joi, 16 noiembrie 2017

PROIECT DE LECŢIE

UNITATEA DE ÎNVĂŢĂMÂNT:  
PROPUNĂTOR:  
DATA
CLASA: a XII-a
ARIA CURRICULARĂ: Limbă și comunicare
OBIECTUL DE ÎNVĂŢĂMÂNT: Limba și literatura română
TEMA LECŢIEI: Orientări avangardiste: literatura şi arta
TIPUL LECŢIEI: Lecţie colaj (după tipologia propusă de Vistian Goia)
COMPETENŢE SPECIFICE:
1.4. Utilizarea adecvată a tehnicilor de redactare, în vederea realizării unei comunicări eficiente si personalizate;
2.2. Compararea, pe baza unor criterii clar formulate, a unor viziuni despre lume, despre condiţia umană sau despre artă reflectate în textele studiate;
4.1. Adecvarea tehnicilor si strategiilor argumentative la situaţii de comunicare diverse (scrise sau orale);
4.2. Compararea si evaluarea unor argumente diferite, pentru a formula unor judecăţi proprii.

OBIECTIVE OPERAŢIONALE:
1.să identifice principalele caracteristici ale picturii avangardiste;
2. să demonstreze apartenenţa la avangardism a poeziei date;
3. să compare avangardismul literar cu cel întâlnit în artă;
4.să formuleze un punct de vedere despre rolul şi moştenirea culturală a avangardelor.
STRATEGIA DIDACTICĂ:
Metode: conversaţia, conversaţia catihetică, problematizarea, explicaţia, exerciţiul.
Mijloace: tabla, fișe de lucru, caiete, planşa.
Forme de organizare: frontal, individual, grupat.

EVALUARE: formativă; aprecieri verbale; chestionare orală.
BIBLIOFRAFIE: Călinescu, Matei, Cinci feţe ale modernităţii, Iaşi, Editura Polirom, 2004.
                               Pop, Ion, Avangarda în literatura română, Bucureşti, Editura Atlas, 2000.
                               Tzara, Tristan, Primele poeme, Bucureşti, Editura Cartea Românească, 1971.
                            


Momentele lecţiei
Dozare
Obiective operaţionale
         Conţinutul ştiinţific al lecţiei
                     Strategia didactică
Evaluare
Metode
Materiale
Forma de organizare

Momentul organizatoric
1 min.

Pregătirea materialelor de lucru și asigurarea climatului afectiv necesar desfășurării orei.
Se face prezenţa.
Conversaţia          Catalogul    Frontal

Captarea atenţiei și reactualizarea noţiunilor ancoră
10 min.

Se verifică tema pe care elevii au avut-o de pregătit acasă. Se corectează eventualele greșeli, se oferă explicaţii suplimentare.
Se adresează întrebări elevilor:
Care sunt principalele transformari prin care trece literatura sub egida avangardismului?
Enumeraţi principalele curente avangaridiste.
Daţi exemple de scriitori români şi străini, adepţi ai orientărilor avangardiste.
Se va capta atenţia prin întrebări pentru a pregăti gândirea elevilor pentru activităţiile viitoare.
Care credeţi că ar fi principalele trăsături ale unui tablou avangardist? Care ar fi temele predilecte, culorile cel mai des utilizate?
Se realizează astfel trecerea spre subiectul lecţiei noi.
Conversaţia             Caiete     Frontal
Explicaţia

Conversaţia catihetică               Frontal






Conversaţia                                Frontal
Aprecieri verbale


Chestionarea orală
Anunţarea subiectului lecţiei și a obiectivelor
2 min.

Astăzi vom discuta despre felul în care se îmbină literatura cu arta în ceea ce priveşte avangardismul, vom observa oglindirea trăsăturilor avangardismului literar în artă şi vom analiza importanţa acestor curente şi moştenirea lor culturală. Se trece titlul lecţiei pe tablă: Orientări avangardiste: literatura şi arta. Elevii notează titlul în caiete.

Conversaţia              Tablă        Frontal
Explicaţia                  Caiete


Dirijarea învăţării
24 min.




O1












O2





O3




Profesorul expune în faţa clasei o planşă pe care se află 4 imagini reprezentând nişte tablouri celebre: Marcel Duchamp- Mona Lisa, Pablo Picasso- Femeie cu o floare, Eugène Delacroix- Libertatea conducând poporul,  Nicolae Grigorescu- Ţărancă din Muscel. Profesorul grupează elevii  câte 5 şi cere fiecărei grupe să decidă care din cele 4 tablouri au ca autor un pictor avangardist. Li se cere elevilor apoi să noteze argumentele pe care se bazează în includerea unor tablouri în aria avangardelor şi excluderea celorlalte din această orientare. Elevii au la dispoziţie 10 minute pentru notarea argumentelor şi luarea unei decizii.
Profesorul ascultă deciziile şi argumentele fiecărei grupe şi discută cu întreaga clasă pe marginea lor, apoi dezvăluie soluţia, numele tablourilor şi ale autorilor. Reprezentanţi ai grupelor care au rezolvat corect sarcina notează pe tablă principalele trăsături ale picturii avangardiste, aşa cum au fost ele deduse pe parcursul exerciţiului. Elevii notează trăsăturile în caiete.
Profesorul împarte elevilor Fişa de lucru. Aceştia au de rezolvat următoarea cerinţă: Citiţi poezia de mai jos şi demonstraţi prin cel puţin 3 argumente că aceasta aparţine avangardismului literar.
Profesorul alege, prin sondaj, câteva demonstraţii pe care elevii le citesc în faţa clasei. Se discută pe baza acestora, se analizează calitatea şi pertinenţa argumentelor.
Profesorul conduce discuţia înspre compararea argumentele identificate cu trăsăturile picturii avangardiste notate la exerciţiul anterior.  Se pune accent pe asemănările identificate. Concluziile sunt notate pe tablă şi în caiete.

Exerciţiul   Planşă                      Grupat
                 Caiete                   Individual
                                     








Conversaţia                                Frontal
Explicaţia    Tablă                     Frontal
                     Caiete               Individual



Exerciţiul  Fișa de lucru       Individual



Conversaţia                                Frontal


Coversaţia                                 Frontal
Problematizarea    Tablă            Frontal
                              Caiete      Individual
Aprecieri verbale









Aprecieri verbale








Formativă



Formativă
Feedback
10 min.
O4
Li se cere elevilor să rezolve următoarea cerinţă: Ce rămâne astăzi de valoare din avangardism? Exprimaţi-vă opinia în 15 rânduri pornind de la ideile trasate în exerciţiile anterioare.
Se citesc, prin sondaj, câteva opinii şi se discută pe baza lor.
Exerciţiul         Caiete          Individual



Conversaţia                               Frontal
Formativă
Consolidarea retenţiei și a capacităţii de transfer
2 min.

Se va transmite tema de casă: Realizaţi o poezie avangardistă  pornind de la unul dintre tablourile avangardiste analizate astăzi.
Explicaţia            Caiete       Individual

Aprecieri
1 min.

Se formulează aprecieri privind modul în care elevii au îndeplinit sarcinile propuse.
Explicaţia                                  Frontal
Aprecieri verbale
   
  


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu