vineri, 24 noiembrie 2017

Model teza semestrul I (clasa a VII-a)- limba si literatura romana

TEZĂ LA LIMBA ŞI LITERATURA ROMÂNĂ
SEMESTRUL I
Citeşte cu atenţie  textul dat:
„Sură-i sara cea de toamnă; de pe lacuri apa sură
Înfunda mişcarea-i creaţă între stuf la iezatură(baraj);
Iar pădurea lin suspină şi prin frunzele uscate
Rânduri, rânduri trece-un freamăt, ce le scutură pe toate
De când codrul, dragul codru, troienindu-şi frunza toată,
Îşi deschide-a lui adâncuri, faţa lunei să le bată,
Tristă-i firea, iară vântul sperios o creangă farmă,
Singuratece izvoare fac cu valurile larmă.”
                                                   (Mihai Eminescu, „Calin, file din poveste”)

Scrie, pe foaia de teză, răspunsul  pentru fiecare dintre cerinţele de mai jos:
A.     
1.      Transcrie, din text, un cuvânt care să conţină un hiat şi unul derivat cu sufix.                                        6p.
2.      Analizează, în textul dat, cuvintele subliniate.                                                                                         6p.
3.      Dă exemplu de o locuţiune verbală şi una substantivală, însoţindu-le de sinonimele lor.                        6p.
4.      Alcătuieşte enunţuri cu verbul a deschide  punându-l, pe rând, la cele trei diateze învăţate.                  6p.
5.      Menţionează două consecinţe ale folosirii cratimei în versul  Rânduri, rânduri trece-un freamăt,     6p.        

B.  
1.      Precizaţi rima poeziei şi măsura primelor două versuri.                                                                6p.
2.      Rescrie, din textul dat, o imagine vizuală şi una auditivă.                                                           6p.
3.      Interpretează, în 5-10 rânduri, ultimele patru versuri din poezie.                                                6p.
4.      Precizează şi exemplifică care este figura de stil care predomină în poezie.                                6p

C. Scrieţi o naraţiune de o pagină, în care să legaţi între ele secvenţele printr-unul din procedeele studiate la clasă.                        
În compunerea ta trebuie:    
·         să ai un conţinut şi un stil adecvat tipului de text;                                                                              12p.
·         să respecţi normele de exprimare, de ortografie şi de punctuaţie ;                                                     8p.
·         să respecţi convenţiile unei compuneri narative.                                                                                 10p
·         să formulezi un titlu expresiv/personalizat al textului redactat de tine.                                              6p.

NOTĂ! În vederea acordării punctajului pentru exprimare, ortografie şi punctuaţie, compunerea trebuie să aibă minimum 15 rânduri.
J Succes!

·         Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă 10 puncte din oficiu.

·         Timpul efectiv de lucru este de 1 oră

Evaluare Nationala 2018 (calendar)

joi, 23 noiembrie 2017

Expresii (compuneri)

În compuneri pot fi folosite următoarele expresii, extrase din diferite texte:

“norii au început să se cearnă în steluţe argintii”
“zăpada s-a aşternut ca o mantie albă şi strălucitoare”
“au început să roiască albinele cele albe ”
“cerul este uneori înnorat alteori alb ca zăpada”
“soarele nu mai este darnic şi nu mai are putere”
“iarna vremea este friguroasă”
“s-au dus zilele babei şi nopţile vegherii”
“zăpada cade puzderie măruntă şi deasă ca făina la cernut”
“flori sclipitoare de argint se ţes pe geamuri”
“roiesc albinele cele albe”
“copacii ca nişte soldaţi muţi şi reci , cu zale de gheaţă”
“munţii ca nişte uriaşi adormiţi sub omăt”
“gândăcel cât un fir de linte”
“ploaie de lumină”
“bulgăre de aur”
“gândăcel cât un fir de linte”
“blana moale , mătăsoasă a iedului”
“fiinţa fragedă”
 “un lan de grâu se leagănă sub adierea blândă a vântului de vară”
“sub bolta albastră, lanul părea o mare aurie”
“spicele încărcate de boabe se aplecau spre pământ”
“spicele priveau su semeţie deasupra lanului”
“nu şedea că-ţi şade norocul”
“culorile toamnei sunt fără egal : de la galbenul pal, la roşul de foc”
“bruma apleacă florile gingaşe spre iarba ofilită”
“vesela verde câmpie acu-i tristă, veştejită”
“lunca, bătută de brumă, acum pare ruginită”
“zâna belşugului şi bogăţiei”
“covor foşnitor”
 “gutui amărui cu puf galben”
“pădurea e ca un castel din basme”
“se scutură o ploaie albastră”
“pleacă păsările călătoare vâslind în înălţimi”
“parfumul florilor”
“a spălat frunzele cu ploaia rece”
“culcă animalele în vizuini”
“trimite păsările călătoare în ţările de soare pline”
“gâze plăpânde , amorţite de frig, caută adăpost, sub stratul gros de frunze uscate”
“au rumenit frunzele plopilor”
“frunzele de crengi se dezlipesc”
“cu crengile ude şi fără veşmânt”
“salcâmii la poartă se-ndoaie”
“pe stradă se plimbă iernaticul vânt”
 “a început să cadă bruma”
“toamna frunzele sunt galbene şi arămii”
“frunzele copacilor s-au aşternut pe câmp sub forma unui covor multicolor”
“au început să cadă fulgi de nea , şi iarna este aproape”
“soarele nu mai încălzeşte aşa de tare”
“vine cu mireseme-n grai”
“aerul devine arzător”
“cheamă copiii în vacanţă”
 “cărări de soare”
“livezi scăldate-n aur”
“a picatat cu un verde puternic toată pădurea”
“a acoperit păşunile şi munţii cu verdeaţă”
“în copaci a atârnat mere şi pere rumene”
“pe sub-copaci a pus multe şi felurite ciuperci”
“răsună mii şi mii de glasuri ”
“marea cea nesfârşită, cu valuri înspumate”
“nisipul fin şi argintiu”
“pădure umbroasă”
“vietăţile pădurii”
“natura îşi are rosturile ei”
“adie un vânt potolit”
“cerul se dogoreşte”
“soarele – o pulbere fină de aur”
“se înalţă cântecul greierilor ”
“pâine proaspătă”
“vâzduhul inundat de lumina ce izvorăşte de pretutindeni, din înălţimi”
“argintul jucăuş al soarelui”
“secerile vâjâiau în holde”
“văzduhul a încremenit deasupra lumii”
“mireasma grâului copt”
“se vede satul ca ântr-o ceaţă subţire”
“se retrag de el departe râzând vesel între ele”
“în poiană mai vin încă elegante floricele”
“altele purtând în frunte înşirate pe o rază”
“picături de rouă dulce care-n umbră scânteiază”
“ele merg, s-aduna-n grupe, se feresc de buruieni”
“cărăbuşul de aramă s-a oprit pe umăr”
“s-a desfăcut din mugur într-o dimineaţă caldă a începutului de primăvară”
“fiica cea mai tânără şi mai frumoasă”
“mieii se joacă pe câmpul verde”
“ea trezeşte la viaţă întreaga natură”
“peste tot flori , verdeaţă, pomi în floare, zumzet de albine, ciripit de păsărele”
“mierla fluieră în zăvoi”
“natura-i în sărbătoare”
“soarele cald şi vesel”
“soarele revarsă căldura-i mângâietoare”
“copaci în floare”
“rândunica cea voioasă”
“primăvara scoate ursul din bârog”
“pământul se trezeşte la viaţă”
“în desisuri albeşte floarea ghiocelului”
“noaptea scade, ziua creşte”
“s-a dus zăpada albă”
“zilele se fac mai lungi, mai blânde”




Verbul (exerciții)



