vineri, 10 februarie 2017

Planificare calendaristica, semestrul al II-lea, romana, clasa a VI-a

An scolar 2016-2017
Semestrul al II-lea


Mai jos aveti un model de parcurgere a materiei in semestrul al II-lea, la disciplina limba si literatura romana, clasa a VI-a, Editura Didactică și Pedagogică


S1        13-17 februarie   
1.       Pronumele
2.       Pronumele personal (persoana, nr., gen)
3.       Functii sintactice (sub, at, complement)
4.       Pronumele reflexive

S2        20-24 februarie
1.       Pronumele si adj pronominal posesiv
2.       Pronumele demonstrat si adj pron dem
3.       Exercitii pronume
4.       Evaluare


S3        27 februarie -3 martie
1.       Numeralul
2.       Tipuri de numeral
3.       Functii sintactice ale numeralelor
4.       Exercitii


S4         6 martie- 10 martie
1.       Amintiri dintr-o calatorie (C. Hogas)
2.       Tipuri de epitete
3.       Interpretarea textului
4.       Descrierea ca mod de expunere

S5       13 martie – 17 martie
1.       Adjectivul (adj. pr-zise si provenite din vb la participiu)
2.       Adjective variabile si invariabile
3.       Acordul adj cu subs in gen, nr, caz
4.       Gradele de comparatie ale adj
  
       S6         20-24 martie
1.        Adjectivul  si numer(exercitii de consolidare)
2.       Evaluare
3.       Portretul lui Stefan cel Mare
4.       Tipuri de portret


S 7      27-31 martie
1.       Adverbul
2.       Prepozitia. Conjunctia
3.       Interjectia
4.       Partile de vorbire neflexibile – exercitii

S8        3 aprilie – 7 aprilie
1.       Evaluare
2.       D-l Goe...
3.       Vorbirea directa si indirecta
4.       Interpretarea textului


S9       10 aprilie – 14 aprilie
1.       Predicatul
2.       Numele predicativ simplu si multiplu
3.       Budulea Taichii -nuvela
4.       Aplicatii predicat, nume predicativ, nuvela
S10      2- 5 mai
1.       Subiectul
2.       Subiectul neexprimat
3.       Exercitii subiect si predicat
4.       Evaluare


S11   8 – 12 mai
1.       Recapitulare teza
2.       Recapitulare teza
3.       Teza
4.       Corectarea tezei



S 12   15 – 19 mai –Sc. Altfel

S 13  22- 26 mai
1.       Martisor – Ion Pillat
2.       Interpretarea textului
3.       Atributul
4.       Tipuri de atribut


S 14   29 mai – 2 iunie
1.       Bivolul si cotofana - Fabula
2.       Cererea
3.       Complementul
4.       Exercitii partile de proprzitie secundare

S 15  5 iunie – 9 iunie
1.       Evaluare
2.       Doina – notiuni teoretice
3.       Sintaxa frazei – Elemente de relatie in fraza
4.       Balada. (Constantin Brancovanul).Parabola

S 16  12 iunie – 16 iunie
Recapitulare finala


joi, 9 februarie 2017

Planificare calendaristica, semestrul al II-lea, romana, clasa a V-a

An scolar 2016-2017
Semestrul al II-lea

Mai jos aveti un model de parcurgere a materiei in semestrul al II-lea, la disciplina limba si literatura romana, clasa a V-a, editura Humanitas

S1  13-17 februarie   
1.       Pronumele
2.       Pronumele personal (persoana, nr., gen)
3.       Forme accentuate si neaccentuate
4.       Functii sintactice (sub, at, complement)
5.       Pronumele personal de politete


S2   20-24 februarie
1.       Exerciții pronume personal
2.       Exercitii pronume personal si de politețe
3.       Numeralul
4.       Numeralul cardinal
5.       Numeralul ordinal


S3   27 februarie -3 martie
1.       Exercitii pronume si numeral
2.       Evaluare
3.       In padurea Petrisorului – interpretare
4.       Descifrarea textului
5.       Descrierea ca mod de expunere. Epitetul

S4  6 martie – 10 martie
1.       Adjectivul (adj. pr-zise si provenite din vb la participiu)
2.       Adjective variabile si invariabile
3.       Acordul adj cu subs in gen, nr, caz
4.       Functii sintactice: atribut si nume predicativ
5.       Adjectivul (exercitii de consolidare)


S5   13 martie – 17 martie
1.       Exercitii-  adjectiv
2.       Evaluare
3.       Portretul literar
4.       Mihai Viteazul – obs textului
5.       Tipuri de portret

S6   20-24 martie
1.       Adverbul
2.       Exercitii adverb
3.       Interjectia
4.       Adv si interjectia – exercitii
5.       Caracterizarea personajului


S 7 27-31 martie
1.       Exercitii partile de vb neflexibile
2.       Evaluare
3.       Basmul
4.       Explorarea textului
5.       Lumea basmului – interpretarea textului

S8   3 aprilie – 7 aprilie
1.       Predicatul
2.       Numele predicativ simplu si multiplu
3.       Scrierea imaginativa
4.       Aplicatii predicat, nume predicativ, basm
5.       Evaluarea


S9   10 aprilie – 14 aprilie
1.       Legenda – Dragos Voda
2.       Interpretarea textului
3.       Descifrarea textului
4.       Exploarea textului
5.       Invitatie la lectura

S10  2- 5 mai
1.       Subiectul
2.       Subiectul neexprimat
3.       Scrisoarea. Tipuri de scrisori
4.       Exercitii
5.       Evaluare


S11   8 – 12 mai
1.       Recapitulare teza
2.       Recapitulare teza
3.       Teza
4.       Corectarea tezei
5.       Poezia – Ce te legeni...

S 12   15 – 19 mai –Sc. Altfel

S 13  22- 26 mai
1.       Observarea textului
2.       Interpretarea textului
3.       Atributul
4.       Tipuri de atribut
5.       Exercitii atribut




S 14   29 mai – 2 iunie
1.       Snoava
2.       Interpretarea textului
3.       Complementul
4.       Tipuri de complement
5.       Exercitii complement



S 15  5 iunie – 9 iunie
1.       Exercitii complement
2.       Evaluare
3.       Fraza
4.       Conjunctia
5.       Elemente de relatie in fraza

 S 16  12 iunie – 16 iunie
Recapitulare finala






vineri, 12 august 2016

O întâmplare cu vecinii


Săptămâna trecută, venind de la şcoală, mă opresc din drum, la magazin pentru a cumpăra mamei un detergent pentru vase. Nici bine nu intru în magazin, că printre rafturi zăresc o umbră, însoţită de un glas ascuţit:
-          Ştiţi doar să luaţi banii! O să auziţi de mine, domnule!
Claaaaar! Îmi spun în gând...Asta e vecina de la etajul trei... Voi lua detergentul mai târziu. Nu vreau să dau ochii cu zgripţuroaica asta. Mă întorc, mă îndrept spre uşă, dar când să ies, parcă Michiduţă, cu vocea lui grăieşte:
-          Ehei, ne întâlnirăm aici, domnişorico! Ce întâmplare fericită! Aveam de gând să trec azi să stau de vorbă cu părinţii tăi. Spune-mi, de la ce oră îi găsesc?
-          Sărumâna, tanti Conflicta! Da...ce întâmplare că sunt, ce minune că existaţi şi ne-am întâlnit. Despre ce vreţi sp discutaţi cu părinţii? Vor veni târziu de la muncă, foarte, foarte târziu, dar le voi transmite dorinţa dumneavoastră. O zi bună!
-          Nu, nuuuuu, stai, că nu scapi aşa de uşor! Să dea Sărsăilă să îţi mai aud vreodată sunetele infernale de la monstrul ăla de pian, mai ales când fac baie căţeluşei, că om te fac! Din cauza ta, Palomita mea se comportă ca o necizelată. A început să latre şi chiar să muşte când îi aplic şamponul.
-          Tanti Conflicta, dar e absurd ce spuneţi! Repetiţiile mele la pian trebuie făcute în fiecare zi de la aceeaşi oră, pentru că programul nu îmi permite alte opţiuni. Pot doar să vă promit că mă voi concentra să cânt la pian cât mai frumos, să scot cele mai frumoase şi armonizante sunete, fără întreruperi. Mă voi strădui pentru Palomita dumneavoastră, ca ea să se comporte ca un individ normal.
-          Auzi, tu mă iei peste picior, donşoară?
-          Eeeeu? Nuu, deloc. Pentru dumneavoastră voi renunţa la repetiţii. Mulţumită? Trebuie să plec acum.
-          Dar stai, trebuie să....

Ajung acasă. Ceasul arată ora 17:00. Timpul pentru repetiţii. Mă aşez, apăs prima clapă, când se aude soneria...

joi, 11 august 2016

Cerere - atipică

            Viaţă,

………credință
………………………fericire
…………………………………….…sănătate
……………………………….………………………..familie
…………………………………………………………….. ……..carieră
………………………………………………………………………………îngheţată de căpșuni




Oricând/ Oriunde                                                                                               Mie

joi, 4 august 2016

Maşinuţa uitată



Miros de copilărie...Închid ochii şi privesc la fetiţa dinaintea mea care îmi pare cunoscută. O simt ca şi cum ar fi aceeaşi fiinţă cu mine. Merg mai departe, ascultând glasul cald şi autoritar al unei femei care trebuie că îşi iubeşte foarte mult copiii.
-          Să nu staţi mult! Să vă luaţi fularele şi să aveţi grijă!
Urc scările podului care are însemnele şi hieroglifele unui limbaj pe care îl cunosc. Zăresc jucăriile pe care le credeam vieţuitoare tăcute în faţa oamenilor. Îmi dau seama că şi acum cred la fel. Fiecare jucărie face parte dintr-un univers cu viaţă, trăieşte, însă oamenii nu pot să observe asta.                                                                                                                    
Păşesc mai departe. Mă simt atât de bine aici. Mă simt în siguranţă. Nu cred că o să mai plec. Nu înainte de a redescoperi şi de a şterge praful memoriei. Nu vreau să mai plec. Observ jurnalul roz din spatele cutiei muzicale, ale cărei sunete le ascultasem parcă de foarte multă vreme. Într-un colţ, uitată de toată lumea se află maşinuţa cu geamuri sparte, care trebuia să mă ducă la şcoală, când aveam să cresc mare. Fără să vreau, încep să verific iar şi iar dacă nu cumva există înăuntru un şofer, aşa cum făceam de fiecare dată când mama îmi cumpăra o maşinuţă, urmând să repete aceeaşi bandă stricată:
-          Asta e ultima maşinuţă pe care ţi-o mai cumpăr! La ce folos, dacă oricum le spargi?
Offf, nu are şofer! Şi eram convinsă că asta va fi altfel! Se aud paşi...se simte miros de cozonac...o voce plină de energie se aude tot mai de aproape...
-          Anamaria, Anemaaariiiii, haide! Haide să o ajuţi şi tu pe bunica. Eu nu m-am jucat cât te-ai jucat tu! Anamariaaaaa, haide!

Am tresărit. Am deschis ochii şi glasul care mă striga era al surorii mele. Venise la mine şi la părinţi în vizită, împreună cu soţul ei și cei doi copii, care voiau să îmi arate o mașinuță...

EVALUARE - ITEMI OBIECTIVI - Itemi cu alegere multiplă

TEST DE EVALUARE PENTRU CLASA a VIII-a 

ITEMI OBIECTIVI - Itemi cu alegere multiplă 
      Încercuieşte litera corespunzătoare răspunsului corect :
      1. Subordonatele din fraza următoare sunt : Crezusem că prin felul meu de a fi, prin tăcerea mea aş avea darul să răspândesc calmul împrejur.                    (1p)                                                                                     
      a) CM, AT; 
       b) CD, AT; 
      2. În versurile : ״Lângă lacul care-n tremur somnoros şi lin se bate,
                                 Vezi o masă mare-ntinsă cu făclii prea luminate.״
                             (M. Eminescu, Călin (file din poveste)), identificăm :        (1p)
      a) PP, CL;
      b) PP, AT.
      3. Propoziţiile din fraza: ״Prin săli, pe peron, luminile lămpilor începură a răspândi raze galbene, cârcălite, care tremurau şi se îngrămădeau pe feţele încreţite ale celor ce aşteptau.״ (L. Rebreanu, Proştii), sunt în ordine:                              (1p)
      a) PP, AT, AT, AT ;
      b) PP, AT, PP, AT.
      4. În fraza Îşi aminteşte de casa unde şi-a petrecut copilăria şi unde a ascultat cele mai frumoase poveşti există trei propoziţii astfel:                           (1p)                                                                                                        
      a) PP, CL, CL;
      b) PP, AT, AT.
      5. Propoziţiile subordonate din fraza următoare sunt: I-am întrebat apoi ce discutaseră cu omul pe care l-au întâlnit lângă cabană.                                     (1p)
      a) CD, AT;
      b) CT, AT.
      6. În versurile: ,,Sunt ani la mijloc şi-ncă mulţi vor trece
                                 Din ceasul sfânt în care ne-ntâlnirăm.’’
                                                                                       (Mihai Eminescu, Sonete)           
există următoarele propoziţii :                                                                              (1p)
      a) PP, PP, AT;
      b) PP, PP, CT.
      7. Subordonata din fraza următoare: ״Poteca, pe unde mergeam, se deschidea la vale lungă şi dreaptă.’’ (Calistrat Hogaş, Hălăuca), este:                                (1p)
      a) AT;
      b) CL.
      8. Pronumele relativ care din fraza următoare Hotărârea pe care o luase nu mai putea fi schimbată este element de relaţie pentru o propoziţie:                     (1p)
      a) completivă directă;
      b) atributivă.
      9. Propoziţiile din fraza: Nu ştiam de unde-mi răsărise ideea să plec cu barca sunt, în ordine:                                                                                            (1p)                                                                                    
      a) PP, CD, AT ;

      b) PP, SB, AT.

marți, 2 august 2016

- autoportret - Exemplu

Cine sunt? Nichita Stănescu ar spune „o pată de sânge, care vorbește” și empatizez cu el. M-am născut într-o zi de luni, mai exact în 10 iunie și consider că aceste două aspecte îmi influențează viața. Mereu îmi doresc să fiu de 10 și să muncesc mai mult. În rândurile de mai jos mă veţi cunoaşte altfel, cu ajutorul cuvintelor.     
În ceea ce priveşte calităţile fizice, nu sunt o persoană scundă, dar nici prea înaltă. Am părul șaten şi ochii căprui, în care se oglindesc mii de amintiri adunate pe parcursul timpului. Sunt o fată simplă, fără prea multe mofturi. Nu voi cere niciodată de la o persoană mai mult decât îmi poate oferi. Sunt sensibilă, dar în ciuda sensibilităţii mele, am un caracter puternic şi nu mă dau bătută uşor, chiar dacă nu sunt foarte îndemanatică în toate situaţiile. Mă ataşez repede de oameni și nu îmi place când ei pleacă din viaţa mea, din cauza circumstanțelor vieții. Îmi iubesc mult familia şi prietenii şi nu le-aş întoarce niciodată spatele la nevoie, deşi de multe ori am băgat mâna în foc pentru prieteni şi m-am ars.
Îmi place şcoala. Ea reprezintă un templu al viselor în care afli cu adevărat cine eşti. De aceea am ales să mă simt pentru mult timp de acum înainte (sper) elevă și am ales să lucrez în școală. Sigur că iubesc disciplina limba şi literatura română, dar îmi place să cunosc multe aspecte și din alte domenii, precum geografia, biologia sau istoria. Culorile mele preferate sunt albastru şi turcoaz. Poetul preferat este Marin Sorescu, iar cugetările cele mai interesante consider că vin de la Octavian Paler. Citesc Biblia, admir oamenii inţelepţi şi îmi place să stau în preajma lor, pentru a învăţa de la ei.
            Asta sunt eu! Un om care crede că „ce nu te omoară te face mai puternic” şi care e gata să împartă zâmbete cu oricine e gata să le primească. Sunteţi gata?