duminică, 26 noiembrie 2017
Rezolvare -Subiectul I - Model 2018 Evaluare Nationala
Rezolvare:
Subiectul
I
A.
1)
s-a isprăvit - s-a terminat;
Desigur – negreșit.
2)
În secvența dată virgula separă un substantiv în cazul vocativ de restul enunţului.
3)
„a-și închipui” – s-a format prin derivare de la cuvântul de bază „chip”, la
care s-a atașat prefixul „în-” și sufixul „-ui”.
„de
la” – s-a format prin compunere, prin alăturarea prepoziţiei „de” şi a
prepoziţiei „la”.
4)
Două cuvinte care conțin diftong din secvența dată sunt: „prea” și „întâi”.
5)
Cele două idei sunt:
Scopul
clientul este de a obține o pereche de ochelari de la optician.
Opticianul îi spune clientului că nu poate
obține ochelarii dacă nu îi comunică numărul pentru ochelari.
6)
Motivul pentru care clientul cere ochelari fără număr este acela că are
impresia că astfel ochelarii nu vor costa foarte mult.
Model teză - clasa a VI-a - Semestrul I - Limba și literatura română
Subiectul
I (60 de puncte)
Citeşte cu atenţie textul următor:
„Din
văzduh cumplita iarnă cerne norii de zăpadă,
Lungi troiene călătoare adunate-n cer grămadă;
Fulgii zbor, plutesc în aer ca un roi de fluturi albi,
Răspândind fiori de gheaţă pe ai ţării umeri dalbi.
Ziua
ninge, noaptea ninge, dimineaţa ninge iară!
Cu o
zale argintie se îmbracă mândra ţară;
Soarele rotund şi palid se prevede printre nori
Ca
un vis de tinereţe printre anii trecători.” (Vasile Alecsandri – „Iarna”)
A.
Limba română:
1.Desparte
în silabe cuvintele: „văzduh”, „troiene”, „norii”. 6
puncte
2.Transcrie,
din prima strofă, două cuvinte ce conţin diftongi şi un cuvânt ce conţine
vocale aflate în hiat. 6 puncte
3.Precizează
numărul de litere şi de sunete din cuvintele următoare: „cerne”, „argintie”, „gheață”.
6
puncte
4.Menţionează
cum s-au format cuvintele următoare: „trecători”, „prevede”. 6 puncte
5.Transcrie,
din strofa a doua, un cuvânt monosilabic, un cuvânt bisilabic şi un cuvânt
plurisilabic.
6 puncte
6.Găseşte
sinonime pentru următoarele cuvinte din text: „cumplita”, „mândra”, „zăpadă”.
6 puncte
7a Identificați figura de stil existentă în versul următor: „Ziua ninge, noaptea ninge,
dimineaţa ninge iară!” 3 puncte
7.b. Motivează folosirea virgulei în versul de la exercițiul anterior. 3 puncte
B.
Înţelegerea textului
8.Demonstrează,
folosind două argumente, că textul dat aparține genului liric. 6
puncte
9.Transcrie
o comparaţie şi o personificare din textul dat. 6
puncte 10.Stabileşte măsura primelor două versuri ale poeziei. 6 puncte
Subiectul
al II-a (30 de puncte)
Scrie o compunere, de 15-20 rânduri, în
care să povesteşti, respectând etapele acţiunii, subiectul unei
naraţiuni studiată de tine, la clasă, pe parcursul semestrului întâi.
În redactarea compunerii, vei avea în
vedere:
·
identificarea secvenţelor
reprezentative şi a personajelor participante;
·
prezentarea conţinutului
secvenţelor reprezentative, pe baza planului dezvoltat de idei;
·
relatarea la persoana a III-a,
utilizarea modurilor şi timpurilor verbale potrivite;
·
respectarea convenţiilor de
redactare a unei povestiri.
Notă: Nu este obligatorie respectarea,
în lucrare, a ordinii cerinţelor. Vei primi 16 puncte pentru conţinut (câte 4 puncte pentru fiecare cerinţă rezolvată) şi 14 puncte pentru redactare (unitatea compoziţiei -1 punct; coerenţa textului -3 puncte; registrul de comunicare,
stilul şi vocabularul adecvate conţinutului -3 puncte; ortografia -3
puncte; punctuaţia -2 puncte;
aşezarea corectă a textului în pagină, lizibilitatea -2 puncte).
• Toate subiectele sunt obligatorii.
• Timpul efectiv de lucru este de 50 de minute. Se acordă 10 puncte din oficiu.
Click aici pentru un nou material ajutator la teza:
Model teză clasa a V-a - Semestrul I - Limba și literatura română
Subiectul
I
60 de puncte
Citește
cu atenție textul dat. Scrie, pe foaia de examen, răspunsul la fiecare dintre
cerințele de mai jos.
Obrajii tăi mi-s dragi
Cu ochii lor ca lacul,
În care se-oglindesc
Cu ochii lor ca lacul,
În care se-oglindesc
Azurul şi copacul.
Surâsul tău mi-i drag,
Surâsul tău mi-i drag,
Căci e ca piatra-n fund,
Spre care înoată albi
Peşti lungi cu ochi rotund.
Făptura ta întreagă
De chin şi bucurie,
Nu trebuie să-mi fie,
De ce să-mi fie dragă?
Spre care înoată albi
Peşti lungi cu ochi rotund.
Făptura ta întreagă
De chin şi bucurie,
Nu trebuie să-mi fie,
De ce să-mi fie dragă?
(Tudor
Arghezi, Creion)
A.
Limba română
1. Desparte în silabe cuvintele: surâsul, trebuie și obrajii. 6 puncte
2. Precizează grupul sunetelor (diftongi,
triftongi sau hiat) din următoarele cuvinte: cercei, obrajii și bucurie. 6
puncte
3. Stabilește câte un sinonim pentru cuvintele
subliniate din text. 6
puncte
4. Analizează verbul „înoată” din versul „Spre
care înoată albi”. 6 puncte
5. Scrie modul și timpul verbelor: înoată, nu trebuie și să-mi fie. 6
puncte
B.
Înțelegerea textului
6. Transcrie din text un epitet . 6 puncte
7. Aduceți două argumente care să demonstreze că
textul dat este o operă literară. 6 puncte
8. Menționează sentimentele poetului prezente în
text. 6 puncte
9. Explică semnificația versurilor din prima
strofă. 12 puncte
Subiectul al II-lea
30 de puncte
Redactează o compunere de 10-15 de rânduri,
în care să descrii un peisaj impresionant din natură.
În redactarea compunerii, vei avea în
vedere:
• prezentarea a
două caracteristici ale peisajului descris;
• utilizarea unui
limbaj expresiv;
• redactarea unui
conținut adecvat cerinței formulate;
• respectarea
limitei de spațiu indicate.
• Se acordă 10 puncte din oficiu. • Timpul efectiv de lucru este de 50 de minute.
Notă! Respectarea, în lucrare,
a ordinii cerințelor nu este obligatorie. Vei primi 16 puncte pentru conținut și 14
puncte pentru redactare (unitatea
compoziției ― 1p.; coerența textului
― 2p.; registrul de comunicare, stilul și
vocabularul adecvate conținutului ― 3p.; ortografia ― 3p.; punctuația
― 3p.; așezarea corectă a textului în
pagină, lizibilitatea ― 2p.).
Metoda cubului (predicat nominal/ predicat verbal)
- Descrie
Descrie diferentele dintre predicatul verbal si nominal.
- Compară
Care este diferenţa între verbele subliniate? Ce fel de verbe sunt ele?
Sora mea a devenit profesor.
În natură nimic nu rămâne la fel, ci devine.
A ajuns mai devreme.
Mihai ajunge inginer.
Astăzi rămânem acasă.
El a rămas asistent la Drept.
Fratele tău a ieşit afară.
Băiatul a ieşit doctor.
- Asociază
Scrie în spaţiul liber din stânga litera
corespunzătoare verbului “a fi”.
A. ........ În râurile poluate nu mai sunt peşti. a) a merge
........ În Asia sunt munţii cei
mai înalţi. b) a trăi
......... Castelul e de pe vremea
lui Tepeş. c) a se duce
........ Am fost cu el la
circ. d) a dăinui
......... Ai fost azi în oraş? e) a
se afla
......... Pe unde ai fost?
f) a umbla
B. ...... El este din Braşov. a) a dura
....... Cât e kilogramul de
mere? b) a
proveni
...... Pauza e de zece minute. c) a costa
...... Camera ta e de 20 m2. d) a veni
....... La ce oră e trenul? e) a se întinde
..... A fost un accident groaznic f) a se produce
- Analizează
Analizaţi predicatele din textele următoare (felul predicatului, prin ce
este exprimat, conjugarea, diateza, mod, timp, persoana, număr, forma
afirmativă sau negativă):
a)
Un om legase o vacă de gât şi trăgea din răsputeri de funie să urce vaca pe şură. (I. Creangă)
b)
Toată copilăria mi-a fost chinuită de o asemenea comoară,
ascunsă sub casa noastră (Z. Stancu)
- Aplică
Menționați prin ce sunt exprimate predicatele:
1. El a
spus adevărul.
6. Poate că va veni.
2. Mă
spăl de fiecare dată în lacul din satul bunicilor. 7. Cu siguranţă nu a ştiut adevărul.
3. Copacul este bătut de vânt şi ploaie. 8. Hai cu noi!
4. El a pus
la cale o nouă năzbâtie.
5. Hoţii au luat-o la fugă imediat.
- Argumenteaza
Precizeaza si argumenteaza ce fel
de valori are verbul a fi in propozitiile:
urmatoare:
Pe cand va ajunge el acasa eu voi fi terminat de citit cartea.
Nu este nimeni care sa ne lamureasca.
Ei sunt atat de diferiti incat nici nu poti sa spui ca sunt frati.
vineri, 24 noiembrie 2017
Referat - Letopisetul Tarii Moldovei - Grigore Ureche - Stefan cel Mare
“ Fost-au acestu Ştefan vodă om nu
mare la statu, mânios şi de grabu vărsătoriu de sânge nevinovat; de multe ori
la ospeţe omoria fără judeţu. Amintrilea era om întreg la fire, neleneşu, şi
lucrul său îl ştia a-l acoperi şi unde nu gândiiai, acolo îl aflai. La lucruri
de războaie meşter, unde era nevoie însuşi se viriea, ca văzându-l al săi, să
nu să indărăptieze şi pentru aceia raru războiu de nu biruia. Şi unde biruia
alţii, nu perdea nădejdea, că ştiindu-să căzut jos, să rădica deasupra
biruitorilor. Mai apoi, după moartea lui, şi feciorul său, Bogdan vodă, urma
lui luasă, de lucruri vitejeşti, cum se tâmpla din pom bun, roada bună iase.
Iară pre Ştefan vodă l-au îngropatţara cu
multă jale şi plângere în mănăstire la Putna, care era zidită de dânsul. Atâta
jale era, de plângea toţi ca după un părinte al său, ca cunoştiia toţi că s-au
scăpatu de mult bine şi de multă apărătură. Ce după moartea lui, până astăzi ii
zicu sveti Ştefan vodă, nu pentru sufletu, ce iaste în mâna lui Dumnezeu, că el
inca au fostu om cu păcate ci pentru lucrurile lui cele vitejeşti, care niminea
din domni, nici mai nainte, nici după aceia l-au agiunsu. "( Letopiseţul Ţării Moldovei-Grigore Ureche).
Iară pre Ştefan vodă l-au îngropat
Acest citat aparţine lui Grigore
Ureche, citat în care figura eroică a lui Ştefan cel Mare e puternic reliefată
si apare ca un simbol antiturcesc, pentru secolul in care a trăit Grigore
Ureche. Înzestrat fiind cu darul de povestitor, Grigore Ureche este
întemeietorul portretisticii în literature română veche. În virtutea talentului
său, el selectează figurile domnitorilor, le ierarhizează, le dă contur
propriu, punând alături de trăsăturile fizice şi însuşiri de caracter
definitorii.
Deşi Grigore Ureche nu a fost
contemporan cu voievodul, informaţiile aduse din puţinele izvoare scrise în
acea perioadă, el este capabil să realizeze imaginea domnitorului, dând naştere
primului portret din istoria literaturii
române. Aşadar, se celebrează portretul
voievodului Ştefan, în care marele boier cărturar, deşi îi reproşează violenţa
cu care acţionează în diferite acte politice (“de multe ori la ospeţe omorâia fără giudeţu”), concluzionează prin acceptarea imaginii care era deja
impregnantă în mentalul colectiv, numindu-l “sveti Ştefan Vodă”.
Domnitor viteaz, cel care “câte războaie a avut, atâtea biruinţe a
avut”, Ştefan cel Mare reuşea
să transforme înfrângerea în victorie, fiind numit încă din timpul vieţii “cel Mare”(după cum observa şi istoricul A.D.Xenopol: „Unul
singur din bogatul, preabogatul şirag de domni ai ţărilor române, poartă numele
de Mare şi acesta este Ştefan, căci întotdeauna bunul-simt al popoarelor le-a
ferit de a dărui acest titlu înălţător, fără rost şi fără cădere, şi ele le-au
păstrat numai pentru adevaratele mărimi pe care simţul cel sănătos al
popoarelor le-a recunoscut, cînd le-a văzut răsărind în câmpul istoriei”.
Consider că războaiele nu aveau
nimic spectaculos pentru Ştefan, într-atât încât să îl orbească şi să îl facă să îşi piardă capul. El putea să-i învingă
în propria ţară pe turci, întrucât acolo avea totul de partea lui: ascultarea
ţăranilor-oşteni, cunoaşterea terenului, alegerea momentului
decisiv. De aceea, de-alungul vieţii sale, Ştefan cel Mare s-a silit să-i facă pe principii vremii,
puternici, dar mediocri politicieni, să inţeleagă necesitatea de a se uni cu
toţii, sau, cel puţin, de a-l ajuta să creeze
o oaste puternică, în stare să răstoarne, în folosul naţiunilor
creştine, echilibrul precar al forţelor de faţă : “. La lucruri de războaie meşter, unde era nevoie însuşi se
viriea, ca văzându-l al săi, să nu să îndărăptieze şi pentru aceia raru războiu
de nu biruia”.
Portretul
fizic este realizat printr-un eufemism („om nu mare de stat”) şi cel moral este
alcătuit dintr-o enumerare de însuşiri: impulsiv („mînois şi degrabă a vărsa
sînge nevinovat”), uneori nedrept cu boierii („deseori la ospeţe omorîia fără
giudeţ”), dar bun gospodar („şi lucrul său îl ştia à-l acoperi”), neîntrecut
strateg („la lucruri de războaie meşter”), ştiind să-şi transforme chiar înfrângerea
în victorie („…că ştiindu-se căzut gios se rădica deasupra învingătorilor”).
Văzut de contemporanii lui europeni ca un şef de stat care a
reuşit să se menţină la cârma ţării 47 de ani, pe plan intern el a simbolizat
stabilitatea, continuitatea, dezvoltarea economică, dreptatea, încât la
înmormântarea sa în Moldova „jale era, că plângea toţi ca pe un părinte al său
...”(Carol I era de părere că "Nu veţi mai da unu’ ca ăsta chiar dacă mai
traiţi incă un milion de ani".)
Săvârşind multe fapte de vitejie, obţine multe biruinţe asupra duşmanilor
dând dovadă de multă înţelepciune prin felul în care îşi gospodăreşte ţara,
sporind bogăţia ei, prin numeroasele construcţii laice şi bisericeşti, prin
înflorirea deosebită a meşteşugarilor, a artelor, a arhitecturii şi a picturii.Ştefan
Vodă cel Sfânt dovedea că ştie să biruiască mândria, dar din tăria fiinţei sale
pe vrăjmaşi sfărâma. Pe de altă parte, el ştia că nu sabiei, ci rugii, nu
taberei, ci Bisericii se cuvine a-şi pleca cugetul. "Cine ar putea crede de
nu aşa s-ar fi întâmplat, ca o ţară mică ca Moldova ar fi putut birui acea
împărăţie care peste multe scaune răsturnate puterea sa au întărit ? Nu se
poate asemăna biruinţa aceasta cu cele mai strălucile izbânzi a norodului lui
Dumnezeu ?... Nu se vede că lumina zilei bunătatea celui ce s-au invrednicit
ajutorului de Sus ?"
Calităţile sale de organizator,
protector al culturii şi promotor al ortodoxiei, diplomat şi conducător de
oşti, au fost recunoscute pe plan intern şi extern încă din timpul vieţii sale,
rezistând atât la trecerea timpului, cât şi la analizele istoriografiei
moderne.
Ştefan cel Mare a fost, după cum mărturisea gânditorul
creştin Petre Tutea, "cea mai mare personalitate politică şi militară pe
care au dat-o românii în istoria lor.”
În final, pot spune că eu
cred că Ştefan este cel mai curajos şi mai drept domn pe care l-a avut Ţara
Moldovei, iar părerea mea se află în concordanţă cu părerea lui N. Iorga,
care spunea: "Într-însul
găsise poporul românesc cea mai curată şi mai deplină icoană a sufletului său:
cinstit şi harnic, răbdător fără să uite şi viteaz fără cruzime, straşnic în
mânie şi senin în iertare, răspicat şi cu măsură în grai, gospodar şi iubitor
al lucrurilor frumoase, fără nici o trufie în faptele sale... "
FISA DE LUCRU - adverb
1.
Trece adverbele date, dupa felul in care sunt alcatuite, in tabelul de mai jos:
bineinteles,
totodata, apoi, azi, bine, undeva, niciodata, altfel, putin, ba, usor,
intotdeuna, cumva, acolo, sus, departe, jos.
ADVERBE SIMPLE
|
ADVERBE COMPUSE
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Selecteaza
adverbele si grupeaza-le pe cele corespunzatoare, dupa inteles, conform
rubricilor date: agale, aici, acum, asa, bine, sus, ieri, zilnic, departe, odata,
tarziu, indata, oriunde, cumva, altfel, jos, niciodata, afara, mereu, mereu.
ADVERBE DE LOC
|
ADVERBE DE MOD
|
ADVERBE DE TIMP
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.
Alcatuieste cu ajutorul sufixelor ( prin
derivare ) adverbe de la substantivele:
barbat ............................
batran.........................
prieten............................
scolar............................
piept.............................
4. Trece alaturi valoarea morfologica a cuvintelor
subliniate ( partea de vorbire: adjectiv, adverb, substantiv, etc.):
rau adanc - spune
frumos -
glas frumos - vorbeste
limpede -
apa limpede -
gandeste deschis -
postim vinerea
-
vinerea este norocoasa -
vara a sosit -
vara admiram gradina -
iarna este geroasa -
iarna vom patina –
5.
Precizeaza valoarea morfologica a cuvintelor subliniate:
•
Mersul rapid o eneveaza.
...................................
•
Merge incet.
......................................
•
Frumosul
a castigat concursul.
...........................................
•
Copilul
este frumos.
...........................................................
•
Copilul
este intotdeauna frumosul parintilor.
.................................................
•
Ea
are un caiet frumos.
...........................................
Referat - Violenta din mediul scolar
Situaţiile de criză educaţională în clasa de elevi sunt, în prezent,
din ce în ce mai frecvente şi mai diversificate,
provocând un real dezechilibru atât la nivel educaţional, cât şi la cel relaţional, comunitar şi social. Una din situaţiile majore de criză educaţională cu care se
confruntă societatea modernă şi care constituie de mai
bine de 40 de ani obiectul de studiu al numeroaselor cercetări este
reprezentată de o formă foarte gravă de agresiune- violenţa fizică sau verbală sub toate formele ei de manifestare (dintre elevii
unei clase, dintre elevi şi profesori şi invers, dintre două clase diferite, dintre părinţi şi profesori).
Violenţa din mediul şcolar este considerată o
formă a violenţei sociale care are repercusiuni asupra
comportamentului copiilor atât în şcoală, cât şi în mediul familial şi cel social. Aceasta reprezintă un act
produs într-un mod neaşteptat, neprevăzut, fiind generator de
pericol în ceea ce priveşte buna funcţionare a clasei de elevi, relaţiile dintre elevi, desfăşurarea activităţilor instructiv educative etc., şi prezentându-se „prin manifestarea de către elevi a unor comportamente
inadecvate şi antisociale ce aduc prejudicii altor
persoane”[1].
Există numeroase definiţii ale violenţei.
Eric Debarbieux, specialist în problematica violenţei în mediul şcolar, oferă o
definiţie prin care surprinde ansamblul fenomenului violenţei: Violenţa este
dezorganizarea brutală sau continuă a unui sistem personal, colectiv sau social
şi care se traduce printr-o pierdere a integrităţii, ce poate fi fizică,
materială sau psihică. Aceasta dezorganizare poate să opereze prin agresiune,
prin utilizarea forţei, conştient sau inconştient, însă poate există şi violenţa doar din
punctul de vedere al victimei, fără ca agresorul să aibă intenţia de a face
rău.
Agresivitatea este comportamentul caracterizat prin reacţii brutale,
distructive, de atac manifestate prin reacţii
afective (intimidarea celorlalţi), reacţii
verbale (injurii, cuvinte ameninţătoare), reacţii fizice (lovire, bătăi, răniri). Formele de agresiune sunt
variate şi înglobează orice reacţie directă sau indirectă, activă sau pasivă,
motorie sau verbală, destinată să aducă un prejudiciu altuia.
Există trei teorii
explicative ale comportamentului agresiv:
Agresivitatea este înnăscută, poziţie susţinută de autori precum
Sigmund Freud şi Konrad Lorenz. În viziunea lui Freud oamenii se nasc cu
instinctul de a agresa şi de a fi violenţi.
Agresivitatea e un răspuns la frustrare. Cei care susţin această
afirmaţie pleacă de la convingerea că agresivitatea este determinată de
condiţiile externe. Cea mai populară şi cea mai cunoscută este teoria
frustrare- agresiune formulată de J.Dollard. Teoria lui Dollard a fost
supusă ulterior unor revizii.
Agresivitatea este un comportament social invăţat. Această poziţie
este legată, în special, de numele lui A.Bandura, care formulează teoria
învăţării sociale a agresiviţătii. Conform acestei teorii, comportamentul
agresiv se învaţă prin mai multe modaliţăti: direct prin recompensarea sau
pedepsirea unor comportamente; prin obervarea unor modele de conduită ale
altora, mai ales ale adulţilor.
Noţiunea de
violenţă este discutată în relaţie cu cea de agresivitate. Majoritatea
analizelor privilegiază ideea că agresivitatea ţine mai mult de instinct, în
timp ce violenţa ţine mai mult de cultură, educaţie, context. Rădăcina
latină a termenului violenţă este „vis”, care înseamnă “forţă” şi trimite la
ideea de putere, dominaţie, de utilizare a superiorităţii fizice asupra altuia.
Este dificil să
se realizeze diferenţe între cele două concepte agresivitate şi violenţă.
M.
Floro încearcă o diferenţiere în baza a trei criterii: un criteriu funcţional:
agresivitatea este o potenţialitate ce permite dirijarea acţiunii; ea ţine mai
mult de gândire, de analiză, în timp ce violenţa este de ordinul acţiunii
noastre o acţiune adaptată obiectivului ce trebuie atins; un criteriu de ordin
topologic: agresivitatea ar fi mai ales internă, în timp ce violenţa e mai ales
externă; un criteriu etic: în timp ce agresivitatea, înţeleasă ca
potenţialitate care îi permite individului să înfrunte problemele, poate fi
considerată acceptabilă, violenţa, în calitatea ei de acţiune ce produce
durere, este inacceptabilă.
De ce apare violenţa în
mediul şcolar?
Violenţa şcolară în ţara
noastră este o temă încă puţin reprezentată în preocupările decidenţilor, atât la
nivelul celor implicaţi în procesul educaţional, cât şi la nivelul societăţii
în general. Societatea contemporană se vede nevoită a regândi şcoala şi rolul
ei social. Contextul violenţei şi felul în care noi o percepem în prezent s-au
schimbat radical în cursul ultimilor ani, mai ales datorită dezvoltării
globalizării, criminalităţii şi terorismului fără frontiere. Imaginile
prezentate în media şi mai ales în domeniul audiovizual au contribuit
substanţial la conturarea unei noi forme de frică, a unui sentiment de
insecuritate, generat de impresia conform căreia violenţa poate izbucni
oriunde, în familie, pe stradă, în spaţiul public, pe stadioane şi chiar în
şcoli.
Făcând o analiză psihologică, pedagogică şi de management a clasei de elevi, o
primă
observaţie pe care o putem face este aceea a influenţei diferiţilor factori de mediu şi de dezvoltare asupra comportamentului copiilor şi asupra modului lor de receptare şi interpretare a lumii şi a situaţiilor înconjurătoare. Aceşti factori includ influenţe din partea familiei,
de la alte persoane cu care ei interacţionează, din şcoală, din comunitate şi au un rol foarte mare în deciziile şi acţiunile efectuate de elevi de-a lungul
timpului. Lipsa părinţilor, a creşterii într-un mediu familial nomal, echilibrat şi a unei educaţii corecte poate avea o influenţă puternică asupra dezvoltării unui comportament adecvat al elevului.
Având în vedere tipologizarea
cauzelor comportamentului inadecvat în clasă realizată pe baza concluziilor
unor studii elaborate de M. Saunders și W. Gnagey, putem spune
că transferul afectiv este o cauză a agresivităţii elevului. Prin urmare, pe lângă transferul de comportamente, elevii pot
opera şi un transfer afectiv, astfel că revolta,
antipatia şi ura resimţită faţă de un membru al familiei, spre exemplu,
poate să acţioneze prin transfer asupra profesorului şi, prin intermediul acestuia, asupra şcolii în general.
Transferul afectiv care produce efecte negative în comportament este prezent mai
ales în cazul copiilor cu probleme în familie, care trăiesc într-un mediu
familial ostil.
O altă cauză a comportamentului
elevului-agresor este nivelul ridicat al stimulilor
din mediul
extraşcolar cu tentă agresivă care au un efect negativ
asupra dezvoltării individuale echilibrate a copilului. Lipsa modelelor
sociale, mediatizarea excesivă a cazurilor de violenţă şi indisciplină,
multitudinea clipurilor, a filmelor, reclamelor care promovează violenţa pot influenţa comportamentul elevului, acesta putând fi tentat să imite
acţiunile văzute la televizor, dorind să se evidenţieze prin impulsivitate. Elevii lipsiţi de o socializare
adecvată, incapabili de a-şi potoli pornirea de a provoca pot
constitui o problemă dificilă atât pentru profesori şi elevi, cât şi pentru întreaga societate.
Lipsa activităţilor de prevenire a
violenţei tratate cu seriozitate precum şi aplicarea de către şcoală a unor sancţiuni nepotrivite, care nu sunt pe măsura faptelor comise,
de multe ori chiar inexistenţa unor măsuri corective, favorizează devianţa în şcoală şi contribuie la naşterea unor conflicte care degenerează, deseori, în acţiuni agresive. Din aceaste motive şcoala ca instituţie educaţională devine un mediu în care nici elevii
şi nici profesorii nu se mai află în siguranţă, de aceea ea ar trebui să elaboreze o strategie de combatere şi prevenire
a violenţei care să depăşească nivelul formal şi să ia măsuri de control şi îndrumare, pentru a reinstitui ordinea şi
disciplina necesare funcţionării eficiente şi corecte a acestei instituţii.
Soluţii
pentru a combate violenţa din mediul şcolar
Ca o soluţie concretă
de rezolvare a problemei violenţei în cazul
elevilor care sunt implicaţi în această situaţie este consilierea psihologică
necesară pentru a-i îndruma pe aceştia pe un drum corect care se bazează pe
responsabilitate, toleranţă şi respect reciproc. Introducerea părinţilor în programele
de prevenţie şi intervenţie reprezintă o condiţie sine qua non. Agresivitatea
este o problemă foarte serioasă care necesită solicitarea tuturor factorilor
implicaţi în creşterea şi educarea copilului în vederea conştientizării
efectelor pe termen lung şi planificării intervenţiilor de prevenire şi
reducere a comportamentelor agresive. Părinţii au nevoie să fie implicaţi în
acţiuni de susţinere a efortului de reducere şi prevenire a comportamentelor
agresive desfăşurate de membrii personalului şcolar. Un exemplu de susţinere ar
putea fi ”recompensarea acasă
a comportamentelor prosociale de la
şcoală”.
În cazul în care o astfel de
practică nu este posibilă din diferite motive, îndrumarea îi revine
profesorului/dirigintelui responsabil de elevul respectiv, care trebuie să
identifice, în primă instanţă, cauzele care au dus la o
astfel de situaţie, utilizând informaţii obţinute de la surse sigure, şi abia după aceea să ia decizii în ceea ce priveşte folosirea metodei potrivite pentru rezolvarea situaţiei de criză educaţională.
O astfel de metodă este comunicarea cu elevul-problemă, o comunicare la care
cadrul didactic să participe obiectiv, neîncercând să critice comportamentul
elevului şi acordându-i acestuia timp să îşi expună părerea legată de ceea ce s-a întămplat. Această discuţie trebuie purtată în particular, nu în faţa clasei, deoarece prezenţa celorlalţi colegi constituie uneori un factor mai degrabă agravant, obligându-l pe
cel în cauză să nu fie sincer şi să aibă reacţii exagerate doar pentru a-şi păstra prestigiul în
ochii acestora.
Excursiile cu clasa, exerciţiile realizate în ora de
dirigenţie şi nu numai, care au ca
rol intercunoaşterea dintre elevi şi alte activităţi creative interactive care implică munca
în echipă, colaborarea, responsabilitatea, acceptarea diversităţii, sunt alte câteva soluţii pentru crearea în
clasă a unei atmosfere plăcute şi potrivite pentru
realizarea unui proces instructiv-educativ eficient şi pentru prevenirea unor situaţii de conflict. Sportul
are şi el un rol deosebit de mare în prevenirea
violenţei şi a intoleranţei. El poate canaliza şi îndepărta agresivitatea din
perspectivă fiziologică şi psihologică, poate promova integrarea socială,
îndeosebi prin jocurile de echipă. Sportul promovează recunoaşterea regulilor,
respectarea acestora şi respectarea adversarului, făcându-l pe
jucător să colaboreze pentru a obţine ceea ce-şi doreşte.
Un
cadru didactic cu experienţă, care este şi un bun manager, va putea să
exploateze întreaga desfăşurare a evenimentelor mai puţin plăcute în favoarea clasei, a dezvoltării ei ulterioare şi pentru sporirea productivităţii acesteia, criza educaţională putând fi, aşadar, una „formativă”[2],
căpătând o dimensiune pozitivă.
Aşadar, şcoala poate juca un
rol important în prevenirea violenţei şcolare. Pierre-Andre Doudin şi M.
Erkohen-Markus (2000, pp. 11-12) vorbesc de trei tipuri de prevenţie pe care le
poate asigura şcoala şi care se completează reciproc: o prevenţie primară, care
se poate realiza foarte uşor de către fiecare profesor şi se referă la
dezvoltarea unei atitudini pozitive faţă de fiecare elev, exprimarea încrederii
în capacitatea lui de a reuşi; o prevenţie secundară, ce pleacă de la faptul că
şcoala reprezintă un post de observaţie privilegiat al dezvoltării intelectuale
şi afective a elevului, iar profesorul, printr-o observare atentă a acestuia,
poate repera efectele unor violenţe la care elevul a fost supus în afara
mediului şcolar şi o prevenţie terţiară, ce are în vedere sprijinul direct adus
elevilor care manifestă comportamente violente; acesta urmăreşte prevenirea
recidivei şi presupune adoptarea unor măsuri după producerea comporatmentului
violent.
Clasa poate fi percepută din punct de vedere
psihologic „un grup social unde, ca urmare a interrelaţiilor ce se stabilesc între membrii ei, apare şi se manifestă o realitate socială cu consecinţe multiple asupra desfăşurării procesului instructiv-educativ”[3],
iar scopul disciplinei este „crearea autodisciplinei individului”[4],
„un cod al comportamentului în sala de clasă, elaborat cu seriozitate şi grijă, poate aduce o contribuţie vitală în dezvoltarea
unor standarde comportamentale dezirabile atât în interiorul şcolii, cât şi în afara acesteia. ”[5]
[1] Mark W. Fraser, Maeda J. Galinsky, James K. Nash,
Kathleen M. Darwin, Reducerea violenței între copii. Programul„Putem alege”, Traducere realizată de Lázár Alpár și Corina Voicu, Ediție îngrijită, prefață și adaptare realizate
de Corina Voicu, Cluj-Napoca ,
Presa Universitară Clujeană, 2010, p. 7.
[2] Romiță B. Iucu, Managementul clasei de elevi. Aplicații pentru gestionarea situațiilor de criză educațională, Ediția a
IIa revăzută și adăugită, Iași, Editura Polirom, 2006, p. 198.
[4] Emil
Stan, Managementul clasei, Ediția a II-a revăzută și adăugită, Iași, Institutul
European, 2009, p. 107.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)