1.Transformă verbele următoare, trecându-le la imperfect:

a vedea –                                      (noi) spuneam –
va vedea –                                     cerui –
cutreierat –                                    ai crezut –
să citesc –                                      dansase –

2.Indică modul şi timpul următoarelor verbe:

citiţi! –                                           ceream –
ai asculta –                                    (el) veni –
să asculte –                                    (eu) citii –
fugind –                                         citeaţi –
deschis –                                        scrisesem –
vino! -                                           ceruseră –
aţi dansa -                                     crezuseşi –
a veni-                                            spusei –
vor veni –                                      (eu) credeam –
ar veni –                                         a dansat –
de tricotat –                                   am cerut –
sunând –                                       ai spus –
va asculta –                                   scăpaşi –
de îmbrăcat –                                dansai –
tremurând –                                  spuseseră –
a asculta –                                     dansau –

3.Analizează verbele din următorul text:
    „Copiii iar îl crezură. Unul mai îndrăzneţ spuse cu voce tare:
 - Fugi, mă”
                                                         
4.Alcătuieşte propoziţii având ca predicate verbele:
a) a deschide – la modul indicativ, timpul viitor, pers.I, numărul plural;
b) a citi – la modul indicativ, timpul perfect compus, pers.I, numărul singular;
c) a scrie – la modul conjunctiv, timpul prezent, pers. a II-a, numărul singular;
d) a parcurge – la modul condiţional-optativ, timpul prezent, pers. a III-a, nr. plural;

5.Continuă enunţurile de mai jos, respectând condiţiile date:
  
 a) Ana este ............(verb copulativ).    b) Bunica este............(verb copulativ).
     Ana este.............(verb predicativ)         Bunica este............(verb predicativ).
c)  Caietul este............(verb copulativ)      d)Scaunul este...........(verb copulativ)
     Caietul este............(verb predicativ)         Scaunul este...........(verb predicativ)





Gradul II - 2018 (probe)

marți, 21 noiembrie 2017

Definitivat 2018 (calendar)


Lectorat cu părinţii


Unitatea:  
Diriginte:  
Director:  
Anul şcolar:  
Clasa a VIII-a






Sesiune 1                                   :  februarie 
Ora : 
Puncte atinse :
- înştiinţare note simulare în şcoală şi analiza situaţiei şcolare ;
-discutarea aspectelor concrete, particularizate pe fiecare elev, privind pregătirea pentru Evaluarea Naţională;
-propunerea de măsuri care să vizeze îmbunătăţirea situaţiei şi creşterea procentului de promovabilitate la examenul de Evaluare Naţională .

Temă : Realizare sau eşec ? Contribuţia părinţilor la obţinerea succesului şcolar 
(referat, discuţii tematice, chestionare)



Raport de activitate (8 Martie, din inimi de copil)




Unitatea:  
Profesor organizator, propunător, evaluator:  
Data:  
Tipul activităţii: Concurs „8 Martie, din inimi de copil”
An şcolar:  
Director:  
Clasa:  

Descriere activitate:

În data de 7. 03......... Şcoala Gimnazială ............ a găzduit un concurs intitulat „8 Martie, din inimi de copil”, dedicat sărbătoririi venirii primăverii, dar şi sărbătorirea zilei de 8 martie, ziua mamei şi a femeii în general. Elevii claselor V-VIII au participat la acest concurs, fiind supuşi unor probe care au implicat dezvoltarea creativităţii, a imaginaţiei şi a cunoştinţelor literare. Una dintre probele la care elevii au fost supuşi a fost compunerea celei mai frumoase poezii dedicate mamei. De asemenea, elevii au trebuit să scrie o compunere despre primăvară.

În urma desfăşurării concursului, s-au obţinut următoarele premii:
Clasa a V-a
Locul I:  
Locul II:  
Locul III: 

Clasa a VI-a
Locul I:  
Locul II: 
Locul III:  

Clasa a VII-a
Locul I :  
Locul II:  
Locul III: 

Clasa a VIII-a
Locul I: 
Locul II: 
Locul III: 
Menţiune: 


Concursul s-a încheiat cu anunţarea câştigătorilor şi primirea premiilor. 

