joi, 14 decembrie 2017

STUDIU DE CAZ - relatie conflictuala profesor-elev

Realizaţi scurta analiză (prezentare) de caz.


Analizaţi situaţia descrisă mai jos (prezentaţi/descrieţi o situaţie problemă sau conflictuală legată de relaţia profesor – elev sau legată doar de comportamentul adaptativ / de învăţare al elevului/educatului; situaţie pe care aţi întâlnit-o sau aţi trăit-o.....)  şi folosiţi metodologia tip „soluţionarea problemei” pentru a răspunde la întrebările date în continuare.
      Clasa a VIII-a B așteaptă sosirea profesoarei la ora de Limba și literatura română într-o dezordine ce instalează în clasă haos, indisciplină şi bătaie între doi băieţi. Profesoara de română merge în pauză la bibliotecă pentru a lua o carte folositoare la oră. După o întârziere de 15 minute, cu toate că gălăgia se auzea de la bibliotecă, profesoara intră în clasă făcând observaţie clasei pentru comportamentul avut şi îi ridică în picioare pe cei doi elevi care continuau să se bată în momentul intrării profesoarei în clasă. Profesoara rezolvă repede problema şi face următoarele oservaţii: “-Alex şi Dan, nu e frumos să vă bateţi. Alex, tu ai note bune la română. Stai jos. Dan, tu ai pentru astăzi nota 4 la română. Şi aşa lipseşti mult şi nu ai note. Stai jos, chiulangiule, oricum eşti ca şi absent.”  Profesoara verifică superficial temele şi trece la anunţarea noii lecţii. Trebuie menţionat faptul că Dan a fost etichetat de profesoara de română ca fiind „băiatul-rău”. Acesta răspunde, de obicei, foarte obraznic la orice întrebare, atât colegilor, cât şi profesoarei, deoarece consideră că are întotdeauna dreptate, iar atunci când i se dovedeşte contrariul, se simte atacat şi se apără, apelând la replici agresive.                           Pentru că nu mai avea foarte mult timp din oră, profesoara începe să predea noua lecţie, cu toate că în clasă era gălăgie, din cauza „băiatului rău” care râdea fără motiv, îi agrena şi pe colegii lui la discuţii, vorbea neîntrebat. Acelaşi Dan, care luase patru, vrea la toaletă. Profesoara nu îl lasă, iar băiatul pleacă din clasă, având următoarea replică: „- Oricum sunt ca şi absent. La revedere!” Profesoara continuă lecţia, acum fiind linişte în clasă, urmând observaţia că dacă nu va termina, elevii vor avea de copiat lecţia din manual, ca de obicei.


Prezentaţi (pe scurt) faptele:
      Clasa a VIII-a B așteaptă  profesoara de română în gălăgie, doi dintre elevi ajungând să se bată. Profesoara întârzie, iar când intră în clasă face câteva observaţii şi dă nota patru unuia dintre elevii care s-au bătut. Acesta oricum nu avea notă şi fiind considerat “băiatul-rău”, e tratat ca şi când ar fi absent. În încercarea profesoarei de a recupera timpul scurs, aceasta începe lecţia nouă în gălăgie. Pentru că nu este lăsat la toaletă, “băiatul-rău” pleacă din clasă, pe motivul că oricum e ca şi absent. Profesoara continuă lecţia în linişte.

1.      Care sunt cauzele şi efectele/consecinţele problemei?
Cauze:
- întârzierea la oră a profesoarei; (materialele pentru oră trebuie pregătite din timp);
- modul în care profesoara rezolvă problema băieţilor care s-au bătut şi acordarea pedepsei (pedepsirea unui elev implicat, acordând nota 4, pentru că oricum nu avea note.);
-lipsa abilităţii cadrului didactic de a impune respect, catalogarea unui elev, atribuind etichete (elevul care oricum e absent), precum şi tolerarea gălăgiei la oră;
-lipsa de motivaţie, de interes a elevilor (adesea sunt puşi să copieze lecţia din manual.).
.Efecte/Consecinţe:   
-          Gălăgie și haos total, care culminează cu o bătaie între doi băieţi.
-          Deranjarea elevilor care vor să înveţe, precum şi deranjarea celorlalte clase, care aud gălăgia în lipsa profesoarei ;
-          Desfăşurarea orei în condiţii anormale, ceea ce afectează toţi elevii clasei.
-          Pierderea timpului pe care profesoara ar fi trebuit să îl aloce procesului instructiv-educativ
2.      Descrieţi sintetic situaţia aşa cum o vedeţi dumneavoastră.
În situaţia prezentată, profesoara reprezintă ea însăşi o problemă, acest lucru fiind observabil din comportamentul pe care îl afişează. Faptul că profesoara întârzie pentru a lua o carte de la bibliotecă, pe care oricum nu a folosit-o, dă posibilitatea elevilor de a se comporta inadecvat, dezlănţuind haosul şi instalând o stare de dezordine care duce la conflictul dintre doi elevi. Atitudinea pe care o are profesoara atunci când tratează conflictul dintre cei doi băieţi este una inadecvată. Pedepsirea elevului pe motive nepotrivite fac dovada faptului că profesoara este incapabilă să distingă între probleme de disciplină şi evaluarea şi acordarea notelor. De asemenea, notele pe care un elev le are la o disciplină nu constituie un criteriu de absolvire a vinei atunci când elevul este implicat într-un conflict.                                                                                                   
Profesoara este interesată doar de  încadrarea în timp, fără să ţină cont că varianta copierii lecţiei din manuel nu este soluţia favorabilă pentru a termina predarea lecţiei. Faptul că elevul etichetat (chiulangiul şi “băiatul-rău”) pleacă la toaletă, chiar dacă nu are permisiunea, demonstrează că între profesor şi elev nu există o relaţie de respect, ci din contră, elevul îi răspunde pe măsură. Din moment ce profesoara îi spune că el oricum se află în clasă, dar e ca şi cum ar fi absent la oră, această observaţie îl face pe elev să îşi însuşească acel statut de “elev prezent fizic”, şi îl face să se comporte ca atare, angrenându-i şi pe  ceilalţi colegi în jocul său de a crea gălăgie, de a deranja ora, periclitând desfăşurarea optimă a activităţii instructiv-educative. Doar în momentul în care “chiulangiul” pleacă din clasă, ora se poate desfăşura fără a fi perturbată.
3.      Care sunt posibilele soluţii pe care le-aţi adopta?
Eu consider că întreg haosul ar fi putut fi evitat dacă profesoara nu ar fi întârziat. De asemenea, consider că profesoara a trecut superficial şi incorect asupra conflictului dintre cei doi băieţi. Problemele de disciplină nu trebuie confundate cu problemele pe care le deţine elevul cu privire la nivelul cunoştinţelor şi situaţia absenţelor.  În loc de a da nota patru unuia dintre participanţii la conflict, doar pentru că nu are note şi celuilalt nicio notă, pentru că are note bune la română, aş fi încercat să aflu cauzele care au determinat conflictul şi aş fi încercat să îi pedepsesc sub altă formă pe amândoi. Spre exemplu, i-aş priva de pauza următoare pe amândoi, i-aş pedepsi prin însărcinarea lor cu un set de exerciţii pe care să le rezolve în pauză, aş lua legătura cu dirigintelele, i-aş pune să îşi ceară scuze unul altuia.                                                                                  
De asemenea, nu aş fi etichetat niciun elev cu statutul de “chiulangiu” sau “băiat-rău”, ci aş fi ales să integrez elevul-problemă în rând cu ceilalţi colegi. Aş fi încercat să fac şi câteva exerciţii practice, l-aş scoate la tablă chiar şi pe elevul problemă, astfel, acest elev, observând că este integrat, şi nu este considerat elevul care oricum e prezent doar fizic, nu ar fi plecat din clasă. În cazul în care elevul nu ar fi vrut să iasă la tablă, aş fi încercat să îl implic şi mai mult, acordându-i statutul de ajutor în distribuirea materialelor. Astfel acest elev nu ar mai avea timp de alte preocupări. Pentru a putea începe lecţia fără a fi gălăgie, aş fi optat pentru un joc, un rebus, sau o ghicitoare, care să capteze atenţia elevilor, să îi facă atenţi, neacordând şansa niciunui elev de a fi “măscăriciul” clasei, deranjându-i pe ceilalţi colegi
4.      Care este recomandarea dumneavoastră?

În ceea ce priveşte recomandarea mea, consider că profesoara trebuie să îşi rectifice comportamentul, modul de predare, şi priorităţile atunci când are de predat o lecţie.  În acest sens, aş recomanda participarea profesoarei la diferite cursuri de perfecţionare care să o îndrume şi să îi acorde sfaturi pentru a şti cum trebuie manageriate situaţiile conflictuale şi cum trebuie adaptate acestea atunci când se ivesc în timpul orei.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu