luni, 1 august 2016

Sentimentul religios în poezia lui Ioan Alexandru

Printre cele mai frecvente teme aduse de poet în atenţia cititorilor se află trecerea timpului, care dă vieţii statutul de efemeritate şi nu lasă nici măcar amintirea să dureze. Sigur că tema aceasta are la bază atracţia spre religiozitate, care va naşte şi preocuparea pentru versurile aparţinând sferei religioase. Pentru această afirmaţie simptomatice sunt versurile din Elegie sau Mâini:Sunt aşa multe strânse laolaltă/ Că le cresc aripi la margine de sat/ Şi pleacă-n zbor în stoluri mari pe câmpuri uriaşe [...]/ C-un măr în mână şi c-o lumânare, / C-un ursuleţ şi-o vulpe de carton” (Elegie)
Întrucât nimic nu este veşnic, totul e perisabil, poetul precizează realist, fără părere de rău, că viaţa lasă „să se şteargă” o generaţie pentru a face loc alteia, astfel că până şi mormintele pier: „Crucile de lemn după câţiva ani/ Se lasă într-o parte şi mor apoi şi ele. [...] / Locul mormântului se şterge –/ O iarbă sârmoasă se îndeasă pretutindeni/ Ca părul pe capul feciorilor în nopţile de iarnă” (Mâini)
În aceste condiţii, poetul dă o interpretare neobişnuită morţii. Printr-o metaforă neaşteptată, moartea e considerată „sfântă maică” şi e văzută ca pe o soluţie salvatoare pentru părăsirea acestei lumi biologice şi întâlnirea cu Divinitatea. Aşadar, viaţa ajunge să îl împiedice de la întâlnirea cu Dumnezeu, se simte captiv în această lume, iar eliberarea o poate aduce doar moartea: „Te iubesc sfântă maică moarte/ Tu blîndă soră a mea, moarte/ Tu eşti îngerul sufletului meu/ Tu ştii cînd nu-i de-ajuns iubirea mea/ Aici şi vii la mine să mă treci/ Să pot iubi dincolo mai departe” (Iubita mea)
Pe lângă poezia care dezvoltă sentimentul religios, poetul a fost preocupat şi de crearea versurilor referitoare la patrie şi evocarea vremurilor istorice. După cum însuşi mărturiseşte, nu poţi fi poet dacă nu ai o patrie, dacă nu lucrezi în vederea luminării şi desăvârşirii unei patrii: „Oriunde-aş fi, oriunde mă voi duce/ Fără Patrie rămân fără de cruce/ Fără Părinte nu e cu putinţă/ Să mă hrănească pîinea-ntru fiinţă” (Ars poetica).
În fond, legătura dintre patrie şi divinitate sau dintre cer şi pământ este una foarte strânsă, poetul considerând că menirea sa pe pământ este de a fi slujitorul lui Dumnezeu, mesagerul care se jertfeşte pe sine şi interpretează cuvintele sacre iar apoi le transmite mai departe semenilor: „Şi-n neamul meu un singur legământ/ Pînă astăzi este în putere/  Această Patrie, acest pământ/ Să-l pregătim de înviere.” (Identitate)
Această idee întâlnită în opera lui Ioan Alexandru este preluată din teoria lui Ştefan Zweig, de părere că „Cine intenţionează a deveni interpretul Divinităţii trebuie să i se jertfească. Poetul adevărat, acela care-şi simte vocaţiunea, trebuie să aducă prinos tot ceea ce pământul acordă celorlalţi. Pentru favoarea de a fi îngăduit în apropierea Divinităţii el trebuie, ca slujitor al elementelor, să sălăşluiască însuşi printre ele...”[1]
