duminică, 19 noiembrie 2017

Olimpiada de limbă, comunicare şi literatură română – Subiect propus clasa a VII-a




Citeşte cu atenţie următoarele texte (30 de minute):

           Valea se deschide ca o carte, pe malurile-i revărsate, de-o uimitoare înălţime,     se-nfig gospodării, căsuţe rare, fâneţe-ngrădite cu leaţuri, fâşioare de livezi prinse pe clinuri înguste, gata parcă să se pornească şi să curgă toate de râpă. Aici, la capătul Bisocei, e schitul Poiana Mărului, ascuns în mijlocul pădurii ce-mbracă până jos malul drept al Râmnicului. Ne scoborâm în adâncul prăpăstios al văii şi trecem râul prin vad. Soarele asfinţeşte. În fund, pe Bisoca, norii aprinşi se farmă, bulgări de jăratic               se-mprăştie pe cer — înaltul mal din faţa noastră e rumenit ca de bătaia unei flăcări. Urcăm pe cărări piezişe pripoarele descoperite — umbra-nserării neajunge din urmă, şi intrăm cu ea în satul Jitia. De aici încep să se ridice grebenii munţilor ce-ncununează partea dinspre miazănoapte a Râmnicului-Sărat.
                                                      (Alexandru Vlahuţă, „România pitorească”)

           Din albastrul şters al cerului adânc, soarele, alb de fierbinte ce era, ploua cu foc peste capetele noastre; nicio suflare de vânt nu mişca aerul învăpăiat; în fâneţe niciun fir de iarbă nu se clătina; chiar plopul neastâmpărat se liniştise şi, de pe verdele gingaş al foilor lui încremenite, lumina soarelui se răsfrângea în văzduh ca de pe mii de mici oglinzi aeriene. Întreaga fire răsufla greu... Cel mult dacă cosaşul răguşit, locuitor nevăzut al miriştii uscate, şi greierul de câmp, negru şi sprinten stăpânitor al umbrei din împărăţia îmbălsămată a florilor, mai ţârâiau a arşiţă!...
                                                     (Calistrat Hogaş, „Pe drumuri de munte”)
                 

Alege una dintre variantele de subiect propuse mai jos și răspunde corect tuturor cerințelor formulate în sarcinile de lucru. (90 de minute)
Atenție! Nu ai voie să rezolvi ambele subiecte. Trebuie să optezi pentru cel care îți place mai mult.

           VARIANTA I

  a. Lectura – 80 de puncte
I. Înţelegerea textului ( 16 puncte)
   1. Identifică doua trăsături ale descrierii literare prezente în ambele fragmente. (6 p.)
   2. Selectează din fiecare fragment câte un exemplu pentru fiecare dintre următoarele figuri de stil: epitet cromatic, comparaţie, personificare.(12 p.)

II. Scriere despre textul literar (25 de puncte)
       Într-o compunere de 15 – 20 de rânduri, prezintă particularităţile unei descrieri literare în proză, utilizând, pentru exemplificare, secvenţe din ambele texte propuse.

III. Scriere imaginativă (25 de puncte)
       Valorificand mesajul fiecaruia dintre cele două fragmente, alcatuieşte o compunere descriptivă, de cel puţin 25 de rânduri, în care să utilizezi următoarele secvenţe din textele propuse: adâncul prăpăstios al văii, grebenii munţilor, aerul învăpăiat, împărăţia îmbălsămată a florilor. Pentru a obţine punctajul maxim, vei avea în vedere următoarele repere:
- propunerea unui titlu sugestiv;
- respectarea relaţiei dintre titlu şi conţinutul compunerii;
- utilizarea descrierii ca mod de expunere;
- introducerea în compunere a tuturor structurilor indicate.

REDACTARE (pentru ambele compuneri – II si III: 14 puncte)
- respectarea regulilor de ortografie şi punctuaţie, aşezarea în pagină a textului, utilizarea unui stil adecvat tipului de compunere indicat.

b. Practica raţională şi funcţională a limbii (10 puncte)
1. Transcrie din fiecare fragment câte două cuvinte utilizate cu sens figurat. (4 p.)
2. Explică valoarea expresivă a câte unei sintagme din fiecare fragment. (6 p.)

c. Elemente de construcţie a comunicării (20 puncte)
1. Gaseşte câte două sinonime pentru : ”uimitoare”, „se farmă”, „învăpăiat”, „văzduh”.  (8 p.)
2. Pornind de la tipurile de frază specifice celor doi scriitori, alcatuieşte câte un exemplu pentru fiecare. (12 p.)


10 puncte se acordă din oficiu.

Olimpiada de limbă, comunicare şi literatură română – Subiect propus clasa a VI-a

  

Citeşte cu atenţie următoarele texte (30 de minute):
- "Fraţilor de arme, fala romănească!
Dacă o să piară ţara părintească,

Dacă-n cartea soartei este însemnat
A pieri poporul cel mai lăudat,

Cel puţin atuncea piară vitejeşte
Remuşcând toiagul care îl loveşte,

Ca un ager şarpe ce lovit şi-nvins,
Caută să muşte cel ce l-a atins!

Astfel e românul, şi-n a lui cădere
Cine îl răneşte, după dânsul piere!

Astfel e românul, astfel să pierim,
Şi-n căderea noastră chiar să ne mărim!"

Mii de glasuri strigă... Luna bucuroasă
Dintr-un nor de aburi pare mai voioasă;

Stelele de aur mai cu foc lucesc
Şi-n adâncul nopţii văile mugesc:

- "Astfel e românul, astfel să pierim,
Şi-n căderea noastră chiar să ne mărim!"
                                        (Dimitrie Bolintineanu, „Visul lui Ştefan cel Mare”)

Eu nu îţi cer în parte nimica pentru mine:
Soarta-mi cu a mulţimii aş vrea să o unesc:
Dacă numai asupra-mi nu poţi s-aduci vreun bine,
Eu râz de-a mea durere şi o dispreţuiesc.

După suferiri multe inima se-mpietreşte;
Lanţul ce-n veci ne-apasă uităm cât e de greu;
Răul se face fire, simţirea amorţeşte
Şi trăiesc în durere ca-n elementul meu.

Dar aş vrea să văz ziua pământului vestită,
Să răsuflu un aer mai slobod, mai curat,
Să pierz ideea tristă, de veacuri întărită,
Că lumea moştenire-ntâmplărilor s-a dat!
                                        (Grigore Alexandrescu, „Anul 1840”)

Alege una dintre variantele de subiect propuse mai jos și răspunde corect tuturor cerințelor formulate în sarcinile de lucru. (90 de minute)
Atenție! Nu ai voie să rezolvi ambele subiecte. Trebuie să optezi pentru cel care îți place mai mult.

           VARIANTA I
  a. Lectura – 80 de puncte
I. Înţelegerea textului ( 16 puncte)
1. Identifică două trăsături ale operei lirice în textele date. (6 p.)
2. Prezintă, în cel puţin 10 rânduri, particularităţi de versificaţie ale celor două texte.     (10 p.)

II. Scriere despre textul literar (25 de puncte)
      Scrie o compunere de 15-20 de rânduri despre opera lirică, utilizând, pentru exemplificare, secvenţe din ambele texte propuse.

III. Scriere imaginativă (25 de puncte)
       Valorificând mesajul fiecăruia dintre cele două texte poetice, alcatuieşte un text liric în proză despre o iubirea de patrie, de cel puţin 25 de rânduri, în care să utilizezi următoarele secvenţe din textele propuse: ţara părintească, astfel e românul, soarta-mi cu a mulţimii aş vrea să o unesc, aer mai slobod. Pentru a obţine punctajul maxim, vei avea în vedere următoarele repere:
- propunerea unui titlu sugestiv;
- respectarea relaţiei dintre titlu şi conţinutul compunerii;
- utilizarea descrierii poetice ca mod de expunere;
- introducerea în compunere a tuturor structurilor indicate.
REDACTARE (pentru ambele compuneri – II şi III: 14 puncte)
- respectarea regulilor de ortografie şi punctuaţie, aşezarea în pagină a textului, utilizarea unui stil adecvat tipului de compunere indicat.

b. Practica raţională şi funcţională a limbii (10 puncte)
1. Transcrie din fiecare fragment câte un cuvânt, pentru care să realizezi, apoi, familia lexicală. (4 p.)
2. Explică valoarea de figură de stil a câte unui cuvânt sau combinaţii de cuvinte din fiecare fragment.
(6 p.)

c. Elemente de construcţie a comunicării (20 puncte)
1. Găseşte câte un sinonim pentru : ” a pieri”, „voioasă”, „să unesc”, „vestită”. (8 p.)
2. Pornind de la două cuvinte sau combinaţii de cuvinte specifice celor doi scriitori, alcătuieşte câte un exemplu de propoziţie simplă şi, respectiv, dezvoltată, pentru fiecare. (12 p.)


10 puncte se acordă din oficiu.

vineri, 17 noiembrie 2017

Test (clasa a V-a)



Nume:
Clasa:
Data:

1.      Definiția basmului. 1 p.
2.      Trăsăturile basmului. 1.2 p.
3.      Completați următoarele enunțuri:                                       1 p.
a. Într-o narațiune există …............................…................................. și ….............................. .
b.Monologul este…......... ........... .............. ......... ..................................................... ..........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
4.      Dați exemplu de operă literară, studiată sau nu la clasă, în care există narațiune. Specificați și autorul acestei opere literare. 0,4 p.
5.      Realizați familia lexicală a cuvântului floare (3 cuvinte) și familia lexicală a cuvântului pădure (3 cuvinte). 1.2 p.
6.      Realizați câmpul semantic al denumirii obiectelor de mobilier (5 termeni). 1 p.
7.      Ce sunt sufixele? Dar cuvintele derivate? 1.2  p.
8.      Arătați care este rădăcina și care este cuvântul de bază al următoarelor grupuri de cuvinte:     1p.

a) copiliță
copilărie
copilandru
copilaș
copilăros
b) Verzui
înverzit
verdeață
neînverzit
c) facere
desface
reface
refacere
d) dezlega
legare
dezlegare
nelegat
e) omuleț
omenesc
omenie
neom
supraomenesc



! Se acordă 2 p. din oficiu.

Test sinonime, omonime, paronime (barem)

Nume:
Clasa:
Data:

1.      Alege forma corectă a următoarelor cuvinte: bleumaren/bleumarin; filigran/filigram; repercursiune/repercusiune; táxi/taxí; caísă/cáisă; tráfic/trafíc. 0,6p.
2.      Alcătuiește propoziţii cu următoarele neologisme: carismă, libertin, opac, clepsidră. 0,8 p.
3.      a. Alcătuiește propoziţii în care să folosești următoarele cuvinte: a-și apropria/a apropia;  învestit/investit; eminent/iminent. 1,2 p.
b. Cum se numesc aceste perechi de cuvinte? 0,2 p.
4.      a. Notează definiția tautologiei și explică prin ce se deosebește aceasta de pleonasm. 0,3 p.
b. Alcătuiește o propoziţie în care să folosești o taulologie și o propoziție în care să folosești un pleonasm. Nu uita să subliniezi tautologia și pleonasmul în fiecare din propozițiile alcătuite de tine! 1.5 p.
5.      Indică elementele de argou și de jargon din următorul text:
Bonjur, angelul meu! E marfă gestul pe care l-ai făcut azi pentru șmenarul acela, parol! 0,5 p.
6.      Ilustrează omonimia cuvântului „mine” în două enunţuri; (0,6 p.)
7.      Găsește un sinonim și un antonim pentru fiecare dintre următoarele expresii: a strânge cureaua, la Paștele cailor, a o lua la sănătoasa. 0,6 p.
8.      Dă un exemplu pentru fiecare din următoarele situații: 0,3 p.
- cuvânt care să conțină doftongul -oa;
- cuvânt care să conțină un hiat;
- cuvânt care să conțină un triftong.
9.      Desparte următoarele cuvinte în silabe și enunţă, pentru fiecare cuvânt în parte, regula care a stat la baza formării silabelor: poet, neclar, care, amantlâc 1,2 p.
10.  Găseşte trei sensuri ale cuvântului polisemantic pânză. 0,6 p.
11.  Constriește un enunț în care cuvântul dimineață să aibă sens figurat. 0,2 p.
12.  Arată ce fel de sinonime sunt următoarele perechi de cuvinte: vârtej-„cuibar rotind de ape”; lexic-vocabular; varză-curechi; slab-prost. 0,4 p.