Raport de activitate (Mihai Eminescu)





Unitatea:  
Profesor organizator, propunător, evaluator:  
Data:  
Tipul activităţii: Concurs „Recităm şi recitim Eminescu”
An şcolar:  
Director:  
Clasa: 


Descriere activitate:


În data de 15. 01......., Şcoala Gimnazială ,  a găzduit un concurs intitulat „Recităm şi recitim Eminescu”, dedicat comemorării lui Mihai Eminescu . Elevii clasei a V-a au participat la acest concurs, fiind supuşi unor probe care au implicat dezvoltarea creativităţii, a imaginaţiei şi a cunoştinţelor literare. Una dintre probele la care elevii au fost supuşi a fost compunerea unei poezii apropiată de stilul eminescian, cu influenţele curentului literar căruia îi aparţine poetul. Pentru ca acest concurs să poată fi desfăşurat în cele mai bune condiţii, elevii au avut o săptămână la dispoziţie să citească poezii scrise de Eminescu, iar în ziua concursului sarcina lor a fost de a compune o poezie în stil eminescian. De asemenea, elevii au trebuit să recite poezia compusă de ei, dar şi o poezie aparţinând lui Mihai Eminescu, la alegere.
În urma desfăşurării concursului, s-au obţinut următoarele premii:

Locul I:  

Locul II:  
              
Locul III:  

Menţiune:  


Juriul care a deliberat câştigătorii a fost alcătuit din următoarele persoane:

Prof.  


După anunţarea câştigătorilor, elevii au fost premiaţi, au primit cu toţii diplome de participare şi au încheiat prin fredonarea melodiei „Sara pe deal”.

Test - verbul (clasa aVI-a)


1.    Treceţi verbele personale subliniate în coloana corespunzătoare:               2, 80p




INDICATIV
CONJUNCTIV
CONDIŢIONAL- OPTATIV
IMPERATIV





































  1. Vreau   mănânc .
2. Vino la mine!
3. Cine  vcâştiga  premiul?
4. Ai fost la mare?
5. El  caută  creionul.
6. Nu vreau  să  rămân  corigent.
7. Când  va termina lucrarea?
8. Citesc doar lecţia asta.
9. Mă  pregătesc  de plecare.
10.  Aş  vrea    dorm puţin.
11. El  ar ieşi  în oraş.
12.  Mănân mai repede!
13. Fugi în casă!
14. Vecina mea ar vrea   mergă  la mare.
15. Cine ar putea  să şteargă  tabla?
16. El n-ar putea   stea  cuminte?
17. Scrie mai repede!
18. Cine s-ar obosi  să  vină  la şcoală?
19.  Aju -l pe colegul tău!
20.  Aş  putea     te  aştept.



2. Precizaţi modul şi timpul verbelor:                                                                         1 p

culese-
ar fi auzit-
vei povesti-
să vadă-
aș fi precizat-

2.Scrieţi valoarea morfologică a cuvintelor subliniate:                                               1 p
Vor vrea să rămână acasă.
Vor să aducă noi informaţii.
Acela era mereu atent la ore.
Era mereu acasă.

3.Conjugă verbul a merge la indicativ, mai mult ca perfect.                                      0,60

4.Completaţi propoziţiile astfel încât verbul a fi  şi verbul a ieşi să fie:                     1 p
Caietul meu era..............(P.V.)           Acel copil va ajunge............(P.N.)
Caietul meu era...............(P.N.)          Acel copil va ajunge........( P.V.)

5.Subliniaţi forma corectă:                                                                                          1 p
va dispare /va dispărea                            nu fi trist/ nu fii trist!
ar crea /ar creea                                       nu fă!/ nu face!


6.Pune verbul a munci la perfect simplu, pers. I şi pers. a III-a, sg.                         0, 60p