Poet dedicat  credinţei, atracţia spre religie apare din convingerea că „drumul spre Fiinţă” poate fi străbătut prin „jertfa Fiinţei”: „N-are cerul unde pe pământ/ Să pogoare mai prejos de stele/ Suferinţa celor care sînt/ Dacă nu-i în lacrimile mele”. (Vitralii în amurg). Întâmplător sau nu, născut în aceeaşi zi cu Iisus, la 25 decembrie, Ioan Alexandru sesizează faptul că în opera marilor scriitori şi filosofi occidentali există o „constantă similitudine intrinsecă între artă şi religie. Şi una, şi alta determină în receptor o stare sufletească favorabilă contemplaţiei. În năzuinţa de a surprinde sensul ascuns al lumii, creatorului i se dezvăluie mai mult sau mai puţin adânc o parte din sensul ei religios, arta având cu religia drept punct comun contemplarea misterului existenţia.”[2]
Prin urmare, în anii de studiu din Europa Occidentală îşi consolidează atitudinea religioasă în faţa existenţei, atitudine care schimbă semnificativ concepţiile sale despre viaţă, îi schimbă chiar şi prenumele: Ion devine Ioan, mai apropiat de numele grecesc, provenit din ebraică Ioannes. Acest lucru nu ar trebui să surprindă pe nimeni, dacă ne gândim că poetul poate fi considerat un împătimit al vieţii religioase, militant pentru introducerea religiei în şcoli, cu statut de disciplină obligatorie şi iubitor al Bibliei, pe care o voia de nedespărţit, întrucât o ţinea „în dreptul inimii, o mângâia ca pe obrazul iubitei; o săruta ca pe moaşte...”[3]
Locul pe care îl acordă lui Dumnezeu este unul extrem de important, poetul ajungând până la contemplarea Divinităţii: „Tu eşti văpaie fără grai/ De dincolo de matca mumii/ Ceea ce îngerii stîrnesc/ Cînd se lovesc de marginile lumii.” (Logos)
Asemănător cu poeţii care au fost preocupaţi de căutarea absolutului şi căutarea divinităţii, Ioan Alexandru doreşte să pătrundă în universul interzis, în spaţiul de dincolo, în care el ar putea deveni centrul din orizontul divinului: „Acolo sus, în Golul cel din urmă/ Acolo să ajung, să ştiu: Tu eşti acolo/ Ştiu, Te văd/ Tu eşti cel care este/ Tu/ Eşti cel ce rămâne şi cel ce nu va fi/ Cînd răsturnată roata lumii eu voi fi/ Centrul osiei şi/ Tu pe margini centrul/ Fără margini.”, „O sete oarbă stăruie în mine de-a pune pasu - / Acolo sus, de-a dibui în miez de noapte/ Miezul acela fraged şi plăpînd din care/ Izvorăşte soarta.” (Întoarcerea poetului)
Fiind un poet cu o operă complexă, Ioan Alexandru nu a fost preocupat doar de versuri adresate Divinităţii sau patriei, ci şi unor pasteluri care oferă o imagine expresivă anotimpurilor, versuri care pun accentul pe imaginile artistice create de cuvinte precum momente ale zilei: noapte, seară, amurg, peisaje: coline line, diferite flori care au semnificaţii diferite: trandafirul (armonia), crinul (semnul vestirii), elogiul bradului, stejarului, teiului: „Cu-ncetul dealurile se pătrund/ De umezeală şi miros de oaie/ Cînd turmele se scoboară în univers/ Şi cîrtiţele mişcă-n muşuroaie...” (Toamna), „Sînt calde elementele din jur/ De le atingi se înroşesc şi cîntă/ Fecioare limpezi toate-au înflorit/ Şi-i dor în mine pururea de nuntă...” (Vară)
Ioan Alexandru poate fi considerat un poet care prin poezia religioasă pune în mişcare adevărul, dar şi imaginaţia în cuvinte. Utilizând diverse mijloace de materializare a cuvântului, poetul nu face decât să îl valorifice în operă, conturând şi corporalizând universuri lirice, idei, exercitând efecte deosebite asupra cititorului şi implicându-l în jocul creat de acesta.




[1] Ştefan Zweig, În luptă cu demonul, Traducere de Ştefan Freamăt, Editura Vatra, Bucureşti, 1945, p. 28.
[2] Ion Bălu, op. cit, p. 23.
[3] Mihai Florea, Datorii faţă de Ioan Alexandru, în „România literară”, XXXIII, nr. 43, Bucureşti, 2000, p. 7. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu