Feed-back/Evaluare
7 min.

Subliniaţi părţile principale și secundare de propoziţie, stabilind felul lor.
Maria este în lift și este nerăbdătoare să ajungă în apartamentul nou.
Exerciţiul      caiete    individual
Aprecieri verbale

Asigurarea retenţiei și a transferului
2 min.

Se va transmite tema de casă: Realizaţi o compunere de 10 rânduri care să conţină toate cele 3 tipuri de subiect și cele 2 tipuri de predicat amintite azi. Utilizaţi culori diferite în sublinierea fiecărui tip.
Explicaţia   caiete         individual


Aprecieri
1 min.

Se formulează aprecieri privind modul în care elevii au îndeplinit sarcinile propuse.
Explicaţia                       frontal