Se acordă 1 p. din ofciu!




English Test (barem)



1.       Scrieți forma de infinitiv, trecut și participiu trecut pentru verbele următoare:

a fi =
a începe =
a deveni=
a construi=
a vedea=
a spune=
a gândi=
a înțelege =
a purta=
a cheltui=

2.       Scrieți traducerea, precum și forma de trecut și participiu trecut pentru verbele la infinitiv:
to sleep=
to ride=
to ring=
to keep=
to fly=
to freeze=
to eat=
to drive=
to buy=
to sell=





BAREM
1.
to be
was/were
been
(a fi)
to begin
began
begun
(a începe)
to become
became
become
(a deveni)
to build
built
built
(a construi)
to see
saw
seen
(a vedea)
to tell
told
told
(a spune)
to think
thought
thought
(a gândi)
to understand
understood
understood
(a înţelege)
to wear
wore
worn
(a purta)
to spend
spent
spent
(a cheltui)


2.
to sleep
slept
slept
(a dormi)
to ride
rode
ridden
(a călări)
to ring
rang
rung
(a suna)
to keep
kept
kept
(a ţine)
to fly
flew
flown
(a zbura)
to freeze
froze
frozen
(a îngheţa)
to eat
ate
eaten
(a mânca)

to drive
drove
driven
(a conduce)
to buy
bought
bought
(a cumpăra)

to sell
sold
sold
(a vinde)




joi, 16 noiembrie 2017

Proiect de lectie (sintaxa propozitiei)


UNITATEA DE ÎNVĂŢĂMÂNT: 
PROPUNĂTOR: 
DATA: 
CLASA: a VII-a A
ARIA CURRICULARĂ: Limbă și comunicare
OBIECTUL DE ÎNVĂŢĂMÂNT: Limba și literatura română
TEMA LECŢIEI:  Sintaxa propoziţiei
TIPUL LECŢIEI: Reactualizarea cunoștinţelor
OBIECTIVE DE REFERINŢĂ:
2.3. Să utilizeze cate­go­riile gra­maticale învă­ţa­te, în diverse tipuri de pro­poziţii.      
3.4.Să sesizeze organizarea morfologică și sintactică a textelor citite.
4.2. Să utilizeze în redactarea unui text propriu cunoștinţele de morfo-sintaxă, folosind adecvat semnele ortografice și de punctuaţie.
OBIECTIVE OPERAŢIONALE:
1.să recunoască părţile principale și secundare de propoziţie;
2.să identifice tipurile de subiect;
3. să recunoască felul predicatelor;
4.să construiască propoziţii cu attribute și complemente circumstanţiale și necircumstanţiale.
STRATEGIA DIDACTICĂ:                                                                                                                                                                                                                                              
Metode: Conversaţia, explicaţia, exerciţiul.
Mijloace: tabla, fișa de lucru, caiete.
Forme de organizare: frontal, individual.
Momentele lecţiei
Dozare


Conţinutul ştiinţific al lecţiei
                     Strategia didactică
Evaluare
Obs.
Metode
Materiale
Forma de organizare


Momentul introductiv
1 min.

Pregătirea materialelor de lucru și asigurarea climatului afectiv necesar desfașurării orei.Se face prezenţa.



Captarea atenţiei și reactualizarea noţiunilor ancoră
10 min.

Se verifică tema pe care elevii au avut-o de pregătit acasă. Se corectează eventualele greșeli, se oferă explicaţii suplimentare.
Elevilor li se cere să completeze următoarele propoziţii:
Parte de propoziţie care arată ce face subiectul se numește………
Comunicare spusă sau scrisă cu un singur predicat este...............
Răspunde la întrebările « care », « ce fel de », « cât » și se numește……………….

Conversaţia   caiete          frontal
Explicaţia
  Exerciţiul                           frontal
Aprecieri verbale


Anunţarea subiectului lecţiei și a obiectivelor
2 min.

Astăzi vom recapitula părţile de propoziţie și vom vorbi despre subiect, predicat, atribut, complement.
Conversaţia     tablă       frontal
Explicaţia       caiete





Dirijarea învăţării


27 min.


O1





O1



















O3






O2








O4

Elevii vor primi Fișa 1 și vor răspunde la următoarele cerinţe:
Completaţi spaţiile libere înspre care se îndreaptă săgeţile și adaugaţi în bulinele colorate întrebările la care răspund părţile de propoziţie respective.
Completaţi spaţiile punctate cu câte o propoziţie care să conţină partea de propoziţie respectivă. Nu uitaţi să o subliniaţi.
Se solicită rezolvarea cerinţei următoare:
Arătaţi care dintre cuvintele subliniate sunt părţi de propoziţie și care nu sunt.
Ea a luat-o la fugă și a reușit să scape de el.
Fato, vino să te îmbraci!
Vai!a câștigat doar 3 puncte.
Elevii vor observa că unele parţi de vorbire nu au funcţie sintactică, ci doar rol de instrumente gramaticale.
Se va nota pe tablă și în caiete: Nu sunt părţi de propoziţie: substantivele în Vocativ; pronumele personal(forma neaccentuată cu valoare neutră și dativul etic); pronumele reflexiv forma neaccentuată, marca diatezei reflexive; unele adverbe(numai, doar, nici); prepoziţii; conjuncţii; unele interjecţii.
Se vor scrie pe tablă 3 enunţuri:
1.Mărul este copt de soarele verii și mângâiat de adierea vântului.
2.Mărul este copt, nu crud.
3.Aţi auzit știrea? 
Se solicită răspunsuri pentru întrebările:
Subliniaţi predicatele din cele 3 enunţuri, dar și complementele și atributele.
În care dintre exemplele alăturate predicatul este verbal și în care nominal? La ce diateză sunt predicatele?Analizaţi cele 4 predicate.
Se va nota pe tablă și în caiete: Predicatul verbal este exprimat printr-un verb predicativ, iar cel nominal printr-un verb copulativ plus numele predicativ.
Ce deosebire există între subiectele propoziţiei 1?Ce puteţi spune despre subiectul propoziţiei 3?
Se va nota pe tablă și în caiete: Atunci când subiectul apare în propoziţie acesta este unul exprimat. Atunci când într-o frază apar mai multe propoziţii care au același subiect sau când din context rezultă care e subiectului verbului predicat, subiectul e subînţeles. Atunci când doar formele verbale indică precis persoana subiectului, acesta este inclus.
Analizaţi atributele și complementele identificate.
Alcătuiţi propoziţii în care cuvântul primăvara să fie pe rând subiect, atribut, complement, iar cuvântul casă să fie pe rând complement circumstanţial și necircumstanţial.
Se scrie pe tablă următoarea cerinţă:
Continuaţi propoziţia Irina învaţă utilizând complementele potrivite și identificând apoi felul lor.
Irina învaţă     când? _______________                     despre ce? ____________  cum? ________________


      

Exerciţiul       Fișa 1       individual

           
                                     



    Exerciţiul    tabla         
                         caiete           individual  





Conversaţia                      frontal

Explicaţia     tabla          frontal
                     caiete      individual




Exerciţiul    tabla            frontal
                   caiete          individual
Conversaţia                      frontal








Explicaţia     tabla          frontal
                     caiete        individual

Exerciţiu                            frontal
Conversaţia

Explicaţia     tabla          frontal
                     caiete      individual



Exerciţiul     caiete     individual
Conversaţia




Exerciţiul          tabla        individual
                          caiete

Aprecieri verbale











Aprecieri verbale







Aprecieri verbale




















Aprecieri verbale





Aprecieri verbale






Feed-back/Evaluare
7 min.

Subliniaţi părţile principale și secundare de propoziţie, stabilind felul lor.
Maria este în lift și este nerăbdătoare să ajungă în apartamentul nou.
Exerciţiul      caiete    individual
Aprecieri verbale

Asigurarea retenţiei și a transferului
2 min.

Se va transmite tema de casă: Realizaţi o compunere de 10 rânduri care să conţină toate cele 3 tipuri de subiect și cele 2 tipuri de predicat amintite azi. Utilizaţi culori diferite în sublinierea fiecărui tip.
Explicaţia   caiete         individual


Aprecieri
1 min.

Se formulează aprecieri privind modul în care elevii au îndeplinit sarcinile propuse.
Explicaţia                       frontal