joi, 14 decembrie 2017

PROIECT DE LECŢIE - Notiuni de fonetică


Unitatea de învăţământ:  
Propunător:  
Aria curriculară: Limbă şi comunicare
Disciplina: Limba şi literatura română
Data:  
Clasa: a V-a
Subiectul: Noţiuni de fonetică
Tipul lectiei: Lecţie de fixare a cunoştinţelor
Timp : 50 minute
Scopuri derivate din obiectivele de referinţă 1.1, 2.6, 2.4, 4.3:
  • Consolidarea cunoştinţelor privind noţiunile de fonetică;

  • Dezvoltarea operaţiilor gândirii;

  • Formarea priceperilor şi deprinderilor vizând corectitudinea gramaticală a enunţurilor.

Obiective operaţionale:                
O1: să definească vocalele, semivocalele, consoanele, ditongul, triftongul, hiatul,       silaba, accentul
O2: să identifice sunetele si grupurile de sunete
O3: să precizeze structura unor cuvinte( litere si sunete)
O4 să accentueze corect cuvinte
O5: să despartă corect cuvinte în silabe.
Metode şi procedee:
∆  conversaţia euristică, conversaţia, explicaţia, exerciţiul, , munca individuală
Materiale didactice:
manual, tabla
 Forma de organizare a activităţii: frontal, individual.

Bibliografie: Manualul de Limba Română, clasa a VII-a, Editura Humanitas, autori: Alexandru Crişan, Sofia Dobra, Florentina Sâmihăian.


Momentele lecţiei
Dozare
Ob.      op.
             Conţinutul ştiinţific al lecţiei
                     Strategia didactică
Evaluare
Metode
Materiale
Forma de organizare

Momentul introductiv
2 min.

Pregătirea materialelor de lucru şi asigurarea climatului afectiv necesar desfaşurării orei. Se face prezenţa.
Conversaţia
Catalogul
Frontal

Captarea atenţiei şi reactualizarea noţiunilor ancoră
10 min.







O1
Verificarea calitativă (prin sondaj) a temei pe care elevii au avut-o de pregătit acasă. Se corectează eventualele greşeli, se oferă explicaţii suplimentare.
Prin activitate frontală se verifică noţiunile:teoretice fonetică.
Ce este fonetica?
Prin ce sunt reprezentate in scris sunetele?
Cum se impart sunetele limbii române?
Ce sunt vocalele şi care sunt ele?
Ce sunt consoanele?
Ce sunt semivocalele?
Care dintre vocale pot fi semivocale si care nu pot fi niciodată?Câte vocale există într-o silabă?
Ce este diftongul?dar triftongul? Dar hiatul?
Ce este silaba?Cum se numesc cuvintele alcătuite dintr-o silabă?
Conversaţia


Explicaţia








Conversaţia
Conversaţia     



Caiete





Frontal


Frontal











Frontal
Aprecieri verbale

Aprecieri verbale

Anunţarea subiectului lecţiei şi a obiectivelor
2 min.

Se va purta o scurtă discuţie despre importanţa practică a regulilor fonetice şi mai ales importanţa despărţirii corecte în silabe,drept pentru care va avea loc această ora de consolidare a cunoştinţelor. Se trece titlul lecţiei pe tablă. Elevii notează titlul în caiete.
Conversaţia     
 Tablă                      Caiete

Frontal

Dirijarea învăţării
22 min.


O2
O3


O4







O2






O5
Se rezolvă exercitii.
1.Precizează câte sunete şi câte litere sunt în cuvintele: cerc, ciorapi, ghete, gem, chior, ochelari.                                                              2.Indică diftongii, triftongii si hiatul în cuvintele: toamnă, ploioasă, teatru,nu-i, vreau, aur.                                                      3.Subliniază varianta accentuată corect: butelie-butelie, avarie- avarie, sever-sever, antic-antic                                                               4. Găseşte câte două cuvinte care să conţină:
• diftongul oa
• triftongul eai
• hiatul i-e
2 Pentru fiecare cuvânt din prima coloană alege:
numărul de sunete corespunzător din a doua coloană:
a. cheama .......         A.-3 sunete
b. ciot .......                 B.-4 sunete
c. exact......                C.-5 sunete
d. ghetar.......             D.-6 sunete
e. Olteanu.....            E.-7 sunete
3 Despărţiţi în silabe cuvintele:
• atlet• lacrămioara• albastru• examen
• imatur• funcţie• sculptură
4 Subliniaţi forma corectă a următoarelor cuvinte:
• basm/bazm
• a escalada/a excalada
• excorta/escorta
• zmeu/smeu
5 Se dau următoarele silabe:
fii plu ste su taj ne cin a că punc drept
Formaţi cu ele cuvinte bisilabice
Exerciţiul   
 

Conversaţia




Conversaţia


Conversaţia

















Conversaţia

Tabla
Caiete










Caiete
















Caiete

Frontal




Frontal




Frontal
            



















Frontal
Aprecieri verbale




 Aprecieri      verbale








Feed-back/Evaluare
12 min.


O5
Evaluarea se va realiza printr-o fişă de muncă independentă: Alcătuiţi un text de maxim şapte rânduri în care să vă exprimaţi părerea despre această oră. Identificaţi, apoi, din text trei cuvinte care să conţină grupurile de sunete învăţate şi despărţiţi în silabe alte cinci cuvinte.
Exerciţiul



Conversaţia    
Caiete






Individual




Formativă
Asigurarea retenţiei şi  transferului
1 min.

Se va transmite tema de casă: ,,Rezolvaţi în caiete exerciţiul  5, 6, 7 de la pagina 53”.
Explicaţia  
Caiete
Frontal

Aprecieri
1 min.

Se formulează aprecieri privind modul în care elevii au îndeplinit sarcinile propuse.

Aprecieri verbale


Journal Writing



  Writing in a journal can help you solving problems. It’s a way of expressing ideas, learning more about yourself, or recording your experiences. The following questions will help you to think about the topics you might write. Answer the questions below:

How are you feeling  today?



Which are your hobbies?



Think about famous persons whom you admire. Write about them.












Model test plus barem - Subiect și predicat

Nume…………………………                                                                     Data………………
Prenume……………………
Clasa………………………..
Test de evaluare

        Citeşte cu atenţie textul de mai jos:

    ,,Făt-Frumos şezu pe un scaun, iar ea şopti o vrajă dulce, şi, cum îl sărută pe frunte, el se prefăcu într-o floare roşie închisă ca vişina coaptă. Ea-l puse între florile din fereastră şi cânta de veselie,de răsuna castelul tatălui ei. Atunci intră şi Genarul.
   - Eşti veselă fata mea? şi de ce eşti veselă? întrebă el.
   - Pentru că nu mai este Făt-Frumos ca să mă răpească, răspunse ea râzând.’’
(Făt- Frumos din lacrimă-  Mihai Eminescu)    

I.                   Scrie în spaţiul rezervat răspunsuri potrivite pentru fiecare cerinţă:

  1. Transcrie din textul dat , un predicat verbal exprimat prin verb la modul conjunctiv, timpul prezent............................................................................................................   5p
  2. Transcrie din textul dat un predicat nominal............................................................    5p
  3. Analizează morfologic şi sintactic predicatul nominal transcris de la exerciţiul 2     10p

      4. Selectează din text un subiect simplu  şi precizează prin ce parte de vorbire este         5p exprimat.....................................................................................................................

5. Transcrie o propoziţie din text, în care există un subiect subînţeles                              5p
.....................................................................................................................................

II.                Alcătuieşte propoziţii în care să existe:

1. Subiect inclus..............................................................................................................    5p
2. Subiect simplu exprimat prin numeral.......................................................................    5p
3. Subiect multiplu exprimat prin pronume personal......................................................   5p
4. Nume predicativ exprimat prin adjectiv.....................................................................    5p

III. Corectează prin rescriere următorul text:
 atunci feciorul îi zise împăratului                                                                                      5p                                                    
tată a venit vremea sămi dai ce miai făgăduit la naştere                                                     5p

IV. Alcătuiţi o compunere de 10-15 rânduri care să aibă o învăţătură morală. În
redactarea acesteia veţi urmări să:            
- accentuaţi caracterul moralizator al compoziţiei                                                                4p
- utilizaţi cel puţin două figuri de stil                                                                                    2p
- utilizaţi cel puţin două imagini artistice                                                                           2p
 - existe un conţinut ideatic adecvat cerinţei                                                                         8p
 - existe coerenţă si echilibru al compoziţiei                                                                       2p    
  
Pentru redactarea întregii lucrări se acordă 12 puncte.
Din oficiu se acordă 10 puncte.
Timpul efectiv de lucru este de 50 de minute.

            BAREM- TEST (Clasa a VI-a)

Subiectul I
1. 5 puncte pentru transcrierea unui predicat verbal exprimat prin verb la modul conjunctiv, timpul prezent                                                                                                              5 puncte
2. 5 puncte pentru transcrierea din text a unui predicat nominal.                                  5 puncte
3. 10 puncte pentru analizarea morfologică şi sintactică a predicatului nominal menţionat la exerciţiul anterior.                                                                                                        10 puncte
4. 5 puncte pentru selectarea din text a unui subiect simplu                                          5 puncte
( 2,5 puncte- selectare subiect simplu
  2,5 puncte- precizare parte de vorbire prin care se exprimă)                                                                                                             2x 2,5 p= 5 p
5. 5 puncte pentru transcrierea din text a unei propoziţii în care există un subiect subînţeles                                                                                                                                     5 puncte
Subiectul II

1. câte 5 puncte pentru alcătuirea unei propoziţii în care există subiect inclus
                                                                                                                                    5 puncte
2. câte 5 puncte pentru alcătuirea unei propoziţii în care există subiect simplu exprimat prin numeral
                                                                                                                                    5 puncte
3. câte 5 puncte pentru alcătuirea unei propoziţii în care există subiect multiplu exprimat prin pronume personal
                                                                                                                                    5 puncte
4. câte 5 puncte pentru alcătuirea unei propoziţii în care există un nume predicativ exprimat prin adjectiv
                                                                                                                                    5 puncte
Subiectul III

- câte 1 punct pentru fiecare greşeală identificată şi corectarea ei:                      10 puncte

„Atunci, feciorul îi zise împăratului:                                                                                                                                    
-          Tată, a venit vremea să-mi dai ce mi-ai făgăduit la naştere!”                                                  
(10x 1p= 10 puncte)
            Subiectul IV

- 4 puncte pentru accentuarea caracterul moralizator al compoziţiei
                                                                                                                        1 x 4p = 4 puncte

4 x 1p = 4 puncte
 - câte un punct pentru utilizarea a două figuri de stil                                                                                                                                                                                    1 x 2p = 2puncte                    
- câte un punct pentru utilizarea a două imagini artistice                                                                                                                                                                                1 x 2p = 2 puncte

- conţinut ideatic adecvat cerinţei  –  10 p /  tratare ezitantă, superficială a cerinţei   5p
    
- coerenţă si echilibru al compoziţiei                                                                            2 p       


Redactarea întregii lucrări:                                                                                                   12 puncte
-unitatea compozitiei     1 punct
- coerenţa textului     2 puncte
- registrul de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate conţinutului - 2p / adecvare partiala - 1p     2 puncte
- ortografia (0-2 erori - 3p / 3 erori - 2p / 4 erori - 1p / 5 sau mai multe erori - 0p)     3 puncte
- punctuaţia (0-3 erori - 2p / 4 erori - 1p / 5 sau mai multe erori - 0p)     2 puncte
- aşezarea corectă a textului în pagină     1 punct
- lizibilitatea     1 punct 



Model test si barem - numeral

Clasa a VI- a           
                                                                                                                          Data……………….
Numele:…………………………



Test


Pentru redactarea întregii lucrări se acordă 12 puncte.
Din oficiu se acordă 10 puncte.
Timpul efectiv de lucru este de 50 de minute.


1. În propoziţia Al treilea scaun este la mine în cameră, cuvântul subliniat este :                      10 p
a)      numeral ordinal cu valoare adjectivală, atribut
b)      numeral colectiv cu valoare substantivală, atribut;
c)      numeral cardinal cu valoare adjectivală, subiect.


       2. Identificaţi numeralele din următoarele enunţuri şi precizaţi cazul şi funcţia sintactică:    20 p

La concursul de compuneri, Andrada a fost prima.
Pe amândoi i-am chemat acasă la mine.
O grupă de zece pleacă la munte mâine.
Le-am spus celor doi să plece acasă
Rana primului se vede cel mai tare.

       3. Identificaţi şi analizaţi numeralele din următorul text :
                                                                                                                                                           10 p
În clasa a VI-a, două fetiţe au participat la un concurs de poezie. Cele două sunt nemulţumite de rezultatul lor, spunând că au muncit mult şi ar fi meritat locul întâi. Pe amândouă le-a deranjat punctajul obţinut şi au promis că vor munci mai mult.

4.  Transformaţi următoarele numerale cardinale în numerale ordinale şi alcătuiţi propoziţii cu cele din urmă, precizând valoarea acestora (substantivală sau adjectivală): unu, o sută, trei, şapte, nouă, şaptesprezece.                                                                                                 18 p
                                                                                 
                                                                                                      
5. Alcătuiţi o compunere de 10-15 rânduri, cu titlul Ghiocelul îngheţat în care să vorbiţi despre venirea primăverii. În redactarea acesteia veţi urmări să:                                                                                                                                                                                                                 20 p

- folosiţi  cel puţin câte un numeral din fiecare tip de numeral învăţate.                            4p
- utilizaţi cel puţin două figuri de stil                                                                                     2 p
- utilizaţi cel puţin două imagini artistice                                                                           2 p
 - existe un conţinut ideatic adecvat cerinţei                                                                        10 p
  - existe coerenţă si echilibru al compoziţiei                                                                       2 p       





SUCCES! J



                                                            BAREM- TEST (Clasa a VI-a)

      1. a                                                                                                                                    10 puncte

      2. - câte patru puncte pentru fiecare numeral identificat, caz şi funcţie precizată:    20 puncte 
                                                                                               
(1 punct identificare numeral, 1 punct identificare caz, 2 puncte identificare funcţia sintactică)

prima – numeral ordinal, caz N., N.P.                                                                            (4p)
pe amândoi- numeral colectiv, caz Ac., C.D.                                                                   (4p)
de zece- numeral cardinal, caz Ac., Atribut prepoziţional                                                (4p)
celor doi- numeral cardinal, caz D., C.I.                                                                           (4p)
primului- numeral ordinal, caz G., Atribut genitival                                                         (4p)
                                                                                                                  5 x 4p = 20 puncte
3. - câte 2 puncte pentru fiecare numeral identificat şi analizat:                                       10 puncte
            (a şasea; două, cele două, întâi, pe amândouă)                                                                                                                                                                                                                      5 x 2p = 10 puncte

4. - câte 3 puncte pentru fiecare propoziţie şi valoare morfologică precizată:                  18 puncte
( 1 punct - transformare numeral cardinal în numeral ordinal, 1- punct formulare propoziţie, 1 punct -precizare valoare morfologică)
                                                                                                                  6 x 3p = 18 puncte



5. - câte un punct pentru fiecare tip de numeral folosit (cardinal, ordinal, colectiv, fracţionar):                                                                                                                                                20 puncte
4 x 1p = 4 puncte
   - câte un punct pentru utilizarea a două figuri de stil                                                                                                                                                                                  1 x 2p = 2 puncte                               
   - câte un punct pentru utilizarea a două imagini artistice                                                                                                                                                                             1 x 2p = 2 puncte

   - conţinut ideatic adecvat cerinţei  –  10 p /  tratare ezitantă, superficială a cerinţei   5p
    
   - coerenţă si echilibru al compoziţiei                                                                            2 p       


Redactarea întregii lucrări:                                                                                                   12 puncte
-unitatea compozitiei     1 punct
- coerenţa textului     2 puncte
- registrul de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate conţinutului - 2p / adecvare partiala - 1p     2 puncte
- ortografia (0-2 erori - 3p / 3 erori - 2p / 4 erori - 1p / 5 sau mai multe erori - 0p)     3 puncte
- punctuaţia (0-3 erori - 2p / 4 erori - 1p / 5 sau mai multe erori - 0p)     2 puncte
- aşezarea corectă a textului în pagină     1 punct
- lizibilitatea     1 punct