miercuri, 29 noiembrie 2017

PROIECT DE LECŢIE- Caracterizare de personaje în romanul Maitreyi (Mircea Eliade)



UNITATEA DE ÎNVĂŢĂMÂNT:  
PROPUNĂTOR:  
DATA:  
CLASA: a X-a
ARIA CURRICULARĂ: Limbă și comunicare
OBIECTUL DE ÎNVĂŢĂMÂNT: Limba și literatura română
TEMA LECŢIEI: Caracterizare de personaje în romanul Maitreyi (Mircea Eliade)
TIPUL LECŢIEI: Predare de noi cunoștinţe
OBIECTIVE DE REFERINŢĂ:
1.5. Utilizarea, în exprimarea proprie, a normelor ortografice, ortoepice, de punctuație, morfosintactice și folosirea adecvată a unităților lexico-semantice, compatibile cu situația de comunicare
2.1. Analiza principalelor componente de structură, de compoziţie şi de limbaj specifice textului narativ
2.4.  Folosirea unor modalităţi diverse de înţelegere și de interpretare a textului studiat
3.2. Compararea unor argumente diferite pentru formularea judecăților proprii
3.3. Elaborarea unei argumentări orale sau scrise pe baza textelor studiate.

OBIECTIVE OPERAŢIONALE:
O1.Să precizeze prezenţa autorului în text ca personaj, dar şi narator;
O2 Să numească personajele principale ale romanului;
O3.Să identifice trăsăturile de caracter ale Maitreyiei prin încercuirea lor;
O4.Să completeze fişa de identitate a fiecărui personaj discutat;
O5.Să completeze tabelul de pe fişa de lucru cu trăsăturile găsite în textele discutate;
O6.Să realizeze distincţia dintre caracterizare directă şi indirectă prin exemplificări.
STRATEGIA DIDACTICĂ:
Metode: Conversaţia, explicaţia, exerciţiul, învăţare prin descoperire.
Mijloace: tabla, fișe de lucru, caiete.
Forme de organizare: frontal, individual

EVALUARE: aprecieri verbale.






Momentele lecţiei
Dozare
Obiective op.
Conţinutul ştiinţific al lecţiei
                     Strategia didactică
Evaluare
Obs.
Metode
Materiale
Forma de organizare


Momentul introductiv
1 min.

Pregătirea materialelor de lucru și asigurarea climatului afectiv necesar desfașurării orei.
Se face prezenţa.



Captarea atenţiei și reactualizarea noţiunilor ancoră
10 min.

Se verifică tema pe care elevii au avut-o de pregătit acasă. Se corectează eventualele greșeli, se oferă explicaţii suplimentare.
Se adresează întrebări elevilor:
“-Care este tema romanului Maitreyi?”
“-Ce tip de roman este Maitreyi?”
“-Ce perspectivă narativă are romanul lui M. Eliade şi care sunt tehnicile moderne folosite?”

Conversaţia   caiete        frontal
Explicaţia




Aprecieri verbale









Anunţarea subiectului lecţiei și a obiectivelor
1 min.

Câţiva elevi povestesc succint subiectul romanului  Maitreyi, de Mircea Eliade şi vor identifica locul, timpul acţiunii şi personajele. Voi preciza că astăzi ne vom concentra asupra personajelor din roman şi le vom analiza mai detaliat.
Elevii sunt anunţaţi cu privire la titlul lecţiei: Caracterizarea personajelor din romanul Maitreyi (Mircea Eliade)

Conversaţia     tablă       frontal
Explicaţia       caiete








Dirijarea învăţării



Dirijarea învăţării






























Dirijarea învăţării






























Dirijarea învăţării
30 min.













O1









O2





























O3

















O4







O5



Citesc elevilor următorul fragment, care va fi discutat oral: „Totuşi n-am scris nimic în jurnalul meu, şi astăzi, când caut în acele caiete orice urmă care să mi-o poată evoca pe Maitreyi, nu găsesc nimic. E ciudat cât de incapabil sunt să prind evenimentele esenţiale, să ghicesc oamenii care schimbă mai târziu firul vieţii mele [...] Am şovăit atâta în faţa acestui caiet, pentru că n-am  izbutit să aflu încă ziua precisă când am întâlnit-o pe Maitreyi”. Din fragmentul citat deducem că însuşi autorul, Mircea Eliade, în ipostaza personajului european, Allan, readuce adesea în subiectul romanului jurnalul, care devine un pretext literar şi o modalitate de confesiune şi rememorare. Autorul este în acelaşi timp personaj şi narator.
Cum debutează romanul? Care sunt personajele principale? Elevii răspund la întrebări, iar pe baza fragmentelor din manual, răspunsurilor precum şi pornind de la precizarea că romanul debutează cu starea de incertitudine a personajului masculin, Allan, un englez de 24 de ani, vom trece la analizarea primului personaj principal: Allan. Elevii notează în caiete concluzile discuţiilor: Allan este personajul principal al romanului şi întruchipează îndrăgostitul lucid şi analitic, reprezentativ pentru mitul iubirii şi motivul cuplului ilustrat în romanul românesc modern.
Pe baza reamintirii subiectului romanului, elevii sunt solicitaţi să cerceteze al doilea personaj principal, Maitreyi, din punctul de vedere al complexităţii. Astfel, se vor găsi trei ipostaze: reală, sacră şi ipostaza de mireasă într-o viitoare „nuntă în cer”. În planul real al romanului, Maitreyi este o tânără de 16 ani,fiica inginerului Narendra Sen din Calcutta; Ipostaza sacră a Maitreyei derivă din chiar numele ei: în mitologia indiană, acest nume era purtat de soţia unui mare înţelept şi le simboliza pe femeile superioare intelectualiceşte; în termenii mitului, Maitreyi era o iniţiată, însetată de cunoaşterea adevărului absolut. Ipostaza de mireasă pentru o viitoare "nuntă în cer" se conturează în ultima parte a romanului, când, după dramatica lor despărţire, Maitreyi îi spune lui Allan: „în viaţa viitoare ne vom întâlni iar, dragule. Ai să mă recunoşti atunci?" 
Elevii primesc fişa de lucru 1, pe care se află scrise haotic trăsături de caracter iar în mijloc este scris numele Maitreyi. Sarcina elevilor este de a încercui trăsăturile potrivite personajului.
 Narendra Sen - tatăl Maitreyiei, inginerul bengalez care-l invită pe europeanul Allan să locuiască în casa lui cu intentia de a-l adopta; reprezentant al mentalităţii orientale, curmă brusc iubirea interzisă a fiicei lui cu europeanul Allan;

Chabu - sora mai mică a Maitreyiei, care dezvăluie părinţilor taina iubirii celor doi tineri, ceea ce declanşează despărţirea inevitabilă;
După ce elevii îşi notează în caiete concluziile despre fiecare personaj, în urma discuţiilor avute, şi pe baza fragmentelor din manual, voi împărţi Fişa 2, unde elevii vor trebui să completeze fişa de identitate a fiecărui personaj discutat. Aceasta include nume, locul în operă, date legate de familie, ocupaţie, aspect fizic, tipologie.
Elevii primesc fişa 3 unde se află fragmente din text. Voi solicita un elev să citească primul fragment iar apoi îl vom discuta împreună. La fel se va proceda cu fiecare fragment în parte.La sfârşitul discuţiilor, elevii primesc fişa 4, unde se află un tabel ce trebuie completat cu trăsăturile descoperite în texte.

Conversaţia                       frontal


Conversaţia                     frontal
Exerciţiul


                                          frontal
Învăţare prin descoperire  







Conversaţia       caiete    individual





Exerciţiul      manualul   frontal
Conversaţia


Explicaţia      caiete            frontal
Exerciţiul       tabla









Exerciţiul       caiete     individual
Explicaţia






Conversaţia    tabla         frontal
 Exerciţiul      caiete     individual
                      Fişa 1





Explicaţia  caiete        individual                                          







Explicaţia         caiete        frontal
Conversaţia      tabla
euristică


Exerciţiul      caiete         individual
                      Fişa 2             
                     manual




Explicaţia     caiete        individual
Conversaţia   Fişa 3
Exerciţiul      Fişa 4

















Aprecieri verbale






























Aprecieri verbale

Feed-back/Evaluare
6 min.

O6
Identificaţi pentru Allan şi Maitreyi două trăsături de caracter care reies din caracterizarea directă şi două care reies din descrierea şi relaţia cu alte personaje, având la bază textile discutate de pe fişa 3.
Exerciţiul      caiete    individual
                  Fişa 3
Aprecieri verbale

Asigurarea retenţiei și a transferului
1 min.

Se va transmite tema pentru acasă: Imaginaţi-vă un deznodământ pentru romanul Maitreyi, altul decât cel ales de Mircea Eliade (15-20 rânduri).
Explicaţia   caiete         individual
Aprecieri verbale

Aprecieri
1 min.

Se formulează aprecieri privind modul în care elevii au îndeplinit sarcinile propuse.
Explicaţia                       frontal
Aprecieri verbale


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu