joi, 16 noiembrie 2017

Test formativ clasa a XI-a


Competenţa specifică de la care am pornit în conturarea obiectivului de evaluare este:
3.1. Identificarea şi explicarea relaţiilor dintre opera literară studiată şi contextul cultural în care a apărut aceasta.
Conţinuturi asociate: Curente culturale / literare – context istoric, social-politic, evenimenţial; trăsături ale curentelor culturale / literare; Referate, proiecte, studii de caz, dezbateri.
Pornind de la competenţa specifică menţionată, am formulat următorul obiectiv de evaluare: să argumenteze apartenenţa poeziei date la romantism.
Testul ales este unul formativ întrucât se doreşte evidenţierea progresului înregistrat de către fiecare elev după această etapă a instruirii. Feedback-ul obţinut prin intermediul acestui test este extrem de util pentru cadrul didactic întrucât îi oferă acestuia informaţii clare asupra gradului de asimilare a cunoştinţelor predate, dându-i totodată ocazia de a-şi adapta activitatea viitoare la specificul situaţiei conturate prin testul formativ. Clasa de elevi se caracterizează printr-un nivel mediu de pregătire, testul formativ necesitând 15 minute în vederea rezolvării lui în condiţii optime. Efectuarea acestui test formativ de către elevi oferă posibilitatea măsurării gradului de atingere a obiectivelor operaţionale pe care cadrul didactic le-a avut în vedere la începutul lecţiei. Astfel, se verfică dacă elevii sunt capabili să recunoască trăsăturile romantismului anterior însuşite într-un text la prima vedere. Formatul ales are în componenţă un item subiectiv, mai exact eseul cu răspuns restrâns întrucât acest tip de format satisface cerinţa cadrului didactic de a verifica abilitatea elevului de a valorifica informaţiile de teorie literară dobândite pe parcursul lecţiei prin aplicarea lor pe un text necunoscut.
Formularea itemului:
1. Argumentează în 15 rânduri faptul că poezia dată aparţine romantismului.                          
Peste vârfuri trece lună,
Codru-şi bate frunza lin,
Dintre ramuri de arin
Melancolic cornul sună.

Mai departe, mai departe,
Mai încet, tot mai încet,
Sufletu-mi nemângâiet
Îndulcind cu dor de moarte.

De ce taci, când fermecată
Inima-mi spre tine-ntorn?
Mai suna-vei dulce corn,
Pentru mine vreodată?              (Mihai Eminescu, Peste vârfuri)
Barem de corectare şi notare:
Descriptorii de performanţă cuprind criteriile de evaluare şi gradul/calitatea/punctajul. Pentru itemul acestui test formativ, criteriile şi punctajul sunt următoarele:
-Identificarea a 3 caracteristici ale romantismului în textul citat. Se acordă: câte 1p. pentru fiecare trăsătura a romantismului corect identificată; 0 p. pentru orice trăsătură a romantismului neadecvată la textul dat. Exemplu: teme şi motive romatice, accentul pe subiectivism şi interiorizare, interogaţii retorice etc.                               (1p.+1p.+1p.)               3p.

-Exemplificarea apartenenţei textului dat la romantism pe baza trăsăturilor identificate. Se acordă: 1,5 p. pentru fiecare trăsătură corect exemplificată; 1p. pentru adecvarea parţială la textul dat a exemplificării; 0p. pentru neadecvarea trăsăturilor identificate la textul dat. Exmplu:  teme romatice (tema naturii, a ireversibilităţii timpului), motive romatice (motivul lunii, al codrului), accentul pe subiectivism şi interiorizare (intensitatea trăirilor, starea de melancolie generată de trecerea implacabilă a timpului), interogaţii retorice (evidenţiază trăirile puternice ale eului: Mai suna-vei dulce corn, / Pentru mine vreodată?).                                                    (1,5p.+1,5p.+1,5p)                           4,5p.
-Respectarea restricţiilor de spaţiu. Se acordă: 1p. dacă textul se încadrează în 15 rânduri; 0 p. dacă textul are mai puţin de 15 rânduri.                                                                                    1p.
-Corectitudinea exprimarii,ortografia şi punctuaţia. Se acordă: 1,5p. pentru 0-1 greşeli; 1p. pentru 2 greşeli; 0p. pentru 3 sau mai multe greşeli)                                                               1,5p.
   Se acordă un punct din oficiu.        Punctaj total: 3p.+4,5p.+1p.+1,5p.+1p (oficiu)=10p.
Itemul subiectiv de tip eseu cu răspuns restrâns pune în lumină capacitatea elevului de a opera cu informaţiile de teorie literară dobândite, capacitatea de analiză a unui text la prima vedere şi de argumentare a apartenenţei lui la curentul literar studiat anterior. De asemenea, prin intermediul acestui item se verifică formarea competenţei de a integra un text în contextul cultural/literar din care face parte: integrarea în romantism a poeziei eminesciene Peste vârfuri, după ce romantismul a fost analizat în prealabil şi exemplificat pe o altă operă. Astfel, cadrul didactic măsoară gradul de înţelegere a noţiunii predate şi capacitatea elevului de a aplica/ valorifica în contexte noi.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu